De resultaten 1 tot 10 van 10 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Een andere vraag over Ohm.

    Hallo ik heb een vraag over ohm en luitsprekers.
    Is er verschil tussen luitsprekers van 8 Ohm en 4 Ohm? Hier bedoel ik mee. Waarom maken fabrikanten 4 Ohm luitsprekers aangezien 8 Ohm luitsprekers makkelijker aan te sturen zijn en dus door meer versterkers gebruikt kunnen worden.
    Ik zelf heb Dynaudio luitsprekers en nu had ik eens op de website gekeken van dynaudio en zie ik dat ze bij alle luitsprekers 4 Ohm gebruiken. Wat gebeurt er nu als ze een van hun bestaande luitsprekers op 8 Ohm zetten. Kan hij dan alleen zachter of verandert dan ook het geluid?
    Ik wil echt alleen antwoorden over de luitsprekers, versterkers daar kan ik genoeg over vinden en het fijt dat 4 Ohm meer watt kan leveren en meer stroom nodig heeft kan ik ook overal lezen maar ik vraag me af of er nog meer door de hoeveelheid Ohm verandert.

  2. #2

    Standaard

    Luidsprekers met een lage impedantie hebben spreekspoelen met minder wikkelingen en een iets dikkere draad. Door het kleinere aantal wikkelingen kunnen deze daardoor sneller en beter reageren op vernaderingen in het signaal. Ze vragen door de dikkere draad een wat hogere stroomsterkte en zijn daardoor dus wat moeilijker aanstuurbaar.

    Een eindtrap van een receiver of versterker heeft echter liever een makkelijk aanstuurbare luidspreker, omdat deze relatief een lagere stroomsterkte vragen. Het probleem bij versterkers zit dus niet in het vermogen, maar in de stroomsterkte die een eindtrap moet leveren aan een luidspreker.

    Versterkers en receivers die geschikt zijn voor luidsprekers met een minimale impedantie van 4 Ohm zijn vaak niet krachtiger, maar hebben vaak wel grotere reserves. Ze kunnen daardoor makkelijker de pieken en dalen in het signaal opvangen wanneer een luidspreker wat moeilijker aanstuurbaar en/of een hogere belastbaarheid heeft.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Luidsprekers met een lage impedantie hebben spreekspoelen met minder wikkelingen en een iets dikkere draad. Door het kleinere aantal wikkelingen kunnen deze daardoor sneller en beter reageren op vernaderingen in het signaal. Ze vragen door de dikkere draad een wat hogere stroomsterkte en zijn daardoor dus wat moeilijker aanstuurbaar.

    Een eindtrap van een receiver of versterker heeft echter liever een makkelijk aanstuurbare luidspreker, omdat deze relatief een lagere stroomsterkte vragen. Het probleem bij versterkers zit dus niet in het vermogen, maar in de stroomsterkte die een eindtrap moet leveren aan een luidspreker.

    Versterkers en receivers die geschikt zijn voor luidsprekers met een minimale impedantie van 4 Ohm zijn vaak niet krachtiger, maar hebben vaak wel grotere reserves. Ze kunnen daardoor makkelijker de pieken en dalen in het signaal opvangen wanneer een luidspreker wat moeilijker aanstuurbaar en/of een hogere belastbaarheid heeft.
    Zo te lezen heb je je duim weer gebruikt
    Have fun and enjoy your collection

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Selco Bekijk bericht
    Hallo ik heb een vraag over ohm en luitsprekers.
    Is er verschil tussen luitsprekers van 8 Ohm en 4 Ohm? Hier bedoel ik mee. Waarom maken fabrikanten 4 Ohm luitsprekers aangezien 8 Ohm luitsprekers makkelijker aan te sturen zijn en dus door meer versterkers gebruikt kunnen worden.
    Ik zelf heb Dynaudio luitsprekers en nu had ik eens op de website gekeken van dynaudio en zie ik dat ze bij alle luitsprekers 4 Ohm gebruiken. Wat gebeurt er nu als ze een van hun bestaande luitsprekers op 8 Ohm zetten. Kan hij dan alleen zachter of verandert dan ook het geluid?
    Ik wil echt alleen antwoorden over de luitsprekers, versterkers daar kan ik genoeg over vinden en het fijt dat 4 Ohm meer watt kan leveren en meer stroom nodig heeft kan ik ook overal lezen maar ik vraag me af of er nog meer door de hoeveelheid Ohm verandert.
    Fabrikanten maken het liefst zo goed mogelijke speakers zo tussen de 4 en 8 Ohm, dit is een waarde die door zo'n beetje alle versterkers makkelijk aangestuurd kunnen worden. Door de speakerbouw, de combinatie van tweeters, middentoners en woofers en gebruikte overige electrische componenten komt er dan een waarde uitrollen. De fabrikant zal zo min mogelijk proberen het doel te verliezen van een luidspreker, het geluid zo natuurlijk mogelijk weer te geven met daarbij een zo hoog mogelijk rendement. Bij de door je genoemde fabrikant is dat dan waarschijnlijk bij 4 ohm

    Ten eerste een fabeltje even wegwerken, er bestaan geen 4Ohms en 8Ohms speakers, namelijk de weerstand is geen vast gegeven, deze veranderd bij het volume en de frequentie. Ook hier geld dat je de fabrikant maar moet geloven, er zijn zogenaamde 8Ohms speakers die onder bepaalde omstandigheden kunnen zakken tot 2Ohm.

    Je kan de opgave van de fabrikant dan ook beter lezen als zijnde een info die aangeeft wat je zou kunnen verwachten met een bepaalde versterker combinatie als je er al enig verstand van hebt.

    Tegenwoordig heeft niet 1 beetje knappe fabrikant van versterkers problemen met speakers die een impedantie hebben van 4 of 8 ohm.

    Waarom zou Dynaudio zijn impedantie verhogen? De klankleur zal er niet door veranderen, en zoals reeds gezegd, er zijn hoegenaamd geen versterker fabrikanten die problemen met 4ohms speakers hebben.

    De grootste problemen komen voort uit onwetende gebruikers, die bijvoorbeeld zo stom zijn om 2 speakers op 1 aansluiting te zetten, dat verlaagd de weerstand dubbel, hiermee kan het wel fout gaan. Ook onwetende gebruikers die tegen het eind van het kunnen van hun receiver de volume knop open hebben staan met boxen die veel meer lusten dan de versterker kan leveren....... ach sukkels houd je overal, die blazen met een licht versterkertje een set dure boxen op en laten dan de leverancier er voor opdraaien....

    Als je een beetje knappe versterker hebt, lees met een voldoende/hoog vermogen, hoger dan de speakers nodig hebben, en het baasje heeft een gezond verstand en knappe oortjes, dan kan er weinig mis gaan.

    Geef knappe speakers aan een moron met welke versterker dan ook, hij zal ze weten te slopen, er bestaan namelijk geen veilige combinaties waarbij het niet mis zou kunnen gaan.

    BTW, bij te weinig weerstand, 0 Ohm is kortsluiting, hebben de huidige receivers/toch de meesten wel, een beveiliging die zal aanspreken als de weerstand zakt onder de door de fabrikant ingestelde waarde.
    Have fun and enjoy your collection

  5. #5

    Standaard

    Bedankt voor de reacties weer wat geleerd.

  6. #6

    Standaard

    Ach ja, de één maakt er een lang verhaal van en de ander probeert antwoord te geven op de vraag.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Ach ja, de één maakt er een lang verhaal van en de ander probeert antwoord te geven op de vraag.
    Jammer dat het bij proberen is gebleven
    Have fun and enjoy your collection

  8. #8

    Standaard

    Voor sommige TS-en hoef je niet te proberen een lang verhaal te schrijven en te denken dat je daarmee een antwoord geeft op hun vraag. Deze TS had nl. voldoende kennis om zelf een antwoord te kunnen geven op zijn vraag.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Voor sommige TS-en hoef je niet te proberen een lang verhaal te schrijven en te denken dat je daarmee een antwoord geeft op hun vraag. Deze TS had nl. voldoende kennis om zelf een antwoord te kunnen geven op zijn vraag.
    Je wordt steeds beter:veryfunny::veryfunny::veryfunny:

    Je weet nu zelfs al wat andere mensen wel en niet weten
    Have fun and enjoy your collection

  10. #10

    Standaard

    Dat weet ik alleen als ze het zelf aangeven.

    In sommige gevallen beschikken ze wel over de kennis, maar weten ze niet hoe ze deze toe moeten passen.

    Of hebben jullie nu wel de klepel gevonden?
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •