De resultaten 1 tot 14 van 14 worden weergegeven.
  1. #1

    Red face Basis vragen over luidsprekers.

    Hallo allemaal,

    Ik heb een aantal vragen over het samenstellen van een 5.1 set. Zelf heb ik de kef serie 2005.2 met een subwoofer van Elac.

    Nu vind ik de 2005.2 serie van Kef (5 eitjes op standaard geplaatst) eigenlijk niet meer (optisch) mooi uit zien en wil andere speakers aanschaffen (moet ik wel eerst mijn vrouw overtuigen☻☺) Ik heb daarover een paar vraagjes:

    1)-Kan ik de rear boxen van kef combineren met een set van bijv Canton
    2)-Is het beter om de gehele set 5.1. altijd bij een merk te houden? of kan men verschillende merken hierin integreren?
    3)-Hoe weet je bijvoorbeeld op marktplaats.nl of aangeboden systemen niet verjaard zijn en dus niet meer goed klinken?
    4) Is duurder altijd beter dan goedkoper?
    5) Waarom hoor je zo weinig over het merk Teufel wat qua prijs/kwaliteit verhouding er hoog scoort in reviews?
    6)Hoe belangrijk zijn de technische gegevens van speakers eigenlijk? Het is toch allemaal persoonlijk? wat ik mooi vind klinken vind mijn buurman misschien hol klinken?
    7)Wat is het verschil en wat is beter? een2 of 3 wegs luispreker?
    8)Kopen jullie eenmaal een goede set? of stoppen jullie altijd al jullie geld hier in zodoende altijd de nieuwste set te kunnen kopen?
    9) Zijn nieuwe series van een merk altijd beter dan oudere modellen? ik heb bijvoorbeeld de Kef 2005.2 en klinkt dit per definitie minder goed dan een nieuw model in dezelfde serie?
    10) Is Kef de 2005.2 of de Q serie beter dan de Canton Carat/reference serie?

    Sorry voor misschien in jullie ogen beginners vragen maar ik kom pas net kijken in dit wereldje en weet daarom er nog niet zoveel van af☺☺

    Alvast hartelijk bedankt voor de antwoorden en reacties!

  2. #2

    Standaard

    1+2)-Luidsprekers van 2 verschillende merken is mogelijk, maar raden wij meestal niet aan omdat je dan vaak geen mooi geluidsbeeld meer hebt, tenzij deze dezelfde klankeigenschappen hebben.
    3)-Vaak kun je op een foto al zien wat de technische staat en de vormgeving van de aangeboden luidsprekers is. Om de rest te kunnen beoordelen, zal je ze in het echt moeten bekijken en beluisteren.
    4)-Duurder is niet altijd beter. Grotere luidsprekers worden vaak goedkoper aangeboden, omdat de kans dat deze technisch niet in goede staat zijn wat groter is of omdat het geluid te veel 'overkill' had. Dit is afhankelijk van de versterker of receiver waarmee ze aangestuurd en hoe en waarvoor ze gebruik zijn.
    5)-Teufel is een merk wat veel via internet aangeboden wordt. Hierdoor hoeven ze minder geld uit te geven aan winkels en tussen-handelaren en kan deze dus wat hoger zijn.
    6)-Technische gegevens vertellen vaak veel over de eigenschappen die een receiver of versterker moet hebben om ze goed te laten presteren. Zijn de verschillen te groot, dan kan dit in het ergste geval voor overbelasting en schade zorgen. Kijk dus niet naar het aantal Watts wat een luidspreker aan kan, maar naar het formaat van de behuizing en het aantal en het formaat van de gebruikte woofers.
    7)- Dat is moeilijk te beoordelen. Het aantal weergevers zegt nl. niets over de weergave-kwaliteit, omdat deze bepaald wordt door het scheidingsfilter en de gebruikte weergevers. Hierdoor kan een 2-weg systeem mooier klinken dan een 2,5- of 3-weg.
    8)- De één probeert in één keer een goede set samen te stellen, terwijl de ander een set mee wil laten groeien of krimpen met het budget en/of de inrichting. In beide gevallen proberen we een set zo samen te stellen dat deze past bij de inrichting, het budget en onze wensen.
    9)-Of nieuwere modellen beter zijn is vaak afhankelijk van wat er verbeterd is. In de meeste gevallen voegen verbeteringen niet veel toe aan de weergave-kwaliteit, maar alleen aan de leeftijd van een luidspreker.
    10)- Een luidspreker is goed al deze voldoet aan jouw verwachtingen en past bij jouw wensen en mogelijkheden. Wanneer deze te goed is, zal deze veel meer de beperkingen van een set laten horen dan de mogelijkheden of andersom.

    Kortom:
    Het kiezen van luidsprekers is dus iets wat jij het beste zelf kunt doen door te gaan kijken, luisteren en vergelijken.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 05-07-2011 om 23:22
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Smile

    Harstikke bedankt voor de reactie en antwoorden! daar ben ik mee geholpen.

    Alleen wat is precies een 2 en 3 weg systeem luidspreker?

  4. #4

    Standaard

    Een 2,5 weg systeem is een luidspreker met 2 dezelfde woofers waarvan de ene ook de midden tonen weergeeft.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pamo Bekijk bericht
    Harstikke bedankt voor de reactie en antwoorden! daar ben ik mee geholpen.

    Alleen wat is precies een 2 en 3 weg systeem luidspreker?
    Gerco legde de 2,5 weg uit, een 2 weg is met een tweeter en een woofer en een 3 weg heeft een tweeter, middentoner en lage tonen(woofer) aan boord. Bij een 2 of 3 weg kan het gerust zo zijn dat er meerdere tweeters, middentoners en woofers in de kast zitten, dat maakt niet uit, het blijven dan gewoon 2 of 3 weg systemen.
    Have fun and enjoy your collection

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pamo Bekijk bericht
    Hallo allemaal,

    Ik heb een aantal vragen over het samenstellen van een 5.1 set. Zelf heb ik de kef serie 2005.2 met een subwoofer van Elac.

    Nu vind ik de 2005.2 serie van Kef (5 eitjes op standaard geplaatst) eigenlijk niet meer (optisch) mooi uit zien en wil andere speakers aanschaffen (moet ik wel eerst mijn vrouw overtuigen☻☺) Ik heb daarover een paar vraagjes:

    Niet overal helemaal dezelfde antwoorden als Gerco

    1)-Kan ik de rear boxen van kef combineren met een set van bijv Canton

    Nee, vaak niet, dit omdat de kans erg groot is dat zij niet dezelfde klankleur hebben.

    2)-Is het beter om de gehele set 5.1. altijd bij een merk te houden? of kan men verschillende merken hierin integreren?

    Niet alleen van hetzelfde merk, ook van dezelfde modelserie, de fabrikant zal namelijk proberen de klank van de speakers van 1 serie zoveel mogelijk gelijk te houden, koop als je een 3.1 / 5.1 / 7.1 of 9.1 systeem wilt(je kan er ook 2 subwoofers aan hangen, dan wordt het x.2 systeem) dan speakers waarvan de fabrikant ook een center maakt, dan weet je dat het systeem geschikt is voor een HT opstelling. BTW, de sub mag je van een ander merk nemen, de sub heeft geen invloed op het klankbeeld., je kan zodoende zelfs een betere sub kiezen dan die van die serie, of die houden die je reeds hebt als je daar tevreden over bent.
    3)-Hoe weet je bijvoorbeeld op marktplaats.nl of aangeboden systemen niet verjaard zijn en dus niet meer goed klinken?

    Speakers worden wel ouder, en als ze heel oud zijn en de rubber randen uitgedroogd/vergaan zijn, dan wil je ze niet. Net als Gerco al zegt, je kan ze alleen gaan kopen als je ze ook geluisterd hebt, ze zouden mishandeld geweest kunnen zijn, aanlopen of een defect kunnen hebben. Er zitten niet allemaal nette mensen op Marktplaats om het maar eens voorzichtig te zeggen
    4) Is duurder altijd beter dan goedkoper?

    Absoluut niet, alle waar naar zijn geld is zo'n gezegde, maar op speaker gebied kun je soms voor weinig toch heel goede speakers kopen, wel is waar dat over het algemeen de duurdere speakers beter zijn in detailweergave, maar bij goed zoeken kun je dat ook bij prijsgunstige modellen tegenkomen.
    5) Waarom hoor je zo weinig over het merk Teufel wat qua prijs/kwaliteit verhouding er hoog scoort in reviews?

    Als je hier vaker op het forum komt en wat meer leest, dan kom je Teufel toch behoorlijk vaak tegen, het lastige is alleen dat je ze niet even in de winkel kunt gaan beluisteren, ze worden immers rechtstreeks door de fabrikant verkocht zonder tussenhandelaren.
    6)Hoe belangrijk zijn de technische gegevens van speakers eigenlijk? Het is toch allemaal persoonlijk? wat ik mooi vind klinken vind mijn buurman misschien hol klinken?

    De weerstand is een technisch gegeven waar je wel op moet letten, je moet geen hoogohmige speaker aansluiten op een laagohmige versterker, al zijn de meeste speakers net als de versterkers voor consumenten tussen de 4 en 8 Ohm. Het frequentiebereik zegt vaak wat over de laagweergave die mogelijk is, het zegt verder allemaal niets over de klank.
    7)Wat is het verschil en wat is beter? een2 of 3 wegs luispreker?

    Het verschil is reeds uitgelegd, BTW er zijn zelfs speakers die het met 1 speaker doen.
    8)Kopen jullie eenmaal een goede set? of stoppen jullie altijd al jullie geld hier in zodoende altijd de nieuwste set te kunnen kopen?

    Dat is zeer persoonlijk, er zijn mensen die zo'n berg plastic kopen en zeggen dat ze het geweldig vinden klinken Met spelers kun je wat vaker updaten omdat daar wel eens wat veranderd, voor speakers geld dat als je goed gekozen hebt, je vrienden voor het leven kunt hebben, het is dan ook van belang dat als je wat goeds wilt, je op speakergebied wel wat moeite laat getroosten, dat wordt dan uiteindelijk ook beloond
    9) Zijn nieuwe series van een merk altijd beter dan oudere modellen? ik heb bijvoorbeeld de Kef 2005.2 en klinkt dit per definitie minder goed dan een nieuw model in dezelfde serie?

    Hoeft in het geheel niet beter te klinken, kan zelfs het tegengestelde zijn, altijd door de eigen oortjes laten bepalen.
    10) Is Kef de 2005.2 of de Q serie beter dan de Canton Carat/reference serie?

    Dat bepaalt de prijs/kwaliteits verhouding, maar bovenal de klank en of die bij je past, oftwel je eigen oortjes bepalen dat.

    Sorry voor misschien in jullie ogen beginners vragen maar ik kom pas net kijken in dit wereldje en weet daarom er nog niet zoveel van af☺☺

    Alvast hartelijk bedankt voor de antwoorden en reacties!
    Nergens zoveel keuze in als in luidsprekers, compacte systemen, boekenplankers, zuilen, naalden etc etc etc.

    Ook een ruime keuze in materialen en kleuren, en je hebt ze voor elke beurs. De kunst is om natuurlijk zoveel mogelijk waar voor je oortjes te krijgen
    Have fun and enjoy your collection

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Nergens zoveel keuze in als in luidsprekers, compacte systemen, boekenplankers, zuilen, naalden etc etc etc.

    Ook een ruime keuze in materialen en kleuren, en je hebt ze voor elke beurs. De kunst is om natuurlijk zoveel mogelijk waar voor je oortjes te krijgen
    Hoi,

    Bedankt voor de tijd en moeite om mijn vragen te beantwoorden. Alleen ik wilde nog even een reactie geven op je antwoorden:

    -Domme vraag misschien maar:

    -Bestaan er dan per definitie slechte luidsprekers, omdat alles afhangt van persoonlijke voorkeur?
    -Ik kan me niet voorstellen dat een Kef Reference geen beter geluid geeft dan de goedkopere Kef KHT 2005.3 boxen.
    -Grote boxen zijn altijd beter dan bijvoorbeeld kleine cubus modellen?

    Bedankt nogmaals!

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pamo Bekijk bericht
    Hoi,

    Bedankt voor de tijd en moeite om mijn vragen te beantwoorden. Alleen ik wilde nog even een reactie geven op je antwoorden:

    -Domme vraag misschien maar:

    -Bestaan er dan per definitie slechte luidsprekers, omdat alles afhangt van persoonlijke voorkeur?

    De bedoeling van een speaker is om het originele geluid zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven, dat dat niet zo heel simpel is moge duidelijk zijn, anders waren er niet zoveel verschillende klankkleuren. Wat is een "slechte" speaker...... ja, want ze bestaan echt, speakers die heel schel klinken, speakers die heel dof klinken, of overdreven warm of juist heel kil, speakers die erg ongevoelig zijn en waar je een hele bult energie in moet stoppen om er een klein beetje geluid uit te krijgen, speakers die geen details weergeven, speakers waarvan het geluid niet mooi los komt van de speaker, speakers waarvan niet alle tonen gelijkmatig worden weergegeven bijvoorbeeld heel veel hoog bijna geen midden en wel veel laag, of net weer andersom veel midden en geen hoog en laag etc etc etc etc etc.

    Je zou kunnen zeggen dat speakers die erg ver naast het originele geluid zitten en daarbij ook nog eens tekortkomingen hebben slechte speakers zijn......

    Geloof me, de meeste mensen zijn niet geoefend in het luisteren naar speakers en vinden al snel iets wel goed klinken. Mensen die op zoek gaan naar een paar vrienden voor hun leven en hun geld ook maar 1x kunnen uitgeven en zoveel mogelijk waar voor hun geld willen hebben en die er echt voor op pad gaan en een paar maanden geduld hebben, die leren luisteren en de verschillen te ontdekken tussen alle speakers. Mensen die er echt de moeite voor doen...... die worden beloond, hun oren gestreeld en die grijns van plezier op hun gezicht, dat zegt genoeg als zij gevonden hebben wat bij hun past

    -Ik kan me niet voorstellen dat een Kef Reference geen beter geluid geeft dan de goedkopere Kef KHT 2005.3 boxen.

    Dat kun je alleen beoordelen door er naar te gaan luisteren, dan moet je daarbij ook het prijskaartje in de gaten houden

    -Grote boxen zijn altijd beter dan bijvoorbeeld kleine cubus modellen?

    Zoals altijd zijn er uitzonderingen op de regels, maar je kan in het algemeen wel stellen dat een grote speaker in het voordeel is ten opzichte van zijn compacte broeder. Een grote speaker heeft dan over het algemeen een betere laagweergave dan een kleine speaker.

    Bedankt nogmaals!
    Geen dank graag gedaan
    Have fun and enjoy your collection

  9. #9

    Standaard

    Dus het prijskaartje is wel degelijk van invloed op de kwaliteit speakers...

    Thx

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pamo Bekijk bericht
    -Ik kan me niet voorstellen dat een Kef Reference geen beter geluid geeft dan de goedkopere Kef KHT 2005.3 boxen.
    -Grote boxen zijn altijd beter dan bijvoorbeeld kleine cubus modellen?

    Bedankt nogmaals!
    De Kef Reference is zeker beter dan de 2005.3 luidsprekers. Meer definitie, beter en strakker laag waardoor zelfs leken zonder veel moeite horen dat ze beter zijn. Heb zelf menig Kef gehad. Mooie luidsprekers omdat ze wat laid back klinken en geen aggressief hoog hebben waardoor je lekker luid kunt spelen, ideaal voor ht dus. Mijn voorkeur / ervaring is dat de luidsprekers waar je wat langer naar moet luisteren en niet meteen knallend de kamer binnen komen op de lange termijn meer voldoening geven omdat luister moeheid niet zo snel op kan treden...

    Het is niet altijd zo dat grotere luidsprekers beter zijn dan kleine modellen, maar vaak is het dan wel zo dat je wat dieper in de buidel moet tasten om een klein model aan te schaffen dat grote luidsprekers qua geluid cq laag kan evenaren. Maar 9 van de 10 keer wint een grote luidspreker in dezelfde prijsklasse.

    Goedkoper beter?. Hmm, het kan in de buurt komen en je hebt uitzonderingen maar beter dan the real deal nog nooit gehad en gehoord. Dit omdat je altijd concessies moet doen als bouwer en dat breekt toch vaak op is mijn ervaring...
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pamo Bekijk bericht
    Dus het prijskaartje is wel degelijk van invloed op de kwaliteit speakers...

    Thx
    Natuurlijk, maar vergeet daarbij niet dat je van bijvoorbeeld een andere fabrikant/merk voor de helft van de prijs wel eens iets gelijkwaardigs zou kunnen vinden

    Als er iets in wel heel verschillende prijzen en kwaliteiten verkocht wordt, dan is dat wel met speakers het geval, zo kun je een smak geld uitgeven en toch met een paar middelmatige speakers worden opgescheept...

    Als je bij 1 en dezelfde fabrikant blijft kun je er wel een beetje van uitgaan dat hoe meer je betaald voor een bepaald model in zijn diverse modellen, dat de duurdere modellen beter mogen zijn, al hangt het dan nog van je eigen smaak af of ze dan ook nog bij je passen.

    Er zijn hele dure merken, maar die hele dure merken hoeven daarom nog niet beter te klinken dan de middenklasse of goedkopere merken......

    De opmerking duurder is beter is dus relatief.....
    Have fun and enjoy your collection

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    De weerstand is een technisch gegeven waar je wel op moet letten, je moet geen hoogohmige speaker aansluiten op een laagohmige versterker, al zijn de meeste speakers net als de versterkers voor consumenten tussen de 4 en 8 Ohm. Het frequentiebereik zegt vaak wat over de laagweergave die mogelijk is, het zegt verder allemaal niets over de klank.
    Dit klopt niet helemaal. Je kunt vaak beter een hoog-ohmige speaker aansluiten op een laag-ohmige versterker dan andersom. In theorie betekent een lagere weerstand van een luidspreker nl. dat een versterker een wat hogere stroomsterkte moet leveren en dus wat zwaarder belast wordt.

    Vandaar dat wanneer je 2 luidsprekers (A+B) op één eindtrap aan wilt sluiten, de impedantie iedere luidspreker volgens de meest gebruiksaanwijzingen bvk tussen 8 en de 16 Ohm moet liggen i.p.v. tussen de 4 en de 16 ohm.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Dit klopt niet helemaal. Je kunt vaak beter een hoog-ohmige speaker aansluiten op een laag-ohmige versterker dan andersom. In theorie betekent een lagere weerstand van een luidspreker nl. dat een versterker een wat hogere stroomsterkte moet leveren en dus wat zwaarder belast wordt.

    Vandaar dat wanneer je 2 luidsprekers (A+B) op één eindtrap aan wilt sluiten, de impedantie iedere luidspreker volgens de meest gebruiksaanwijzingen bvk tussen 8 en de 16 Ohm moet liggen i.p.v. tussen de 4 en de 16 ohm.
    Je draaft af en toe vreselijk door

    Je denkt toch niet dat ik met hoogohmige speakers 16 ohms speakers bedoel........
    Have fun and enjoy your collection

  14. #14

    Standaard

    Om door te draven wil ik voor jou wel 32 Ohm nemen, maar dan heb je kans dat je niet met een (boven-)normaal geluidsniveau kunt luisteren.

    Ik heb er daarom ook "volgens de meeste gebruiksaanwijzingen" bij gezet.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •