Ik ben al een jaar zoekende voor een nieuwe speakerset om het 30 jaar oude bij elkaar geraapte zooitje dat ik nu heb te vervangen. Nu het eindelijk zo ver lijkt te zijn, ik verwacht de speakers eind september/begin oktober te "kunnen" kopen leek het mij ook echt zinvol om te gaan luisteren en uit te zoeken. Dit is mijn shortlist zover:

Jamo S608 HCS 3 (625 euro)
2x Jamo S608
2x Jamo S062
1x Jamo S60 CEN

XTZ 89 5.0 set (490 euro)
2x XTZ 89 Front
2x XTZ 89 Surround
1x XTZ 89 Center

Op dit moment heb ik een set van 2 B&W DM110 speakers en 2 JVC surroundspeakers een 4.0 opstelling dus. Door deze twee verschillende merken is homogeniteit in het geluidsbeeld ver te zoeken waardoor de surround ervaring verre van optimaal is. Ook heb ik geen center speaker en deze is volgens velen toch wel heel belangrijk. Alles word zoals het er nu naaruit ziet aangesloten op een Sony STR DG-820 reciever. Maar ik heb gelezen dat de combinatie sony reciever met Jamo speakers niet zo goed werkt. Hebben jullie daar ervaringen mee?

Ik neig verder naar de Jamo's ik heb deze beluisterd bij de importeur vorige week en dit klonk heel overtuigend. Het enige waar ik me zorgen overmaak is de ruimte. Mijn kamer is 14 vierkante meter groot en heeft een inhoud van ongeveer 35 kubieke meter. De front speakers zullen ongeveer 2,5 meter uit elkaar geplaatst worden. Nu vraag ik mij af of dit genoeg ruimte is voor zuilspeakers om goed tot hun recht te komen. H eb nu nog uit de kluiten gewassen boekenplankspeakers. Verder is mijn kamer een dakapel met een schuine kant. Een foto:



Als iemand hier iets over kan zeggen, graag. Ik heb al een boel voorwerk gedaan maar ik wil zeker weten dat ik niets over het hoofd zie. Mocht iemand trouwens weten waar ik een jamo s606/s606 hcs3 in surround opstelling kan beluisteren hoor ik het graag want ik wil toch wel eens horen of een center speaker echt zoveel verschil maakt en hoe de surround bubble is met deze set.

Mocht iemand verder nog een briljante tip hebben voor een 5.0 set voor maximaal 700 euro. Die speakers bevat die het hoog sprankelend en goed kunnen weergeven dan hoor ik het eveneens graag. De verhouding muziek/film is ongeveer 35/65.