De resultaten 1 tot 7 van 7 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard hdmi > optical/coaxia audio

    Ik heb in mijn huis een aantal bronnen (kabel stb, dvd, pc, media-player) verbonden aan een aantal (4) TV's via een 4x4 hdi matrix (splitter en switch in 1). Zo kan ik overal in huis gebruik maken van dezelfde bronnen. Met een Harmony 900 kan ik alles makkelijk bedienen. Werkt geweldig en daarom wil ik liever niets aan deze setup veranderen.

    Nu heb ik in de woonkamer een versterker (5.1) waarvan het geluid mij uitstekend bevalt, maar deze heeft geen hdmi-ingang, alleen optical en coaxial. Op dit moment gebruik ik een coax-uitgang van mijn tv maar nu moet ik altijd de tv aanzetten als ik een cd wil afspelen. Daarom ben ik op zoek naar een converter die het audio uit een hdmi-signaal plukt en omzet naar optical en/of coaxial. Ik heb wel wat kastjes gezien (o.a. Gefen, Octava) maar die zijn duur en/of moeilijk verkrijgbaar.

    Kent iemand een oplossing die minder dan ca. 75 euro kost en die je gewoon in Nederland kunt bestellen?

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door vincedevries Bekijk bericht
    Ik heb in mijn huis een aantal bronnen (kabel stb, dvd, pc, media-player) verbonden aan een aantal (4) TV's via een 4x4 hdi matrix (splitter en switch in 1). Zo kan ik overal in huis gebruik maken van dezelfde bronnen. Met een Harmony 900 kan ik alles makkelijk bedienen. Werkt geweldig en daarom wil ik liever niets aan deze setup veranderen.

    Nu heb ik in de woonkamer een versterker (5.1) waarvan het geluid mij uitstekend bevalt, maar deze heeft geen hdmi-ingang, alleen optical en coaxial. Op dit moment gebruik ik een coax-uitgang van mijn tv maar nu moet ik altijd de tv aanzetten als ik een cd wil afspelen. Daarom ben ik op zoek naar een converter die het audio uit een hdmi-signaal plukt en omzet naar optical en/of coaxial. Ik heb wel wat kastjes gezien (o.a. Gefen, Octava) maar die zijn duur en/of moeilijk verkrijgbaar.

    Kent iemand een oplossing die minder dan ca. 75 euro kost en die je gewoon in Nederland kunt bestellen?
    t is mij een raadsel waarom je de tv moet gebruiken om een cd te luisteren. Ik heb zelf een versterker zonder hdmi. Als je een cd in de dvdspeler stopt gaat ie toch automatisch spelen? Ik neem toch aan dat de dvdspeler verbonden is met de versterker. Dat zou je anders nog kunnen doen met een optische kabel. Of heeft die dvdspeler dat ook niet?
    Verder geef je wel erg weinig info (niets eigenlijk): geen typenrs, niets over de aansluitmogelijkheden van de dvdspeler, etc.
    M.i. hoef je helemaal geen converter te kopen. een optische kabel is genoeg.

  3. #3

    Standaard

    Hoi Pieter,

    Het probleem zit 'm er in dat alles via de hdmi-matrix is aangesloten. CD's speel ik af via de dvd-speler, die ook via hdmi verbonden is. De kern van het systeem is de hdmi-matrix die alles met alles verbindt.

    Doordat de tv een optical uitgang heeft (die het audio van de hdmi ingang doorgeeft) kan ik de versterker aansluiten op de manier die ik wil, maar dan moet de tv dus aan staan bij het afspelen van muziek.

    Zou ik de optische uitgang van de dvd-speler gebruiken, hoe krijgt de versterker dan geluid van de andere bronnen? En alle bronnen aan de versterker aansluiten met coax/optical gaat niet omdat de versterker maar 1 optische en 1 coax ingang heeft, het zou ook niet praktisch zijn. Bovendien heeft mijn PC geen optische/coax uitgang (en de audio-uit blijkt het 5.1 niet door te geven terwijl de hdmi-uitgang dat wel doet).

    Hoe dan ook, ik wil aan de setup liever niks veranderen, mijn hele probleem is opgelost met een hdmi>optical converter.

    Zo is het dan aangesloten:

    kabelbox -----> ______ ---- > TV 1
    DVD ---------> | hdmi .|---- > TV 2
    PC ----------> | matrix |--- > TV 3
    Mplayer -----> | ______|--- > converter > TV 4
    ........................................|
    .................................-5.1 versterker

    Zo simpel is het. En je ziet hoe ingewikkeld het wordt als ik van alle apparaten een aparte audiolijn naar die versterker moet brengen en meeschakelen met de bronnen.
    Laatst aangepast door vincedevries : 01-09-2011 om 12:51

  4. #4

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door vincedevries Bekijk bericht
    Ik denk dat ik de oplossing gevonden heb

    http://www.varliksaccessoires.nl/a-6...-coaxial-audio
    Lijkt me een beetje weggegooid geld als je DVD-speler al over een optische of coax uitgang beschikt

    Je kan toch gewoon alle huidige verbindingen intact laten, je sluit enkel een extra optische of coax(tulp) aan tussen je DVD speler en versterker. Op het moment dat je een CD wilt draaien kies je dan voor de ingang waarop de DVD speler met optisch/coax is aangesloten.....

    Of is er nu iets dat ik over het hoofd zie......
    Have fun and enjoy your collection

  6. #6

    Standaard

    @DVDProfilersFilmgek: Sorry, ik heb het iets te simpel voorgesteld. Wat ik bedoel is: als ik alleen geluid (muziek) wil, moet ik toch de tv aanzetten. Dat is (bijvoorbeeld) zo bij CD's, maar ook bij muziek die ik stream vanaf mn NAS of PC, en radio via de STB. Om dat op te lossen zou ik dus van al die apparaten aparte lijnen naar die versterker moeten leggen en die heeft bovendien niet zoveel ingangen.

    De keuze is dus (wat mij betreft) of een nieuwe versterker die audio van HDMI accepteert of een kastje er tussen. Dat laatste vind ik het makkelijkst en is (voor nu) het goedkoopst.

  7. #7

    Standaard

    Denk dat ik het niet helemaal begrijp, maar het zal dan wel zo zijn dat de apparatuur dan heel ver weg staat tov de versterker en de TV.

    Zou persoonlijk het bedrag van je oplossing besteden aan de aanschaf van een nieuwe versterker....
    Have fun and enjoy your collection

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •