De resultaten 1 tot 5 van 5 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard MONITOR AUDIO Bronze BX5 frontluidsprekers

    Kortgeleden heb ik mij de volgende receiver aangeschaft:
    Onkyo TX-NR 609

    Ik wil om te beginnen 2 frontluidsprekers aanschaffen en later uitbreiden.

    Doordat ik een beperkte ruimte heb zoek ik zuilluidprekers die max 85 cm hoog zijn.
    Ik heb de Monitor audio bronze BX5 zuilluidsprekers gevonden
    Alleen zie dat deze luidsprekers maar max 120w RMS aan kunnen.
    De receiver heeft 160w RMS.

    Kan ik deze luidsprekers toch gebruiken.

    Heeft iemand nog andere voorstellen voor de frontluidsprekers?

  2. #2

    Standaard

    Dit is juist beter dan andersom, bijv. de versterker max. 120w, en de speakers max 160w. Dit omdat dan de receiver dan moeite kan gaan krijgen bij (iets) hogere volumes en de speakers aan gort kunnen gaan, vooral de tweeters. als de versterker meer heeft (in theorie) dan heeft de versterker dus wat vermogen over.
    Als je het volume nu wat te hoog zet zullen de speakers eerder ook in de lage tonnen kunnen gaan 'clippen' zodat je het zelf al hoort op het moment dat het te hard gaat..

    Wat belangrijker is: Zorg dat de impedantie van de speakers NIET lager is dan de minimum impedantie van de versterker..

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard G Bekijk bericht
    Dit is juist beter dan andersom, bijv. de versterker max. 120w, en de speakers max 160w. Dit omdat dan de receiver dan moeite kan gaan krijgen bij (iets) hogere volumes en de speakers aan gort kunnen gaan, vooral de tweeters. als de versterker meer heeft (in theorie) dan heeft de versterker dus wat vermogen over.
    Als je het volume nu wat te hoog zet zullen de speakers eerder ook in de lage tonnen kunnen gaan 'clippen' zodat je het zelf al hoort op het moment dat het te hard gaat..

    Wat belangrijker is: Zorg dat de impedantie van de speakers NIET lager is dan de minimum impedantie van de versterker..
    Inpedantie luidsprekers:
    Nominal Impedance:8 ohms

    Impedantie receiver:
    160 W/Ch at 6 Ω, 1 kHz, 1%, 1 Channel Driven, IEC


    Dynamic Power
    240 W (3 Ω, Front)

    210 W (4 Ω, Front)
    120 W (8 Ω, Front)
    Laatst aangepast door The Puma : 16-10-2011 om 12:21

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door The Puma Bekijk bericht
    Kortgeleden heb ik mij de volgende receiver aangeschaft:
    Onkyo TX-NR 609

    Ik wil om te beginnen 2 frontluidsprekers aanschaffen en later uitbreiden.

    Doordat ik een beperkte ruimte heb zoek ik zuilluidprekers die max 85 cm hoog zijn.
    Ik heb de Monitor audio bronze BX5 zuilluidsprekers gevonden
    Alleen zie dat deze luidsprekers maar max 120w RMS aan kunnen.
    De receiver heeft 160w RMS.

    Kan ik deze luidsprekers toch gebruiken.

    Heeft iemand nog andere voorstellen voor de frontluidsprekers?
    Geen probleem, zoals Richard ook al zegt, beter een zwaardere versterker dan de speakers kunnen hebben, de versterker houd zodoende vermogen over en kan zodoende de speakers beter onder contole houden.

    Nergens zoveel keuze in als in luidsprekers, zou toch zeker eens op pad gaan en zo hier en daar je oor te luisteren leggen Wie weet wat je tegenkomt.....
    Have fun and enjoy your collection

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door The Puma Bekijk bericht
    Inpedantie luidsprekers:
    Nominal Impedance:8 ohms

    Impedantie receiver:
    160 W/Ch at 6 Ω, 1 kHz, 1%, 1 Channel Driven, IEC


    Dynamic Power
    240 W (3 Ω, Front)

    210 W (4 Ω, Front)
    120 W (8 Ω, Front)
    Zoals DVDPF en Richard G. ook al aangeven, is beter dat de (continu) belastbaarheid van de luidspreker wat lager is dan het (continu) uitgangsvermogen van de receiver.

    Het rare is dat het uitgangsvermogen en belastbaarheid door fabrikanten vaak hoger opgegeven worden dan in werkelijk het geval is. Naast het aantal Watts moet je daarom bij receivers vaak ook kijken naar de manier waarop deze gespecificeerd zijn. Merken als Onkyo gebruiken vaak een relatief hoge vervorming-factor(1%), maar 1 frekwentie(1 Khz) en zorgen er vaak voor dat er maar één kanaal gebruikt en belast om beter te kunnen scoren.

    In het geval van TX-NR609 zal het continu uitgangsvermogen ongeveer 65 Watt zijn bij 8 Ohm, ~0,05% vervorming, 20-20.000Hz en bij alle kanalen belast. De continu belastbaarheid van de Bronze BX5 ongeveer 85 Watt bij 8 Ohm. Het verschil is dus niet zo groot en zou vanwege het feit dat een set bijna nooit maximaal gebruik wordt, geen probleem moeten zijn.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •