De resultaten 1 tot 2 van 2 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Stereo + extra luidsprekers

    Ik kocht me onlangs een eenvoudige stereo van Sony van 28W gekocht. Met daarbij 2 luidsprekers met een impedantie van 4 Ohm. Nu heb ik thuis nog 2 luidsprekers liggen van 6 Ohm. Als ik nu die ene luidspreker van 4 Ohm gewoon aansluit op mijn stereo en op die andere van 4 Ohm mijn 2 luidsprekers van 6 Ohm in serie schakelen en parallel op die van 4 Ohm zet. En dat bevestig ik nog een schakelaartje om die luidsprekers van 6 Ohm in serie aan en uit te kunnen schakelen. Zou dit mogelijk zijn?

    Bedankt!

    Dries

  2. #2

    Standaard

    Welkom op dit forum Dries.

    Het is me niet helemaal duidelijk wat jouw bedoeling is.

    Je kunt luidsprekers serieel of parallel aansluiten. Sluit je die van 6 Ohm op dezelfde manier als normaal aan, dan heet dit 'parallel' en wanneer je de luidsprekers doorlust, het het 'serieel'. Met doorlussen bedoel ik:

    -De "+" van de versterker op de "+" van de ene luidspreker(4 Ohm).
    -De "-" van de ene luidspreker(4 Ohm) op de "+" van de andere luidspreker(6 Ohm.
    -De "-" van de andere luidspreker op de "-" van de versterker.

    Beide manieren hebben voor- en nadelen en zorgen er voor dat je niet meer het "onderste uit de kan" van de set kunt halen. Een uitzondering is wanneer je beide paren 'parallel' via een schakelaar aansluit waarmee je kunt kiezen tussen paar A(4 Ohm) en paar B(6 Ohm). Je kunt dan kiezen of je de set als origineel(alles-in-één) of als zelf samengesteld wilt gebruiken.

    Waar je rekening mee moet houden is dat je bij een defekt mogelijk geen aanspraak kunt maken op de garantie, tenzij de andere luidsprekers ongeveer dezelfde of een lagere belastbaarheid hebben als de bijgeleverde en beide paren niet tegelijk gebruikt kunnen worden.

    Experimenten kan dus geen kwaad, als je dit op een verstandige manier doet.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 20-10-2011 om 11:33
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •