De resultaten 1 tot 12 van 12 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Luidsprekers voor dubbel gebruik

    Dag allemaal,


    Ik ben in het bezit van twee JBL zuil luidsprekers waarbij het mogelijk is om bi-wiring te gebruiken. Hierdoor is elke luidspreker dus voorzien van vier aansluitingen (2 x 2). Ik zou echter die luidsprekers willen gebruiken voor twee systemen, namelijk bij de AV-receiver, als deel van mijn surround systeem, anderzijds als luidsprekers voor het beluisteren van muziek via een andere (stereo)versterker. Uiteraard is het niet de bedoeling om beide systemen op hetzelfde ogenblik te gebruiken. Mijn vraag is dus of het mogelijk is om de ene versterker aan te sluiten op bijvoorbeeld de onderste aansluitingen, en de andere versterker op de bovenste aansluitingen ?

    Alvast bedankt voor een mogelijke reactie,
    Marcb

  2. #2

    Standaard

    Welkom op dit forum Marc.

    De luidsprekers die jij gebruikt zijn niet geschikt om aangesloten te worden op eindversterkers (of -trappen) van twee verschillende toestellen. Dit geldt overigens ook voor andere luidsprekers met 'bi-wiring'. Bij 'bi-wiring' worden de weergever(s) voor de hogere frekwenties nl. gescheiden van die voor de lagere frekwenties. De grootste voordelen hiervan zijn dat je 2 eindtrappen kunt gebruiken voor 1 luidspreker en je iedere eindtrap minder zwaar belast. Op deze manier zijn de luidsprekers makkelijker onder controle te houden wanneer deze een te zware belasting zijn voor 1 eindtrap. Nog een reden om het niet te doen zijn de verschillen in het tijds-domein die de weergave negatief kunnen beïnvloeden.

    Wat je (daarom beter) kunt doen is de luidsprekers op een stereo-versterker aansluiten die je als externe eindversterker van een meer-kanaals AV-versterker kunt gebruiken of alleen op de meer-kanaals receiver. In het eerste geval moet de AV-versterker voorzien zijn van een 'pre-out' voor alle kanalen en de versterker een 'main in' oid en in het laatste geval is het handig als de meer-kanaals AV-versterker geschikt is voor 'bi-amping'.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    De luidsprekers die jij gebruikt zijn niet geschikt om aangesloten te worden op eindversterkers (of -trappen) van twee verschillende toestellen. Dit geldt overigens ook voor andere luidsprekers met 'bi-wiring'. Bij 'bi-wiring' worden de weergever(s) voor de hogere frekwenties nl. gescheiden van die voor de lagere frekwenties. De grootste voordelen hiervan zijn dat je 2 eindtrappen kunt gebruiken voor 1 luidspreker en je iedere eindtrap minder zwaar belast. Op deze manier zijn de luidsprekers makkelijker onder controle te houden wanneer deze een te zware belasting zijn voor 1 eindtrap. Nog een reden om het niet te doen zijn de verschillen in het tijds-domein die de weergave negatief kunnen beïnvloeden.
    Je verhaal is niet echt verhelderend Gerco Bi-wiring en Bi-amping blijven op deze manier verwarrend.

    Wellicht handig als de Topic Starter even zijn apparatuur vermeldt (merk en typenummers). Dan kunnen we gerichter adviseren.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door marcb Bekijk bericht
    Mijn vraag is dus of het mogelijk is om de ene versterker aan te sluiten op bijvoorbeeld de onderste aansluitingen, en de andere versterker op de bovenste aansluitingen ?
    Nee, dat kan echt niet op de manier zoals jij beschrijft. Maar geef even merk en typenummers door van je apparatuur. Dan kunnen we kijken hoe het eventueel wel kan.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  5. #5

    Standaard

    Dag Gerco, Hallo Peter,

    Mijn oprechte dank voor jullie reactie.

    We kunnen ons natuurlijk de vraag stellen waarom we moeilijk doen waar het ook gemakkelijk kan . Enerzijds kan de vraag gesteld worden waarom ik niet gewoonweg mijn AV-Receiver gebruik voor televisie en muziek. De reden hiervoor is omdat ik enerzijs televisie en muziek apart wil houden, en anderzijds omdat ik van mening ben dat de muziek beter klinkt via de gewone versterker. Momenteel gebruik ik mijn JBL luidsprekers enkel voor muziek, maar ik wil ze ook deel laten uitmaken als frontspeakers bij het surroundsysteem. Op die manier kan ik overschakelen van 5.1 naar 7.1. Ik weet niet of het belangrijk is maar al mijn cd’s werden op computer gezet en deze is, momenteel althans, verbonden met de gewone versterker.

    Hier volgt het merk en type van mijn (bescheiden) apparatuur:
    - Luidsprekers, JBL ES 100
    - Stereo Receiver Harman Kardon 3490
    - AV Receiver Yamaha RX-V1065

  6. #6

    Standaard

    Hoi Marc,

    Het wordt mij uit de handleiding niet geheel duidelijk of je Harman Kardon een zogeheten HT-passthrough functie heeft. Volgens mij wel, want hij beschkt over eindversterker ingangen, wat impliceert dat hij als eindversterker in te zetten is.

    Dit betekent dat je de frontkanalen van je Yamaha receiver via de pre-out aansluitingen op de eindversterker ingang van de Harman Kardon kunt aansluiten. De HK versterkt dan de frontkanalen (L+R) i.p.v. de Yamaha.

    Echter, het staat niet duidelijk in de handleiding of de HK dan ook nog als zelfstandige geïntegreerde stereoversterker fungeert. D.w.z. als je een CD-speler direct op de HK aansluit terwijl je deze ook als eindversterker op je Yahama hebt aangesloten, werken de overige inputs dan nog?

    Dat kun je uitproberen, maar misschien weet een ander formulid dit. Ik kan er geen uitsluitsel over geven. Als de HK dan sec een eindversterkerduntie vervult, zul je alle bronnen (CD-speler, Blu-rayspeler, etc.) aan moeten sluiten op de Yamaha die dan als voorversterker fungeert voor de 2 frontkanalen. De overige center- en surroundkanalen versterkt de Yamaha zelf.

    Zo een heel verhaal
    Laatst aangepast door Peter Porrio : 23-11-2011 om 09:30
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  7. #7

    Standaard

    Dag Peter,

    Naar aanleiding van je laatste reactie ben ik even gaan googelen om te zien wat een HT-passthrough in feite is. Blijkbaar is mijn Harman Kardon inderdaad, zoals je veronderstelde, voorzien van deze functie.

    Ik zal je voorstel zeker eens uitproberen. Het is mij vrij duidelijk, dit na beide handleidingen (Harman Kardon / Yamaha) nogmaals doorgenomen te hebben, samen met je uitleg. Enkel moet ik dat HT-passthrough eens goed bestuderen, dit om te zien waar ik dat kan vinden op de Harman Kardon. Volgens de uitleg die ik gevonden heb op het net zou het mogelijk moeten zijn om gewoonweg om te schakelen naar HT via een knopje. Wie zoekt die vindt zeggen ze altijd .

    Hopelijk kan, na de opstelling zoals jij beschreven hebt, de Harman Kardon nog fungeren als zelfstandige stereo versterker. Dit zal ik weten na de testing. Indien niet, dan kan ik alle apparatuur nog aansluiten op de Yamaha.

    Hierbij mijn oprechte dank voor je advies.


    Groeten,
    Marc

  8. #8

    Standaard

    Misschien met een simpele switch en een beetje extra speakersnoer een oplossing te maken, hoop dat je engels een beetje redelijk is

    http://www.ehow.com/how_5758482_use-...-speakers.html
    Have fun and enjoy your collection

  9. #9

    Standaard

    Als het met HT passthrough niet werkt, kan je gewoon van je 1065, de pre-outs (front) op een van de line-ingangen op je versterker aansluiten, en hoef je geen switch of zo in je speakersnoer aan te brengen, zoals DVDprfilersfilmgek voorsteld (kan natuurlijk wel, maar lijkt me niet echt een goede opplossing). CD speler e.d. gewoon op de versterker aansluiten.
    Als je via je 1065 wil luisteren stel je HK gewoon op half of 3/4 vermogen (eerst natuurlijk 1 keer je 1065 inregelen).
    Ik heb een zogenaamde high end versterker en daar gaat dit ook uitstekend mee, en deze klinkt voor gewoon muziek ook een stuk beter dan mijn surround receiver RX-V3900.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door densen Bekijk bericht
    Als het met HT passthrough niet werkt, kan je gewoon van je 1065, de pre-outs (front) op een van de line-ingangen op je versterker aansluiten, en hoef je geen switch of zo in je speakersnoer aan te brengen, zoals DVDprfilersfilmgek voorsteld (kan natuurlijk wel, maar lijkt me niet echt een goede opplossing). CD speler e.d. gewoon op de versterker aansluiten.
    Als je via je 1065 wil luisteren stel je HK gewoon op half of 3/4 vermogen (eerst natuurlijk 1 keer je 1065 inregelen).
    Ik heb een zogenaamde high end versterker en daar gaat dit ook uitstekend mee, en deze klinkt voor gewoon muziek ook een stuk beter dan mijn surround receiver RX-V3900.
    Dit kan inderdaad ook, heb het bij een vriend van me wel eens zo aangesloten. Hij heeft een Denon reveiver en een Marantz stereoversterker. Via de Tape-In aansluiting aangesloten. Het enige dat het erg lastig maakt, is het verschil in volume tussen de voorkanalen en de surround kanalen. Als je de surround receiver harder zet, moet je de stereoversterker ook harder zetten, maar hoeveel dat weet je nooit.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Peter Porrio Bekijk bericht
    Dit kan inderdaad ook, heb het bij een vriend van me wel eens zo aangesloten. Hij heeft een Denon reveiver en een Marantz stereoversterker. Via de Tape-In aansluiting aangesloten. Het enige dat het erg lastig maakt, is het verschil in volume tussen de voorkanalen en de surround kanalen. Als je de surround receiver harder zet, moet je de stereoversterker ook harder zetten, maar hoeveel dat weet je nooit.
    Is niet nodig, je surroundversterker maakt ook je pre-out signaal niveau hoger, als je het volume verhoogd van je surround receiver.

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door densen Bekijk bericht
    Is niet nodig, je surroundversterker maakt ook je pre-out signaal niveau hoger, als je het volume verhoogd van je surround receiver.
    In theorie zou dit idd niet nodig moeten zijn, maar in de praktijk is iedere situatie anders.

    Zo kan het zijn dat de stereo versterker de 'fronts' beter onder controle heeft en dat de receiver het moeilijker heeft met de 'surrounds' en 'centre'. Ook kan het zijn dat de weergave van receiver krachtiger is dan van de versterker. In beide gevallen zorgt dit er voor dat het geluidsbeeld niet in balans is bij alle geluidssterktes en dat je soms moet bijregelen. Dit komt in beide gevallen dan niet door de verschillen tussen de receiver en de versterker, maar door de combinatie van eindtrap en de daarop aangesloten luidspreker.

    Het is dus afhankelijk van hoe goed bij alle kanalen de eigenschappen van de luidspreker en van de eindtrap op elkaar afgestemd zijn.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 25-11-2011 om 13:33
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •