De resultaten 1 tot 13 van 13 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Losse componenten instapset

    Allereerst wil ik aangeven dat ik mij nooit zo gestoord heb aan kwaliteit van de muziek / film geluid uit mijn eigen gekregen home cinema set.

    Maak ook te veel gebruik van het standaard tv geluid, doordat de home cinema set geen toegevoegde waarde in geluid brengt (mijn mening). Nu is mijn home cinema set ook al sterk verouderd en zit ik voor nog mooiere beleving van tv kijken te denken aan het vernieuwen van mijn geluidsinstallatie.

    Als 'simpele' gebruiker dacht ik vrij eenvoudig op zoek te kunnen gaan naar een nieuwe home cinema setje met hoge beoordeling, blu-ray spelertje erbij en aansluiten maar. Echter vind ik het internet rondstruinen op zoek naar kwaliteit een leuke bezigheid waardoor je vrij snel terecht komt op losse componenten voor geluidsweergave. Vroeger nooit aan gedacht, maar kan wel eens een absolute toevoeging zijn voor mijn woonkamer.

    Met zoveel mogelijkheden aan losse componenten zie ik haast door de bomen het bos niet meer. Kan maar moeilijk achterhalen wat nu beperkingen zijn bij een bepaalde receiver ten opzichte van een duurder model. Ik kijk nu nog voornamelijk budget gestuurd op verschillende apparatuur.

    Voor de receiver kom ik dan uit bij een Denon AVR-1311 aangevuld met een surround set van Jamo (S606) of HK (TS 16BQ). Een blu-ray speler zou er dan nog bij dienen te komen

    Verwarrend vind ik de opties naast de receiver, losse boxen, surround sets en wat ben je allemaal nog meer nodig? Wat zijn beperkingen aan de Denon AVR-1311 waardoor een andere model zijn meerprijs waard is?


    Kleine aanvulling: De Onkyo TX-SR608 lijkt een receiver te zijn met meer mogelijkheden dan de Denon. Voor het meerbedrag mogelijk wel de verbetering die voor de toekomst handig is. Alleen als ik het dan stapsgewijs wil gaan aanschaffen, zou ik er al op vooruit gaan met een Wharfedale Diamond 10.1 (2 boxen) als eerste vervanging? Dit alles op de huidige dvd speler, waarbij het later wordt uitgebreid tot blu-ray, 5.1 set, 7.1 set. Ben erg benieuwd naar jullie adviezen.
    Laatst aangepast door Vunky : 22-11-2011 om 14:05 Reden: toevoeging gedaan

  2. #2

    Standaard

    Even algemene verschillen van duurder model receiver. Let op: dit hoeft niet altijd het geval te zijn, maar geldt voor het gros van de recievers:

    1. De eindversterkers hebben meer vermogen, handig om zwaardere speakers aan te sturen;
    2. Meer aansluitmogelijkheden (digitale audio-ingangen, component video-ingangen;
    3. Meer videoconversie mogelijkheden (S-video en component IN naar 1080p HDMI OUT);
    4. Netwerkmogelijkheden voor internetradio, spotify (sommige merken), en iPod aansluitmogelijkheden.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  3. #3

    Standaard

    Oké. Denk dat er nu voor mij twee receivers overblijven die wat betreft aanschafprijs en beoordeling + toekomst mogelijkheden het beluisteren waard zijn.

    De Onkyo TX-SR608 en de Yamaha RX-V667. Wat dan qua boxen het beste is en in welke volgorde aan te schaffen blijft dan nog de vraag. Kan ik met een simpele DVD speler wel maximaal geluid verwachten uit de receiver + boxen. Zou ik eerst genoeg hebben aan twee Wharfedale Diamond 10.1 boxen en deze combinatie op den duur uitbreiden of zijn er voldoende surround sets. Leuk om uit te zoeken, maar wel een ontiegelijk moeilijke markt.

    Nog maar weer een kleine aanvulling. De keus tussen de receivers blijft de Onkyo TX-SR608 of de Yamaha RX_V667. Prijsverschil is nihil tussen deze twee receivers. Nu hebben we een woonkamer van 50m2 zou dit nog moeten meewegen in de keus tussen de twee receivers. Hoe zit het trouwens met de audio kanalen van tv uitzendingen? Is daar de film beleving bijvoorbeeld net zo aanwezig als bij film op dvd?
    Laatst aangepast door Vunky : 23-11-2011 om 09:41

  4. #4

    Standaard

    Het grootste voordeel van een losse receiver is dat je hiermee een set samen kan stellen zoals jij dit wilt hebben. Zo kun je bvb voor kiezen om met 2 luidsprekers te beginnen. Het maakt voor de receiver dus niet zo veel uit hoe je begint.

    Je geeft aan dat je wilt beginnen met een stel Wharfedale Diamond 10.1. Dit zijn uitstekende luidsprekers om mee te beginnen, want ze zijn geen zware last voor een receiver en zijn ook makkelijk te combineren met een aktieve subwoofer. Als je met dit stel luidsprekers begint, is het misschien verstandig om daar ook een aktieve sub bij te kopen. Een aktieve sub zal er dan voor zorgen dat de 10.1's wat groter klinken en dat de lage tonen ook wat voller klinken.

    Voor wat betreft de keuze van de receiver (en luidsprekers), kun je het beste zelf gaan luisteren. Je kunt er dan zelf achter komen welke luidsprekers en receiver voor jou het meest geschikt zijn.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Het grootste voordeel van een losse receiver is dat je hiermee een set samen kan stellen zoals jij dit wilt hebben. Zo kun je bvb voor kiezen om met 2 luidsprekers te beginnen. Het maakt voor de receiver dus niet zo veel uit hoe je begint.

    Je geeft aan dat je wilt beginnen met een stel Wharfedale Diamond 10.1. Dit zijn uitstekende luidsprekers om mee te beginnen, want ze zijn geen zware last voor een receiver en zijn ook makkelijk te combineren met een aktieve subwoofer. Als je met dit stel luidsprekers begint, is het misschien verstandig om daar ook een aktieve sub bij te kopen. Een aktieve sub zal er dan voor zorgen dat de 10.1's wat groter klinken en dat de lage tonen ook wat voller klinken.

    Voor wat betreft de keuze van de receiver (en luidsprekers), kun je het beste zelf gaan luisteren. Je kunt er dan zelf achter komen welke luidsprekers en receiver voor jou het meest geschikt zijn.
    Het samenstellen van eigen boxen om een mooi 5.1 systeem te krijgen wordt ook nog lastig genoeg. Ik ben van plan om binnenkort maar eens te gaan luisteren naar enkele voorbeelden. Zit momenteel te denken aan een Onkyo 508 om zo het extra geld uit te geven voor de speakers (KEF KHT2005.3)

  6. #6

    Standaard

    Meer geld uitgeven aan luidsprekers betekent niet automatisch dat de weergave daar ook mee verbetert. Een nadeel van betere luidsprekers is nl. dat ook de tekortkomingen van de receiver en de bron beter te horen zijn.

    Vaak is het daarom beter om wat meer geld uit te geven aan de receiver en wat minder aan de luidsprekers zodat je later makkelijker de luidsprekers kunt vervangen voor betere.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  7. #7

    Standaard

    Maar dan kom je wel in een heel ander prijssegment voor de receivers & speakers dan dat ik eraan uit wil geven. Wil een instap receiver die satellietjes en evt. twee front boekenplank speakers kan aansturen.

    Volgens mij is een combinatie van Denon AVR-1611 of Onkyo 508 met een set zo goed mogelijke satelliet speakers een prima begin. Dit zou dan nog kunnen wisselen wat betreft de speakers en in welk prijssegment. Momenteel spreekt de combinatie van uiterlijk, prestatie en prestatie subwoofer mij wel erg aan in de KEF'jes.

  8. #8

    Standaard

    KEF is niets mis mee en doen het goed in combinatie met bijna elk merk receiver.
    Een merk wat qua speakers minstens zo goed klinkt is naar mijn mening Q-Acoustics en die zijn zeker een luisterbeurt waard.
    Voor wat betreft de sub kun je eigenlijk elk merk sub nemen omdat deze lage tonen nauwelijks een aantasting vormen van het geluidsbeeld. Soms kan het dus lonen om bijvoorbeeld losse boekenplankmodellen te nemen van merk A met een sub van merk X.
    Ik weet niet waar je woont maar MM verkoopt Q-acoustics en in zowel Rijswijk als Den Haag hebben ze een redelijke luisterruimte. Ander kun je bij Correct in Rotterdam eens kijken, die hebben ook nog vaak leuke aanbiedingen in hun koopjeskelder staan.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit Bekijk bericht
    KEF is niets mis mee en doen het goed in combinatie met bijna elk merk receiver.
    Een merk wat qua speakers minstens zo goed klinkt is naar mijn mening Q-Acoustics en die zijn zeker een luisterbeurt waard.
    Voor wat betreft de sub kun je eigenlijk elk merk sub nemen omdat deze lage tonen nauwelijks een aantasting vormen van het geluidsbeeld. Soms kan het dus lonen om bijvoorbeeld losse boekenplankmodellen te nemen van merk A met een sub van merk X.
    Ik weet niet waar je woont maar MM verkoopt Q-acoustics en in zowel Rijswijk als Den Haag hebben ze een redelijke luisterruimte. Ander kun je bij Correct in Rotterdam eens kijken, die hebben ook nog vaak leuke aanbiedingen in hun koopjeskelder staan.
    Ik heb ook al zitten kijken naar losse boekenplank model boxen en daarin de Q-Acoustics wel meegenomen (samen met de Wharfedale Diamond). Echter kom je dan als setprijs wel veel duurder uit dan bijvoorbeeld de aangehaalde KEF serie.

    Ik denk wel dat mijn voorkeur uitgaat naar 5.1, om direct een voller geluid te krijgen (vooral films, ipv geluid). Ben er wel van overtuigd dat boekenplank speakers beter en mooier geluid kunnen creeren vergeleken met sat. systeempjes, maar om dan een goede combinatie samen te stellen voor een mooie prijs. Poeh, dat valt niet mee, zeker als je niet goed weet wat samen kan / gaat. En wat een budget receiver nog zou kunnen aansturen.

    Wat ik daarbij tevens als 'groot' voordeel zie van de KHT 2005.3 is de kwaliteit en de mogelijkheden van de subwoofer. Prachtige kast, met goede beoordeling. Dat ding los halen is al een investering opzich. Evt. zou ik natuurlijk altijd de KHT 2005.3 frontspeakers kunnen vervangen voor of KEF of losse boekenplank modellen lijkt me.
    Laatst aangepast door Vunky : 29-11-2011 om 21:57

  10. #10

    Standaard

    Een goede combinatie kun je alleen bereiken door veel te luisteren naar de diverse mogelijkheden zodat je weet wat voor jou het lekkerst klinkt.
    De KEF set kost je ongeveer rond 700 euro.
    losse boekenplankmodellen kosten rond de 100 per stuk en je hebt er 5 nodig, dus hou je ongeveer 200 euro over voor een subwoofer. Klipsch heeft voor die prijs leuke subwoofers.

    Omdat de KEF set echt grote sattelietjes zijn die sub ondersteuning nodig hebben zul je, als je dan de fronts gaat upgraden, het verschil duidelijk gaan merken. Ik heb zelf ooit met sattelietjes als rears gespeeld maar dat ging mij echt irriteren dus daar heb ik nu boekenplankmodellen voor.

    Maar dat is mijn ervaring en mijn mening, het gaat er om dat jij er tevreden mee moet zijn.
    Geniet dus van de luistersessies en probeer ook af en toe iets duurders te luisteren om een referentiekader te krijgen.

  11. #11

    Standaard

    Ik denk dat ik voor de Receiver er wel redelijk uit ben, dit zal een Denon worden (1611 of 1911). Zou eerst een losse receiver al wat toevoegen aan mijn huidige standaard home cinema set? Of heeft dat geen toevoeging op 75W boxjes van mijn huidige set.

    Ben overigens nog wel van plan de 1611 in combinatie met de KHT2005.3 te beluisteren. Voordat ik over ga tot aanschaf.

    De twijfel in de boxen, KEF, Q Acoustics, of nog een andere blijft nog wel even.

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Vunky Bekijk bericht
    Ik denk dat ik voor de Receiver er wel redelijk uit ben, dit zal een Denon worden (1611 of 1911). Zou eerst een losse receiver al wat toevoegen aan mijn huidige standaard home cinema set? Of heeft dat geen toevoeging op 75W boxjes van mijn huidige set.

    Ben overigens nog wel van plan de 1611 in combinatie met de KHT2005.3 te beluisteren. Voordat ik over ga tot aanschaf.

    De twijfel in de boxen, KEF, Q Acoustics, of nog een andere blijft nog wel even.
    Een losse receiver zal wel meer uit die boxjes kunnen halen, maar dit zal niet veel zijn. Het is dus een tijdelijke oplossing voor als je even geen geld hebt voor andere luidsprekers. Iets om rekening mee te houden is de belastbaarheid van die boxjes. Losse receivers hebben grotere reserves die er voor kunnen zorgen dat de maximale belastbaarheid eerder bereikt is dan met een receiver van een alles-in-één set. Bij hogere geluidssterktes zullen de boxjes dus relatief meer vermogen opnemen.

    Het grootste verschil tussen de 1611 en de 1911 is dat de 1911 een 7.1-model is en de 1611 een 5.1 met pre-outs voor surround-back. Met beide toestellen is dus een 7.1 opstelling te maken, maar voor de 1611 heb je dus externe eindversterking nodig die dan niet gebruikt kan worden voor de 'fronts'. Voor een 5.1-opstelling met krachtige fronts betekent het dat je met de 1611 geen mogelijkheid hebt voor 'bi-amping' (2 eindtrappen gebruiken voor 1 front-luidspreker).

    De meesten die kwa opstelling flexibel willen blijven, kiezen daarom voor de 1911 en de meesten die bij 5.1 met kleinere luidsprekers willen blijven voor de 1611.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  13. #13

    Standaard

    Ik zou een groot deel van het budget in de speakers steken, en dan liever eerst hoogwaardige front-speakers kopen en deze gedurende de tijd uitbreiden naar een meerkanaals-set dan nu lager insteken. Wedden dat je binnen 6 maanden dan weer gaat upgraden .

    Indien je toch in 1 x voor een meerkanaalsset wil gaan is de door jouw geopperde Jamo-set een goede start.

    Deze aansturen met een receiver van bijv. Onkyo - betreffende merk levert veel receiver voor de euris in vergelijk met andere merken. Hou daarbij ook de 2e hands markt in het vizier.

    Vooral Pioneer en Panasonic leveren mooie BD-spelers, die laatste ook nog eens voor heel redelijke prijzen.

    Suc6 met de zoektoch and have fun!


    Sander.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •