De resultaten 1 tot 3 van 3 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Ervaring DIY TV calibratie

    Heb twee weken geleden een spyder3TV calibratie set gekocht. Bijgevoegde dvd op mijn usb stick gezet en vervolgens aan de slag gegaan met mijn AC ryan mediaspeler en panasonic TH-42PX8E.

    Eerst gekalibreerd via bijgeleverde software en ik was meteen zeer teleurgesteld over het resultaat. Ik stond op het punt om het product te retourneren en mijn geld terug te vragen, totdat ik op het idee ben gekomen om andere software te zoeken op internet die wel betere resultaat gaat opleveren.

    Deze heb ik gevonden en het is van Franse makelij. Om precies te zijn: Colorimetre HCFR die met de spyder3 kan werken en tevens gratis te gebruiken is onder voorwaarde dat dit niet voor commerciële doeleinde wordt gebruikt.

    De software bestaat uit twee componenten:
    1) de software voor op de pc
    2) dvd voor de kleuren en grijstinten Onder de helpfunctie staat een beknopte uitleg over de functionaliteiten en schermweergaven.

    In het begin ben ik roekeloos aan het experimenteren geweest in het verborgen menu van mijn panasonic. Let op instellingen en mutaties op eigen risico! Deze is te bereiken via:
    1) "F" knop op tv
    2) "-/v" knop op tv ingedrukt
    3) 3 klikken op "0" van afstandsbediening

    klik 2 keer op "1" dan kom je op het scherm WB-adj waar je de kleuren kunt aanpassen.

    klik 2 keer op "9" om cinema te selecteren.

    Klik 2 keer op "7" om de kleurtemperatuur op warm te selecteren.

    klik op "AV" van de afstandsbediening, totdat hdmi van je mediaspeler verschijnt. (Om uit de verborgen menu terug te keren druk op "exit" dit kan echter alleen als je eerder door het menu hebt gescrolled. Dus op "1" of "2" te hebben geklikt. "1" = volgende menu en "2" is vorige menu.)

    De software op mijn pc heb ik geopend.
    klik op "New" --> selecteer "DVD manual" --> selecteer "Spyder3 en klik op "voltooien".

    Het feest kan beginnen. De dvd heb ik laten afspelen op mijn mediaspeler. Zoek naar het fragment waar de 10 grijstinten worden afgespeeld. IR0 tot en met IR100. Plaats de spyder3 op de TV in het vlak waar de grijstinten verschijnen. Selecteer in de software "measures" en vervolgens "grayscale". Doorloop de wizard. Als alle tien metingen zijn uitgevoerd kijk op tabblad measures voor de gemeten waarden.

    Selecteer bij display (rechts) op XYZ (hoofdletters). De waarde bij delta E moet zo klein (liefst 0, echter in de praktijk liggen de waarden tussen 2,5 en 0,5 in) mogelijk zijn over alle 9 grijsgebieden, want bij grijs 0 (IR0) is het niet mogelijk om deze naar 0 te brengen. Na een hoop testen en spelen ben ik erachter gekomen wat de betekenissen zijn van de menu WB-adj. Middels toets "3" en "4" kan door de submenu worden gescrolled.

    R-cut = rood
    G-cut = groen
    B-cut = blauw

    R-DRV = rood curve
    G-DRV = groen curve
    B-DRV = blauw curve

    Met de laatste drie componenten kan een kleurfase mee worden verschoven voor de gehele linie. Ik heb gekeken op "GRB levels graph" (klik op icoon "GRB levels graph" om tabblad GRB levels te activeren). Bij 100% gray had ik een overkill aan blauw. Groen was ok en rood was ook overkill. Ik heb bij B-DRV en R-DRV middels de volume knop op mijn afstandsbediening naar beneden bijgesteld en de grijstest nog een keer laten doen. In de grafiek staat een referentielijn van 100% en daar moet je op uitkomen.

    Vervolgens ben ik gaan kijken bij de 10% gray. Ik had te veel blauw en te weinig rood. Groen lag iets boven de referentielijn. Ik heb R-cut bijgesteld naar boven en B-cut bijgesteld naar beneden. En groen met 1 klik naar beneden bijgesteld. Dit te hebben gedaan heb ik vervolgens de grijstest nog een keer laten uitvoeren. Wanneer alle drie kleuren dichtbij de referentielijn liggen van 100% voor alle grijstinten vanaf 10% tot 100%, dan heb je de juiste grijskleuren ingesteld. Bij tabblad measure zul je onder delta E de waarden tussen 2,5 en 0,5 moeten zien.

    Voor de contrast dien je de test "contrast" te selecteren. Dit doe je door te klikken op "Measures" --> "Contrast". Hiermee start je de meting voor het contrast. Selecteer bij de dvd het fragment contrast en volg de wizard. De bedoeling is om bij luminance (waarde die in tabblad measures wordt weergegeven met bv 1951:1) zo'n hoogst mogelijke contrastverhouding te krijgen. Dit beïnvloed namelijk de details in donkere scenes. 800:1 is lager contrastwaarde dan 2000:1

    Voor het aanpassen van het contrast heb ik buiten de verborgen menu gedaan, omdat ik dit te lastig vind en grote stappen snel thuis wil zijn. Om uit het menu te komen klik op "exit".

    Experimenteer met helderheid en contrast, totdat je de optimale verhouding hebt gevonden. Meer helderheid is meer details in donkere scenes.

    De gammawaarde heb ik getuned op 2,21 en komt nagenoeg overeen met de referentiewaarde. Hoe ik dit heb gedaan weet ik niet precies. Volgens mij heb ik "kleur" in mijn gewone menu aangepast. Wellicht dat andere forumleden hier een antwoord op hebben.

    De waarden die ik uiteindelijk heb bereikt zijn als volgt (besef wel dat per TV de waarden anders kan uitpakken, al heb je dezelfde type tv):

    Verborgen menu:
    R-cut: 80
    G-cut: 7E
    B-cut: 7E
    R-DRV: EC
    G-DRV: F0
    B-DRV: A5
    All-cut: 80
    All-DRV: F0

    Gewone menu op TV

    Contrast: 45 klikken vanaf links
    Helderheid: 30 klikken vanaf links
    Kleur: 34 klikken vanaf links
    Scherpte: 3 klikken vanaf links

    Het resultaat is verbluffend. De details in donkere scenes van Dark knight is geweldig.

    Tips zijn welkom.

    Groet,

    MW
    Laatst aangepast door Michael.W : 28-12-2011 om 15:18 Reden: Krijg de lay-out niet goed
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Panasonic 42px8, Pioneer vsx-1017s, Kef Q5, Kef IQ6C, Kef IQ1, Sony Playstation3

  2. #2

    Standaard

    Bedankt voor het delen van je ervaringen Michael.
    Ik wil hier wel een paar kanttekeningen bij plaatsen:

    1) Jij geeft de how-to op over hoe je in de fabrieksmenu's van Panasonic kan komen. Dit is erg gevaarlijk voor mensen die geen idee hebben waar zij mee bezig zijn. Dit kan je TV onherstelbaar beschadigen. Gemaakte wijzigingen kunnen niet zomaar ongedaan gemaakt worden met een verbluffend slecht beeld tot gevolg.
    Ik hoop dat iedereen die dit stukje leest niet lukraak gaat spelen met deze instellingen!!!!

    2) Er zijn geen 2 TV's exact hetzelfde, ook niet van dezelfde serie en fabrikant. Instellingen die voor jou ideaal zijn kunnen bij andere averechts werken.

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Roy de Jong Bekijk bericht
    Bedankt voor het delen van je ervaringen Michael.
    Ik wil hier wel een paar kanttekeningen bij plaatsen:

    1) Jij geeft de how-to op over hoe je in de fabrieksmenu's van Panasonic kan komen. Dit is erg gevaarlijk voor mensen die geen idee hebben waar zij mee bezig zijn. Dit kan je TV onherstelbaar beschadigen. Gemaakte wijzigingen kunnen niet zomaar ongedaan gemaakt worden met een verbluffend slecht beeld tot gevolg.
    Ik hoop dat iedereen die dit stukje leest niet lukraak gaat spelen met deze instellingen!!!!

    2) Er zijn geen 2 TV's exact hetzelfde, ook niet van dezelfde serie en fabrikant. Instellingen die voor jou ideaal zijn kunnen bij andere averechts werken.
    Roy,

    Bedankt voor de aanvulling en waarschuwing aan alle medeforumlezers.

    Gelukkig kunnen afzonderlijke kleuren van de huidige tv's in het gewone menu worden afgesteld. Voor diegene die overwegen om het beeld van z'n tv verder te optimaliseren kan dit artikel als inspiratie gebruiken. Verder ben ik ook benieuwd of er mensen zijn die dit zelf hebben uitgevoerd en wat hun ervaring zijn.

    Op een schaal van 1 tot 10 vond ik de moeilijkheidsgraad voor mijn tv een 7 vanwege het verborgen menu. Het was even zoeken naar de betekenis van de afkortingen en wat de grafieken van het programma betekenen. Zou ik dit op een recente tv uitvoeren waarbij de instellingen te vinden zijn in het gewone menu, dan denk ik dat voor de gemiddelde gebruiker goed te doen is.

    Verder ben ik ook op zoek naar tip's en advies.
    Mocht je deze hebben, dan zou ik het fijn vinden als je dit met ons wilt delen.

    Groet,

    Michael
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Panasonic 42px8, Pioneer vsx-1017s, Kef Q5, Kef IQ6C, Kef IQ1, Sony Playstation3

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •