De resultaten 1 tot 21 van 21 worden weergegeven.

Discussie: Goede raad gevraagd

  1. #1

    Question Goede raad gevraagd

    Goedemiddag allemaal,

    Ik ben op zoek naar een nieuwe 5.1 home cinema set . Zou geschikt moeten zijn voor zowel film als ook muziek (klassiek/metal, heb brede smaak ). Ik wil ook mijn nieuwe Sharp 40LE630 erop aan sluiten.
    Met mijn budget tussen de 450 en 550 euro zou ik bijvoorbeeld kunnen denken aan (met dank aan kieskeurig.nl):

    Receiver: Onkyo TX-SR309 (250,-) of de Yamaha RX-471 (300,-)

    Boxen: Onkyo SKS-HT648 (300,-) of JBL SCS 200.5 (170,-) of Harman Kardon HKTS 9BQ (350,-)

    Kunnen jullie mij enkele tips geven:

    -Welke combinatie zou ideaal zijn (prijs/kwaliteit)?
    -Bestaat er binnen dit budget iets vergelijkbaars wat ik over het hoofd heb gezien?

    Alvast bedankt voor jullie reacties!

  2. #2

    Standaard

    Zijn allen voor hun prijs leuke dingen, al zou ik vanwege de slechte naam die de subs van H&K hebben, deze laten staan.
    Niemand zal je precies aan kunnen geven wat nu de beste combi is, dat is afhankelijk van je eigen smaak, maar voor het geld bied het JBL setje wel heel goede waar, dan blijft de keus tussen de Onkyo en de Yamaha, zou ik, als ik jou was even letten op het gebruiksgemak en de mogelijkheden, dan moet er vanzelf een winnaar uit de bus rollen
    Have fun and enjoy your collection

  3. #3

    Standaard

    Dank je wel voor reactie!
    Heeft het enige vorm van meerwaarde als de speakers van het zelfde merk zijn als de receiver? Na enig zoeken vond ik bijv. ook de set Onkyo HT-S6405; http://hificorner.nl/ht-s6405.html die binnen dit budget past, maar ik neem aan dat die boxen dan iets lichter zijn als eerder genoemde opties?

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door enjoyable75 Bekijk bericht
    Dank je wel voor reactie!
    Heeft het enige vorm van meerwaarde als de speakers van het zelfde merk zijn als de receiver? Na enig zoeken vond ik bijv. ook de set Onkyo HT-S6405; http://hificorner.nl/ht-s6405.html die binnen dit budget past, maar ik neem aan dat die boxen dan iets lichter zijn als eerder genoemde opties?
    Aan de ene kant heeft het wel meerwaarde, maar aan de andere kant niet.

    Wanneer de luidsprekers van hetzelfde merk zijn als de receiver, is het vaak zo dat het geluid daardoor wat vlakker klinkt en dat geluid makkelijker blijft staan. Dit komt doordat de tekortkomingen en de overschotten in de klankeigenschappen van de receiver makkelijker gecompenseerd worden. Gebruik je luidsprekers van een ander merk, dan kun je de weergave van de set aanpassen zodat deze meer persoonlijk wordt en het geluid kwa weergave wat meer dynamiek krijgt.

    Over het algemeen zijn alle luidsprekers die even groot -zoals satelieten met een enkele woofer van ong. 10cm- ook even krachtig zijn. Dit komt door de hoeveelheid elektrisch vermogen die een bepaald formaat luidspreker om kan zetten in akoestisch vermogen(geluid). Een grotere luidspreker betekent dus meer energie. Daarnaast zorgen grotere luidsprekers ook voor verplaatsing van meer lucht en daarmee ook voor een hogere geluidsdruk dan kleine luidsprekers. De belastbaarheid is daarom meestal gerelateerd aan het formaat van een luidspreker en de weergevers die gebruikt zijn.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #5

    Standaard

    Ok, ik zal die HT-S6405 eens gaan beluisteren ergens. Mocht er hier iemand ervaringen mee hebben lees ik dat uiteraard graag... In ieder geval bedankt voor de reacties tot zover!

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door enjoyable75 Bekijk bericht
    Ok, ik zal die HT-S6405 eens gaan beluisteren ergens. Mocht er hier iemand ervaringen mee hebben lees ik dat uiteraard graag... In ieder geval bedankt voor de reacties tot zover!
    Mmm, koop luidsprekers van luidspreker fabrikanten, speakers van Sony...... van Onkyo.... van Panasonic..... van JVC...... nou laat maar als je begrijpt wat ik bedoel.

    Heeft in het geheel geen meerwaarde om speakers van hetzelfde merk als de receiver te kopen, gewoon gaan voor de speakers die je het beste vind klinken voor hun geld en in jouw budget, het naampje dat erop staat zou in weze geheel onbelangrijk moeten zijn.
    Have fun and enjoy your collection

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Heeft in het geheel geen meerwaarde om speakers van hetzelfde merk als de receiver te kopen, gewoon gaan voor de speakers die je het beste vind klinken voor hun geld en in jouw budget, het naampje dat erop staat zou in weze geheel onbelangrijk moeten zijn.
    Die indruk heb ik ook, maar dat is ook vanwege het feit dat veel mensen een set willen die 'plug-and-play' is en niet veel geld kost. Sets zoals de HT-S6405 van Onkyo gaan daarom als warmere broodjes over de toonbank als sets waarbij luidsprekers en een aktieve sub worden geleverd. Met "luidsprekers" bedoel ik dan satelieten met een resonantie-arme behuizing en 2-weg systeem. Aan de andere kant is het ook wel verstandig om set met goedkope luidsprekers van hetzelfde merk er bij te nemen vanwege 'upgraditis'. Je zal daardoor eerder de luidsprekers willen en kunnen vervangen door beter om het geluid beter uit de verf te laten komen.

    Het is ook maar net waar je als (toekomstige) koper de voorkeur aan geeft.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Die indruk heb ik ook, maar dat is ook vanwege het feit dat veel mensen een set willen die 'plug-and-play' is en niet veel geld kost. Sets zoals de HT-S6405 van Onkyo gaan daarom als warmere broodjes over de toonbank als sets waarbij luidsprekers en een aktieve sub worden geleverd. Met "luidsprekers" bedoel ik dan satelieten met een resonantie-arme behuizing en 2-weg systeem. Aan de andere kant is het ook wel verstandig om set met goedkope luidsprekers van hetzelfde merk er bij te nemen vanwege 'upgraditis'. Je zal daardoor eerder de luidsprekers willen en kunnen vervangen door beter om het geluid beter uit de verf te laten komen.

    Het is ook maar net waar je als (toekomstige) koper de voorkeur aan geeft.
    Je kan beter direct betere speakers kopen, beter voor je beurs, beter voor je oren en beter voor het milieu
    Have fun and enjoy your collection

  9. #9

    Standaard

    Leg dat de kopers van een alles-in-één set maar eens uit. Die zullen snel afhaken, omdat zelf samen stellen dan volgens hun te duur en te lastig wordt. Zelfs als een alles-in-één dezelfde (weergave-)kwaliteiten en mogelijkheden heeft als losse delen, geven veel mensen liever minder (lees:meer) geld uit aan een bult(en) plastic dan aan een goede weergave.

    Wat dat betreft ben ik blij dat die boxjes ook een tweede leven kunnen krijgen. Je kunt ze dan in een keuken of schuur gebruiken of om mee te experimenteren. Op deze manier kun je er dan langer plezier van hebben en hoef je ze niet met een bult plastic mee te geven als de speler van zo'n set weer eens stuk is. Er is dus meestal wel een oplossing voor dat probleem.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  10. #10

    Standaard

    Sorry maar volgens mij heeft die onkyo hts 6405 een actieve sub en een erg goed beoordeelde receiver of vergis ik me nu? Ga iig van het weekend eens e.e.a. In het echt bekijken

  11. #11

    Standaard

    Om het verhaal af te maken:
    Ben nu de gelukkige bezitter van:

    Onkyo TX-SR309
    Philps BDP3280
    2 Klipsch RB 51

    Totaalprijs incl. diverse kabels en snoeren 550.- (vergis je niet in de meerprijs voor kabels etc, op zo'n laag budget is dit procentueel erg hoog!)

    Gisteren geinstalleerd en bevalt tot op heden prima, de twee speakers geven ook de lage tonen goed door (waar ik eerst nog twijfels over had) dus ik doe het voorlopig met 2.0 ipv 5.1..

    Met in mijn achterhoofd het idee om dit langzaam uit te breiden.

    Bedankt voor het meedenken en als er nog tips zijn hoe dit uit te breiden is hoor ik dat wel!

  12. #12

    Standaard

    o ja: nog 1 tip voor mensen in dezelfde situatie:

    Receiver heeft geen LAN, aangezien mijn TV dat al heeft en ik ze toch nooit apart gebruik. Mocht je dat niet hebben adviseer ik deze receiver niet, kies er dan 1 met netwerkaansluiting.

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door enjoyable75 Bekijk bericht
    o ja: nog 1 tip voor mensen in dezelfde situatie:

    Receiver heeft geen LAN, aangezien mijn TV dat al heeft en ik ze toch nooit apart gebruik. Mocht je dat niet hebben adviseer ik deze receiver niet, kies er dan 1 met netwerkaansluiting.
    Heb al jaren receivers zonder netwerk aansluiting, zie er in mijn geval ook het nut niet van in, TV heeft er 1 de BR speler heeft er 1, de HD DVD speler heeft er 1 en de Popcorn heeft er 1, de TV is wel aangesloten op het netwerk, maar het wordt zelden of nooit gebruikt......of het moet zijn om de TV te updaten, de HD DVD speler is ook ontkoppeld van het Netwerk, werd niets meer mee gedaan, de netwerk aansluiting van de BR speler wordt enkel gebruikt om de speler steeds van de nieuwste software te kunnen voorzien, BD-Live is uitgeschakeld, maakt alles traag en ik zit niet te wachten op die ellenlange reclametroep van de uitgever van die schijfjes, die van de Popcorn wordt gebruikt om de Popcorn's HDD van nieuwe info etc te voorzien en dat was dan in mijn ogen nog de meest nuttige verbinding...... ja waarom zou je dan ook nog een netwerk aansluiting op je receiver willen....... om hem te upgraden..... zou mooi zijn, maar de ervaringen hier op het forum leren ons dat de fabrikanten toch liever een nieuwe verkopen met andere aansluitingen en zogenaamd betere decoders en snellere HDMI poorten dan je spullen via een update aan te passen, de fabrieken moeten draaien.....

    Maak je dus geen zorgen, je kan heel goed uit de voeten met je receiver zonder Netwerk aansluiting, je zal er niets aan missen
    Have fun and enjoy your collection

  14. #14

    Standaard

    Het mooie van een netwerkaansluiting op een reciever tegenwoordig is dat je dan zonder tussenkomst van een ander apparaat internetradio kunt weergeven.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  15. #15

    Standaard

    Klopt nu weer ouderwets aan het kl!ten met de FM zenders,tevens stream ik wel eens losse muziek via mijn laptop naar de Tv en nu dus de receiver (play with Sharp tv) anders had ik dat waarschijnlijk nu via " play with receiver" optie kunnen doen gok ik en de tv er buiten laten. Maakt mij niet uit maar kan me voorstellen dat mensen dit wel interessant vinden.

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door peptalk Bekijk bericht
    Het mooie van een netwerkaansluiting op een reciever tegenwoordig is dat je dan zonder tussenkomst van een ander apparaat internetradio kunt weergeven.
    Dat is er één waar ik niet aan gedacht heb, maar voor mij dan ook in het geheel niet nodig. Een jaar nadat ik de receiver had heb ik er de FM radio zenders pas ingezet, maar ik luister dan ook bijna nooit naar de radio. De meer dan 30 radio zenders op de FM band zijn dan ook reeds ruim genoeg als ik al eens uit luiheid de radio aanzet.

    Misschien voor de verstokte radioluisteraar een reden om een netwerk aansluiting te nemen, aan mij is het niet besteed en zoals je al meldde, als je het wil dan is het via een aantal andere wegen ook voor elkaar te krijgen.
    Have fun and enjoy your collection

  17. #17

    Standaard

    E.e.a. draait naar volle tevredenheid, maar toch nog een vraagje:
    Als ik mijn 2 Klipsch RB 51 langzaam wil uitbreiden, wat is dan de meest logische stap:
    2.0 naar 2.1 naar 3.1 naar 5.1 of
    2.0 naar 3.0 naar 3.1 naar 5.1
    ik heb uit andere adviezen op dit forum begrepen dat het merk subwoofer niet perse uit hoeft te maken, de rest van de luidsprekers zou hetzelfde merk moeten zijn. Vraag is dus eigenlijk: eerst een betaalbare subwoofer op de kop tikken of eerst een goede center (dacht aan de RC-42 II)?

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door enjoyable75 Bekijk bericht
    E.e.a. draait naar volle tevredenheid, maar toch nog een vraagje:
    Als ik mijn 2 Klipsch RB 51 langzaam wil uitbreiden, wat is dan de meest logische stap:
    2.0 naar 2.1 naar 3.1 naar 5.1 of
    2.0 naar 3.0 naar 3.1 naar 5.1
    ik heb uit andere adviezen op dit forum begrepen dat het merk subwoofer niet perse uit hoeft te maken, de rest van de luidsprekers zou hetzelfde merk moeten zijn. Vraag is dus eigenlijk: eerst een betaalbare subwoofer op de kop tikken of eerst een goede center (dacht aan de RC-42 II)?
    Mmmm, er zijn nog meer wegen die naar Rome leiden

    Klaarblijkelijk geef je niet echt om het surround gedeelte, je zou immers ook nog:
    van 2.0 naar 4.0 naar 5.0 naar 5.1 of
    van 2.0 naar 4.0 naar 4.1 naar 5.1 kunnen gaan

    Voor de center die je in gedachte hebt kun je ook 2 RB 51's nemen, de center is helaas vrij prijzig ten op zichte van de rest van je speakers.

    Wat is logisch...... in dit geval is er niet een vaste volgorde aan te wijzen, eerder je eigen voorkeur volgen of een mazzeltje pakken dat je eventueel tegenkomt opweg naar de volgende stap, bijvoorbeeld als je tegen een leuke sub aanloopt, dan neem je eerst de sub, hetzelfde verhaal kan ook betrekking hebben op de rest...... als je dus tegen een leuke aanbieding aanloopt, dan lijkt het pakken van de aanbieding wel een logische stap

    Inderdaad, de sub is het enige onderdeel in een speakersetup dat van een ander merk/model mag zijn. Bedenk echter wel dat de ene sub de andere niet is, ook subs brengen onderling toch ook een verschillend laag ten gehore.... heb zelf gekozen voor een zo groot mogelijke, mijn sub is bovendien ook nog eens zeer muzikaal, misschien ook een puntje om op te letten.

    Persoonlijk zou ik gaan voor:

    1: 2.0 naar 2.1 naar 4.1 naar 5.1
    2: 2.0 naar 4.0 naar 4.1 naar 5.1
    3: 2.0 naar 2.1 naar 3.1 naar 5.1
    4: 2.0 naar 3.0 naar 3.1 naar 5.1
    5: 2.0 naar 5.1 of andere tussenstap waarbij je tegen een mazzeltje aanloopt en er dan toevallig ook net de centjes voor hebt

    In jouw geval is de center gewoon een vrij dure aanschaf tpv van de rest, als je zelf een beetje verstand van zaken hebt, je niet snel in de maling laat nemen en een beetje durft te handelen, dan zou ik ook Marktplaats en andere alternatieven in het oog houden, doch enkel als je er dan ook fors op vooruit gaat, zou zelf niet voor 30 - 50 euro "winst" andermans "afdankertje" overnemen, dan zou ik gaan voor nieuw met de daarbij behorende garantie....... al gaat er niet snel iets kapot aan een speaker als je ze met verstand en respect gebruikt.
    Have fun and enjoy your collection

  19. #19

    Standaard

    Je kunt een set op veel manieren uitbreiden en/of upgraden. Enkele voorbeelden heeft DVDPF jou al gegeven. Een mogelijkheid die je van mij krijgt is om een Klipsch Quintet te kopen en daarvan 2 satelieten te gebruiken als 'surround' en daarnaast een aktieve sub. De overige 2 satelieten kun je later gebruiken als uitbreiding of om mee te experimenteren.

    Iets wat je beter niet kunt doen is 2 RB 51's gebruiken als 'centre'. Ten eerste zorgt dit voor overbelasting van de eindtrap en ten tweede zal het geluid van de 'centre' dan veel krachtiger zijn dan van de 'fronts' en de 'surrounds'.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Je kunt een set op veel manieren uitbreiden en/of upgraden. Enkele voorbeelden heeft DVDPF jou al gegeven. Een mogelijkheid die je van mij krijgt is om een Klipsch Quintet te kopen en daarvan 2 satelieten te gebruiken als 'surround' en daarnaast een aktieve sub. De overige 2 satelieten kun je later gebruiken als uitbreiding of om mee te experimenteren.

    Iets wat je beter niet kunt doen is 2 RB 51's gebruiken als 'centre'. Ten eerste zorgt dit voor overbelasting van de eindtrap en ten tweede zal het geluid van de 'centre' dan veel krachtiger zijn dan van de 'fronts' en de 'surrounds'.
    Hahahhaa Dat is nu net wat ik daarmee niet bedoelde, ik bedoelde dus echt voor de prijs van die ene center kun je ook 2 RB 51's nemen en deze voor rear's inzetten, vandaar dat ik opmerkte om van 2.0 naar 4.0 te gaan. Natuurlijk moet je nooit 2 gewone speakers inzetten als 1 center, al heb ik zelf jarenlang 1 "gewone" speaker als centerspeaker gebruikt...... soms moet je wel, in mijn toenmalige opstelling was er gewoon geen center speaker van die modellen te koop.

    Sorry dat ik misschien niet voor iedereen even duidelijk was
    Have fun and enjoy your collection

  21. #21

    Standaard

    Beiden dank voor reactie! klinkt logisch, zodra het spaarvarken weer op adem is gekomen zal ik weer eens gaan shoppen, tot die tijd zal ik idd de aanbiedingen een beetje in de gaten houden!

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •