De resultaten 1 tot 7 van 7 worden weergegeven.

Discussie: rear speaker kabel

  1. #1

    Standaard rear speaker kabel

    Ik ben net verhuisd en wil mijn rear speakers gaan aansluiten, maar vraag me af wat ik het beste kan doen?

    Op dit moment heb ik 2 bookshelf rear speakers, maar binnenkort ben ik van plan om een euro of 1000 te steken in een nieuwe set boxen (heb nog geen idee wat ik daarvoor kan kopen). Het zou zomaar kunnen dat ik dan de rear speakers hou en alleen voor mn fronts en center ga kijken, maar ik kan maar beter voorbereid zijn!

    Binnenkort wil ik ook mijn plinten gaan plakken en omdat ik de rear kabels daar achter wil plaatsen lijkt het mij handig om nu al rekening te houden met het feit dat ik nieuwe boxen ga kopen en ik vraag me dus af wat voor speaker kabel ik het beste kan gebruiken? Het moet dus wel achter de plinten kunnen maar ook van voldoende kwaliteit zijn dat ik me er met nieuwe boxen niet aan ga ergeren!

    Voor mn fronts kan ik tzt altijd nog nieuwe kabels kopen, want die komen gewoon achter mijn tv meubel te liggen. Vraag me ook af of het van belang is dat je allemaal gelijkwaardige kabels gebruikt, of dat dat niet zo uit maakt?

    Ik hoop dat het verhaal hierboven nog een beetje duidelijk is en alvast bedankt voor het advies!

  2. #2

    Standaard

    Voor 1000 euro kun je wel een leuk setje speakers kopen, natuurlijk moet je wel alles van 1 model/serie hebben en niet voor rear en front verschillende merken/klank speakers hebben, dan klinkt het niet als 1 geheel.

    Als je overal 2,5mm2 OFC speakerdraad gebruikt kom je een heel eind, neem dan bijvoorbeeld een rolletje of van de rol(los) het aantal benodigde meters. Kost je ongeveer een euro de meter, afhankelijk hoeveel je nodig hebt. Uitkijken dat je niet al te goedkoop gaat, dan krijg je geen OFC maar een mengsel van koper en aluminium.

    Koper is koper, maar al zou het alleen al voor het gevoel zijn, ik zou toch de hele speakerkabelboel van 1 en hetzelfde willen hebben en als je het toch nodig hebt en zo rond de 50 meter of meer in totaal nodig hebt, dan zou ik het allemaal vast in 1x kopen, bederven doet het niet
    Have fun and enjoy your collection

  3. #3

    Standaard

    bedankt voor je antwoord! ik zal dan inderdaad maar alvast de kabels kopen en neerleggen. Dan kan ik die in eerste instantie voor mijn oude speakers gebruiken en dan tzt mijn nieuwe erop aansluiten!

  4. #4

    Standaard

    Oke, heel verstandig
    Bij Alle kabels zit je rond de euro een metertje als je los van de rol koopt, heb ik zelf ook gedaan (heb zelf iets overdreven en voor de zekerheid 4mm2 genomen, baat het niet schaden doet het ook niet heb ik gedacht )

    http://www.allekabels.nl/luidspreker..._Kabel-pm.html

    Op Marktplaats is ook een aanbieder van luidsprekerkabel, maar die vertrouw ik niet helemaal, nergens wordt vermeld dat het om OFC handelt, of gewoon koperdraad, vandaar dat ik bang ben dat dat een mengsel is van Koper en aluminium.

    http://link.marktplaats.nl/1001073265

    Die adverteerder is zeker niet duur, maar voordat je daar wat gaat kopen zou ik dan eerst navragen van wat voor een soort kabel het betreft

    Hier een redelijk stukje over luidsprekerdraad:

    http://www.hifispeakers.nl/luidsprekerdraad

    BTW, mocht je heel laagohmige (2Ohm) speakers gaan kopen en de afstand meer dan 10 meter gaan bedragen, dan zou je 4mm2 kunnen overwegen, in "normale" huiskameromstandigheden zal echter 2,5mm2 ruimschoots voldoen.
    Have fun and enjoy your collection

  5. #5

    Standaard

    ok ik ga denk ik wel naar alle kabels toe. Tuurlijk wil je het zo goedkoop mogelijk, maar ik wil gewoon goed spul en dat dat dan een paar euro duurder is...dat heb ik er graag voor over. Ik heb er zelf namelijk geen verstand van, dus iemand kan mij alles wijs maken!

    er moeten 2 draden langs de plint. Ik weet niet zo goed of 2x 4mm tussen het laminaat (onder/achter de plint) gaat passen, dus dat meet ik nog even na. Als dat past dan ga ik denk ik daar maar voor. Je kan het maar beter meteen goed hebben liggen toch?

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door coolsnarf Bekijk bericht
    ok ik ga denk ik wel naar alle kabels toe. Tuurlijk wil je het zo goedkoop mogelijk, maar ik wil gewoon goed spul en dat dat dan een paar euro duurder is...dat heb ik er graag voor over. Ik heb er zelf namelijk geen verstand van, dus iemand kan mij alles wijs maken!

    er moeten 2 draden langs de plint. Ik weet niet zo goed of 2x 4mm tussen het laminaat (onder/achter de plint) gaat passen, dus dat meet ik nog even na. Als dat past dan ga ik denk ik daar maar voor. Je kan het maar beter meteen goed hebben liggen toch?
    Inderdaad je kan het maar goed hebben liggen , 4mm2 is wel iets duurder, maar het kost je nu ook niet direct weer een vermogen. Mocht het niet passen onder de plinten, met 2.5mm2 kom je ook een heel eind en kun je over het algemeen best uit de voeten. Hier een pagina met een tabelletje en wat uitleg:

    http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabelarglsp.htm

    Niet al te zwaar over denken, zoals reeds geschreven, met 2.5mm kom je al een heel eind
    Have fun and enjoy your collection

  7. #7

    Standaard

    Gelijkwaardige kabels voor alle luidsprekers is niet echt belangrijk, tenzij ze op verschillende manieren samengesteld zijn. Kabels van bvb AudioQuest zijn te vergelijken met meer-aderige kabel en dus niet op dezelfde manier samengesteld als tweeling-snoer. In dat geval is het misschien wel verstandig om gelijkwaardige kabels te gebruiken.

    Het belangrijkste is de doorsnede en de lengte, waarbij de lengte bvk voor de linker hetzelfde moet zijn als voor de rechter luidspreker van hetzelfde soort kanaal zoals 'front' en 'surround'. De kans op verschillen in het tijds-domein tussen links en rechts zijn dan veel kleiner.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •