De resultaten 1 tot 18 van 18 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Op zoek naar bookshelf fronts en center in kleine ruimte

    Hello,

    Na jaren gespeeld te hebben met een allegaartje aan (waarschijnlijk serieus minderwaardige) speakers uit m'n jeugdjaren (waar is de tijd?) Wordt het tijd om eens iets degelijkers aan te schaffen.
    Ik woon in een type herenwoning met typische indeling in 2 kleine woonruimtes.
    De woonruimte waar de TV staat, meet 4m op 4m, maar is ook 3,5m hoog.
    Die ruimte is vrij kaal (zetel achteraan, barkast en tv meubel vooraan.)
    De Tv (panasonic Viera 42vT20 plasma) komt wel aan de muur.
    Ik bezit verder een yamaha receiver RXV 540 en een yamaha sub YST SW515. Dus niet echt top of the bill, maar eerder gewoontjes.
    Momenteel heb ik 2 full size frontspeakers, maar daar is helaas geen plaats meer voor (en het waren bijna 20 jaar oude Sony's, maar ze deden hun werk wel goed)

    Ik zoek nu echter 2 bookshelf speakers als front en een center speaker.
    Ik dacht aan de yamaha NS-C700 en de NS-B750.
    in een later stadium zou ik de NS-B700 misschien nog als surround speakers bijvoegen.

    Denk jullie dat ik voor dat geld iets beters kan hebben? ik wil tussen 700-1200 euro kwijt zijn voor de voorkant
    Yamaha heeft blijkbaar niet echt de naam 'superspeakers te hebben' al zijn ze de laatste jaren wel sterk verbeterd hoor ik.

    2e vraag:

    De TV komt helaas niet in het midden van de ruimte (midden TV op 2,4m ipv op 2m.) maar we zitten ook niet in het middenals de tv op 2,4m staat, zitten wij ongeveer op van 2,5 meter tot 3,5meter
    De voorspeakers kunnen links en rechts een 50cm van de TV staan (TV is 42inch) en de center midden onder de TV.
    De fronts staan dan echter (helaas) op het meubel en dat is slechts 55cm hoog.
    De latere surround speakers (kabel ligt al) komen op een hoogte Ca 150cm en zijn op de achterwand op 40 cm van beide zijwanden voorzien. de zetel komt echter wel tot bijna aan de muur (dus je zit er bij wijze van spreken bijna onder.
    Niet echt een symmetrische opstelling dus.
    Misschien is het nog nuttig om te vermelden dat de vloer hoet is en geen kale steen , de muren zijn van steen met geisoleerde gyproc voorzetwanden.

    Het hoeft voor mij niet superhard te gaan, zolang alles maar zuiver klinkt.
    En alhoewel de sub niet echt uit een hoge prijscategorie komt gaat hij laag genoeg voor mij.

    enig advies?
    Laatst aangepast door mettesboy : 09-02-2012 om 19:25

  2. #2

    Standaard

    Je zou eens naar Tannoy kunnen luisteren. Dit merk gaat goed samen met Yamaha.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  3. #3

    Standaard

    Wanneer ik naar de receiver kijk die je nu gebruikt, lijkt het me ook verstandig om deze te vervangen voor een model uit een hogere prijsklasse. Je geeft dit zelf ook al aan door de receiver te beschrijven als "gewoon".

    Het soort luidsprekers wat jij wilt kopen kun je bestempelen als "bijzonder", omdat deze de detailles mooier zullen weergeven, maar dit geldt dan ook voor de slordigheden in het aangeboden signaal. Daarnaast is de 465 ook niet echt een krachtpatser met voldoende uitgangsvermogen om het centre-model uit dezelfde serie onder controle te houden. Je zou dan kunnen denken aan een model uit de 7-reeks of hoger of misschien uit de Adventage-serie.

    Op deze manier zal dan ook het geluid "bijzonder" klinken.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  4. #4

    Standaard

    de receiver wordt op termijn ook vervangen als er nog eens centjes zijn hoor! oog is gevallen op de RX771, de 1071 lijkt me al wat overkill voor deze ruimte. uit de avantage serie, tja de 810 of 1010 (maar is dit niet wat TE?
    De pioneer vsx-921 1021 leek me ook wel wat, al is de klankkleur van deze versterker een stuk verschillend van de yamaha blijkt.

    Wie heeft er hier ervaring met yamaha speakers (500 of 700 serie?)
    de speakers hebben wel voorrang op de nieuwe receiver. ik moet momenteel de speakers vaak te luid zetten om de stemmen goed te kunnen horen, als er dan nadien iets van actie of effecten te horen zijn, dan schiet je zowaar uit je stoel. (ik dacht nochtans dat als ik in de speakeropstelling aangeef dat ik geen center speaker heb, dat dat signaal dan bij de fronts bijgevoegd wordt? Maar dat is dus duidelijk niet ideaal? (naar mijn mening moet de receiver dan enkel van 5.1 een 2.1 kanaal maken, maar dat is dus niet zo helder als een origineel standaard stereo signaal.

    Ik hoop trouwens dat ik mijn full towers niet ga missen?
    Maar goede bookshelfs zijn waarschijnlijk beter dan oude slechte full speakers?
    Waarschijnlijk (hopelijk) klinken die voller dan degene die ik nu heb (maar dat zijn sony's uit 1996, ik dacht toen voor een 225 euro voor een paar, dus da's echt niks probably)

    Trouwens (al kan ik de vraag beter in een receiver forum stellen.)
    Deze versterkers hebben netwerkfunctionaliteit, maar wil dat ook zeggen dat ik bv een netwerkschijf eraan kan hangen / of de pc benaderen waarvan dan muziek kan gespeeld worden (en bv bediend via een tablet of ipod?)
    Laatst aangepast door mettesboy : 01-02-2012 om 14:57

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Daarnaast is de 465 ook niet echt een krachtpatser met voldoende uitgangsvermogen om het centre-model uit dezelfde serie onder controle te houden.

    oeps het was een 540 (nog wat ouder dus , maar ietsiepietsie krachtiger

  6. #6

    Standaard

    Voor luidsprekers uit de 500- en 700 serie lijkt me een Adventage niet te veel van het goede. Luidsprekers waarmee je kritisch kan luisteren, vragen nu eenmaal om een goede aansturing.

    Of je de "full towers" gaat missen hangt ook een beetje van jezelf af. Boekenplankers zijn niet zo goed in de weergave van de lage tonen, maar wel makkelijke onder controle te houden, benaderen ook de 'punt-bron' wat meer en wanneer je ze aan de onderkant aan laat vullen door de sub, zal het laag veel strakker klinken.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  7. #7

    Standaard

    Wel, de sub heb ik al.....en ik zat ernaast het is een yst-515 (dus toch al een degelijke )

    denk dat het dan toch aventage zal worden....
    Speakers ben ik nog steeds niet uit.

    Zal maar eens moeten gaan luisteren in een zaak.
    Tannoy, yamaha, b&w ....
    Bijgesloten plaatje(s) Bijgesloten plaatje(s)
    Laatst aangepast door mettesboy : 09-02-2012 om 19:31

  8. #8

    Standaard

    Q-accoustics moet je zeker ook even gaan luisteren.

  9. #9

    Standaard

    hoe meer ik zie en lees, hoe meer er opduikt.

    wharfdale 10.x reeks, is dat iets?
    icm yamaha

  10. #10

    Standaard

    Of dat iets voor jou is, kun je alleen maar beoordelen als je gaat luisteren.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  11. #11

    Standaard

    ik denk dat ik eruit ben.

    Meubel is toch nog gewijzigd en er is nog plaats voor vloerstaanders, yippie!

    Mordaunt Short Mezzo 6 als fronts,
    Mordaunt Short Mezzo 5 als center
    mordaunt Short Mezzo 1 of 2 als surround

    Maar,
    heb online eens gekeken en prijzen schillen echt enorm veel.
    Bij de officiele dealers hier in belgie ligt een paar Mezzo 6 bv rond de 1000 euro. Bij bv stassen?? (is dat iets die winkel (lees er gemengde reacties over) zijn die bijna aan 50% van die prijs.
    Weet iemand een goede (en niet te dure winkel) rond de grensstreek (of liever nog in Belgie waar ze ook Mordaunt verkopen?

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mettesboy Bekijk bericht
    ik denk dat ik eruit ben.

    Meubel is toch nog gewijzigd en er is nog plaats voor vloerstaanders, yippie!

    Mordaunt Short Mezzo 6 als fronts,
    Mordaunt Short Mezzo 5 als center
    mordaunt Short Mezzo 1 of 2 als surround

    Maar,
    heb online eens gekeken en prijzen schillen echt enorm veel.
    Bij de officiele dealers hier in belgie ligt een paar Mezzo 6 bv rond de 1000 euro. Bij bv stassen?? (is dat iets die winkel (lees er gemengde reacties over) zijn die bijna aan 50% van die prijs.
    Weet iemand een goede (en niet te dure winkel) rond de grensstreek (of liever nog in Belgie waar ze ook Mordaunt verkopen?
    Mordant Short Mezzo 6:

    http://www.obbink.nl/mordaunt-short-...ref=kieskeurig

    Mordant Short Mezzo 1:

    http://www.smitsarnhem.nl/ws/product...oducts_id=1000

    Mordant Short Mezzo 5C:

    http://www.stassen.nl/specificaties/...-short-mezzo-5

    Heb je de hele handel voor €1040,--
    Have fun and enjoy your collection

  13. #13

    Standaard

    verdorie,

    ze worden al 2 jaar niet meer verdeeld in europa (enkel nog producite voor usa)
    Sommige winkels zijn er eerlijk in (stassen meldde me dat hun voorraad enkel nog demo toestellen zijn

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mettesboy Bekijk bericht
    verdorie,

    ze worden al 2 jaar niet meer verdeeld in europa (enkel nog producite voor usa)
    Sommige winkels zijn er eerlijk in (stassen meldde me dat hun voorraad enkel nog demo toestellen zijn
    Tip?

    Ga dan eens luisteren naar de Boston A25, neem er 6 van en een center, dan heb je voor een koopje een geluidskwaliteit die speakers die 10x of nog meer je niet kunnen geven.

    http://www.kieskeurig.nl/speaker/bos...caties/963280/

    center?

    http://www.kieskeurig.nl/center_spea...caties/963303/

    Gewoon eens gaan luisteren
    Have fun and enjoy your collection

  15. #15

    Standaard

    de set is aangeschaft!

    toch nog mezzo's gevonden (in 3 winkels moeten halen voor alles compleet was)

    1 snel vraagje nog.
    het aanbevolen versterkervermogen voor deze speakers is 15 tot 100 watt voor de mezzo 1, 15 tot 150w voor de mezzo 6 en 15 tot 120w voor de center.
    Ik heb de yamaha rx-a2010 op het oog als versterker, maar deze levert op 8ohm rated 140w per kanaal (max 220w)
    ik vermoed dat dit voor deze speakers geen probleem is?
    t'is niet dat de versterker tot max gedraaid gaat worden

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mettesboy Bekijk bericht
    de set is aangeschaft!

    toch nog mezzo's gevonden (in 3 winkels moeten halen voor alles compleet was)

    1 snel vraagje nog.
    het aanbevolen versterkervermogen voor deze speakers is 15 tot 100 watt voor de mezzo 1, 15 tot 150w voor de mezzo 6 en 15 tot 120w voor de center.
    Ik heb de yamaha rx-a2010 op het oog als versterker, maar deze levert op 8ohm rated 140w per kanaal (max 220w)
    ik vermoed dat dit voor deze speakers geen probleem is?
    t'is niet dat de versterker tot max gedraaid gaat worden
    Een versterker die (veel) zwaarder is dan de speakers is aan te raden, die kan de speakers dan makkelijk onder controle houden, andersom is niet aan te raden. Een versterker die met de volumeknop helemaal open moet spelen......, dan is er iets aan de hand en eea niet goed gekozen, ook zal er onder die omstandigheden wel snel iets kapot gaan.

    Yamaha, niets mis mee
    Have fun and enjoy your collection

  17. #17

    Standaard

    wow,

    de fronts (mezzo 6) en de center (mezzo 5) hangen nu aan de receiver en ik kan er maar 1 woord over uitbrengen: WOW

    de versterker heeft de minste moeite om deze aan te sturen! dus die vervangen zal enkel zijn als er echt geld over is
    speelt voorbeeldig.
    Ik kan me plots niet meer inbeelden hoe ik het jaren zonder center speaker heb gedaan. Die zuiverheid, en duidelijkheid in de stemmen, ongelooflijk.
    De mezzo 6 gaat alleen niet heel erg laag vind ik, de sub is zeker nodig.

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mettesboy Bekijk bericht
    1 snel vraagje nog.
    het aanbevolen versterkervermogen voor deze speakers is 15 tot 100 watt voor de mezzo 1, 15 tot 150w voor de mezzo 6 en 15 tot 120w voor de center.
    Ik heb de yamaha rx-a2010 op het oog als versterker, maar deze levert op 8ohm rated 140w per kanaal (max 220w)
    ik vermoed dat dit voor deze speakers geen probleem is?
    t'is niet dat de versterker tot max gedraaid gaat worden
    Nog gefeliciteerd met jouw aankoop.

    Aanbevolen versterker vermogen is vaak iets wat je met een korrel zout mag nemen. Dit soort gegevens zeggen nl. niets over het uitgangsvermogen wat een receiver of versterker moet kunnen leveren om een luidspreker onder controle te kunnen houden. Vaak kun je beter kijken naar het formaat en de bezetting van de luidspreker. Met "bezetting" bedoel ik het aantal weergevers wat voor bepaalde frekwentie-gebieden -zoals de lage tonen- gebruikt wordt.

    Zoals DVDPF ook aangaf is een receiver met een hoger uitgangsvermogen beter als je grotere luidsprekers gebruikt of wilt gaan gebruiken. Voor luidsprekers als die jij nu gebruikt is dit zeker aan te raden om de receiver op termijn te vervangen door een model met een wat hogere uitgangsvermogen. Je weet dan zeker dat de luidsprekers krijgen waar ze om vragen.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Een versterker die met de volumeknop helemaal open moet spelen......, dan is er iets aan de hand en eea niet goed gekozen, ook zal er onder die omstandigheden wel snel iets kapot gaan.
    Wanneer je een receiver hebt met een auto-setup van Audyssey is het heel normaal dat je de volumeknop ver open moet draaien voor een referentie geluidssterkte. Het dan de bedoeling dat je de volumeregelaar op 0 dB zet, wat er voor zorgt dat de regelaar dan voor ongeveer 80% open staat. Het is dan dus normaal dat de volumeregelaar ver(der) open moet voor een normale of referentie geluidssterkte.

    Bij receiver die geen dergelijke auto-setup hebben hoeft deze niet zo ver open te staan en helemaal niet als de receiver geen controle heeft over de luidsprekers. De luidsprekers produceren door de wijdere uitslag (verder naar voren of achteren) meer dB's.

    @mettesboy:
    Als het goed is hoef je de volumeregelaar niet ver open te draaien voor een normale geluidssterkte, tenzij de luidsprekers makkelijk aanstuurbaar zijn. Makkelijk aanstuurbare luidsprekers vragen nl. om een hogere spanning (of geluidssterkte) en een lagere stroomsterkte waardoor de eindtrappen minder zwaar belast zullen worden dan met luidsprekers die moeilijk aanstuurbaar zijn.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 25-03-2012 om 12:53
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •