De resultaten 1 tot 4 van 4 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Welke kantelfrequentie?

    Ik heb sinds kort een Sony STR-DA2400ES met een DCAC mogelijkheid (automatische kalibratie). Na het doorlopen van deze test staat de kantelfrequentie voor de front en surroundspeakers op 140 Hz en de center op 170 Hz. De sub wordt meegenomen in deze test. De manual van de speakers adviseerd om de kantelfrequentie voor alle speakers op 120 Hz te zetten. Alle speakers zijn identiek. Welke waarden moet ik nu aanhouden? Die van de receiver of zoals de manual voorschrijft? Wat is de consequentie als ik de waarden van de receiver negeer?

  2. #2

    Standaard

    De waardes die je het beste aan kunt houden zijn die je met jouw gehoor gemeten hebt.

    Meet-microfoons zijn nl. niet zo nauwkeurig door het beperkte meetbereik die deze hebben. Stel je deze te hoog in, dan zullen bepaalde frekwenties luider en bij te laag minder luid worden weergegeven.

    Probeer in ieder geval niet te veel met de niveau van en voor de sub te doen, want daarmee zorg je er mogelijk voor dat de LFE's niet meer op de juiste manier weergegeven worden.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Dus voorlopig maar de (7x) 120 Hz aanhouden en niet klakkeloos de receiver opvolgen?
    Als ik het goed begrijp moet de sub "harder werken" als ik de 140-170-140 Hz aanhoud en minder als ik de aanbevolen 120Hz instel? Dan wordt er meer bas door de speaker verwerkt. Of zie ik dit verkeerd?
    Nog even een aanvulling over de gebruikte speakers:
    De subwoofer is een Sony SA-WMS835, een 200W sub met een bereik van 24-200 Hz en de speakers zijn de bijbehorende Pascal speakers 140W met een bereik van 120-40.000Hz, z.g. melkpakjes. Door Sony "high end" genoemd en bedoeld als concurent voor de Bose Acoustimass. Het is een 7.1 opstelling. Ik vindt het apart dat juist de center 170Hz krijgt toe bedeeld, deze hangt boven de plasma op gelijke afstand t.o.v. van de frontspeakers, alleen dus een halve meter hoger. De luisterafstand is vanaf de speakers ong. 4,60 cm
    Laatst aangepast door sonsan : 13-02-2012 om 09:51 Reden: aanvulling

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door sonsan Bekijk bericht
    Dus voorlopig maar de (7x) 120 Hz aanhouden en niet klakkeloos de receiver opvolgen?
    Als ik het goed begrijp moet de sub "harder werken" als ik de 140-170-140 Hz aanhoud en minder als ik de aanbevolen 120Hz instel? Dan wordt er meer bas door de speaker verwerkt. Of zie ik dit verkeerd?
    Meestal is het de receiver die dan wat harder moet werken om de frekwenties van de gewone luidsprekers te filteren en naar de juiste weergever te sturen. Over het algemeen maakt het dus niet zo veel uit of de frekwentie onder 140 of 170 Hz is.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •