De resultaten 1 tot 9 van 9 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard 1080p blu-ray kijken doe ik dat wel?

    Hallo ik heb een vraag over blu-ray films. Ik heb sinds kort ook blu-ray’s en die kijk ik via een media pc met blu-ray drive in. De pc is via een hdmi kabel aangesloten op een 37 inch 1080p tv. De pc resolutie is ingesteld op 1920*1080 en 60hertz. Dit wil toch zeggen dat als ik bijvoorbeeld de desktop bekijk het scherm is opgedeeld in 1920 pixels in de lengte en 1080 pixels in de hoogte over een grote van 37 inch. (of zijn dit lijnen?). Maar nu komt het als ik een blu-ray kijk (transformers) dan word de helft van het beeld maar gebruikt aangezien ik geen 16:9 scherm heb. Dit wil dan toch zeggen dat ik geen 1080P resolutie kijk en dat je dit alleen bij een 16:9 scherm krijgt te zien in het geval van de 16:9 blu-ray films niet waar? En mijn volgende vraag is dan welke resolutie zie ik dan op mijn tv als ik transformers kijk?

  2. #2

    Standaard

    Je kijkt wel in 1080P maar de zwarte balken is normaal, je krijgt meer zwarte balken te zien op een niet 16:9 beeld, vandaar dat de mensen liever een breedbeeld willen. Het beeld formaat kan verschillen zie hier http://www.besteproduct.nl/Artikelen..._in_beeld.html soms krijg ik wel zwarte balken op mijn breedbeeld led tv te zien Het origineel in de bioscoop. 2,35:1 en soms niet16:9, het standaard breedbeeldformaat.
    Hier kan je er ook over lezen http://nl.wikipedia.org/wiki/Beeldverhouding

    1080p staat voor 1080 beeldlijnen met progressive scan
    1080i staat voor 1080 beeldlijnen interlaced

    Dat wil zeggen dat bij 1080p elk beeld volledig opgebouwd wordt op basis van video informatie.
    bij 1080i worden de even en oneven lijnen steeds afgewisseld per frame (hier gebruikt als tijdseenheid), hierdoor heb je minder informatie nodig per frame omdat je per beeld maar de helft hoeft op te bouwen, voor een volledig andere afbeelding zijn dus in principe 2 frames nodig. Dit heeft dus niet zo zeer te maken met het beeld van de televisie zelf, want dat heeft in beide gevallen 1080 lijnen, maar meer met de verwerkingseenheid die de informatie van de hdmi of dvi ingang interpreteert.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/High-definition_television
    Laatst aangepast door De_Hollander : 01-04-2012 om 14:43

  3. #3

    Standaard

    Oeps ik heb me vergist in het beeldformaat. Ik heb wel 16:9 beeld maar de meeste films zijn 21:9 waaronder ook transformers en dit geeft dus zwarte balken. En hoezo krijg ik wel 1080p? wil dit zeggen dat de beelden van de film 1920 bij 1080 groot zijn maar dit in de helft van het beeld wordt gepropt vanwege de zwarte balken?

  4. #4

    Standaard

    Zelfs met een 16:9 scherm heb je meestal zwarte balken. Dat is normaal.

  5. #5

    Standaard

    beeldformaat zoals Transformers (2,35:1 ) is inc zwartebalken 1920 bij 1080.
    De meeste films zijn uitgeracht op 2,35:1. Maar Avatar bv weer niet, dat beeldformaat is 1.78:1
    Als je de blu-ray speler ingesteld hebt op 1080p dan zal het beeld ook op 1920 bij 1080 progressief weergeven worden. Je hebt dan nog 24p maar dat is weer iets anders. Dat heeft met frames per seconden te maken. En zoals ik lees heb jij het ingesteld op 60hertz, dus geen 24 fps.
    Laatst aangepast door De_Hollander : 01-04-2012 om 16:53

  6. #6

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door De_Hollander Bekijk bericht
    En zoals ik lees heb jij het ingesteld op 60hertz, dus geen 24 fps.
    Bij 60 hertz word 3:2 pulldown toegepast (als ik de term zo goed heb) Van de 24 frames worden er 12 2 keer weergegeven en de andere 12 3 keer. (12x2)+(12x3)=60. Dus in die seconden van 60 frames worden niet meer en niet minder dan 24 van de film's frames getoond. Hierdoor krijg je ook geen 4% versnelling zoals bij 50 hertz. Alleen worden de frames allemaal niet evenlang getoond wat technisch gezien wel de vloeiendheid van de film beïnvloedt. Dit is voor de meeste mensen gelukkig niet echt waarneembaar.
    The future is Blu

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Goatrider Bekijk bericht
    Toch maar die ene 21:9-tv aanschaffen?
    Ik denk dat het huidige 16x9 formaat nagenoeg ideaal is. Je hebt weliswaar smalle zwarte balken boven en onder bij 2.35:1, (nagenoeg) geen bij 1.78:1 en 1.85:1 en redelijk smalle balken links en rechts bij 1.33:1.

    Op een 21:9 TV heb je geen zwarte balken boven en onder in het 2:35:1 formaat maar bij alle overige hierboven genoemde formaten links en rechts steeds bredere zwarte balken. 't Is maar net wat je mooier vindt. Het huidige 16x9-formaat is gewoon universeler. Daarom verkopen die 21:9 TV's ook voor geen meter. Is echt een (veel te duur) niche-product voor de fanatieke filmliefhebber. Leuk voor erbij, maar niet als hoofd-TV.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel Hoeve Bekijk bericht
    niche-product voor de fanatieke filmliefhebber. Leuk voor erbij, maar niet als hoofd-TV.
    Je hebt gelijk, maar laat ik nou net die filmliefhebber zijn

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •