De resultaten 1 tot 10 van 10 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Frontspeakers reverse aangesloten??

    Ik heb sindskort een Yamaha rx-v671. Deze hangt aan mijn Philips 46PFL8686. Nu ben ik de speakerset aan het testen geweest. (JBL SCS20) Na het testen met de bijgeleverde microfoon kwam er als resultaat uit dat de frontspeaker RV, reverse aangesloten zou zijn. Na controle van de kabels zaten deze goed aangesloten. Nu heb ik om eens wat te proberen de speakers LV en RV gewisseld. Nu heb ik ineens beide frontspeakers reverse als resultaat. Nog even wat gewisseld met de achterspeakers maar het blijft hetzelfde. Ik snap er dus niks van. Heb de kabels 10 keer gecheckt en alle kabeltjes met het lijntje erop zitten op de rode + aansluiting aan de speaker en de versterker. Iemand een oplossing???

  2. #2

    Standaard

    Wat jij omschrijft als een probleem is eigenlijk geen probleem, maar een gevolg van het resultaat van een meting die de 'auto-setup' (YPAO) heeft gedaan. Deze fout komt vaak door geluiden die indirect zijn en daardoor een kleine vertraging hebben en soms wat luider zijn dan de directe geluiden.

    Om de kans op dergelijke fouten te verkleinen en voor een mooie weergave te zorgen, is het verstandig om luidspreker niet in de hoeken of tegen het plafond te plaatsen. Ook moet de ruimte tussen de luisteraar(s) of meet-microfoon en de luidspreker zoveel mogelijk vrij zijn.

    Wordt het probleem veroorzaakt door een levendige akoestiek (galm in de kamer), dan kun je die resultaten beter negeren en proberen wijzigingen aan te brengen die de galm kunnen verminderen, zoals bvb een vloerkleed en gordijnen.

    Aan de andere kant kan het ook door de plaats van de meet-microfoon komen. Sommige mensen plaatsen deze op de plek waar ze zelf luisteren die vaak dicht bij de wand aan de achterkant, wat niet de bedoeling is. In die gevallen is het vaak beter om het midden van de opstelling als 'sweet-spot' te gebruiken. De 'surrounds' zullen dan wel luider klinken, maar dit is er voor te zorgen dat op de juiste plaats in het geluidsbeeld zit.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 04-04-2012 om 14:00
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Heel erg bedankt voor de reactie. Ik heb dus best wel een galmende kamer, door geen gordijnen en houten vloer zonder kleed. Ook heb ik de YPAO zoals in de gebruiksaanwijzing staat op oorhoogte als het ware tegen de bankleuning opgesteld, omdat ik daar altijd met mijn hoofd onderuitgezakt lig. Dus eigenlijk ongeveer alles wat negatieve invloeden op test heeft heb ik thuis. Ik ga de YPAO eens een eindje naar voren opstellen en kijken wat die dan doet.

    Ik heb ook nog een mailtje naar Yamaha gestuurd en dit voorgelegd. Daar kreeg ik het naar mijn idee onwaarschijnlijke antwoord. Misschien hebben ze me verkeerd begrepen.

    Wat er aangegeven wordt is dat de linker speaker op de rechter output is
    aangesloten.
    En dus de rechter op de linker output.

    Wat u kunt doen:
    - De linker en rechter spekaer verwisselen van positie
    - De bedrading van de linker en rechter speaker omwisselen.

    Hierna dient u wel de calibratie van de speakers opnieuw te doen.

    Hopend u hiermee voldoende te hebben ingelicht.

    Met vriendelijke groeten / With kind regards / Mit freundlichen Grüßen,

  4. #4

    Smile

    Na de reactie op het forum, heb ik net de microfoon wat naar voren gezet. De rolgordijnen dicht voor minder galm en nu zit alles goed aangesloten. Helemaal happy!

  5. #5

    Standaard

    Ik denk dat ze de vraag verkeerd begrepen hebben. Het antwoord dat hun hebben gegeven heeft betrekking op de plaats van de luidsprekers en niet de polariteit van de aansluiting. Daar komt bij dat een meet-microfoon niet kan zien of de luidsprekers op de juiste plaats staan, want daarvoor heb je minimaal 3 meetpunten of een 3-voudige meet-microfoon nodig. Dit moet je dus zelf controleren.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  6. #6

    Standaard

    Daarom leek het mij ook al niet zo'n bijster intelligent antwoord te zijn. Ik heb ze nog een mailtje gestuurd, maar tot nu toe nog geen antwoord gehad.
    Het geluid was naar mijn idee al goed, ik snapte alleen niet waarom ik die melding kreeg. Blijkbaar werden de eerste JBL-speakers met de polarisatie andersom gebouwd, omdat daar nog geen duidelijke norm in was. Later zijn zij overgegaan naar wat het nu is. De conus gaat eerst uit en dan pas in, net als bij alle andere merken. Volgens helpdesk waren mijn speakers daar te nieuw voor, dus dat was ook uitgesloten.

  7. #7

    Standaard

    Luidsprekers met de polarisatie andersom gebouwd lijkt mij onlogisch. Het kan wel zijn dat sommige intern verkeerd bedraad zijn.

    Wat mij logischer lijkt is dat de lage tonen vroeger meer uit de poort kwamen en het daardoor meer lijkt alsof deze 'uit fase' waren aangesloten. Bij de meeste moderne luidsprekers wordt de poort gebruikt om druk-verschillen in de kast te compenseren. De lage tonen komen nu dus meer bij de woofers vandaan en zijn daardoor meer 'in fase'.

    Ook zijn de kasten van de meeste zuilen dieper geworden waardoor deze minder problemen hebben met de weergave van de lagere frekwenties en de kans op resonantie te verkleinen.

    Voor jou betekent dit niet zoveel, omdat jij -volgens jouw informatie- sateliet-formaat luidsprekers gebruikt als 'fronts'. Deze kunnen moeilijk lage tonen produceren, waardoor het ook lastig is om te controleren of deze op de juiste manier zijn aangesloten. Het enige waarmee je dit kan controleren is de weergave van mono geluiden via alleen de 'fronts' en hoe het geluidsbeeld neergezet wordt. Zoals ik mijn vorige bericht ook al schreef, kun je dit het beste zelf controleren.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  8. #8

    Standaard

    Ik doelde meer op dit verhaal. Misschien voor jou ook interessant om te lezen, want je hebt er duidelijk meer verstand van dan ik. http://reconingspeakers.com/faq/how-...erse-polarity/

    Het belangrijkste is dat ik al goed geluid heb en door jou tips ziet de versterker dat nu zelf ook zo. Geeft mij ook een wat beter gevoel als je zeker weet dat het allemaal goed zit.

  9. #9

    Standaard

    Wanneer ik naar de lijst kijk met de modellen zie ik alleen modellen die bedoeld zijn voor professioneel gebruik. Enkele modellen zoals de Control 1 worden thuis gebruikt, maar deze zijn volgens de lijst ook positief gepolariseerd. Voor de (meeste) luidsprekers die bedoeld zijn voor thuis-gebruik is het dus niet van toepassing.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  10. #10

    Standaard

    Toch mooi, dat hij er meer verstand van hebt dan de helpdesk van JBL zelf.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •