De resultaten 1 tot 11 van 11 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Probleem met de belastingdienst.

    Mensen, ik heb een probleem met de belastingdienst. En ik heb daarbij wat advies nodig van iemand die er verstand van heeft. Omdat het een vrij complex verhaal is probeer ik het zo simpel en kort mogelijk op te schrijven:

    Ik heb mezelf vorig jaar september ingeschreven bij de KvK als ZZP'er. Elk kwartaal moet je je omzetbelasting indienen. Dat heb ik het 4e kwartaal van 2012 netjes gedaan, maar de vorige keer ben ik het vergeten. Mijn omzet was beide keren 0,00 euro omdat ik er simpelweg NIETS mee heb gedaan. Ik wilde gewoon een KvK inschrijving en dus de mogelijkheid om iets voor mezelf te gaan doen.

    Nu heb ik, omdat ik te laat ben geweest met mijn aangifte (die ik op 19 mei 2012 alsnog heb gedaan) een boete gekregen van de belastingdienst van 4.396 euro

    Deze boete is opgebouwd uit 3 dingen:

    4.200 euro (schatting van de Belastingdienst naar mijn omzetbelasting)
    81 euro (2 procent van die 4.200
    en 61 euro verzuimboete omdat ik te laat was.

    Dat laatste bedrag was mij aan de telefoon al verteld en daar was ik van op de hoogte.

    Nu komt mijn vraag. In de brief staat het volgende:

    "Toelichting bij de schatting. Op 15 mei 2012 had de belastingdienst uw aangifte over het 1e kwartaal nog niet ontvangen. Daarom heeft de Belastingdienst de omzetbelasting die u moet betalen geschat. Als u alsnog aangifte doet, past de Belastingdienst het bedrag van de naheffingsaanslag aan.

    Het gaat mij vooral om dit laatste dikgedrukte stuk. Is dit ook zo? Ik heb dit geld never nooit niet liggen en ik kan en wil en ga ook geen 4400 euro boete betalen omdat ik een week te laat was met het aangeven van 0,- euro omzet. Hoef ik me niet druk te maken om dit enorme (buitenproportionele) bedrag? Want ik zit hier gewoon te shaken op m'n stoel zowat omdat deze mensen zulke gigantische boetes om niets opleggen. Op deze manier is ZZP'er zijn natuurlijk niet leuk. Ik denk er dan ook stevig over na om morgen meteen mijn lidmaatschap bij de KvK te annuleren als het zo moet.

    Dus, als er iemand is die me wat piece of mind kan geven in deze dan zou ik heel erg blij zijn.

    Alvast bedankt!

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marc T. Bekijk bericht
    "Toelichting bij de schatting. Op 15 mei 2012 had de belastingdienst uw aangifte over het 1e kwartaal nog niet ontvangen. Daarom heeft de Belastingdienst de omzetbelasting die u moet betalen geschat. Als u alsnog aangifte doet, past de Belastingdienst het bedrag van de naheffingsaanslag aan.
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marc T. Bekijk bericht
    en ga ook geen 4400 euro boete betalen omdat ik een week te laat was met het aangeven van 0,- euro omzet.
    Beste Marc,

    Als ik het zo zie, dan gaat het hier om een voorlopige aanslag en niet een definitieve aanslag.

    De 4.200 euro is geen boete, maar de BD heeft een schatting gemaakt over de omzet die je zou hebben gemaakt. Je kunt aantonen dat je geen omzet hebt gemaakt en dus ook geen belasting verschuldigd bent. Feit is wel dat je te laat je aangifte hebt ingediend en daardoor waarschijnlijk de boete van 61 euro moet betalen (van andere bedragen kan ik dat minder zeker stellen). Beste advies wat ik je kan geven is om morgen te bellen met de BD, dit uit te leggen en kijken of je niet de 4.400 hoeft te betalen en kunt wachten tot de definitieve aanslag. Mocht je niet direct het gewenste antwoord krijgen, dan moet je vragen of je met een manager oid kan worden doorverbonden. Mijn ervaring is dat, ondanks dat het een vrij log apparaat is, je veel gedaan kunt krijgen bij de BD als je belt.

    Iig succes ermee!

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door gompier Bekijk bericht
    Beste Marc,

    Als ik het zo zie, dan gaat het hier om een voorlopige aanslag en niet een definitieve aanslag.

    De 4.200 euro is geen boete, maar de BD heeft een schatting gemaakt over de omzet die je zou hebben gemaakt. Je kunt aantonen dat je geen omzet hebt gemaakt en dus ook geen belasting verschuldigd bent. Feit is wel dat je te laat je aangifte hebt ingediend en daardoor waarschijnlijk de boete van 61 euro moet betalen (van andere bedragen kan ik dat minder zeker stellen). Beste advies wat ik je kan geven is om morgen te bellen met de BD, dit uit te leggen en kijken of je niet de 4.400 hoeft te betalen en kunt wachten tot de definitieve aanslag. Mocht je niet direct het gewenste antwoord krijgen, dan moet je vragen of je met een manager oid kan worden doorverbonden. Mijn ervaring is dat, ondanks dat het een vrij log apparaat is, je veel gedaan kunt krijgen bij de BD als je belt.

    Iig succes ermee!
    Dank Gompier!

    De brief van de BD is opgesteld op 15 mei 2012, en ik heb op 19 mei aangifte van 0,00 euro gedaan. Deze moet dus nog worden verwerkt. Het stomme is, ik was de aanslag niet zozeer vergeten te doen, maar ik was mijn wachtwoord vergeten. Deze moest per brief worden opgestuurd inclusief nieuwe inlognaam. Doordat deze brieven per post (en separaat) van elkaar worden verstuurd ben je in zo'n situatie altijd te laat.

    Ik bel morgenvroeg 8.00 uur meteen met de BD. Ik zal posten als ik nieuws heb. Dank!

  4. #4

    Standaard

    Ik vind je vetgedrukte zin in de OP heel duidelijk: Als u alsnog aangifte doet, past de Belastingdienst het bedrag van de naheffingsaanslag aan.
    Volgens mij hoef je je geen zorgen te maken en moet je alleen de boete betalen.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door peptalk Bekijk bericht
    Ik vind je vetgedrukte zin in de OP heel duidelijk: Als u alsnog aangifte doet, past de Belastingdienst het bedrag van de naheffingsaanslag aan.
    Volgens mij hoef je je geen zorgen te maken en moet je alleen de boete betalen.
    Dank Peptalk (goede bijpassende naam trouwens )

    Ik wilde het vooral even zeker weten, want ik schrok me helemaal wezenloos toen ik die brief openmaakte. Wat een bedrag zeg...

  6. #6

    Standaard

    Het is geen voorlopige aanslag maar een "ambtshalve" aanslag. Je alsnog ingediende aangifte wordt als een bezwaarschrift aangemerkt en zal zonder veel poespas worden gevolgd. Met andere woorden de aanslag wordt verminderd tot de boete van € 61.
    Een bezwaarschrift wordt automatisch tevens als een verzoek om uitstel van betaling aangemerkt.
    Je hoeft het bedrag van de aanslag dus niet vooruit te betalen.

    Als je feitelijk geen ondernemersactiviteiten hebt is een een inschrijving bij de KvK trouwens ook zinloos. Je kunt je toch ook aanmelden zodra je wél iets gaat ondernemen?

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Steve G. Bekijk bericht
    Het is geen voorlopige aanslag maar een "ambtshalve" aanslag. Je alsnog ingediende aangifte wordt als een bezwaarschrift aangemerkt en zal zonder veel poespas worden gevolgd. Met andere woorden de aanslag wordt verminderd tot de boete van € 61.
    Een bezwaarschrift wordt automatisch tevens als een verzoek om uitstel van betaling aangemerkt.
    Je hoeft het bedrag van de aanslag dus niet vooruit te betalen.

    Als je feitelijk geen ondernemersactiviteiten hebt is een een inschrijving bij de KvK trouwens ook zinloos. Je kunt je toch ook aanmelden zodra je wél iets gaat ondernemen?
    Dank! Om je vraag te beantwoorden: dat klopt helemaal, maar mijn reden tot aanmelding bij de KvK had een andere aanloop en ik had eerlijk gezegd al verwacht dat ik er veel meer mee zou doen dan dat ik tot op heden gedaan heb.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marc T. Bekijk bericht
    , maar mijn reden tot aanmelding bij de KvK had een andere aanloop en ik had eerlijk gezegd al verwacht dat ik er veel meer mee zou doen dan dat ik tot op heden gedaan heb.
    Je wilde gewoon een pasje van de Makro zeker .
    Laatst aangepast door rogue : 28-05-2012 om 20:18

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rogue Bekijk bericht
    Je wilde gewoon een pasje van de Macro zeker .
    Haha nee, maar die heb ik wel inderdaad. Blij dat hierboven in ieder geval iedereen het er over eens is dat het bedrag zal worden bijgesteld naar 61 euro. Nog steeds dom natuurlijk van mezelf, maar goed. Wijze lessen zijn vaak duur. Een vriend van me merkte op dat deze schattingen en bedragen vaak zo hoog zijn omdat ze mensen wel degelijk willen afschrikken. Dit omdat er zoveel mensen zijn (geweest) die de boel wel degelijk hebben willen flessen.

    @Steve: Werk jij toevallig bij de Belastingdienst?
    Laatst aangepast door Marc T. : 28-05-2012 om 20:10

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rogue Bekijk bericht
    Je wilde gewoon een pasje van de Macro zeker .
    Is dat een nieuwe groothandel? ik ken wel de Makro
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door peptalk Bekijk bericht
    Is dat een nieuwe groothandel? ik ken wel de Makro
    Zolang ben ik er dus niet geweest .....als jij en Marc allebei je quote aanpassen, doen we net alsof het niet gebeurd is.....

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •