De resultaten 1 tot 11 van 11 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Hulp afstellen HT of tips nieuwe aankoop

    hoi iedereen,

    ik ben zopas verhuist en het het opstellen van de HT heb ik toch enkele probleempjes gevonden, hopelijk kan iemand me hiervoor informeren.
    ----------------
    47" Philips tv
    Receiver: kenwood krf-v5050d (about 10years old)
    DVR/ digital tv decoder (toslink)
    LG blue ray (toslink)
    Apple tv (toslink)
    Band ridge optical switch
    Sonos system
    ----------------
    Door de locatie van de open haard, verwarming, etc. staat de tv in een hoek.
    Hierdoor is de afstand tot de luidsprekers niet overal hetzelfde. (hierdoor heb ik ook de 2 rear speakers zelfs niet opgehangen)
    hoe kan ik alles zo goed mogelijk opstellen zodat het geluid het beste tot zijn recht komt?


    het 2e probleem:
    de lage tonen(bass) zijn goed tot soms te sterk bij ontploffingen, schoten, deuren die dicht slaan, .... maar bij stemmen, omgevingsgeluid klinkt het te scherp en zit er geen diepte in. is dit op te lossen?

    gezien de leeftijd van de receiver is het misschien beter om iets nieuws te kopen,
    all-in-one eventueel(receiver+Blue-ray) (eventueel met enkele HDMI en toslink ingangen zodat het aantal kabels achter de kast wat vermindert kan worden)

    hopelijk kan iemand hier wat kennis delen zodat ik terug ten volle van films en muziek kan genieten.
    thx

  2. #2

    Standaard

    Welkom op dit forum mysteryliner.

    De ruimte die jij gebruik is op zich niets mis mee, maar ik denk dat er best een mooie opstelling in kan maken die voldoet aan jouw wensen.

    In jouw geval zou je kunnen proberen om de plaats van de TV met die van de boekenkast te verwisselen en de 2-zits bank in de buurt van het raam met de radiator te plaatsen. De TV staat dan wel schuin, maar niet zo schuin als in een hoek. De surrounds kun je dan bij het grote raam op standaards plaatsen zodat in ieder geval wel een meer-kanaals opstelling hebt.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Hoi, bedankt voor de feedback.

    de 2-zit naar de verwarming verplaatsen had ik ook al aan gedacht, helaas zou de verwarming dan maar weinig meer afdoen. (en hij zou bijna 30cm er vanaf geplaatst moeten worden... = verlies ruimte, warmte, en niet bepaald schoon.)

    Zijn er tegenwoordig misschien HT systemen die meer geschikt zijn voor zo een opstelling? 2.1 of 3.1 (als dat bestaat)

    want het de huidige opstelling heb ik L en R speakers elk op ongeveer 60cm langs de TV hangen. (om iets ruimer geluid te creëren,dimensie) maar dit heeft dus als gevolg dat er een cross-over is: voor iemand zal het geluid L bijna dubbel zo veraf zijn en voor de andere het geluid van R.

    ofwel hang ik de speakers achter de TV (kast is 88cm breed) maar dan komt alles wat samen op je af (geen dimensie, vliegtuig van links naar rechts )

    of ik investeer in een andere technologie die hier wel toepasselijk is???

  4. #4

    Standaard

    Ik ben bang dat systemen met 2 of 3 luidsprekers ook geen oplossing kunnen bieden.

    Een laatste mogelijkheid is om de boekenkast te vervangen of de huidige -als daar voldoende ruimte voor is- te plaatsen tegen de wand naast de radiator. Je kunt de set dan tegen de wand plaatsen waar nu de boekenkast staat.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Een laatste mogelijkheid is om de boekenkast te vervangen of de huidige -als daar voldoende ruimte voor is- te plaatsen tegen de wand naast de radiator. Je kunt de set dan tegen de wand plaatsen waar nu de boekenkast staat.
    Ik vrees dat het probleem dan blijft.
    dan zou de muur waar nu de boekenkast staat dienen als front:
    Left: Linker boven hoek
    Center: Boven de TV
    Right: Rechter boven hoek (hoe waar nu tv staat)
    ---------
    Dan is voor de 3-zit het geluid normaal.
    Maar de persoon in de 2-zit die zit dan juist onder de Linker speaker.
    (180cm tot Linker speaker, 420cm tot rechter speaker) zou dat geen problemen opleveren?

    -Bijkomend probleempje:
    Wanneer ik de tv tegen die muur zou plaatsen, dan is de afstand van de tv tot aan de 2p. zitplaats, (de arm leuning het verste weg van de tv op die zetel) 151cm. dit vind ik net iets te dicht bij voor een 47" TV

    in ieder geval bedankt voor je input!
    Laatst aangepast door mysteryliner : 18-05-2012 om 18:20

  6. #6

    Standaard

    Ondanks het feit dat niet iedereen dicht bij de 'sweetspot' zit, is dit wel de meest ideale opstelling. Deze opstelling heeft nl. de meeste symmetrie en komt daardoor ook het dichtst in de buurt van de opstelling die in een opname-studio gebruikt wordt.

    Zoals ik ook in mijn vorige bericht aan gaf, kun je de 2-zitsbank beter verplaatsen naar de wand met de radiator en deze eventueel verwisselen met de 3-zits, maar daarvoor kun je het beste zelf gaan experimenteren.

    In ieder geval zal het geluidsbeeld dan dus mooier en rustiger zijn en je daardoor meer het gevoel hebben dat je in een film zit of bij een concert aanwezig bent.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  7. #7

    Standaard

    Morgen ga ik een setje verhuiswieltjes kopen voor onder meubelen, en dan ga ik het proberen.
    Hopelijk gaat het mee vallen en heb ik tenminste een betere opstelling!

    Toch vrees ik voor de zitafstand tot aan de TV.
    Wat zou je minimum aanraden voor een 47"/119cm TV?
    (Zou met je voorstel 150cm worden)

  8. #8

    Standaard

    al die technische woorden bla bla bla.
    in jouw positie krijg je het nooit optimaal,
    wil je een optimale thuisbios moet je voor een aparte ruimte gaan en in dit geval heb je het dus niet.
    nu kun je wel gaan meten over de perfecte afstand maar dit krijg je gewoon nooit voor elkaar.
    bekijk zelf wat voor jouw het beste uitkomt je moet er ook nog fatsoenlijk in kunnen wonen.
    je moet gewoon een compromie vinden tussen wonen en hobby en dit blijft altijd lastig welke woonkamer je ook hebt je hebt altijd met omgevingsgeluiden te maken hoe de muren zijn en wat er allemaal in de woonkamer staat heeft allemaal invloed op het geluid.
    probeer gewoon wat uit en als je het bevalt mooi van gaan genieten.
    Sony vplhw 50 es beamer,samsung ps 64d 8000 plasma,teufel system 5 thx select 2 5.2 speakers,pioneer lx 53 thx select 2 , onkyo bd809 thx blurayspeler, pioneer bdp lx55.
    Thx bekabeling, stroomverzorging monster ht hts 2600, dedicated ht.

  9. #9

    Standaard

    Ik heb ooit een soortgelijke (5.1-)opstelling ook gehad, met de TV in de hoek. Op zich gaat dat best, alleen de beste posities waren dan inderdaad links op de 3-zits en rechts op de 2-zits. Alleen de positie van de achterluidsprekers was een probleem, en bovendien stond een van de frontspreakers voor het raam, en dat was niet zo fraai.
    Uiteindelijk heb ik de TV op de plek gezet waar jouw boekenkast ongeveer staat, maar dan recht tegenover de 3-zits. Frontspeakers links en rechts van de TV, maar niet te ver weg, want dan krijg je een onnatuurlijk geluidsbeeld met gaten erin. De achterspeakers staan nu links en rechtsachter van de 3-zits, die bij mij een meter de woonkamer in staat, wat bij jou helaas niet mogelijk lijkt. Dan heb je op de 3-zits drie (of vier) redelijk goede kijk- en luisterposities met minimale verschillen. De 2-zits gebruik je dan maar voor andere doeleinden . En let ook op waar je de subwoofer plaatst, dan kan ook nog wel eens verschil uitmaken, al beweren sommigen van niet. En een modernere AV-receiver met een inmeetsysteem zou ook kunnen helpen bij het optimaliseren van het geluid.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel Hoeve Bekijk bericht
    Ik heb ooit een soortgelijke (5.1-)opstelling ook gehad, met de TV in de hoek. Op zich gaat dat best, alleen de beste posities waren dan inderdaad links op de 3-zits en rechts op de 2-zits. Alleen de positie van de achterluidsprekers was een probleem, en bovendien stond een van de frontspreakers voor het raam, en dat was niet zo fraai.
    lol, heb momenteel de rechter speaker ook op de vensterbank staan tot ik weet waar ik hem juist ga plaatsen (en nadien geen gaten in de muur moet bijvullen)

    ik heb gisteren de tv verplaatst zoals iedereen zei. (testfase)
    en vandaag ga ik rondkijken voor een nieuwe receiver. (denon?)

    thx iedereen

    zou ik een kit kiezen (receiver + speakers) of gaan mijn huidige speakers nog voldoen?

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mysteryliner Bekijk bericht
    lol, heb momenteel de rechter speaker ook op de vensterbank staan tot ik weet waar ik hem juist ga plaatsen (en nadien geen gaten in de muur moet bijvullen)

    zou ik een kit kiezen (receiver + speakers) of gaan mijn huidige speakers nog voldoen?
    De luidsprekers kun je het beste op stands plaatsen, omdat je deze dan makkelijker kunt verplaatsen en daardoor ook geen gaten in de muur hoeft te boren.

    Je zou een kit kunnen kiezen, maar dan krijg je er vaak luidsprekers bij die te vergelijken zijn met die van een alles-in-één set. Als jouw huidige beter zijn, kun je voorlopig beter die gebruiken en anders deze vervangen door een andere set.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •