De resultaten 1 tot 20 van 20 worden weergegeven.

Discussie: beamer of tv?

  1. #1

    Standaard beamer of tv?

    beste forummers.

    Ik zal een kleine introductie geven.
    Momenteel ben ik 20 jaar oud en woon ik op mezelf, werk fulltime etc.
    Ik heb nu een Full hd lcd tv van philips. 107cm.
    Deze gaat naar me ouders als bedankje voor alle hulp met de verhuizing en wat kleine financiele voorschotten.

    De vraag is als volgt:
    Nu moet ik een andere tv zien te bemachtigen.
    Mij leek het leuk om een beamer aan te schaffen (ook vanwege de ruimte die ik heb, duplex woning)
    Mijn woonkamer is +- 3,5 meter breed met een bank van 1 meter. dus dat zou betekenen dat ik een afstand moet overbruggen van 2,5 meter om tv te kijken.
    Is dit mogelijk met een beamer of is de afstand te klein?

    ook zitten er een paar eisen aan:
    - moet er gewoon tv op kunnen kijken(ziggo).
    - moet hdmi op zitten ivm gameconsole en desktop.

    verder heb ik een muur van ook zo'n 3 meter lang waar niks op zit en mooi wit is. zou je hem hier op kunnen projecteren?

    bedankt alvast voor de hulp!

  2. #2

    Standaard

    ga naar een mediamarkt of serieuze elektronicazaak en laat je adviseren en zie de verschillen in prijs, mogelijkheden en kwaliteit direct

  3. #3

    Standaard

    Ik zou als eerste afvragen of je tv via een beamer wil bekijken, ik weet niet of je veel kijkt en wat je kijkt, maar in vind het persoonlijk niks, en een beamerlamp heeft geen oneindig leven, en als je een beamer enkele uren per dag aanzet, dan is je lamp snel aan vervanging toe, een lamp gaat gemiddeld ergens tussen de 1000 a 1500 uur mee, stel je kijkt per dag 3 uur via je beamer dan moet je ongeveer elke 300 dagen een nieuwe lamp erin zetten.....en lampen zijn niet goedkoop.

    Verder moet je het voor en beamer toch vrij donker maken in je woonkamer wil je het maximale uit een beamer halen, ook al zet je je lamp in full mode, dan zal met buitenlicht je opbrengst minimaal zijn.

    En even voor de duidelijkheid, ik ben een groot beamerfan, heb al beamers van het eerste uur, dus al dik 15 jaar ofzo, voor films kijken vind ik het helemaal geweldig, en blijft het ook een beetje exclusief zo'n groot beeld, heb ook tv erop geprobeerd, maar bv het journaal op een 2.70 breed scherm mwah.....nee niet mijn ding, en een film op tv, met al die ***reclame nee ook niet mijn ding, maar goed ik ben van een andere generatie, die nog films op tv kende zonder reclame tussendoor haha

    Ik snap je dilemma dat je tussen 1 van de 2 moet kiezen, in jou geval zou ik toch voor een grote tv gaan, zeker als je tv meer als 3 uur per dag aan gaat, want anders word het een dure hobby denk ik.

    De afstand is geen probleem, je kan beamers zo afstellen dat je een mooi plaatje krijgt, en elke moderne beamer heeft 1 of meerdere HDMI aansluitingen, geen idee wat je budget is, maar wat een erg mooie beamer is op de gebruikte markt is een JVC HD1 of de HD100, die gaan momenteel voor zo rond de 800 euro weg, ik heb zelf de HD1 en ben er na 3 jaar nog steeds super tevreden over, maar ja nogmaals in jou geval......

    Succes met uitpuzzelen wat je wil
    Grtz Ron

  4. #4

    Standaard

    Ik ben ook op zoek naar een beamer, maar ik heb er totaal geen verstand van. Wat zijn goede merken en waar moet ik op letten? Kan je het gewoon op een witte muur projecteren en heb je dan speciale verf nodig? Dit heb ik ergens gezien op een website. Maar helaas werkt deze site niet bij mij.

    Groeten Matthé

  5. #5

    Standaard

    ik kan wel goede merkren gaan noemen, maar ik denk dat het makkelijker is als je zegt wat je budget is

    een witte muur of verf zonde van je mooie beamer, gewoon een goed projectiescherm nemen

  6. #6

    Standaard

    Ik heb ze gezien vanaf € 200 - € 300 tot ruim boven de € 5000,-. Ik heb geen idee vanaf welke prijs je een goede kwaliteit heb. Mijn budget is zo ongeveer rond de € 1000,- - € 1500,-.

    Verder had ik je advies opgevolgd om naar de Mediamart te gaan, zijn ze net vandaag gesloten wegens inventarisatie. Voor niets eind gereisd.

  7. #7

  8. #8

    Standaard

    Ik heb al een aantal jaren een 42 inch tv. Sindskort heb ik ook een 210 cm spanscherm en een Epson EH-TW3200 beamer.

    De beamer is echt fantastisch om films te kijken. Ik heb hem in mijn slaapkamer hangen die ik overdag bijna geheel kan verduisteren. Het beeld is dan erg mooi en het is echt een bioscoop beleving.

    Ik zou echter niet een beamer in plaats van een tv kopen. Mede doordat ik dan m'n woonkamer zou moeten verduisteren, het aantal branduren (wat trouwens 4000 is bij de epson. die ik heb, dus laat het 2000 - 2500 uur zijn voor ie vernieuwd moet worden) en het niet echt veel meerwaarde heeft om veel programma's levensgroot te bekijken.

    Ik zou dus eerst een tv kopen en later pas een beamer als toevoeging. Daarnaast zou ik ook niet op de muur projecteren maar wel een scherm aanschaffen.

    Epson EH-TW3200: 900 euro
    Kingpin 210 cm spanscherm: 400-500 euro
    Laatst aangepast door Deerect2007 : 26-09-2012 om 12:13

  9. #9

    Standaard

    Ik onderschrijf deerect2007. Heb ook al jaren een 42" scherm en in mijn geval een Epson TW1000 beamer. De beamer gebruik ik enkel en alleen voor films en een enkele serie. Het elektrische scherm (Kingpin) verdwijnt mooi achter een koof als ik het niet meer gebruik.
    Het bekijken van het 6-uur journaal heeft op een beamer geen enkele meerwaarde. En zoals gezegd zonde van de branduren.
    HT opstelling: Philips 42PFL6007H; Epson TW1000; Onkyo TX-NR808; Onkyo Dv-BD507; AC Ryan Playon HD 2; Humax 5050C; TMA Twister 8000; TMA compact 10

  10. #10

    Standaard

    Sorry voor de late reactie. Ik kreeg vroeger altijd een e-mail als er een reactie is. Nu niet meer dus, ondanks dat ik het aangevinkt had.

    Voor mij is het inderdaad de bedoeling om inderdaad eerst een tv te kopen voor in de huiskamer. De beamer komt dan in een aparte kamer en is ook alleen voor films.

    Ik ben trouwens ook nog even bij de Mediamarkt geweest, maar daar stond ook niet veel. Drie maar en er was verder ook niets te bekijken. Ik heb er verder ook helemaal geen schermen gezien. De prijs van € 400,- tot € 500,- valt dan nog wel mee. Ik heb hier ooit eens gelezen dat de prijs van een goed scherm pas bij € 1500,- begon.

  11. #11

  12. #12

    Standaard

    Bedoel je de prijs? Wat zijn goede merken voor schermen?

  13. #13

  14. #14

    Standaard

    Zij adviseren zelf er maar 15% - 30% van de aanschafwaarde van de beamer eraan uit te geven voor een goede prijs kwaliteit verhouding. Hoeft niet zo duur te zijn dan.

    Als je alleen films kijkt moet je dan nog op de beeldverhoudingen (2.35:1 of 16:9 of 10) letten of hangt dat alleen van je beamer af?

  15. #15

    Standaard

    Kijk ook even bij Kingpin screens. Prijs/kwaliteit is bij hun prima te noemen!
    HT opstelling: Philips 42PFL6007H; Epson TW1000; Onkyo TX-NR808; Onkyo Dv-BD507; AC Ryan Playon HD 2; Humax 5050C; TMA Twister 8000; TMA compact 10

  16. #16

    Standaard

    Dat goede schermen pas vanaf 1500 euro beginnen vind ik complete onzin. Net zoals mensen die beweren dat je alleen goede beamers hebt vanaf een aantal duizend euro. Je hebt goede kwaliteit en betere kwaliteit. Voor thuisgebruik kan je prima uit de voeten met een spanscherm van pak em beet 400 euro en een beamer van rond de 1000 euro. Je moet je alleen goed orienteren op wat je precies gaat kopen. Ik kijk liever naar m'n eigen scherm dan dat ik in de bios zit. Qua kwaliteit ontloopt het voor mij elkaar niet veel.
    Ik heb nu alleen geen last van niet lekker zittende stoelen, mensen die flesjes laten rollen etc etc.

    En natuurlijk zie je wel wat verschil als je mijn beamer en scherm naast een beamer en scherm wat 5x zo duur is zet, maar dat is mij het geld niet waard.

    Ik heb een 16:9 scherm. Dat is volgens mij het meest gangbare formaat
    Laatst aangepast door Deerect2007 : 17-10-2012 om 12:37

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Deerect2007 Bekijk bericht
    Dat goede schermen pas vanaf 1500 euro beginnen vind ik complete onzin.
    Zoals ik al zei adviseert Elite op zijn website om er 15 tot 30% van de prijs voor de beamer aan uit te geven.

  18. #18

    Standaard

    davision en stewart maken ook goede schermen.
    hier kun je het geld wel aan kwijt.
    het is maar net wat en hoeveel je ervoor over hebt.
    schermen kun je ook op bestelling laten maken naar je wensen,
    of je kunt ook 1 kopen vanpakweg 300 euro.
    hier is oneindig veel mogelijk en voor ieder budget wel wat te vinden.
    geld hetzelfde voor beamers.
    Sony vplhw 50 es beamer,samsung ps 64d 8000 plasma,teufel system 5 thx select 2 5.2 speakers,pioneer lx 53 thx select 2 , onkyo bd809 thx blurayspeler, pioneer bdp lx55.
    Thx bekabeling, stroomverzorging monster ht hts 2600, dedicated ht.

  19. #19

    Standaard

    Ik zou als eerst voor een goede tv gaan en daarna een beamer erbij nemen.
    Leg je zo uit waarom.

    Wat het scherm betreft heb je ook speciaal muurverf wat net zo mooi kan zijn als een spandoek.
    Over het algemeen goedkoper maar is dus wel voor een permanente oplossing.

    Ik heb zelf ook een beamer die ik zo een 4 jaar geleden gekocht heb en wil later als ik op mijzelf ben weer een nieuwe kopen.
    Ik ben zelf druk bezig geweest met zoeken naar beamers met een zo hoog mogelijk contrast rato.
    Hoe hoger deze waarde hoe meer kleuren je beamer kan weergeven.
    Hierbij ben ik o.a. de Epson EH-TW9000 tegen gekomen met een contrast ratio van maar liefst 200.000:1.
    Maar daar hangt wel een prijskaartje aan van 2500+ euro.

    Er zijn ook goedkopere oplossingen van 1000+ euro met opgegeven waardes van 4000:1 tot oplopend naar 50.000:1.
    Onder de 1000 euro zijn de contrast ratio's tussen de 1.000 en 10.000:1 waar een enkeling van 25.000:1 te vinden zal zijn.
    Uiteraard zijn deze waardes moeilijk te halen in normale omstandigheden en moet de kamer goed verduisterd zijn of toegewijd om een zo goed mogelijk beeld te krijgen.
    Even ter vergelijking, in een gemiddelde bioscoop is de contrast ratio 1000-1500:1 heb ik ergens gelezen (hoewel dat in Amerika was).
    Sowieso zou ik een beamer persoonlijk alleen gebruiken voor films of een enkele goede tv serie.
    Het mooie van een beamer hebben is juist de bioscoop ervaring te evenaren en moet ook wel een beetje speciaal blijven.

    Het voordeel van het hebben van een beamer is dus het grote scherm maar er zijn dus ook vele nadelen.
    - Lampen moeten vervangen worden tussen de 2000-5000 branduren.
    - Afhankelijk van de beamer produceert deze geluid.
    - Na het uitzetten van de beamer moet je wachten tot de lamp is afgekoeld om 'm weer aan te zetten.
    - Afhankelijk van de hoeveelheid licht dat binnenkomt gaat het beeld kwaliteit drastische achteruit (mede afhankelijk van de ansilumen).
    Stel je voor dat je een dimlicht in je kamer aan hebt dan is er geen verschil te zien tussen 500:1 en 5000:1.

    Nu dit gezegd te hebben moet ik wel zeggen dat in de juiste omstandigheden een beamer een film toch mooier kan overbrengen dan een lcd, led of zelfs een plasma tv dat kan.
    De kleuren zullen op een plasma tv nog altijd mooier zijn maar mijn voorkeur van een goed film is op het doek toch intensiever.
    Combineer dit met een goede geluidsinstallatie en je zult er absoluut geen spijt van krijgen.
    Laatst aangepast door Tartaros : 22-10-2012 om 21:55

  20. #20

    Standaard

    ben het met je eens
    in een dedicated ht heeft een beamer een meerwaarde dan een plasma,
    mits de ruimte goed verdonkerd is.
    gebruik zelf de beamer ook alleen voor films en de plasma voor series.
    zou persoonlijk ook geen beamer aanraden voor een huiskamer maar dan voor een grote plasma gaan.
    Sony vplhw 50 es beamer,samsung ps 64d 8000 plasma,teufel system 5 thx select 2 5.2 speakers,pioneer lx 53 thx select 2 , onkyo bd809 thx blurayspeler, pioneer bdp lx55.
    Thx bekabeling, stroomverzorging monster ht hts 2600, dedicated ht.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •