De resultaten 1 tot 7 van 7 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard 3D lijkt schokkeriger dan 2D: tips?

    Mijn setup bestaat uit een Marantz UD-5005 (blu-ray speler), die via een Marantz SR-5005 (receiver) op mijn Sony KDL-46EX720 (tv) is aangesloten. Hierbij gebruik ik een Sony TDG-BR250 3D-bril. Nu heb ik nog maar weinig 3D-films in bezit, dus het probleem heb ik niet eerder opgemerkt.

    Vandaag kreeg ik de Engelse uitgave van Hugo 3D binnen en ik ging gelijk eens kijken hoe deze film er thuis in 3D uitziet. Heel mooi, alleen viel me bij de beginscene gelijk op dat het lijkt alsof het beeld tijdens de panorama-shots van Parijs een beetje schokkerig is. Vooral rond 0m40s, als je de Eiffeltoren voorbij ziet komen, lijkt het beeld niet mooi vloeiend te zijn. Ter vergelijking heb ik dezelfde scene in 2D bekeken en hier was het wel vloeiend.

    Omdat ik dacht dat het misschien aan de communicatie tussen de tv en de 3D-bril lag, heb ik ook even zonder bril gekeken, maar zelfs dan zie je het beeld een beetje schokken. Ik heb de firmware van m'n blu-ray speler geupdate, maar hiermee was het probleem niet verholpen. Ook heb ik m'n blu-rayspeler eens gelijk op de tv aangesloten, maar het beeld bleef hetzelfde. Tenslotte heb ik een andere HDMI-kabel geprobeerd, maar ook dit leverde geen verbetering op.

    Kan iemand die deze 3D blu-ray heeft eens kijken of het misschien gewoon in de blu-ray zelf zit? Ik vraag me namelijk af of er iets mis is met mijn setup.

    Mocht het aan mijn setup liggen, heeft iemand dan enig idee waar het aan kan liggen? Is het een bekend verschijnsel? Zijn hier oplossingen voor bekend? Heb ik misschien iets verkeerd ingesteld?

    Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken!
    Laatst aangepast door Zappaaddict : 21-06-2012 om 09:02

  2. #2

    Standaard

    Films zijn meestal opgenomen met een beeldwisselings-frekwentie van 24Hz. Dit geldt zowel voor 2D als 3D en is in principe te laag om het oog als vloeiend te ervaren. Daar komt bij dat bij gebruik van 3D de beelden voor het linker oog afgewisseld worden met die voor het rechter oog. Het ziet er door de lage bwf i.c.m. het wisselen tussen de ogen wat schokkeriger uit dan bij 2D.

    Een paar zaken die invloed kunnen hebben op de weergave zijn 'cross-talk' en het gebruik van kunstmatige beeld-verbeteraars en ruis-filters. In het geval van 'cross-talk' is het zo dat de bril niet op de juiste momenten opent en sluit met als gevolg dat met het linker oog beelden kan zien die voor het rechter oog bestemd zijn en andersom.

    Om dit vast te kunnen stellen zal je er voor moeten zorgen dat alle kunstmatige beeld-verbeteraars en ruisonderdrukkers uitgeschakeld zijn en de scherpte niet hoog ingesteld is. Het makkelijkst is dan om met één van de ogen door de bril naar de 3D-versie moeten kijken. Zien de detailles er dan niet uit als in 2D, dan is er dus een probleem met de synchronisatie van de bril en het scherm.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Duim al weer droog Gerco?

    Zowel bij DVD, Blu rays 2D en 3D komt het verschijnsel "schokkerige" beelden voor. Gewoon een kwestie van te lage bitwaarde, fout van degenenen die de transfer maken. Als het aan de apparatuur lag dan had niet iedereen er bij dezelfde films last van.

    Gewoon niet al teveel van aantrekken en meer op het verhaal van de film letten dan op de technische kant ervan.

    Heb geen rommel staan en kom het verschijnsel zo af en toe ook tegen, ik raak nooit in paniek en denk hooguit....... nou prutsers, dat had beter gekund en geniet verder van de film, als er tenminste wat te genieten valt
    Have fun and enjoy your collection

  4. #4

    Standaard

    TS geeft aan dat hij er alleen last van heeft bij 3D en bij horizontale bewegingen. Dit geeft voor mij aan dat het niet door de transfer komt, anders had er ook bij het bekijken in 2D last van en bij statische beelden.

    Zelf denk ik ook dat het door de bijverschijnselen van 3D komt, daarom heb ik hem ook het advies te geven om zelf te experimeteren.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #5

    Standaard

    Het is wel duidelijk dat je zelf nog geen 3D apparatuur hebt, je adviezen zijn dan ook niet terecht, een 3D TV zal namelijk een zo hoog mogelijk contrast en zo helder mogelijk beeld geven om het effect van de donkere glazen en de 2 verschillende beelden zo optimaal mogelijk weer te geven. Een 3D TV zal zich in 3D modus dan ook niet veel laten vertellen door de eigenaar

    Ik zie mensen vaak veel te snel zenuwachtig worden, hebben ze een ruisje met een donkere film, denken ze dat het aan hun apparatuur ligt terwijl het gewoon de opname is. Zelfde met mensen die net een HD TV hadden en DVD's met een BR speler gingen kijken, opeens zagen ze dat de ondertiteling toch niet zo geweldig was, de TV kreeg de schuld, blokkerige beelden noemden ze het, er was niets aan de hand, de ondertiteling was gewoon zo en werd correct weergegeven, schokkerige beelden, 24Hz zou het oplossen...... ja ja, nou vergeet het maar, ligt gewoon aan de schijfjes bakker.

    Mensen maken zichzelf veel te snel wijs dat het wel eens aan hun apparatuur zou kunnen liggen terwijl er niets aan de hand is, nou ja, een matige uitgave van de schijf dan, maar verder niets wereldsschokkends, ik zou er niet wakker van liggen iig.

    Oh, mij hoef je niet te geloven, heb pas zo'n 3000 originele films, ca 2400 DVD en 600 HD schijfjes, waarvan ruim 60 in 3D dus waar l.l ik nu eigenlijk over.
    Have fun and enjoy your collection

  6. #6

    Standaard

    Allebei bedankt voor jullie reacties!

    In eerste instantie dacht ik ook dat het een gevolg zou kunnen zijn van een te lage bitwaarde; vandaar dat ik me afvroeg of iemand anders met dezelfde Blu-ray 3D er ook last van had. Ik heb het idee dat ik bij mijn instellingen niet heel veel kan veranderen aan zaken die van invloed zijn op dit probleem. Door jullie reacties neig ik ernaar te denken dat er niks mis is met mijn setup, maar dat het met de transfer te maken heeft. Ik vind het wel merkwaardig dat ik hier in de recensies over de 3D-transfer niks over lees, maar misschien komen dit soort zaken zelfs in een zeer goede transfer nog voor?

    DVDProfilersFilmgek: gezien jouw aanzienlijke 3D-collectie, welke titels raad je aan? Ik heb nu enkel Tron Legacy (3D=perfect) en Hugo dus. Ocean Wonderland vond ik een hele slechte 3D-transfer (vooral de ondertiteling was vaak bijna onleesbaar). Tintin staat op het verlanglijstje.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Zappaaddict Bekijk bericht
    DVDProfilersFilmgek: gezien jouw aanzienlijke 3D-collectie, welke titels raad je aan? Ik heb nu enkel Tron Legacy (3D=perfect) en Hugo dus. Ocean Wonderland vond ik een hele slechte 3D-transfer (vooral de ondertiteling was vaak bijna onleesbaar). Tintin staat op het verlanglijstje.
    Hier heb ik even over nagedacht, vond het moeilijk om zomaar even een paar titels te noemen die een zogenaamd goed 3D effect hebben....

    Laat me beginnen met de ervaring dat het bij alle films toch weer net even anders kan zijn, en ook je eigen gesteldheid(vermoeid zijn) een rol kan spelen. Bijna alle aniimaties doen het wel goed in 3D, een mooi voorbeeld dat niet zo bekend zal zijn is bijvoorbeeld Gnomeo and Juliet, kost je ook de kop niet en is niet onaardig.

    Mijn voorkeur gaat uit naar "normale" speelfilms, een goede 3D film vond ik persoonlijk The Three Musketiers, vond hem voor een 3D film lekker wegkijken, niet zo vermoeiend voor de ogen en ook nog eens een leuk verhaal al had deze uitvoering niet echt veel diepgang. Een film met tegenvallende 3D effecten vond ik toch wel Narnia, The Voyage of the Dawn Treader, hier waren de 3D effecten een beetje vreemd en in mijn ogen niet erg natuurlijk.

    Wat kan ik je dan wel aanraden....... eigenlijk heel simpel, een film waar je zelf van houd, als je van fantasy en SF houd, John Carter al vond ik het voor 3D geen hoogstandje. Houd je een beetje van Vampier achtige films, dan is de laatste Underworld (Awakening) een must have, goed beeld en geluid en ook nog eens voldoende actie. Een hele slechte film is bijvoorbeeld Titanic 2 in 3D, lift een beetje mee op het 3D gebeuren, maar is nog geen euro waard.

    Je wil Tin Tin (Kuifje) aanschaffen, zeker doen, vond het een goede 3D film, al maak je natuurlijk zelf uit hoe goed je het nu wel of niet vind. Voor 3D is ook Happy Feet 2 erg mooi, maar over het verhaal beslis je zelf en je moet wel van het genre houden.

    De prijzen zijn momenteel aan het zakken, zo zijn happy Feet en Tin Tin voor hele leuke prijsjes te koop, zitten hier op het forum rond de 13 euro en naar mijn mening mag je ze voor dat geld niet laten liggen. Zelf nooit meer dan 20 euro voor een 3D betaald, maar ik kan niet in anderen hun beurs kijken. Een film van 30 euro is voor mij niet mooi, en film kijkt dan niet echt lekker als je begrijpt wat ik bedoel

    Mijn Tip, behalve die paar titeltjes die ik reeds genoemd heb...... films waar je zelf van houd. Natuurlijk niet voor de hoofdprijs aangeschaft, de prijzen zullen nu zeker gaan zakken, zeker als ze er in de winkels mee blijven zitten als ze meer dan 20 euro kosten



    Dus gewoon nemen wat je zelf leuk lijkt en de reviews op het internet even doornemen.

    PS

    Heb Hugo kortgeleden ook in de verzameling opgenomen, zal hem binnenkort eens opzetten en mijn ervaring met je delen.
    Laatst aangepast door DVDProfilersFilmgek : 26-06-2012 om 15:38 Reden: PS aanvulling
    Have fun and enjoy your collection

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •