De resultaten 1 tot 7 van 7 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Receiver + 5.1 satelliet boxen gezocht voor nieuwbouw

    Ik zoek nog een surround systeem voor een nieuwbouwproject. Ik probeer even de situatie/verwachtingen te schetsen. Hoe meer ik op zoek ga hoe minder ik weet wat aan te schaffen...

    - Ik heb reeds een PS3 die zal dienen als gameconsole + dvd/blu-ray + cdspeler.

    - Telenet HD Digicorder.

    - Televisie is een Panasonic P50VT50.

    - Mijn initiële idee is om de satelliet speakers zo klein mogelijk te houden om mooi in het interieur te blenden. Ik had een Bose Acoustimass 6 op het oog maar door de minder goede / slechte reviews ben ik beginnen twijfelen. Een alternatief dat ik heb bekeken zijn de boston acoustics soundware 5.1, die ook een stuk lager liggen van prijs.
    Indien deze echter toch niet zouden voldoen had ik gedacht aan SKS-HT528 van Onkyo. De grootte van deze satelliet speakers zijn ongeveer het maximum dat ik zou gaan. De bedoeling is ook dat deze aan de muur worden geplaatst (achteraan tegen de muur, vooraan zouden ze 'hangen'). Hiervoor zoek ik dus speciale muurbeugels. Andere speaker alternatieven zijn uiteraard ook welkom, binnen deze 'voorwaarden'.

    - Voor de receiver heb ik niet echt een idee. De bedoeling is wel dat deze goed genoeg zou zijn indien er later wordt overgestapt op grotere (en kwalitatief betere) speakers.
    Wat er wel moet zijn : netwerk aansluiting (ik denk dat tegenwoordig zo goed als alle receivers dit hebben?).
    Er zijn ook audiokabels voorzien vanaf de plaats waar de receiver staat naar de keuken en badkamer. Bestaan er toestellen waar ik dit kan voor gebruiken? Ik heb een onkyo receiver gezien die 2 extra 'zones' ondersteund, maar blijkbaar enkel voor analoge inputs? Als ik dan bvb de playstation met hdmi verbindt, wil dit dan zeggen dat de audio output niet naar die zones wordt gestuurd? Of begrijp ik dit verkeerd. In deze zones is geen extra receiver voorzien. Audio wordt direct gekoppeld.

    Dit is het zo een beetje. Als er nog vragen zijn laat gerust weten.

    Alvast bedankt voor de reacties!

  2. #2

    Standaard

    Om langer plezier van jouw set te kunnen hebben, lijkt het mij het beste om eerst de luidsprekers te kiezen en daarna de receiver die kwa klank-eigenschappen het beste met die luidsprekers combineert.

    Wanneer je luidsprekers wilt die je makkelijk overal kunt plaatsen, zijn sateliet luidsprekers een goede keuze. Een nadeel is dat de weergave daardoor vaak minder mooi en vol is. Veel mensen vervangen daarom vaak op (korte) termijn de satelieten van de 'fronts' door boekenplank-formaat luidsprekers of zuilen. Dit is dan ook de reden dat sommige fabrikanten (zoals Canton) sets maken met zuilen als 'fronts'.

    Als je op de vloer geen plaats hebt voor zuilen of luidsprekers op een standaard, dan is het misschien verstandiger om een wat duurdere set (zoals van Kef) te kiezen. Bij duurdere sets is nl. meer aandacht besteed aan de weergave waardoor het gat tussen de sat en sub minder opvalt.

    Bij de meeste receivers die de mogelijkheid hebben voor een 2e of soms zelfs een 3e zone, het geluid voor deze zones vaak alleen als analoog verwerkt worden. Dit zal in de meeste gevallen dus betekenen dat je PS3 niet als bron voor andere zones kunt gebruiken en dus een extra speler moet kopen die wel analoge uitgangen heeft.

    Nog iets om rekening mee te houden is het aansturen van de luidsprekers in de andere zones. Als je er voor externe versterking kiest, kun je de geluidssterkte in de zone zelf regelen, maar heb je vanwege de lengte van de tulp-kabels, kans op signaal-verlies. In dat geval is het misschien beter om voor draadloos aanstuurbare luidsprekers te kiezen zoals die bedoeld zijn voor gebruik buiten. Bij interne eindversterking (door eindtrappen van de receiver), zal je de geluidssterkte met de receiver moeten regelen. Een derde mogelijkheid is een systeem als dat van Sonos waarmee je een soort netwerk maakt die je middels een 'bridge' aansluit op de pre-out van de receiver. Deze is wat duurder, maar daardoor wel meer flexibel.

    In pricipe zijn die leidingen naar de keuken en de badkamer dus niet nodig, tenzij je het handig vind om iedere keer naar de receiver wilt lopen om de geluidssterkte aan te passen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Bedankt voor de reactie.

    Ik heb ondertussen ook al wat verder gezocht naar satelliet speakers en had al de Canton 125 mx op het oog.

    Als ik wat reviews lees lijkt dat deze eigenlijk niet (veel) onderdoet van Kef KHT 1000 series.

    Gesteld dat ik voor zo een setje zou gaan, welke receiver kan u me aanraden?

  4. #4

    Standaard

    Zoals over het algemeen bekend is, zijn reviews meningen van anderen en hebben deze meer betrekking op het product zelf dan op de toepassing daarvan. Het kan daardoor zijn dat wanneer je een product koopt met een gunstige review, deze minder geschikt is voor jouw situatie en daardoor niet zo goed zal bevallen. Daar komt bij dat er bij een review vaak eerst naar de prijs gekeken wordt en wat je daarvoor terug krijgt i.p.v. andersom. Veel goedkopere producten worden daardoor op korte termijn vaker als goed beoordeeld, terwijl duurdere vaak meer te bieden hebben voor de langere termijn.

    Dit zijn de redenen waarom ik aan zou willen raden om zelf de benodigde reviews te maken door in een winkel te gaan luisteren naar verschillende combinaties van receiver en luidsprekers. Je kunt er dan zelf ook achter komen wat jij mooi vindt.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #5

    Standaard

    Je kunt ook nog in-wall en/of in-ceiling speakers overwegen. Het voordeel van dat soort speakers is, dat ze niet noodzakelijk klein hoeven te zijn om niet op te vallen. Als je toch nog lekker aan het klussen bent in huis, en misschien een verlaagd plafond plaats oid dan kun je daar leuke speakers in kwijt. De roosters spuit je vervolgens in kleur van je plafond waardoor ze ultiem vrouwvriendelijk zijn.

    Als je een trapkast in je huiskamer hebt kun je ook nog leuk een in-wall subwoofer kwijt. De prijzen van in-wall/ceiling speakers zijn vaak weer wat ongunstiger.
    Denon AVR3805, Denon DVD3910, B&W 703, B&W HTM-7, Pioneer PDP-435FDE

  6. #6

    Standaard

    Ik heb momenteel deze speakers op het oog:

    http://www.wharfedale.co.uk/Products...lt.aspx#detail

    Na wat de technische kant te onderzoeken ben ik te weten gekomen dat de nominale impedantie van deze speakers 4 ohm is.

    In de handleiding van de receiver die ik op het oog had (Onkyo NR515) staat dat aangeraden is om 6-8 ohm speakers aan te sluiten.

    Ik ben dan op zoek gegaan naar receivers die wel deze compatibiliteit hebben maar heb de indruk dat die schaars zijn? Kent iemand enkele receivers die aan te raden zijn?

    Thanks again!

  7. #7

    Standaard

    Ik denk dat de lage impedantie niet een probleem zal zijn, omdat het kleine luidsprekers zijn. Ze zullen daardoor een niet al te hoge stroomsterkte vragen en de receiver dus minder zwaar belasten en makkelijk onder controle te houden.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •