De resultaten 1 tot 6 van 6 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard speaker vraagjes....

    Beste lezers,

    Om een beeld te geven wat ik op dit moment heb staan aan audio zal ik daar eerst mee beginnen, wel makkelijk naar aanleiding van mijn vragen Receiver: Onkyo TX-NR609 Speakers: (front) B&W CDM7 se's, (rear) B&W DM600 s3's, (side) B&W DM600 s3's, Center: Bose VS10 en als subwoofer: Tannoy FX5.1...

    Op dit moment ben ik opzoek naar een passende centerspeaker van B&W, de Bose VS10 is een, vind ik zelf, mooie centerspeaker maar geeft niet het geluid en bereik wat goed past bij mijn front en rearspeakers.

    De frontspeakers van B&W klinken prachtig maar ik mis het sprankelende in hoge tonen en wil daarvoor de condensatoren/filters gaan (laten) vervangen.

    Hebben jullie goede tips voor mij om de puntjes op de i te zetten?? Thanks alvast

    Groetjes,
    Jeroen.

  2. #2

    Standaard

    Excuus trouwens voor het "zomaar binnenvallen" en gelijk een vraag stellen

  3. #3

    Standaard

    Welkom! Dat is een mooie set om mee binnen te vallen

    Een match bij je fronts is natuurlijk de CDM CSE maar ik verwacht dat ook een HTM1 of een HTM7 qua kleur ook goed in de buurt komen. Die laatste wordt tweedehands regelmatig aangeboden.

    Wanneer je filters e.d. gaat vervangen kun je natuurlijk ook de hele balans van de speaker verstoren waardoor hetgeen waar je nu zo blij mee bent verloren gaat. Zelf zou ik dat niet snel doen, maar daar denken veel forumleden vast heel anders over. De CDM7 NT wordt ook regelmatig aangeboden en heeft waarschijnlijk wel het sprankelende wat jij zoekt.
    Denon AVR3805, Denon DVD3910, B&W 703, B&W HTM-7, Pioneer PDP-435FDE

  4. #4

    Standaard

    Als 'centre' zou je ook de CDM-CNT van B&W kunnen nemen. Die komt uit dezelfde serie als de 'fronts'.

    Wanneer hoge tonen minder "sprankelend" klinken, komt dit vaak door de receiver en niet door de luidsprekers. Zo kan het zijn dat deze niet krachtig genoeg is voor de luidsprekers of dat de klank-eigenschappen daarvan niet mooi combineren met de luidsprekers. Wat de werkelijk oorzaak is zou je zelf kunnen beoordelen door te experimenteren. Gebruik bvb eens de DM600 S3 die je nu als 'rears' gebruikt als 'fronts'.

    Zoals jollykart ook al schrijft, zal het vervangen van filter-onderdelen niet veel helpen of er zelfs voor zorgen dat de balans in de speaker verstoord wordt. Dit is daarom de reden dat de meesten van ons hier niet achter staan en aanraden om de receiver of de luidspreker(s) te vervangen als de combinatie niet (meer) bevalt .
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 08-07-2012 om 14:30
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Als 'centre' zou je ook de CDM-CNT van B&W kunnen nemen. Die komt uit dezelfde serie als de 'fronts'.
    Alleen heeft die alvast de NT tweeters waardoor die meer sprankelend zullen klinken. De CDM CSE zag ik trouwens voor 275 euro op marktplaats staan


    60 watt per kanaal is niet veel voor een B&W speaker maar ik dacht dat je daar juist een minder strakke bas van kreeg. Bij de tweeter zou ik daar minder effect verwachten. @Gerco, zou dat dan testbaar zijn door de de speakers als 'small' te configureren. Daarmee blijft er meer power 'over' voor de tweeters waardoor de TS zou kunnen testen of dat effect heeft op de openheid van de hoge tonen.

    @BeekDM Mis je het sprankelende hoog ten opzichte van andere CDM7SE's die je beluisterd hebt of gewoon in absolute zin?
    Denon AVR3805, Denon DVD3910, B&W 703, B&W HTM-7, Pioneer PDP-435FDE

  6. #6

    Standaard

    Voor een strakke en sprankelende weergave is het belangrijker dat het uitgangsvermogen van de eindtrap(pen) afgestemd is op de (continu) belastbaarheid van de luidspreker en het formaat van de ruimte. Een grotere luidspreker in een grote ruimte zal nl. voor een zwaardere belasting zorgen. Een gegeven als "60 Watt" zegt dus niets over de weergave-kwaliteit en de prestaties van een set.

    Als een eindtrap te zwaar belast wordt, zullen de lagere tonen minder strak klinken en ervoor zorgen dat hogere tonen minder sprankelend zijn.

    Je zou dit kunnen testen door de 'fronts' als 'Small' in te stellen of -zoals tegenwoordig vaak het geval is- op een bepaalde frekwentie in stellen die in de buurt van de 100Hz ligt. Alleen heb je dan wel kans dat het lijkt alsof een eindtrap gaat 'clippen', omdat de luidspreker dan geen zuivere signalen krijgt. De beste manier om te testen is om de 'fronts' als 'Large' of 'Full-range' en de toonregeling als vlak in te stellen, te beginnen met een lage geluidssterkte. Door deze langzaam te verhogen tot een wat boven normaal en dan te experimenteren met de toonregelaars. Als de lage tonen bij de hogere geluidssterkte even luid en net zo makkelijk in te stellen zijn als bij een lagere, dan is de eindtrap krachtig genoeg om de luidspreker(s) onder controle te houden.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 10-07-2012 om 13:37
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •