De resultaten 1 tot 9 van 9 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard winkels zoals bijvoorbeeld Rodisc

    Hallo,

    ik weet niet of ik dit op de goede plek heb geplaatst maar ik heb het volgende.

    Ik was van het weekend op een verjaardag in gesprek met een paar vrienden over kopen van Blu rays and dvd's en het onderwerp viel op de winkel Rodisc die vroeger op de mariniersweg zat.

    (voor de mensen die de winkel niet kennen) hier kon je alle soorten dvd's en laserdiscs kopen die je maar kon bedenken. (later ook blu ray en hd dvd) en merchandise, noem maar op. Heel veel import dvd's ook van zowel goede nieuwe films als b-films.

    je kon het zo gek niet bedenken of ze hadden het.


    Mijn vraag na deze lange inleiding is:

    Zijn er in nederland nog zulke winkels? iedereen besteld tegenwoordig vaak online (ik ook), maar toch kan voor mijn gevoel niets op tegen het zoeken in de vele bakken die ze bij Rodisc hadden of er nog wat interessants tussen lag.
    Forrest Gump: Life is like a box of chocolate, you never know what you are gonna get...

  2. #2

    Standaard

    Niet veel. Er is nog een Fame winkel in Amsterdam en verder je lokale FRS. Van dit soort winkels hebben het er veel niet overleefd en als de FRS al aan het inslinken is (winkels worden kleiner, Van Leest wordt geintergreerd) dan kan je wel merken dat het slecht gaat in die branche.
    Erg jammer overigens, want ik kon vroeger UUUUREN snuffelen in die bakken...en ja, dan ook nog eens wat kopen....

  3. #3

    Standaard

    Ik vind FRS bijlange niet de sfeer kunnen benaderen van Rodisc en ik denk idd dat deze winkels kapot gemaakt zijn door de online winkels en de media markten / saturns zoals zoveel winkels.

    Ik kon ook uren in die bakken snuffelen maar bij de FRS niet echt. Ik mis het grote film aanbod en dan vooral de oudere dvd releases. Daar zaten altijd wel verrassingen bij.

    Fame ken ik niet. enige soort van alternatief dat ik ken is Hollywood factory in Capelle
    Forrest Gump: Life is like a box of chocolate, you never know what you are gonna get...

  4. #4

    Standaard

    Als ik nog een winkel mag noemen waar je urenlang kunt rondneuzen en waar je een enorme collectie DVD's, CD's, Blu-ray's, LP's enz. nieuw en tweedehands, en courante en minder courante titels in vele genres, speciale uitgaven e.d. vindt, dan is dat Concerto in de Utrechtsestraat in Amsterdam.

  5. #5

    Standaard

    Ik kwam er net achter dat Boudisque in Amsterdam inmiddels ook alweer ruim 4 jaar geleden gestopt is. Ik baal eigenlijk wel enorm van deze trend: bestellen via het Internet is vanwege de prijzen wel leuk en zo, maar ik mis de speciaalzaken. Rodisc en Boudisque waren leuk omdat je er nog eens tegen dingen aan kon lopen waar je in een webwinkel niet mee in aanraking komt. Het sociale element was natuurlijk ook fijn: de verkopers en klanten in beide winkels hadden kennis van zaken. Helaas komt die tijd nooit meer terug.

  6. #6

    Standaard Vroeger was alles beter

    Ik kan nu juist uren neuzen op amazon marketplace in UK en US, aanbod vele maar dan ook vele malen groter dan Rodisc, Concerto, FRS en Boudisque bij elkaar. Inderdaad geen persoon die tegenover je staat, maar door de grote hoeveelheid persoonlijke reviews en foto's uit allerlei hoeken genomen ontdek ik hier ook heel erg veel nieuws, zowel films als muziek.

    Ik vind het altijd een beetje vaag als mensen zitten te mijmeren over het verdwijnen van speciaalzaken (geldt ook voor leuke bakkertjes, slagertjes, meubelzaakjes etc). Als je dan vraagt wanneer ze er voor het laatst geweest zijn, blijkt dat al jaren geleden geweest te zijn. Tja, waarom denk je dat die winkels verdwenen zijn dan ?

    In Nijmegen heb je bijvoorbeeld Kroese. In de jaren '90 kocht ik daar bijna al mijn cd's. Tot ze op een gegeven moment (zo rond 2000) een (nieuw verschenen) cd niet hadden die ik zocht. Ze konden hem wel bestellen, duurde een week. Na enige aarzeling (ik wilde de cd snel hebben) toch maar amazon UK voor het eerst geprobeerd (had er wel van gehoord, maarja bestellen met creditcard op het toen nog nieuwe internet...): de cd kostte meer dan een tientje minder en ik had hem binnen 3 dagen in huis. Vanaf dat moment nauwelijks nog iets bij Kroeze gekocht. Jammer, maar helaas.

    Ik ben er dus niet rouwig om. Online winkels leveren ook werkgelegenheid op, zonder online stores zou het beroep van postbode helemaal niet meer bestaan. Nog beter voor het mileu ook i.p.v. met zijn allen naar de stad rijden om daar 1 cd of dvd te kopen

  7. #7

    Standaard

    In Den Bosch heb je nog Pieter van Os zitten. Die heeft best nog weleens titels die je elders niet ziet. Als ik in Den Bosch winkel, ga ik altijd weer langs. Hij is iets duurder, maar wel zeer klantvriendelijk.

  8. #8

    Standaard

    ik vind zelf het sociale element fijn, ik was altijd wel een tijdje aan het praten in Rodisc. Als ik in amsterdam en den bosch kom moet ik daar maar is gaan kijken zal de adressen even opzoeken en even gaan kijken.

    ben het trouwens ook eens met het feit dat je bij dergelijke soort winkels dingen tegenkomt die je bijna niet vindt in webwinkels en al zeker niet bij elkaar onder 1 noemer.
    Forrest Gump: Life is like a box of chocolate, you never know what you are gonna get...

  9. #9

    Standaard

    Ro-Disc zat ook in Eindhoven (later The MovieStore geworden; een zaak die ook in Heerlen zat).
    Was er van 1999 tot 2003 kind aan huis. Minstens 1x per week was ik er en op vrijdagavond bleef ik soms uren plakken, al pratende met Peter, Rutger, Harco en KokSing (en eigenaar Robert als hij er was).
    Gouden tijd; totdat sites als Play en Amazon titels voor veel minder aan gingen bieden. De zaak stopte er rond die tijd (2003) ook mee overigens.

    Verder had je hier Meerview (ook gestopt) die de R1's in een doos onder de toonbank had staan en Cinematheek had in die tijd ook imports (zijn in 2001 gestopt omdat ze blijkbaar boetes hadden gekregen/konden krijgen).
    Zelfs van Leest (!!!) had in de beginjaren van de DVD (+-99) R1's in de schappen staan.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •