De resultaten 1 tot 6 van 6 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard line out met a.b. voor volume versterker? bestaat dat?

    Hoi ik ben nieuw hier en ik heb een vraag over een versterker.

    Het zit zo ik heb nu dus een plat scherm een Samsung en een oude analoge versterker zonder afstandbediening.

    De versterker is dus genomineerd ter vervanging.

    Echter, ik heb twee Tannoy 600A luidsprekers staan, die zijn XLR en actief.

    Nu is het zo dat daar vroeger een mengpaneel tussen zat, anders zouden deze Tannoy's standaard heel hard gaan, te hard voor gebruik met TV.

    Nu heb ik al gezocht naar een mengpaneel met afstandbediening, zoiets is niet gebruikelijk en ook niet mijn favoriete oplossing.

    Bestaat er een versterker welke een line out signaal geeft dat via de afstandbediening ook in volume regelt?

    Ik wil namelijk graag deze kwaliteits Tannoy actieve luidsprekers behouden maar ook niet telkens naar de TV lopen als het geluidssignaal harder of zachter gaat bij het zappen.

    Ik hoop dat mijn vraag zo duidelijk is. Voor een andere oplossing sta ik ook open.

  2. #2

    Standaard

    Welkom op dit forum Richard.

    Voor de luidsprekers die jij hebt, is er een receiver of versterker nodig die voorzien is van een 'pre-outs' die uitgevoerd zijn als XLR. Bij de meeste receivers en versterkers is deze uitgevoerd als tulp. Er zijn wel modellen die deze als XLR hebben, maar deze zijn vaak duur en vaak alleen voorversterkers.

    Het is daarom makkelijker en goedkoper om de luidsprekers te vervangen door passieve of aktieve luidsprekers met een ingang die uitgevoerd is als tulp. Dit is de enige manier waarop je m.b.v. een afstandsbediening de geluidssterkte kunt regelen en geen menpaneel hoeft te gebruiken.

    Zoek je passieve luidsprekers met een vergelijkbare kwaliteit, dan zou je bvb kunnen kiezen voor de Revolution DC4(T) of DC6(T) van Tannoy of de Reveal 601A als je een studio-monitor wilt hebben. Nog beter lijkt me om zelf te gaan luisteren naar wat er allemaal met jouw budget mogelijk is. Op die manier kun je zelf een set samenstellen die misschien nog wel beter klinkt.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Smile

    Hoi Gerco,

    Dank voor je uitgebreide antwoord

    Ik was bij toeval vandaag in de buurt van de Media Markt en zal je net zien, de persoon welke het weet is aan het pauzeren en als je dan later terugkomt, staat die persoon andere mensen te helpen, dus ik maar even 5 keer hetzelfde rondje lopen op zoek naar die Samsung receiver omdat ik een Samsung TV heb.

    Nu had ik ook een leuke Yamaha gezien op Marktplaats en ik had bedacht het budget op 300 te houden. Die Yamaha impliceerde een line out en ik heb de verkoper niet gecontacteerd, maar goed aangezien de pre-out en de prijs grote kans dat dat geen oplossing voor mij is.

    Nu zei die jongeman van Media Markt tegen mij, Samsung? Niet aan beginnen, er is beter spul. Vind ik niet onaannemelijk en hij zij meteen je moet pre-out hebben.

    Zoiets Googlen kan lastig zijn als je niet de term kent.

    Maar ja, hij stapt door de winkel, laat mij een Denon 2311 zien en zegt deze moet je hebben en aangezien je pre-out moet hebben, kan je in de 300 euro categorie niet slagen. Vind ik ook niet onaannemelijk en ik kreeg al de neiging die Denon te willen hebben.

    Maar goed, die was 600 nog wat en omdat het een wat ouder model is bekeek hij de internetprijs en dat was 499 bij Correct. Hij nog bellen voor de prijs, maar die bleef op 499.

    Ik zeg ja dat is wel mooi, maar 't verschil is wel groot en ik kan het sowieso nu niet betalen, einde van de maand weer zeg maar. (Dat was mijn verkooppraatje zeg maar)

    Maar goed een luisterproef leek ons niet nodig, ik gebruik enkel de pre-amp maar wat mij ook opviel, er zaten nogal wat toeters en bellen zeg maar aan die Denon en ook wel logisch natuurlijk maar ik zei hem dat is een hoop geld, zeg 250 euro aan spullen om naar te kijken en doet verder niks.

    Toen zei hij ja maar je kan later wel uitbreiden, ik zeg ja eerst ander huis dan, ik heb aan 2.0 sowieso genoeg.

    Maar ja die Denon komt wel met een een microfoon welke dan het geluid meet en de receiver instelt en dat is wel prachtig natuurlijk, ik heb een L vormige woonkamer en een stereo equalizer heb ik nooit gehad maar dat ik die 'ene wand' kan horen is wel zo.

    Is deze techniek echt zo goed, haalt die werkelijk dat er uit en is het ook helemaal waar dat frequenties welke niet weergegeven kunnen worden, ook er geheel uit gaan zeg maar?

    Het is namelijk zo dat de buren inderdaad dingen horen waar ze horendol van worden, ik kan het aan hun omschrijving en klachten afleiden, ik zeg altijd dat ik in een Japans papieren huis woon, maar het is zo een flat en ik verdenk de trapkoker zeg maar, die geeft alles door zeg maar.

    Maar goed het is laat ik ga zo eerst ff slapen en dan even kijken naar je vooorstel Gerco en ik kan ook even op MP kijken of er een Denon 2311 is.

    Hij gaf nog aan de 16 en 19 serie van Denon, kan je ook laten zitten is kwalitatief minder geworden maar nu komt het, toen ik aangaf, ja ok 499 is me echt te duur stelde hij voor om de koptelefoon uitgang te gebruiken van de TV, om zo het volume te regelen, kwalitatief mogelijk niet optimaal maar toch even gered.

    En dat is mijn plan, eerst de Tannoy's even aansluiten dus ik heb maar een Bluray speler gekocht, moet er toch bij vroeg of laat en even kijken hoe dat zit met DLNA, ging ik niet voor kijken maar 't zit er op zeg maar

    Nou ja, ik bel al heel blij met 2.0 en 3D ken ik van de bios, best goed hoor maar hoeft voor mij niet in huis.

    Echter, mijn 2 vragen, heb ik echt profijt van een receiver welke zichzelf instelt op de omgeving en wat voor alternatieven kunnen er nog meer zijn?

    Dit vraag ik omdat die jongeman van MM over ARC begon en toen ging ik weer twijfelen en weer mijzelf afvragen wat wel en wat niet te willen kopen, want wat ik geheel niet wil natuurlijk is thuis komen met een aanschaf en er achter komen dat het toch iets ontbeert.

    Dat terugbrengen is zo lastig.

    Maar ook even een pluim voor Media Markt voor het eerlijke advies, het meedenken en de kennis. Dat je dan even moet wachten is het mij dik waard, ik blijf klant daar.

    (Maar als het goedkoper kan of 2e hands, ben ik zo weg ) iets met eigen portemonnee is dat.

    Nou ja en als dit straks een geslaagd proces is, ga ik eens bedenken wat ik er nog meer aan wil hangen, het zal wel wat meevallen maar toch, elke keer als ik naar een receiver opzoek ga denk ik ja is wel mooi ding en gelijk ook, maar waarom heb ik het nodig?

    En die Bluray speler heb ik meegenomen omdat de prijs goed is, omdat de service goed is en omdat de opmerking goed is, Samsung TV? Neem een Samsung Bluray, scheelt een afstandbediening. En dat zijn er al 4.

    Normaal ben ik korter van stof.

  4. #4

    Standaard

    De 2311 is idd een receiver met een 'pre-out' voor alle kanalen, maar deze is -net zo als bij veel andere modellen- uitgevoerd als tulp en niet als XLR. Dit betekent dat je adapters zoals deze of deze nodig hebt wanneer je jouw luidsprekers op een dergelijke receiver aan wilt sluiten. Alternatieven voor de 2311 zijn er genoeg, maar die kun je het beste zelf zoeken. Heb je volgens jou een goede gevonden of wil je er wat meer info over, dan mag je dit uiteraard hier posten.

    Of jij profijt zal hebben van een receiver die zichzelf middels een 'auto-setup' instelt, is afhankelijk van de verwachtingen die jij hebt m.b.t. tot de weergave-kwaliteit en de eigenschappen van de kamer-akoestiek. Als je verwacht dat de EQ er voor zal zorgen dat het geluid zal klinken als in een opname-studio, zal dit meer zijn dan wanneer je meer de werking van de akoestiek van de kamer en de detailles wilt horen. De EQ is nl. bedoeld om de akoestische tekortkomingen en overschotten in de karakteristiek te compenseren zodat alle frekwenties bijna hetzelfde niveau hebben.

    Waar je in ieder geval bij een receiver met 'auto-setup' wel profijt van zal hebben is het feit dat deze meestal wel de niveaus en de vertragingen goed instelt als je een surround-opstelling hebt. Een receiver kan wanneer je dan gebruik maakt van een meer-kanaals bron, een mooier geluidsbeeld neerzetten zodat je bvb meer het gevoel hebt bij een concert aanwezig te zijn.

    Je hoeft dus niet gebruik te maken van alle mogelijkheden, maar alleen die jij nodig hebt voor het aanpassen van de weergave in jouw situatie.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #5

    Standaard

    Hoi Gerco, ik ben een tijdje afwezig geweest, wat drukte en zo en nog even niet verder gegaan met het geluidsgebeuren een beetje leuk voormekaar krijgen zeg maar.

    Als ik bij andere mensen over de vloer kom, in elk geval zie ik al dat ik wat meer interesse heb er voor en er ook wel meer moeite voor wil doen dan iets kopen dat leuk staat en in de huiskamer zetten.

    Echter, die Denon 2311 is kennelijk wel gewild spul met 375 bod op marktplaats als die voor 499 te krijgen is op internet.

    De XLR verloopjes en zo die soldeer ik zelf, heb ze wel eens aan een geluidskaart gehad van een PC met zo een kwaliteits 3.5mm jack zeg maar, haha. En dan goud op zilver, haha.

    Maar ze zien er wel strak uit en voor de prijs hoef ik het niet te laten met Conrad.

    Maar je geeft aan dat ik zelf op internet wel een receiver kan vinden met pre-out, ik heb op pre-out op Marktplaats gezocht, 1 hit afgezien van autoradios, lijkt dat preout in een autoradio wat normaler is.

    Ook heb ik gekeken naar de Tannoy alternatieven welke jij aangaf, Revolution, ziet er gaaf uit echt waar maar ik weet ook dat ik de Tannoy 600A welke ik nu heb wel eens te koop heb gezet om een redelijk bedragje er mee op te halen en dan werd er wel zo laag geboden, dat ik dacht, volgens mij zijn 2e hands speakers gewoon weinig waard of zo?

    In elk geval een bod van max. 250 euro op iets dat 1998 kostte, dat schiet niet op.

    Maar goed, ik dacht wel even 'iets met pre-out' te Googlen maar het wil niet Googlen bij mij.

    Verder ben ik ook meer en meer van mening dat ik enkel een eenvoudige receiver nodig heb, zonder toeters en bellen maar dat zal wel niet echt gaan lukken?

    Anders als het allemaal niet wil lukken weet ik waar ik aan toe ben, 499

    Maar goed, tot dat zover is, zijn er goedkopere versterkers? Voor minder betalen verwacht ik ook minder opties en eerlijk gezegd zoek ik een afstandbediening voor volume, huidige versterker is uit de oude tijd en kan dat niet en een goede complimentatie met mijn Samsung TV, en dus pre-out. Dat was het.

    Echter, ik begrijp je uitleg over de microfoon welke in kan regelen niet helemaal eerlijk gezegd en weet ook nog niet goed of ik daar blij van wordt (als dat zo is denk ik dat die Denon geen gekke keus is)

    En laatste vraag, is er nog iets anders te bedenken, zijn er mensen welke zonder receiver genieten van hun TV zeg maar?

    Er is maar 1 klein dingetje wat mij ophoudt dat mijn TV lekker niet kan (conviniently zeg maar) en dat is geluid doorgeven behalve middels hoofdtelefoon.

    Het komt er op neer dat ik momenteel HDMI beeld heb met zo een fijne internet TV oplossing zeg maar en die heeft naast HDMI uitgang ook SCART en daar zit zo een Marmitek naar analoog conversie kastje tussen van 50 euro's en die geeft ook tulp geluid zeg maar.

    Maar jammer jammer er zit een mega echo in zeg maar.

    Dit laatste kwam ik achter, heb namelijk 2 tv's in 1 huiskamer en de 2e kleine tv was bedoeld om vanaf mijn pc met een schuin oog te kijken maar dat is een analoge buis zeg maar en de Samsung TV digitaal en daar zit me toch een tijdsverschil in qua geluid niet om aan te horen

    Maar goed, zo is het nu eenmaal en al dit gedoe maar ook mijn doorzettingsvermogen eerlijk gezegd omdat 499 gewoon veel geld is voor iets wat ik naast die speciale EQ dan eventueel, zal kunnen gebruiken.

    Help?

  6. #6

    Standaard

    Zoals ik in mijn vorige bericht probeerde uit te leggen, kun je alleen blij worden van de door een 'auto-setup' gemaakte EQ-instellingen als de weergave daardoor meer aan jouw verwachtingen voldoet. Wanneer dit niet zo is, kun je er altijd voor kiezen om deze niet te laten gebruiken.

    Als je een beetje verder gekeken had, had je o.a. ook deze modellen kunnen vinden:
    -Marantz NR1402
    -Marantz NR1602
    -Marantz NR1603
    -Yamaha RX-V671

    Deze hebben allemaal een pre-out die gebruikt voor de front-kanalen. Ze zijn echter wel uitgevoerd als tulp, wat betekent dat je ze om moet pluggen om ze geschikt te maken voor jouw huidige luidsprekers.

    Nadeel van deze modellen is dat ze een relatief laag uitgangsvermogen hebben en dat je daardoor waarschijnlijk niet de set zo samen kunt gaan stellen dat deze een weergave-kwaliteit kan bieden die te vergelijken is met jouw huidige luidsprekers. In dit opzicht is het misschien beter om voor een model als de 2311 van Denon te kiezen.

    Bedenk in ieder geval wel dat je een receiver voor de toekomst koopt en niet alleen voor nu. Wil je later bvb makkelijk kunnen uitbreiden of upgraden, dan is het handig als de receiver daarvoor ook (voldoen)de mogelijkheden heeft. Op deze manier kun je er langer plezier van hebben en hoef je dus niet zo snel bang te zijn dat het model niet meer gangbaar is.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •