De resultaten 1 tot 5 van 5 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Equalizer instellen Samsung HT-D5100

    Ik heb een Home Surround van Samsung gekocht, HT-D5100.

    Tijdens het afspelen van een DVD of Tv kijken is het geluidsniveau van het gesproken gedeelte veel stiller dan het geluid van de surround effceten. Hoe los ik dit op ?
    Onder de toets DSP staat bijvoorbeeld SMART sound, maar als ik dit aanklik, dan is mijn instelling van Movie dus weg. Het valt me ook op dat alle instellingen onder deze toets enkel afspelen via de voorste boxen en niet via de achterste.
    Dus wat is het nut dan van deze instellingen ?

    Ik vind ook de lage tonen te hard, zowel bij TV kijken, een DVD of muziek.

    Ik heb de User EQ ingesteld naar eigen believen, maar die speelt dan ook enkel af via de voorste boxen, en niet via de achterste.
    Normaal ?

    En als ik de equaliser heb ingesteld en ik kijk een film met instelling Movie, of ik beluister muziek met instelling Music, worden dan ook de persoonlijk ingestelde User EQ gebruikt, of hebben de waarden van Movie of bijvoorbeeld Music vaste instellingen die niet gewijzigd kunnen worden ?
    Indien dit zo is, welk is dan het nut van de User EQ, die trouwens niet speelt in de achterste boxen, geen enkele instelling trouwens die onder de knop DSP ligt.


  2. #2

    Standaard

    Welkom op dit forum Dach627.

    Voor het antwoord op de vraag over geluids-niveaus kunt in de gebruiksaanwijzing kijken. Daarin staat op blz. 32 van het Nederlands-talige deel beschreven hoe u deze met hand in kan stellen als de ASC-microfoon deze niet goed gemeten heeft.

    Het DSP-progamma "Smart sound" zou er volgens diezelfde gebruiksaanwijzing voor moeten zorgen dat de niveaus gestabiliseerd worden. Dit stabiliseren kan op 2 manieren gebeuren. De ene manier is door door de verschillen in de niveaus compenseren en de andere door het verschil te vergroten. In het laatste geval wordt wanneer een bron grote verschillen in de geluids-niveaus heeft, automatisch de geluidssterkte verlaagd om te voorkomen dat de pieken boven de normale geluidssterkte komen. De pieken lijken daardoor veel luider, terwijl ze in werkelijkheid niet luid zijn. Op deze manier kan de luisteraar een film ook beleven zonder veel overlast te veroorzaken en is daardoor ook minder geschikt voor muziek en TV kijken. Om te bepalen op welke manier uw set dit doet, kunt u het beste zelf experimenteren.

    Op de afstandsbediening zitten 3 toetsen voor het kiezen van instellingen voor de weergave van geluid. De "DSP" is voor het gebruik van toonregeling (EQ) en staat dus los van de "SFE-mode" en "DPLII" die voor de verdeling over de luidsprekers gebruikt worden. Als u "Smart sound" gebruikt zal deze -als het goed is- dus niet de "User EQ" gebruiken, maar wel de "SFE-mode" of "DPLII" (music/movie) die u op dat moment gebruikt.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Dag Gerco,

    Zoals je beschrijft heb ik de handleiding grondig gelezen, alvorens hier op het forum mijn vraag te plaatsen. De knoppen op de afstandsbediening ken ik ondertussen en de verschillende instellingen ook.

    Probleem is het volgende, ik vind de lage tonen te hard, dus heb ik de EQ ingesteld met minder lage tonen, maar als de EQ is geselecteerd, speelt die niet via de achterste boxen, ook spelen de acherste boxen niet als ik SMART sound gebruik, ook al staat de DPLII op movie.

    Ik ga morgen nog eens duidelijk alles proberen, maar dit was het resultaat van de eerste keer, als ik alles heb getest.

  4. #4

    Standaard Getest

    Hi Gerco,

    Wat ik wil is dus blijkbaar niet mogelijk.
    Bezit jij trouwens dezelfde installatie ?

    Ik vind dus bij Music de diepe tonen te fel en bij films of DVD’s is het verschil tussen gesproken tekst en surroundeffecten te groot. Als ik het hard genoeg zet om het spreken goed te horen, dan zijn de special effects, surround geluiden enorm hard, dus is het constant schipperen met de volumeknop.

    Smart sound zou dit verhelpen maar dat speelt blijkbaar enkel via de voorste twee luidsprekers.
    Voor de muziek heb ik dus de User EQ ingesteld, maar als ik User EQ selecteer, dan speelt dat enkel ook alleen in de voorste 2 luidsprekers af, stereo dus.

    Dus met zowel Smart sound als de User EQ speelt het enkel in stereo, wat is dan het nut van 5.1 surround.

    De instelling Virtual 7.1 onder de DSP knop speelt wel via de 5 boxen.

    Dit zijn mijn tests :

    Onder de knop DOPLII
    Music – 5 boxen
    Matrix – 5 boxen
    Stereo – enkel de voorste twee boxen L en R (logisch)
    Movie – boxen

    De knop SFE + Music geselecteerd (onder de DOPLII knop)
    Hall 1 – Hall 2 – Jazz – Church – Rock – Allemaal 5 boxen;
    Zet ik dan de instelling op SFE Off, dan spring de instelling onder de DOPLII terug naar stereo.

    De knop DSP en Music (of Movie) geselecteerd onder de DOPLII knop
    Smart sound – 2 boxen
    MP ernhancer – 2 boxen
    Power Bass – 2boxen
    User EQ – 2 boxen
    Virtual 7.1 – 5 boxen
    Als ik dan DSP off selecteer staat de instelling onder de DOPLII knop terug op Stereo.

    Dus wat ik wil bereiken gaat niet, dus hebben alle instellingen weinig nut als je dit in surround wil horen, of scheelt er iets aan mijn installatie ?

    Heb Samsung al gemaild, maar nog steeds geen antwoord gehad, misschien weet jij meer ?

    Groetjes
    Dany

  5. #5

    Standaard

    Het nut van een 5.1-opstelling is dat je meer-kanaals bronnen af kan spelen zoals ze opgenomen zijn. Dit betekent dat wanneer je een bron gebruikt die het geluid als 5.1 of 7.1 heeft, je alle geluiden uit de juiste richtingen hoort komen. Hierdoor heb je meer het gevoel dat je bvb bij een concert aanwezig bent. Wanneer je dit zou moeten simuleren door het via 2 luidsprekers te laten weergeven, dan zou het veel lastiger zijn om dit gevoel te krijgen en het daardoor meer moeite kosten om bvb een film te volgen.

    Voor 2-kanaals audio bronnen is het een ander verhaal, omdat je als luisteraar niet hoeft te concentreren wat je op het scherm ziet en je zelf een beeld moet vormen. Hoe goed dit gaat is vaak afhankelijk van de manier waarop en de kwaliteit van het geluid dat wordt weergegeven. In de meeste gevallen zal het geluid het mooist klinken wanneer het via 2 luidsprekers en evt. een subwoofer weergegeven wordt. Als het 2-kanaals geluid van een video-bron is, dan klinkt het vaak wel mooier wanneer het via 5 luidsprekers wordt weergegeven, maar heeft het niet voldoende kanaal-scheiding. Je zal daardoor -afhankelijk van de gekozen instellingen- af en toe zacht verkeerde geluiden uit luidspreker horen komen als je er dicht bij zit.

    Dit zijn de redenen waarom de de set 2-kanaals geluid via 2 luidsprekers zal weergeven en meer-kanaals via alle luidsprekers en je handmatig de juiste instelling moet kiezen die je wilt gebruiken.

    Hopelijk zullen in de toekomst steeds meer TV zenders gebruik maken van meer-kanaals geluid, zodat geluidsbeeld ook bij TV kijken optimaal kan zijn en bvb de nieuwslezer dan niet meer uit de 'fronts' hoort komen maar alleen uit de 'centre'.

    Voor het instellen van de juiste hoeveelheid lage tonen, kun je het beste de niveau-regelaar van de subwoofer doen. Zorg er dan voor dat het geluid van een CD zonder gebruik van EQ, SFE en DSP via 2 luidsprekers laat weergeven. De EQ,DSP en SFE hebben nl. invloed op de weergave van de lage tonen, om zo het effekt te kunnen versterken dat bij de instelling hoort. Dit zal dan ook de reden zijn dat de lage tonen bij muziek (DPLII Music) veel luider zijn dan bij TV of film (DPLII Movie). Een andere reden zou kunnen zijn dat de instelling voor het dynamisch bereik verkeerd staat, maar dat kun je het beste zelf controleren.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •