Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 43 worden weergegeven.
  1. #1

    Cool Verschillende Center Speaker combinaties mogelijk?

    Hallo allemaal,

    Ik heb een vraag over de combinatie center speaker m.b.t. surround speakers;
    Wij gaan de Canton Chrono SL 590.2 DC (frontspeakers) zeer binnenkort kopen maar we willen er ook graag een passende center speaker bijkopen.

    Aangezien de center speakers behorende bij betreffende set te breed is om bij onze tv te kunnen plaatsen cq combineren (d.m.v. ruimtegebrek) heb ik de volgende vraag hierover;

    Is het mogelijk en een idee om center speakers van een andere Canton produkt lijn (bijv de Vento serie of Karat) te combineren met de Canton Chrono serie?

    Zo niet, waarom dan niet? en zo ja, waar moet ik specifiek op letten?

    We zijn filmfanaten en geen audiofielen en gebruiken onze 5.1.opstelling puur voor de film.

    Ik ben erg benieuwd wat jullie reacties en aanbevelingen hierop zijn.

    Alvast hartelijk bedankt voor de antwoorden!

    Gr

    Pamo

  2. #2

    Standaard

    Als je filmliefhebber bent, dan maak je de ruimte ervoor, je laat je bijvoorbeeld niet hinderen door slecht vormgegeven meubelen met te kleine vakken etc etc etc, daar gooi je de bijl in

    Kijk of je center-speaker eventueeel boven de TV aan de muur kunt plaatsen oid, waar een wil is, is een weg

    In principe moeten alle speakers van een 3.1/5.1/7.1 set van dezelfde serie zijn, op de sub na, die mag van een ander merk zijn en hoe groter en krachtiger hoe mooier.

    Waarom nu alles van 1 serie..... eigenlijk simpel gezegd gaat het om het klankbeeld van de speakers, ook de fabrikant van de serie doet zijn best om alle speakers van de serie hetzelfde te laten klinken. Als de speakers in een 3.1/5.1/7.1 opstelling allemaal een andere klankkleur zouden hebben, dan wordt het een rommelig geheel om naar te luisteren. Het kan, als het verschil in klankkleur tussen de speakers duidelijk is, dan net lijken of het geluid van een andere set of andere bron afkomt dan de film waarnaar je kijkt.

    Als de klankkleur van de andere center niet overeenkomt met de serie die je op het oog hebt, dan kun je wel eens spijt krijgen, ik raad het dan ook tenzeerste af. Het mag zijn dat je me niet geloofd, ik zou dan ook zeggen, neem de proef op de som en test het zelf uit, misschien mag je beiden proberen met de optie om 1 van beiden te retourneren
    Have fun and enjoy your collection

  3. #3

    Standaard

    De beste centerspeaker is géén centerspeaker!

    Als je 2 goede speakers links en rechts van de TV hebt staan kun je op je
    surroundversterker kiezen voor een virtuele centerspeaker.

    Het signaal voor de centerspeaker komt dan gewoon uit die links/rechts speakers,
    maar omdat het toch mono is komt het (als het goed is) perfect uit het midden
    alsof er wel een centerspeaker staat.

    Scheelt geld, ruimte en levert gewoon een prima geluid op.
    Laatst aangepast door zetmoon : 26-08-2012 om 08:07

  4. #4

    Standaard

    en als je ze nog beter opstelt heb je ook geen surroundspeakers meer nodig.
    oei oei wat een foute gedachte.
    met een centerspeaker maakt wel degelijk verschil bij het bekijken van films.
    is maar net waar jij zelf tevreden mee bent
    Sony vplhw 50 es beamer,samsung ps 64d 8000 plasma,teufel system 5 thx select 2 5.2 speakers,pioneer lx 53 thx select 2 , onkyo bd809 thx blurayspeler, pioneer bdp lx55.
    Thx bekabeling, stroomverzorging monster ht hts 2600, dedicated ht.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jamiev Bekijk bericht
    en als je ze nog beter opstelt heb je ook geen surroundspeakers meer nodig.
    oei oei wat een foute gedachte.
    met een centerspeaker maakt wel degelijk verschil bij het bekijken van films.
    is maar net waar jij zelf tevreden mee bent
    Surroundspeakers heb je natuurlijk wel nodig om geluid "achter je" te horen....

    Ik zie het nut van een centerspeaker echt niet.

  6. #6

    Standaard

    verschillen we toch van mening
    Sony vplhw 50 es beamer,samsung ps 64d 8000 plasma,teufel system 5 thx select 2 5.2 speakers,pioneer lx 53 thx select 2 , onkyo bd809 thx blurayspeler, pioneer bdp lx55.
    Thx bekabeling, stroomverzorging monster ht hts 2600, dedicated ht.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door zetmoon Bekijk bericht
    De beste centerspeaker is géén centerspeaker!

    Als je 2 goede speakers links en rechts van de TV hebt staan kun je op je
    surroundversterker kiezen voor een virtuele centerspeaker.

    Het signaal voor de centerspeaker komt dan gewoon uit die links/rechts speakers,
    maar omdat het toch mono is komt het (als het goed is) perfect uit het midden
    alsof er wel een centerpseaker staat.

    Scheelt geld, ruimte en levert gewoon een prima geluid op.
    Jammer wel ergens de klok horen luiden, maar toch niet weten waar de klepel hangt

    Inderdaad kun je als je er even geen centjes voor hebt, of er geen verstand van hebt het center kanaal laten weergeven door de frontspeakers.

    In een 3/5 of 7 opstelling zijn de kanalen volledig gescheiden, niks mono. Als het mono zou zijn, dan komt uit alle speakers hetzelfde geluid, vandaar mijn opmerking over de klok en de klepel. In een surroundopstelling komen over het algemeen de dialogen(de spraak) uit de center, vandaar dat men deze speaker het liefst bij de TV heeft, daar waar ook de dialogen worden gevoerd en voor de kijker dan ook vandaan komen. Toch wordt het centerkanaal ook gebruikt om de effecten weer te geven, het is gewoon een apart kanaal en er kunnen heel mooie geluidseffecten effecten mee bereikt worden. Bedenk ook dat filmgeluid niet stereo is, al kan, als er bijvoorbeeld muziek wordt weergeven wel stereo worden weergegeven, filmgeluid is meerkanaals. In tegenstelling tot de eerste multichannel Dolby Prologic, kunnen nu alle kanalen volledig worden aangestuurd.

    Natuurlijk is het zonder een center goedkoper en je mag er dan zelf het nut niet van inzien, maar ga geen onzin vertellen, bij de meeste satellietsetjes zit toch echt een center, die hebben ze niet weggelaten, al zou dat natuurlijk wel goedkoper zijn

    Nog zo'n dooddoener...... je hebt geen sub nodig, dat kunnen je fronts ook weergeven, is ook goedkoper.

    Hoor wel vaker onzin, er staat dan ook bij heel veel mensen een berg slecht afgeregeld plastic waar de liefhebber geen brood van lust, maar ze hebben wel surround, ja ja, het klinkt geweldig en waarom zou je dan meer geld uitgeven

    Pas als men heeft leren luisteren en het echte spul heeft gehoord wordt het gevaarlijk, dan kan het virus wel eens toeslaan en kopen ze wel het echte spul

    Het wordt tijd voor wat knaps zetmoon, niet zeuren over ruimte, niet zeuren over een paar euro, een hobby mag iets kosten en de echte filmliefhebber houd niet alleen van het beeld, ook het geluid moet goed zijn.

    BTW, ik respecteer je mening, het is waar dat het goedkoper is, maar het is zeker niet gelijkwaardig. Het is waar dat het ruimte bespaart, maar wat is ruimte als daar ook een mooie center kan staan. Je schreef; het geeft prima geluid, yep..... kan best zijn, maar prima is nog steeds niet zoals het bedoeld was, het kan wel, maar het is natuurlijk niet perfect.

    De beste speaker, ach die is voor iedereen anders, maar laten we wel de opstelling compleet nemen, je neemt toch in een stereo opstelling ook niet maar 1 goede speaker, want die kan kan ook het geluid van die andere speaker weergeven

    Houd jezelf niet voor de gek, vind het nog even minder dat je het andere dan ook nog gaat aanraden
    Have fun and enjoy your collection

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jamiev Bekijk bericht
    verschillen we toch van mening
    Denk dat ie nog nooit een knappe opstelling heeft gehoord
    Have fun and enjoy your collection

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Jammer wel ergens de klok horen luiden, maar toch niet weten waar de klepel hangt

    Inderdaad kun je als je er even geen centjes voor hebt, of er geen verstand van hebt het center kanaal laten weergeven door de frontspeakers.

    In een 3/5 of 7 opstelling zijn de kanalen volledig gescheiden, niks mono. Als het mono zou zijn, dan komt uit alle speakers hetzelfde geluid, vandaar mijn opmerking over de klok en de klepel. In een surroundopstelling komen over het algemeen de dialogen(de spraak) uit de center, vandaar dat men deze speaker het liefst bij de TV heeft, daar waar ook de dialogen worden gevoerd en voor de kijker dan ook vandaan komen. Toch wordt het centerkanaal ook gebruikt om de effecten weer te geven, het is gewoon een apart kanaal en er kunnen heel mooie geluidseffecten effecten mee bereikt worden. Bedenk ook dat filmgeluid niet stereo is, al kan, als er bijvoorbeeld muziek wordt weergeven wel stereo worden weergegeven, filmgeluid is meerkanaals. In tegenstelling tot de eerste multichannel Dolby Prologic, kunnen nu alle kanalen volledig worden aangestuurd.

    Natuurlijk is het zonder een center goedkoper en je mag er dan zelf het nut niet van inzien, maar ga geen onzin vertellen, bij de meeste satellietsetjes zit toch echt een center, die hebben ze niet weggelaten, al zou dat natuurlijk wel goedkoper zijn

    Nog zo'n dooddoener...... je hebt geen sub nodig, dat kunnen je fronts ook weergeven, is ook goedkoper.

    Hoor wel vaker onzin, er staat dan ook bij heel veel mensen een berg slecht afgeregeld plastic waar de liefhebber geen brood van lust, maar ze hebben wel surround, ja ja, het klinkt geweldig en waarom zou je dan meer geld uitgeven

    Pas als men heeft leren luisteren en het echte spul heeft gehoord wordt het gevaarlijk, dan kan het virus wel eens toeslaan en kopen ze wel het echte spul

    Het wordt tijd voor wat knaps zetmoon, niet zeuren over ruimte, niet zeuren over een paar euro, een hobby mag iets kosten en de echte filmliefhebber houd niet alleen van het beeld, ook het geluid moet goed zijn.

    BTW, ik respecteer je mening, het is waar dat het goedkoper is, maar het is zeker niet gelijkwaardig. Het is waar dat het ruimte bespaart, maar wat is ruimte als daar ook een mooie center kan staan. Je schreef; het geeft prima geluid, yep..... kan best zijn, maar prima is nog steeds niet zoals het bedoeld was, het kan wel, maar het is natuurlijk niet perfect.

    De beste speaker, ach die is voor iedereen anders, maar laten we wel de opstelling compleet nemen, je neemt toch in een stereo opstelling ook niet maar 1 goede speaker, want die kan kan ook het geluid van die andere speaker weergeven

    Houd jezelf niet voor de gek, vind het nog even minder dat je het andere dan ook nog gaat aanraden
    Ik weet dat in een 3/5 of 7 opstelling alle kanalen volledig gescheiden zijn.
    Mijn "mono" sloeg op de centerspeaker alleen.
    Sterker nog, uit alle speakers in een 3/5 of 7 (6 kan ook nog....) komt een mono signaal, alleen uit iedere speaker komt een ANDER mono signaal.

    Ik ga een poging wagen e.e.a. uit te leggen:

    Als ik een film kijk met een 1.0 (mono) geluid zoals Warner vaak doet met
    oude(re) films en ik heb enkel en alleen een centerspeaker en verder niets
    dan komt al het geluid van zo'n film uit die centerspeaker.
    Als ik nu geen centerspeaker neerzet maar 2 speakers, 1 links en 1 rechts
    dan geven die bij hetzelfde 1.0 geluid allebei exact hetzelfde geluid weer.
    Bij goede speakers komt het geluid dan perfect uit het midden, het geluid
    staat los van de speakers en lijkt niet uit de speakers te komen maar rechtstreeks uit het beeld (de TV).
    Als ik een stereo film kijk komt de spraak meestal ook uit het midden,
    tenzij ze iemand die links staat van links laten komen en vice versa, geluiden die links gemixt zijn komen van links en met rechts idem.
    Gewoon een perfect stereobeeld dus.

    Mijn frontspeakers zijn full-range HiFi speakers (3-weg) van hoge kwaliteit (gebouwd door een vroegere mede-muzikant van me) en die zijn zeer goed in staat om al het geluid dat ze ontvangen van de surroundversterker prima
    zo niet fantastisch weer te geven.

    Als surround speakers heb ik soortgelijke speakers staan en daarvoor geldt hetzelfde als voor de frontspeakers.
    De surroundspeakers kunnen perfect de mid-achterspeaker vervangen.

    Een subwoofer heb ik ook niet, ik heb bij anderen prima exemplaren gezien en gehoord maar voor mij hoeft dat "gedreun" niet en voor de buren ook niet.
    Mijn frontspeakers geven ook een zeer mooi en strak laag weer en nooit heb ik
    het idee dat ik iets mis.

    Ik heb dus een 4.0 opstelling maar door een juiste instelling op mijn surroundversteker heb ik gewoon een zeer goed 6.1 geluid.

    Het heeft niets met ruimte of geld(gebrek) te maken, het is gewoon logisch nadenken en je niet gek laten maken door verkopers en andere "liefhebbers".

  10. #10

    Standaard

    Als de linker en rechter speakers dicht bij elkaar staan is de functie van de centerspeaker wel grotendeels nutteloos, of eigenlijk kun je beter stellen: als je het nut van de centerspeaker niet hoort, staan de linker en rechter speaker te dicht bij elkaar en hierdoor wordt het geluidsbeeldbeeld dermate smal dat een aparte centerspeaker verwaarloosbaar wordt.
    Dit zie je vaak bij mensen die hun satelliet speakertjes zowat tegen of zelfs op de TV (of het meubel) hebben opgesteld waarbij de L en R speakers niet eens 1,5 meter van elkaar staan.

    het is natuurlijk onzin om te stellen dat als je de dialogen gelijktijdig door zowel de linker als de rechter speaker laat weergeven dat je dan de dialogen exact vanuit één punt in het midden hoort.
    De dialogen komen dan juist uit de hele breedte van de ruimte in plaats vanuit een centraal punt waar nu juist de centerspeaker voor bedoeld is, en hoe verder de L en R speakers van elkaar staan hoe onnatuurlijker de positie van de dialogen zal klinken.
    UHD Blu-ray's: 244Blu-ray's: 1129DVD's: 226

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frenkel Bekijk bericht
    Als de linker en rechter speakers dicht bij elkaar staan is de functie van de centerspeaker wel grotendeels nutteloos, of eigenlijk kun je beter stellen: als je het nut van de centerspeaker niet hoort, staan de linker en rechter speaker te dicht bij elkaar en hierdoor wordt het geluidsbeeldbeeld dermate smal dat een aparte centerspeaker verwaarloosbaar wordt.
    Dit zie je vaak bij mensen die hun satelliet speakertjes zowat tegen of zelfs op de TV (of het meubel) hebben opgesteld waarbij de L en R speakers niet eens 1,5 meter van elkaar staan.

    het is natuurlijk onzin om te stellen dat als je de dialogen gelijktijdig door zowel de linker als de rechter speaker laat weergeven dat je dan de dialogen exact vanuit één punt in het midden hoort.
    De dialogen komen dan juist uit de hele breedte van de ruimte in plaats vanuit een centraal punt waar nu juist de centerspeaker voor bedoeld is, en hoe verder de L en R speakers van elkaar staan hoe onnatuurlijker de positie van de dialogen zal klinken.
    Als je 2 goed opgestelde goede luidsprekers tegelijkertijd hetzelfde signaal
    geeft dan komt het geluid perfect uit het midden.
    Dat zijn gewoon de wetten van geluid, dat heb ik niet verzonnen.

    Draai op een goede stereo-set een mono CD en luister.....
    Als het geluid uit "de hele breedte van de ruimte" zijn de speakers van slechte kwalitei of uit-fase aangesloten.....

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door zetmoon Bekijk bericht
    Ik weet dat in een 3/5 of 7 opstelling alle kanalen volledig gescheiden zijn.
    Mijn "mono" sloeg op de centerspeaker alleen.
    Sterker nog, uit alle speakers in een 3/5 of 7 (6 kan ook nog....) komt een mono signaal, alleen uit iedere speaker komt een ANDER mono signaal.

    Ik ga een poging wagen e.e.a. uit te leggen:

    Als ik een film kijk met een 1.0 (mono) geluid zoals Warner vaak doet met
    oude(re) films en ik heb enkel en alleen een centerspeaker en verder niets
    dan komt al het geluid van zo'n film uit die centerspeaker.
    Als ik nu geen centerspeaker neerzet maar 2 speakers, 1 links en 1 rechts
    dan geven die bij hetzelfde 1.0 geluid allebei exact hetzelfde geluid weer.
    Bij goede speakers komt het geluid dan perfect uit het midden, het geluid
    staat los van de speakers en lijkt niet uit de speakers te komen maar rechtstreeks uit het beeld (de TV).
    Als ik een stereo film kijk komt de spraak meestal ook uit het midden,
    tenzij ze iemand die links staat van links laten komen en vice versa, geluiden die links gemixt zijn komen van links en met rechts idem.
    Gewoon een perfect stereobeeld dus.

    Mijn frontspeakers zijn full-range HiFi speakers (3-weg) van hoge kwaliteit (gebouwd door een vroegere mede-muzikant van me) en die zijn zeer goed in staat om al het geluid dat ze ontvangen van de surroundversterker prima
    zo niet fantastisch weer te geven.

    Als surround speakers heb ik soortgelijke speakers staan en daarvoor geldt hetzelfde als voor de frontspeakers.
    De surroundspeakers kunnen perfect de mid-achterspeaker vervangen.

    Een subwoofer heb ik ook niet, ik heb bij anderen prima exemplaren gezien en gehoord maar voor mij hoeft dat "gedreun" niet en voor de buren ook niet.
    Mijn frontspeakers geven ook een zeer mooi en strak laag weer en nooit heb ik
    het idee dat ik iets mis.

    Ik heb dus een 4.0 opstelling maar door een juiste instelling op mijn surroundversteker heb ik gewoon een zeer goed 6.1 geluid.

    Het heeft niets met ruimte of geld(gebrek) te maken, het is gewoon logisch nadenken en je niet gek laten maken door verkopers en andere "liefhebbers".
    Mij wat uitleggen, ja ja ja....

    Zelden zulke onzin gelezen, dream on. Je hebt een 4.0 en je krijgt zelfs 6.1 geluid.

    Iemand die logisch kan nadenken is snel klaar met jouw verhaal, sprookjes, daar geloven we hier toch niet meer in

    Multichannel geeft volgens jouw verhaal overal mono geluid uit elk kanaal..... ja ja ja, multimono zullen we dat dan maar noemen stereo is in jouw verhaal dan 2x mono.

    Twee "soortgelijke" achterspeakers, en die doen ook het midachter signaal ....... nou dat is niet vreemd, dat gebeurt in een echte 5.1 opstelling ook, zelfs 7.1 wordt door een 5.1 opstelling weergegeven, maar dat het weergegeven wordt maakt een 5.1 nog niet tot een 7.1 opstelling.

    Niet eens 4 dezelfde speakers, geen sub en geen center en dan verkondigen dat je 6.1 geluid hebt. Die sprookjes vertellen ze ook aan mensen met een 2.1 setje en mensen waar ze zo'n soudbar voor onder de TV aan verslijten.

    Alles leuk en aardig, je kan best een heel eind komen met 2x2 speakers en in jouw ogen/oren mis je niets, maar het kan niet een "echte" opstelling vervangen, wat voor een wetjes je er ook bij wilt halen/verzinnen en ook de buren hebben daar niets mee te maken.

    4.0 blijft 4.0 dat wordt nooit meer, ook niet door mooie praatjes
    Have fun and enjoy your collection

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Mij wat uitleggen, ja ja ja....

    Zelden zulke onzin gelezen, dream on. Je hebt een 4.0 en je krijgt zelfs 6.1 geluid.

    Iemand die logisch kan nadenken is snel klaar met jouw verhaal, sprookjes, daar geloven we hier toch niet meer in

    Multichannel geeft volgens jouw verhaal overal mono geluid uit elk kanaal..... ja ja ja, multimono zullen we dat dan maar noemen stereo is in jouw verhaal dan 2x mono.

    Twee "soortgelijke" achterspeakers, en die doen ook het midachter signaal ....... nou dat is niet vreemd, dat gebeurt in een echte 5.1 opstelling ook, zelfs 7.1 wordt door een 5.1 opstelling weergegeven, maar dat het weergegeven wordt maakt een 5.1 nog niet tot een 7.1 opstelling.

    Niet eens 4 dezelfde speakers, geen sub en geen center en dan verkondigen dat je 6.1 geluid hebt. Die sprookjes vertellen ze ook aan mensen met een 2.1 setje en mensen waar ze zo'n soudbar voor onder de TV aan verslijten.

    Alles leuk en aardig, je kan best een heel eind komen met 2x2 speakers en in jouw ogen/oren mis je niets, maar het kan niet een "echte" opstelling vervangen, wat voor een wetjes je er ook bij wilt halen/verzinnen en ook de buren hebben daar niets mee te maken.

    4.0 blijft 4.0 dat wordt nooit meer, ook niet door mooie praatjes
    Al heb je een 100.1 opstelling, uit iedere speaker komt een mono geuid.

    2 speakers samen kunnen stereo opleveren door ieder een andere mono geluid te voeden.

    Vrijwel alle muziek en geluid die we horen in een film is is een gepand mono signaal.
    De persoon die de mix maakt bepaald uit welke speaker een bepaald geluid komt.
    Komt het geluid enkel uit de linker frontspeaker, dan horen we hem ook daar vandaan komen.
    Komt het geluid uit de linker- en rechter frontspeaker met hetzelfde volume dan horen we het geluid precies tussen de 2 speakers in.
    Als het geluid uit beide speakers komt maar harder uit de linker speaker
    dan horen we het geluid links van het midden.
    Andersom kan ook.

    Op die manier kan een geluidmixer (persoon) bepalen waar een geluid in het totale geluidsbeeld staat.
    Met 2 speakers kan hij het geluid in een gebied van links naar rechts plaatsen (al of niet bewegend) met achter speakers erbij kan hij het geluid ook meer naar voren of meer naar achteren plaatsen.

    Op die manier kun je met 4 speakers dus een volledig surround effect maken, met 2 natuurlijk niet!

    De reden dat men ooit voor de verschillende kanalen aparte speakers heeft ontwikkeld is dat men dacht dat spraak een andere speaker vereist
    dan muziek en lage tonen ook.

    Welnu, goede Hi-Fi speakers kunnen het hele geluidsspectrum aan van laag naar hoog.

    Als je front speakers gebruikt die weinig laag produceren dan kan een subwoofer een oplossing zijn.
    Als je frontspeakers niet echt duidelijk spraak kunnen weergeven dan
    zal een centerspeaker van pas kunnen komen.
    Bij goede full-range Hi-Fi speakers is dat echter niet nodig en heb je met 4 speakers een compleet surround geluid.
    Je moet dan wel op de versterker instellen dat het geluid van de centerspeaker en dat van de subwoofer naar de beide fronts gaat en dat het geluid van van de mid-achter speaker naar de 2 surround speakers gaat.

    Ik houd niet van subwoofers omdat dan de bas los komt te staan van de rest.
    Men zegt dat bas niet (zo) richtinggevoelig is......ik hoor het meteen
    als die subwoofer zomaar ergens gedropt is.
    En van een vloeiende overgang van laag naar hoog is dan ook geen sprake.

  14. #14

    Standaard

    Yep, met 4 speakers kun je surround weergeven, maar nog steeds geen 5.1 en ook geen 7.1.

    Een sub dien je met zorg te plaatsen, en geloof me, ik weet dat de sub wel de meest lastige speaker is om goed in te passen in het geheel, maar als dat eenmaal gelukt is, dan wil je hem echt nooit meer kwijt. Heb zelf best wel een aardig setje, maar een sub en een een center zijn de zogenaamde kers op de taart, als ze er niet zijn is er eigenlijk geen taart

    Bij een doorsnee dvd mix van een wat oudere TV serie zal je met een 4.0 opstelling niet veel missen, maar bij films waar men toch wat beter zijn best gedaan heeft om alle kanalen te benutten ga je toch echt wel wat missen, daar kunnen ook 4 goede full range speakers niets aan verhelpen.

    Ook al heb je echt knappe fullrange speakers, ze gaan echter niet doen wat een sub wel kan doen, een sub heeft niet voor niets zijn eigen versterker, daar is ook een knappe receiver wel blij mee. Je noemde de buren als excuus en een dreunend geluid, maar een goed ingestelde sub en een knappe receiver laten je heel makkelijk het geweld onder controle te houden naarmate het tijdstip van kijken overlast zou kunnen veroorzaken.

    Moet zelf ook terdege rekening houden met de buren, kijk dan ook wel eens overdag een film als iedereen aan het werk is, dit om niemand tot last te zijn. Toch kan je met een sub ook genieten van diep laag bij lage volumes, dat ga je bij een 4.0 opstelling niet simpel realiseren.

    Alles kan, het kan zonder sub en het kan zonder center, het kan ook met een soundbar, het kan ook...... maar als we toch heel eerlijk zijn.....
    Have fun and enjoy your collection

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Yep, met 4 speakers kun je surround weergeven, maar nog steeds geen 5.1 en ook geen 7.1.

    Een sub dien je met zorg te plaatsen, en geloof me, ik weet dat de sub wel de meest lastige speaker is om goed in te passen in het geheel, maar als dat eenmaal gelukt is, dan wil je hem echt nooit meer kwijt. Heb zelf best wel een aardig setje, maar een sub en een een center zijn de zogenaamde kers op de taart, als ze er niet zijn is er eigenlijk geen taart

    Bij een doorsnee dvd mix van een wat oudere TV serie zal je met een 4.0 opstelling niet veel missen, maar bij films waar men toch wat beter zijn best gedaan heeft om alle kanalen te benutten ga je toch echt wel wat missen, daar kunnen ook 4 goede full range speakers niets aan verhelpen.

    Ook al heb je echt knappe fullrange speakers, ze gaan echter niet doen wat een sub wel kan doen, een sub heeft niet voor niets zijn eigen versterker, daar is ook een knappe receiver wel blij mee. Je noemde de buren als excuus en een dreunend geluid, maar een goed ingestelde sub en een knappe receiver laten je heel makkelijk het geweld onder controle te houden naarmate het tijdstip van kijken overlast zou kunnen veroorzaken.

    Moet zelf ook terdege rekening houden met de buren, kijk dan ook wel eens overdag een film als iedereen aan het werk is, dit om niemand tot last te zijn. Toch kan je met een sub ook genieten van diep laag bij lage volumes, dat ga je bij een 4.0 opstelling niet simpel realiseren.

    Alles kan, het kan zonder sub en het kan zonder center, het kan ook met een soundbar, het kan ook...... maar als we toch heel eerlijk zijn.....
    Dit antwoord is veel genuanceerder en opbouwender....

    Ik houd niet van subwoofers en vind het laag uit mijn frontspeakers meer dan voldoende.
    En een centerspeaker mis ik dus ook niet omdat mijn frontspeakers die taak
    ook meer dan voortreffelijk op zich nemen.

    Dus ik hoor alle 5.1 kanalen (of meer) en kan volop genieten van DVD's en Blu-rays.

  16. #16

    Standaard

    Ik heb goede frontspaekers (Hepta Street,s) en ze zijn ook goed aangesloten, ze staan ook in één lijn met het scherm. Als ik nu mijn receiver instel zonder centerkanaal komen de dialogen vanuit de fronts inderdaad aardig vanuit het midden en daarmee vanuit de positie van waar het scherm staat,.. het klink het ook prima.

    Als echter ik mijn center terug inschakel merk ik pas wat het verschil de centerspeaker maakt. De dialogen komen veel gerichter vanuit het scherm dan bij gebruik van enkel de fronts.
    Ook is er een veel betere scheiding tussen het dialoog en de monotone omgevingsgeluiden zoals het verkeer in stad, het geruis in het vliegtuig of geluiden in het oerwoud.
    UHD Blu-ray's: 244Blu-ray's: 1129DVD's: 226

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frenkel Bekijk bericht
    Ik heb goede frontspaekers (Hepta Street,s) en ze zijn ook goed aangesloten, ze staan ook in één lijn met het scherm. Als ik nu mijn receiver instel zonder centerkanaal komen de dialogen vanuit de fronts inderdaad aardig vanuit het midden en daarmee vanuit de positie van waar het scherm staat,.. het klink het ook prima.

    Als echter ik mijn center terug inschakel merk ik pas wat het verschil de centerspeaker maakt. De dialogen komen veel gerichter vanuit het scherm dan bij gebruik van enkel de fronts.
    Ook is er een veel betere scheiding tussen het dialoog en de monotone omgevingsgeluiden zoals het verkeer in stad, het geruis in het vliegtuig of geluiden in het oerwoud.
    Ik heb blijkbaar toch iets losgemaakt, dat jij het gaat proberen zonder center...

    Bij mijn speakers komen de dialogen perfect uit het midden en dat zou bij jou ook zo moeten zijn mits je speakers echt goed zijn....
    Dat er meer scheiding is is logisch omdat de center nu eenmaal een compleet andere speaker is dan je fronts...

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door zetmoon Bekijk bericht
    Ik heb blijkbaar toch iets losgemaakt, dat jij het gaat proberen zonder center...
    Yep, maar ik had er al vaker over gehoord en het ook al eerder geprobeerd maar elke keer kom ik tot de conclusie dat bij gebruik van de center de geluiden veel beter gescheiden en gericht zijn.
    UHD Blu-ray's: 244Blu-ray's: 1129DVD's: 226

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frenkel Bekijk bericht
    Yep, maar ik had er al vaker over gehoord en het ook al eerder geprobeerd maar elke keer kom ik tot de conclusie dat bij gebruik van de center de geluiden veel beter gescheiden en gericht zijn.
    Beter gescheiden snap ik maar vind ik geen voordeel.
    Bij het luisteren naar muziek moet de zang ook in de muziek liggen en niet teveel gescheiden.

    Beter gericht merk ik met mijn speakers dus niets van omdat die het centerkanaal ook perfect gecentreerd weergeven.

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door zetmoon Bekijk bericht
    Beter gescheiden snap ik maar vind ik geen voordeel.
    Bij het luisteren naar muziek moet de zang ook in de muziek liggen en niet teveel gescheiden.

    Beter gericht merk ik met mijn speakers dus niets van omdat die het centerkanaal ook perfect gecentreerd weergeven.
    Met jouw zelfbouw speaker verzameling zul je niet makkelijk een center kunnen vinden, en omdat je achterspeakers ook al weer iets anders zijn dan je fronts zou het waarschijnlijk helemaal een rommeltje worden, in jouw geval is het dan waarschijnlijk ook beter om geen center te willen hebben, je zou met een weer iets anders klinkende center het misschien toch al wankele geluidsbeeld enkel nog meer kunnen gaan verstoren.

    Zelf prefereer ik toch een homogene speaker opstelling waarin een center en een sub niet mogen ontbreken, ben daarin niet de enige

    Wat niet weet wat niet deert en zolang je jezelf kan behelpen met een 4.0 opstelling en het sub laag en het voordeel van een center niet mist, is er in weze niets aan de hand Als je zelf maar tevreden bent, dat is het belangrijkste.

    Liever naakt dan namaak, maar dat ging dacht ik over kleding
    Have fun and enjoy your collection

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door zetmoon Bekijk bericht
    Bij het luisteren naar muziek moet de zang ook in de muziek liggen en niet teveel gescheiden.
    Appels met peren vergelijken !, je gaat nu een beetje om de pot draaien .
    Het luisteren van muziek en het kijken van een film/TV serie zijn 2 verschillende dingen (en we hebben het hier denk ik toch over het laatste.)
    UHD Blu-ray's: 244Blu-ray's: 1129DVD's: 226

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Met jouw zelfbouw speaker verzameling zul je niet makkelijk een center kunnen vinden, en omdat je achterspeakers ook al weer iets anders zijn dan je fronts zou het waarschijnlijk helemaal een rommeltje worden, in jouw geval is het dan waarschijnlijk ook beter om geen center te willen hebben, je zou met een weer iets anders klinkende center het misschien toch al wankele geluidsbeeld enkel nog meer kunnen gaan verstoren.

    Zelf prefereer ik toch een homogene speaker opstelling waarin een center en een sub niet mogen ontbreken, ben daarin niet de enige

    Wat niet weet wat niet deert en zolang je jezelf kan behelpen met een 4.0 opstelling en het sub laag en het voordeel van een center niet mist, is er in weze niets aan de hand Als je zelf maar tevreden bent, dat is het belangrijkste.

    Liever naakt dan namaak, maar dat ging dacht ik over kleding
    Met opmerkingen als "Met jouw zelfbouw speaker verzameling" denk ik zoek het ff lekker uit.
    Je weet niet waar je over lu.. eh praat!

    Dat jij je (waarschijnlijk) dure "homogene speaker opstelling" wil verdedigen prima maar ga dan niet lopen uitkramen dat ik me moet "behelpen" met mijn 4.0. opstelling.

    Ik persoonlijk houd niet van subwoofers en een center vind ik niet nodig bij
    MIJN speakers. (punt)

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door zetmoon Bekijk bericht
    Met opmerkingen als "Met jouw zelfbouw speaker verzameling" denk ik zoek het ff lekker uit.
    Je weet niet waar je over lu.. eh praat!

    Dat jij je (waarschijnlijk) dure "homogene speaker opstelling" wil verdedigen prima maar ga dan niet lopen uitkramen dat ik me moet "behelpen" met mijn 4.0. opstelling.

    Ik persoonlijk houd niet van subwoofers en een center vind ik niet nodig bij
    MIJN speakers. (punt)
    Misschien is "behelpen" wat ongelukkig gekozen voor iemand die die niet weet waarover hij lu.. eh praat, maar een 4.0 opstelling met 2 verschillende speakerssets is nu eenmaal niet hetzelfde als een 5.1 opstelling.

    Overigens kan een zelfbouw speakerset velen malen meer kosten dan een voorgebakken fabrieksserie, geheel afhankelijk van de gebruikte onderdelen en materialen. Over zelfbouw denk ik, mits natuurlijk met kennis van zaken uitgevoerd, helemaal niet minderwaardig. Ik begrijp dondersgoed dat een met zorg samengestelde zelfbouw speaker met goede onderdelen en al de uren die erin gestopt kunnen worden al snel de prijs van een fabrieksspeaker kunnen overtreffen als alle zaken meegewogen worden.

    Speakerverzameling, daarmee doel ik op je uitspraak van "soortgelijke" , dat geeft mij de indruk dat je helaas niet beschikt over 2 sets met dezelfde klankkleur, iets dat in een surroundopstelling toch wel een must is.

    Dat je zelf een centerspeaker niet nuttig vind en geen sub wilt hebben, dat maakt nog niet dat:
    De beste centerspeaker is géén centerspeaker!
    uitspraak een ware uitspraak is omdat het met jouw opstelling voldoet in jouw oren.

    Met 2 verschillende speakerssets, zonder aparte actieve subwoofer en zonder centerspeaker, een 5.1 surround opstelling nabootsen kan, maar optimaal is toch anders.
    Have fun and enjoy your collection

  24. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Misschien is "behelpen" wat ongelukkig gekozen voor iemand die die niet weet waarover hij lu.. eh praat, maar een 4.0 opstelling met 2 verschillende speakerssets is nu eenmaal niet hetzelfde als een 5.1 opstelling.

    Overigens kan een zelfbouw speakerset velen malen meer kosten dan een voorgebakken fabrieksserie, geheel afhankelijk van de gebruikte onderdelen en materialen. Over zelfbouw denk ik, mits natuurlijk met kennis van zaken uitgevoerd, helemaal niet minderwaardig. Ik begrijp dondersgoed dat een met zorg samengestelde zelfbouw speaker met goede onderdelen en al de uren die erin gestopt kunnen worden al snel de prijs van een fabrieksspeaker kunnen overtreffen als alle zaken meegewogen worden.

    Speakerverzameling, daarmee doel ik op je uitspraak van "soortgelijke" , dat geeft mij de indruk dat je helaas niet beschikt over 2 sets met dezelfde klankkleur, iets dat in een surroundopstelling toch wel een must is.

    Dat je zelf een centerspeaker niet nuttig vind en geen sub wilt hebben, dat maakt nog niet dat: uitspraak een ware uitspraak is omdat het met jouw opstelling voldoet in jouw oren.

    Met 2 verschillende speakerssets, zonder aparte actieve subwoofer en zonder centerspeaker, een 5.1 surround opstelling nabootsen kan, maar optimaal is toch anders.
    Je bent nu alweer veel genuanceerder.....

    "De beste centerspeaker is géén centerspeaker!" was natuurlijk een beetje gechargeerd.

    Iemand die naarstig op zoek is naar een center speaker kan het ook eens zonder proberen en wie weet bevalt het hem zodanig dat hij/zij geen
    center koopt.....zoals ik......

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pamo Bekijk bericht
    Hallo allemaal,

    Ik heb een vraag over de combinatie center speaker m.b.t. surround speakers;
    Wij gaan de Canton Chrono SL 590.2 DC (frontspeakers) zeer binnenkort kopen maar we willen er ook graag een passende center speaker bijkopen.

    Aangezien de center speakers behorende bij betreffende set te breed is om bij onze tv te kunnen plaatsen cq combineren (d.m.v. ruimtegebrek) heb ik de volgende vraag hierover;

    Is het mogelijk en een idee om center speakers van een andere Canton produkt lijn (bijv de Vento serie of Karat) te combineren met de Canton Chrono serie?

    Zo niet, waarom dan niet? en zo ja, waar moet ik specifiek op letten?
    Door een 'centre' uit een andere serie te nemen heb je eigenlijk geen set meer met luidsprekers uit een bepaalde serie en zeker als de 'surrounds' uit dezelfde serie komen als de 'fronts'. Als je wilt dat de set een set blijft, kun je de set het beste op één van de volgend manieren samenstellen:

    1. De keuze van de serie laten bepalen door de 'centre'.
    2. De 'centre' en de 'surrounds' uit een lagere serie te gebruiken. Hierdoor lijkt het alsof deze een aanvulling zijn voor weergave van meer-kanaals geluid.
    3. De 'centre' te laten vervallen.

    Over het laatste zijn de meningen verdeeld.

    In ieder geval zijn ze het wel eens over dat het persoonlijk en afhankelijk van de situatie is.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •