De resultaten 1 tot 5 van 5 worden weergegeven.

Discussie: +/- XdB

  1. #1

    Standaard +/- XdB

    Nu heb ik eens een vraagje over al dat +/- 1dB gepraat.
    In elke specificatie kom je dit tegen, maar ik kan me er eigenlijk bar weinig bij voorstellen wat het nu precies is, of wat het precies doet. Ik zit net een recensie te lezen over de Tannoy Mx2, en die gast was helemaal superblij dat ie quote; +/- 1dB from about 40Hz!....
    Als iemand me dit kan uitleggen heb ik weer wat meer kennis om mijn vriendin mee om te kop te slaan (ze wordt al half gek als ik het woord speaker maar laat vallen .
    Dus, voelt iemand zich geroepen om het mij uit te leggen?

  2. #2

    Standaard

    Is eigenlijk vrij simpel.

    Bij de specs van een luidspreker wordt een bepaalt frequentie-bereik opgegeven (stel 40Hz tot 25Khz). Zouden ze alleen het frequentie-bereik weergeven dan zegt dat opzich niets want inhoeverre klinkt de 40Hz tov bv de 4000Hz? Is dit met een sterk verminderde luidheid of klinkt het even hard? Om dus duidelijk te maken welk frequentie-bereik een luidspreker kan geven op onverzwakt niveau (dus alle tonen even luid) zet men erbij bij welk volume het frequentie-bereik geldt. De specs uit het voorbeeld wordt dan 40Hz-25Khz bij 3db (de +/- wordt erbij gezet omdat het frequentieverloop meestal niet rechtlijnig is maw bepaalde tonen kunnen harder en/of zachter klinken vandaar dat ze een marge behouden). Wanneer een luidspreker dus een frequentie-verloop heeft van 40Hz-25KHz bij 3dB wil dit echter nog niet zeggen dat deze luidspreker niet lager of hoger kan. De luidspreker kan weldegelijk lager en ook hoger maar zal dit tov ven het gespecificeerde frequentie-bereik op een verzwakte manier weergeven (minder luid). Zo kan het dus voorkomen dat een luidspreker met een frequentie-bereik van 40Hz-25KHz bij +/- 3dB nog tonen ten gehore brengt van 32Hz bij -6 dB (waarbij de verzwakking van de 32Hz toon dus 6dB is tov het gespecificeerde frequentie-bereik).

    Mvrgr

    Patrick

  3. #3

    Standaard

    Dus ruwweg gezecht komt het er op neer dat hoe minder +/- er is, hoe beter je de afzonderlijke klanken kunt horen? Dus hoe beter de speaker in geheel klinkt?

  4. #4

    Standaard

    Zo simpel werkt het helaas ook weer niet. De enige manier om te kijken of een speaker goed klinkt is door deze aandachtig te gaan beluisteren

    Wat aangegeven wordt met bv 35Hz-25KHz bij 3dB is dat deze speaker in staat is om dit frequentiebereik weer te geven op een geluidsterkte van 3dB. 30Hz kan ook worden weergegeven door deze speaker hetzij op een verzwakt niveau (dit zijn de waardes welke je vaak met -3 -6 en zelfs -10dB ziet staan in de specificaties. Het gaat dan dus om een verzwakt signaal).

    Als je dan een speaker hebt met de specificatie 35Hz-25KHz bij 1dB dan lijkt dit nagenoeg identiek aan de andere speaker. Er is echter toch een heel groot verschil namelijk dat deze speaker al een 35Hz toon kan laten horen (onverzwakt) bij 1dB geluidsterkte waar de andere speaker al 3dB geluidsterkte voor nodig had.


    Duidelijker?

    Mvrgr

    Patrick

  5. #5

    Standaard

    er begint al wat te dagen, maar het is al laat, en ik heb er net mijn eerste verhuisdag opzitten (eindelijk dan ), dus ik ga het hele verhaal morgen als ik ooit weer eens thuisben opnieuw lezen, misschien dat de lamp dan wel helemaal gaat branden .
    bedankt alvast. Als ik het nog niet helemaal snap vraag ik het wel.
    Thanx alvast.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •