De resultaten 1 tot 13 van 13 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Afslaan met scooter en het verkeer achter mij (slotje)

    Ik heb een scooter met helmplicht en moet dus in de bebouwde kom in principe op de weg rijden. Als ik met mijn scooter links of rechts wil afslaan, maar moet wachten op het tegemoetkomende verkeer moet ik er dan voor zorgen dat het verkeer achter mij (recht)door kan rijden of dienen zij te wachten totdat ik kan afslaan?
    Laatst aangepast door Frank : 02-10-2012 om 22:03

  2. #2

    Standaard

    ik neem aan dat je gaat voorsorteren en van tevoren aangeeft welke kant je op gaat

    of het verkeer achter je er dan langs kan of niet, is hun probleem, niet de jouwe

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door deTuinman Bekijk bericht
    ik neem aan dat je gaat voorsorteren en van tevoren aangeeft welke kant je op gaat

    of het verkeer achter je er dan langs kan of niet, is hun probleem, niet de jouwe
    Ik reed vanmiddag op een eenbaansweg, wilde linksaf slaan en gaf dat tijdig aan met mijn richtingwijzer. Ik moest echter wachten op tegemoetkomend verkeer, dus ik bleef midden op de weg stilstaan met mijn richtingaanwijzer aan. Vervolgens wordt er getoeterd achter mij en even later rijdt er een bestelbusje half over de stoep mij rechts voorbij en de bestuurder was duidelijk geïrriteerd. Ik had misschien iets naar links kunnen gaan staan zodat hij langs mij kon rijden, maar dat hoef ik dus niet per sé te doen?

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frank Bekijk bericht
    Ik reed vanmiddag op een eenbaansweg, wilde linksaf slaan en gaf dat tijdig aan met mijn richtingwijzer. Ik moest echter wachten op tegemoetkomend verkeer, dus ik bleef midden op de weg stilstaan met mijn richtingaanwijzer aan. Vervolgens wordt er getoeterd achter mij en even later rijdt er een bestelbusje half over de stoep mij rechts voorbij en de bestuurder was duidelijk geïrriteerd. Ik had misschien iets naar links kunnen gaan staan zodat hij langs mij kon rijden, maar dat hoef ik dus niet per sé te doen?
    Als weggebruiker dien je altijd bij te dragen aan een vlotte en veilige doorstroming van het verkeer. Als jij kunt voorsorteren en daarmee de doorstroming zal bevorderen, dan stelt men op prijs als je dit dan ook doet.

    Maar tevens is het zo dat de Nederlandse bestuurder over het algemeen nogal asociaal is, dus als er iemand geïrriteerd is moet je je daar niet al te druk over maken.
    TV: Panasonic TX-P50UT50 - Receiver: Onkyo TX SR313 - Blu-ray: Sony BDP-350B - Mediaplayer: Mede8er 600X3D - Console: Playstation 3 - Center: Mission M7C1 - Fronts: Mission 760Subwoofer: Pioneer SW110S - Kabels: Oehlbach


  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frank Bekijk bericht
    maar dat hoef ik dus niet per sé te doen?
    klopt

  6. #6

    Standaard

    We kunnen hem ook nog omdraaien en stellen dat, doordat het bestelbusje half over de stoep gaat, hij zelf niet voldoet aan veilige doorstroming van het verkeer.

  7. #7

    Standaard

    Het lijkt me in geval van een eenbaansweg risicovol om zodanig te gaan staan dat zowel achteropkomend en tegemoetkomend verkeer kan passeren.
    Er hoeft er maar één jouw per ongeluk aan te tikken en je zit zo onder de auto van de ander.
    Of er genoeg ruimte is moet je voor je zelf uitmaken, maar veiligheid komt boven vlotte doorstroming.
    UHD Blu-ray's: 244Blu-ray's: 1129DVD's: 226

  8. #8

    Standaard

    Dit is de bewuste plek:


  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Stephan Nobelen Bekijk bericht
    Maar tevens is het zo dat de Nederlandse bestuurder over het algemeen nogal asociaal is, dus als er iemand geïrriteerd is moet je je daar niet al te druk over maken.
    Met "bestuurder" bedoel je wellicht ook de scooter bestuurder? Want, laat ik het netjes brengen, ik heb nog nooit een scooter zien rijden met iemand erop die dat ding: 1. enigszins netjes weet te besturen en 2. rekening houdt met het verkeer en de doorstroming om hun heen. Dus ik ben nogal bevooroordeeld en het is dat ik erg zuinig ben op mn auto maar anders zou ik er toch eentje best net even een klein tikje willen geven zodat ze in de berm belanden en het verkeer gewoon door kan gaan ipv dat je continue in je spiegels moet kijken waar die idioot zich nu weer bevindt. En het grappige is dat die dingen je altijd kunnen inhalen (binnen bebouwde kom), kunnen afremmen, optrekken en je dan weer inhalen. Ofwel, die dingen zijn altijd dusdanig opgevoerd dat ze soms niet eens kunnen blijven zitten op die dingen.....

    Overigens, dit bovenstaande wel met een dikke
    Laatst aangepast door Rogier Burghout : 02-10-2012 om 18:26

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frank Bekijk bericht
    Dit is de bewuste plek:

    Makkie. Als je naar links gaat moet je voorsorteren. Wat betekent dat je zo ver mogelijk links tegen de onderbroken streep gaat staan. Tegemoetkomend verkeer kan zo doorrijden. En achterop komend verkeer ook. Tenminste: als het niet te groot verkeer is hier want daar is het te smal voor. Kortom: aangenomen dat je tegen de onderbroken streep stond zat de chauffeur achter je zit hier verkeerd. En jij goed.

  11. #11

    Standaard

    Ik stond inderdaad tegen de onderbroken streep aan. Het probleem op dit punt is wel dat je het verkeer dat je tegemoet komt niet zo goed kunt zien omdat het een bocht betreft. Vooral voor fietsers is oversteken hier onoverzichtelijk.

  12. #12

    Standaard

    Tja, als je in de punt geheel links tegen de ondoorbroken streep staat kan zo'n busje er toch makkelijk langs?

  13. #13

    Standaard

    Blijkbaar niet. Misschien was de chauffeur ongeduldig en vond hij dat ik tussen de auto's door had kunnen rijden, maar voor mij voelde dat niet veilig.

    Hoe dan ook, ik weet nu dat ik goed gehandeld heb. Iedereen bedankt voor de reacties. Dit topic mag op slot.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •