De resultaten 1 tot 9 van 9 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Jamo s606 met Jamo a 305 als 7.1 zet.

    Heb even een vraagje betreft mijn geluidsinstallatie.

    Ik heb voor 2 jamo s606 speakers.


    Frequency Range (Hz)
    42 – 20.000

    en achter 2 jamo satelliet speakers (Jamo a 305) die een Frequency Range van 150-20000 (Hz) hebben.


    Nu zou ik graag willen weten of deze Jamo a 305 Speakers goed genoeg zijn om als surround en achter speakers te gebruiken of dat ik beter andere rear en surround speakers kan zoeken.

    Ik wil volgende maand een andere sub (jamo 210) en center (Jamo s60) speakers erbij kopen maar vroeg me af of deze Jamo a 305 speakers als surround en rear goed genoeg zijn om mijn 7.1 set compleet te maken.

    Ik heb een redelijk kleine kamer en wil er zowel muziek als films mee luisteren.
    Mijn receiver is de onkyo tx nr606 als dat nog van enig belang is.

  2. #2
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Het zijn speakers dus in die zin zijn ze goed. De vraag is eerder hoe het geheel straks klinkt. Theoretisch zou je willen dat elke speaker dezelfde kleurklank en intonatie heeft. Dit in verband met de univormheid van het geluid. Zodat een stem of ander geluid bij panning van speaker naar speaker hetzelfde geluid en klank geeft. Maar bij veel HT sets is dat Utopie. Het is dus meer wat je zelf belangrijk vind.

    Wat meer een issue is bij dicrete 7.1 (7 fullrange kanalen), is dat je een kantelfrequentie voor je sub moet gaan instellen. Omdat je fronts en rears een ander bereik hebben, zul je er voor moeten kiezen om meer informatie naar je sub te moeten sturen. Of een gedeelte van de laag weergave bij surround te laten voor wat het is. Sowieso valt er wat voor te zeggen om een goede kantelfrequentie te kiezen omdat een sub het laag soms mooier weergeeft als de fronts. Het zal dus ergens een concessie geven. Overigens speelt dat alleen met de discrete audio tracks zoals Dolby Digital, DTS tot alle nieuwe HD audioformaten op bijvoorbeeld een Blu-ray disk. De wat oudere Dolby Surround, Dolby Pro Logic hebben wel een beperkt bereik bij de rears. Dus wederom is het wat jij zelf belangrijk vind. Het is nooit meer dan WYHIWYG. (What you hear is what you get) Klinkt het in jouw waarneming goed, dan is het goed.

    Persoonlijk hecht ik daar wel veel waarde aan. Ik heb nu ook 7 speakers van hetzelfde type, leefdtijd enz.. Maar dat is niet iedereen gegeven. En vele HT's kennen altijd wel ergens een concessie hier en daar. Echter zoals ik al aangaf. Klinkt het voor jou goed dan is het goed.

    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  3. #3

    Standaard

    Is de range van de Jamo a 305 goed genoeg om de lage klanken te weergeven?
    Aangezien de range 150-20000 Hz is vroeg ik me af of de lage klanken goed doorgestuurd worden of dat de sub en de front speakers dat gat goed zullen opvullen.
    Dus als er een helikopter bv. langs vliegt en het geluid van voor naar achter gaat dat de bas goed doorgestuurd word en ik die klanken in de surround en achter speakers niet mis.

  4. #4
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Je zult even moeten kijken of je versterker gescheiden kantelfrequentie per kanaal toelaat. Wat zoals het nu is zullen de rears (laag) Informatie gaan missen en iig niet mooi gaan weergeven. Maar dan nog is een kantelfrequentie van 150Khz best veel. De THX standaard is 80Hrz. Dus alles onder de 80Hrz wordt naar de Sub gestuurd. 120Hrz is toch wel de max zonder dat stemmen of bepaalde geluiden te bonkerig gaan klinken. Het zal dus een beetje een consessie gaan worden. Ook voor de fronts zou je kunnen kijken of de sub het laag niet beter weergeeft. Dat is bij een beetje sub natuurlijk wel het geval. Ook al halen de fronts 42Khrz.

    Belangrijk is iig geval dat je niet een te groot gat laat vallen in je rears. Er zijn testgeluiden voor in de vorm van een oplopend geluid die van heel hoog naar ultralaag gaat. Hierbij kan je goed constateren of de bas niet wegvalt en netjes wordt overgenomen tussen de fronts en de sub en uiteraard tussen de rears en sub.

    PS: Een helicopter zal zo laag gaan dat je dat niet zult merken. Maar wellicht andere mindere lage tonen weer wel. Dan is de vraag of jij dt gaat merken.

    Succes iig.
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 14-10-2012 om 14:50
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  5. #5

    Standaard

    Het mooiste zal zijn als je de 305's (op termijn) gaat vervangen door een stel S602's. Dat zijn de surrounds die zowel kwa vormgeving als weergave het best bij de S606 en de S60 passen. De 305's zijn door de kleine weergever(5cm) en de lage belastbaarheid geen krachtige weergevers, waardoor het geluidsbeeld waarschijnlijk niet zo mooi zal zijn als je verwacht.

    Voor wat betreft de keuze van de subwoofer, maakt het merk niet uit. Deze hoeft nl. niet dezelfde klank-eigenschappen te hebben als de luidsprekers. Wat wel zal uitmaken is de manier waarop deze de lage tonen de kamer in gaat sturen. Die is bij iedere sub anders en als die niet bij de mogelijkheden van de opstelling en inrichting past, zal deze de luidsprekers niet mooi aan kunnen vullen. Een tip die je daarom zou willen geven is om eerst te kijken waar je deze kunt plaatsen, hoeveel ruimte deze op die plaats heeft en in welke richtingen de lage tonen verspreid kunnen worden.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Tartaros Bekijk bericht
    Heb even een vraagje betreft mijn geluidsinstallatie.

    Ik heb voor 2 jamo s606 speakers.


    Frequency Range (Hz)
    42 – 20.000

    en achter 2 jamo satelliet speakers (Jamo a 305) die een Frequency Range van 150-20000 (Hz) hebben.


    Nu zou ik graag willen weten of deze Jamo a 305 Speakers goed genoeg zijn om als surround en achter speakers te gebruiken of dat ik beter andere rear en surround speakers kan zoeken.

    Ik wil volgende maand een andere sub (jamo 210) en center (Jamo s60) speakers erbij kopen maar vroeg me af of deze Jamo a 305 speakers als surround en rear goed genoeg zijn om mijn 7.1 set compleet te maken.

    Ik heb een redelijk kleine kamer en wil er zowel muziek als films mee luisteren.
    Mijn receiver is de onkyo tx nr606 als dat nog van enig belang is.
    Voor iedereen ligt dat weer anders, wat voor de 1 goed genoeg is, is voor een ander niet acceptabel.

    Hier wordt:

    http://www.jamo.com/speaker-types/bookshelf/?sku=S602 , net als door Gerco, ook aangeraden om de 602's te nemen, die zijn uit dezelfde serie reeks en komen dan ook op het gebeid van klankeigenschappen overeen met je fronts.

    Antwoord zou in mijn beleving dan ook moeten luiden:

    Nee, de 305 is enkel geschikt als tijdelijke noodoplossing, als je het goed wilt hebben, dan ga je voor de 602, wil je het nog beter hebben, dan neem je nog een set s606 en een enkel paartje 602's voor een 7.1 opstelling.

    BTW, beter een goede 5.1 opstelling, dan een brakke 7.1 opstelling, je schreef dat je een kleine kamer hebt, is een 5.1 opstelling voor velen al lastig te plaatsen, een 7.1 is zeker niet eenvoudiger. Bedenk wel dat de meerwaarde van 7.1 boven 5.1 een subtiele is, je kan altijd later nog een stapje maken 5.1 naar 7.1.

    Zou in jouw geval eerst de 5 stap goed doen en die .1 stap in de vorm van die Jamo 210 niet doen, die sub is naar mijn idee een beetje onderbemeten. Een goede sub voegt meer toe aan een 5.0 opstelling dan de stap naar 7.0.
    Raad je aan om even door te sparen voor een knappe sub, een beetje muzikale sub, zeker omdat je vermeld dat je er ook muziek mee wilt gaan luisteren en dan wil je niet zo'n bonkertje hebben

    Kan niet je hoeveelheid geduld raden, maar als je over voldoende geduld beschikt, spaar dan even door, speakers kunnen heel lang meegaan, doe het daarom dan het liefst in 1x goed
    Have fun and enjoy your collection

  7. #7

    Standaard

    Ik heb de s606 geplaatst samen met de al in mijn bezit a 305 en geluid van de s606's zijn echt fenomenaal.
    de klanken komen veel warmer over dan de voorheen a 305 speakers, maar dat had ik ook wel verwacht.

    Ik heb de 305 nog achter staan en ben niet voor de 7.1 gegaan aangezien de s606 meer dan genoeg bas produceert.
    De bas van deze speakers maakt het niet nodig om een sub erbij te nemen in mijn huidige kamer grootte.

    Ik ga volgende week de center speaker en een zet 602's erbij kopen om het kompleet te maken.
    Geld is op zich geen optie maar wou even weten wat de meerwaarde zou zijn in mijn huidige kamer gezien de grootte ook parte speelt.

    Ik ga als ik op mijzelf zit (hoop vrij snel) nog een 606 zet erbij kopen en de 602's als surround gebruiken.
    Ik moet echt zeggen dat de looks van de speakers beter zijn in het echt dan dat het lijkt op foto's.
    Een betere zet speakers als deze 606's zijn qua kwaliteit/prijs/looks toch wel naar mijn mening 1 van de betere.

    Bedankt voor het advies mannen.

  8. #8

    Standaard

    Graag gedaan man

    We weten wel hoe ze eruit zien, heb ze zelf ook al eens in het echt gezien en hier staat een mooie test van ze:

    http://www.areadvd.de/hardware/2008/...606_hcs3.shtml

    Genoeg bas, we geloven je, maar het blijft behelpen zonder een knappe sub (maar daar kom je zeker achter als het zover is, als je er daadwerkelijk zelf 1 hebt, en dan denk je enkel, had ik dat maar eerder geweten )

    Met de prijskwaliteitsverhouding is niets mis, je bent heus niet de enige met deze opstelling
    Have fun and enjoy your collection

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Tartaros Bekijk bericht
    Ik ga als ik op mijzelf zit (hoop vrij snel) nog een 606 zet erbij kopen en de 602's als surround gebruiken.
    Daar zou ik als ik jou was nog even mee wachten.

    Een S606 is voor een receiver geen sateliet als de 305 en zal dus best wat vermogen willen om het geluid met voldoende dynamiek en details te laten weergeven. Je kunt daarom beter eerst met één stel experimenteren om te kijken of de receiver dit aan kan. Het zou kunnen zijn dat je 2 kanalen(lees:'bi-amping) van de 606 nodig hebt om een S606 ook bij hogere geluidssterktes onder controle te kunnen houden. In dat geval zal het dus beter klinken met 5.1 als 7.1.

    Nog een reden is de aanschaf van een aktieve sub. Dit zal vaak zorgen voor een betere weergave van de LFE's, omdat gewone luidsprekers daar niet geschikt voor zijn. Daarnaast ontlast je ook de luidsprekers en de receiver zodat die de andere gebieden mooier weer kunnen geven.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •