De resultaten 1 tot 8 van 8 worden weergegeven.
  1. #1
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard Zou dit werken voor een plasma TV?


  2. #2
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Het is een beetje wat ie zelf al zegt. De X-box zelf zal het niet fijn kunnen vinden. Maar het principe is niet verkeerd. Ik zelf heb er wel een beetje maling aan. Als een tv 3 of meer jaar staat zal dat eerder uitzondering dan regel zijn, bij mij dan.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  3. #3

    Standaard

    Natuurlijk werkt zoiets prima. Het gaat erom dat je je plasma inspeelt. En dan doe je zo. Ik zou het alleen niet doen als je niet aanwezig bent. Wellicht loopt de Xbox, PS3 of PC (ja die doen dit natuurlijk ook) vast met eenzelfde beeld constant aan. Dat is iets wat je echt niet wilt bij een plasma. Uiteraard kun je ook gewoon een fullscreen blu-ray of dvd zonder logo's en zonder ondertitels laten herhalen. Komt op hetzelfde neer. Als het maar geen statisch beeld is. Daarnaast moet je altijd je contrast wat lager zetten in het begin bij een nieuwe plasma tv. Daarnaast is 25 tot 50 uur veel te weinig voor een break in periode. De meeste profs die ook calibreren raden minstens 200 uur normaal gebruik aan.

    Mocht je dus een nieuwe plasma hebben of gaan kopen: zet het ding aan en geniet er gewoon van. En kijk je even niet naar de tv, zet dan een muziekje op via je Xbox of PS3. Kwaad kan het in elk geval niet op deze manier...
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  4. #4
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    Ik heb dezelfde tv als Claudio maar dan een slag kleiner. Wat ik altijd doe als ik een film heb gekeken dan zet ik een minuutje of 3 het sneeuwbeeld aan.
    Ik heb de tv nu een dikke anderhalf jaar en geen last van burn-in. Wel retention, vandaar dat sneeuwbeeld verhaal. Voornamelijk ondertitels lichten nog wazig op na film kijken. Sneeuwbeeld erop en het is weg. Ik ben nu een cdtje aan het draaien met de PS3 en dus dat beeld erbij van de link. Het is net of ik een jointje aan het roken ben... Ik ga dit wel eens af en toe doen om burn-in te voorkomen..

  5. #5

    Standaard

    Je zult altijd een klein beetje 'last' van burn in houden. Alhoewel het eigenlijk niet echt burn-in is. Want echte burn-in gaat gewoon niet meer weg. Ik game regelmatig op mijn plasma en speel ook genoeg films af waarbij de subs in het zwarte gedeelte staan. Dat blijf je altijd een heel klein beetje zien. Vooral als de kamer donker is en het beeld ook. Totdat er een ander beeld is getoond. Uiteindelijk gaat t altijd weg bij mij. De ene keer duurt t wat langer dan de andere keer. Ik zou me er niet te veel zorgen om maken in elk geval...
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  6. #6
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Dat is ook precies het verschil tussen echte burn-in en retentie door nagloeiende fosfor. Daarnaast is er nog een derde issue. Het afnemen van luminantie na verloop van tijd. Daarom wordt veelal afgeraden veel 4:3 en 2.35:1 langdurig te kijken, omdat er verschil in helderheid kan ontstaan na verloop van jaren. Iets wat niet opvalt als continue hele scherm wordt gebruikt.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    Dat is ook precies het verschil tussen echte burn-in en retentie door nagloeiende fosfor. Daarnaast is er nog een derde issue. Het afnemen van luminantie na verloop van tijd. Daarom wordt veelal afgeraden veel 4:3 en 2.35:1 langdurig te kijken, omdat er verschil in helderheid kan ontstaan na verloop van jaren. Iets wat niet opvalt als continue hele scherm wordt gebruikt.
    En ook dan moet je het erg bont maken. Dan moet je echt alleen maar naar hetzelfde soort bronmateriaal kijken en nooit wat anders volgens mij. Als je gewoon een tv gebruikt waar hij voor bedoeld is, dan is er niets aan de hand. Dus dan weer een filmpje, dan weer gewoon tv, dan weer een game, dan weer eens een diashow van je foto's. Kortom, gewoon gebruiken en niet te veel bij nadenken. En tips zoals in het Youtube filmpje kunnen dan nooit kwaad natuurlijk. Ook zijn er trouwens tooltjes te vinden op internet waarmee je wel daadwerkelijke burn-in mee kunt verwijderen (als het al lukt) zoals deze http://www.jscreenfix.com/. Of dvd's die je zelf kunt downloaden en branden zoals deze http://beginwithsoftware.com/videogu.../#.UKEXgYfaV2M
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  8. #8
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Zoals ik al zei ben ik zelf daar vrij laks mee, maar mag het ook niet al teveel bagatelliseren. Ik zelf heb vanaf dag één nooit iets bijzonders gedaan bij al mijn plasma's en ook nu niet. Burn-in en retentie zou een 'thing of the past' moeten zijn, maar juist bij de Panasonic 50 serie lijkt dit weer een behoorlijke issue te zijn, meer dan bij oudere modellen. Dus bij onze collega's elders zie je juist weer (relatief) veel gevallen van burn-in cq hardnekkige retentie opduiken. Het kromme is dat men alles gedaan heeft, dus de eerste 200 uur contrast en helderheid flink terugschroeven, full screen inspelen zonder balken en logo's en dan nog ervaren sommige problemen. (Nu zitten ze wel met hun neus op het scherm.) En ik aan de andere kant die echt totaal nergens rekening mee gehouden heeft ervaar nul komma nul issues. Wellicht is het dus echt toestel afhankelijk.

    Het is dus eigenlijk hoofdzakelijk een theoretische issue, althans,het bewijs is nooit geleverd dat dit ook echt een must is, maar het zal nooit helemaal verleden tijd zijn. Het inspelen zal vooral voor het gevoel zijn en als je van plan bent een scherm heel lang te houden kan het zeker geen kwaad. Wel wordt het aangeraden als je het scherm wil laten calibreren om hem dan wel goed in te spelen.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •