Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 47 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Recensies: vermelden apparatuur en andere zaken

    Is het mogelijk om voortaan in de recensies te vermelden op welke apparatuur (merk/type tv, blu-ray/DVD speler e.d.) een film is bekeken?

    Het lijkt mij een kleine moeite, aangezien elke reviewer zijn apparatuur steeds kan "knippen en plakken" in een volgende recensie.
    En het belangrijkste, het geeft toegevoegde waarde aan de recensie. Of iemand de film bijvoorbeeld op een 32" scherm, of een 55" scherm, vind ik zelf bijvoorbeeld wel nuttige info.

    In het voorbeeld van de recensie van Total Recall had het zeker wat vragen gescheeld.
    Laatst aangepast door Rogier Burghout : 16-06-2022 om 19:47

  2. #2

    Standaard

    Je hebt wel te maken met privégegevens van mensen, dus ik kan me voorstellen dat niet iedereen deze wil prijsgeven op een open forum.

  3. #3

  4. #4

    Standaard

    Dat gaan we niet doen, om de reden die Jordy al aangeeft.
    Ik heb helemaal geen interesse om mijn (waardevolle) spullen op internet te vermelden.
    En het is helemaal niet zo moeilijk om op internet aan een adres te komen.

    Ik begrijp de wens, maar ik geloof niet dat het erg veel uitmaakt op welke apparatuur een recensie is gemaakt. Het gaat om de uitgave, niet om de apparatuur.
    En daarbij, je apparatuur moet aan bepaalde eisen voldoen wil je sowieso recensies mogen schrijven voor DVD.nl. Dus alle apparatuur voldoet aan de voorwaarden om een volwaardige recensie te schrijven.
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  5. #5

    Standaard

    Ik snap het,je hoeft bij bepaalde mensen niet met een merk aan te komen wat zij dan niets vinden.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jordy van Buel Bekijk bericht
    Je hebt wel te maken met privégegevens van mensen, dus ik kan me voorstellen dat niet iedereen deze wil prijsgeven op een open forum.
    Off topic : Das dan net zoiets als mensen aan je vragen om foto's te plaatsen van je collectie toch?

    Belangrijkste is idd dat de schijf goed is, waar het nogal eens aan schort.

  7. #7

    Standaard

    Ik begrijp de redenen wel, dat is een duidelijke uitleg ..
    Wat algemener dan, betreffende de voorwaarden: moet de apparatuur dan bijvoorbeeld alle HD audioformaten kunnen afspelen of iets dergelijks?

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ludo Keeris Bekijk bericht
    Dat gaan we niet doen, om de reden die Jordy al aangeeft.
    Ik heb helemaal geen interesse om mijn (waardevolle) spullen op internet te vermelden.
    En het is helemaal niet zo moeilijk om op internet aan een adres te komen.
    Dit kan me wel voorstellen, net zoals ik het erg dom vind van mensen hier op het forum wanneer ze vermelden waar en wanneer ze op vakantie gaan mis ook een verkapte uitnodiging.
    Highdefdigest.com heeft wel een algemene lijst met welke apparatuur ze gebruiken. Wellicht is dat een idee. Vind het altijd wel nuttig om te weten en het geeft je recensie extra waarde.
    Ik begrijp de wens, maar ik geloof niet dat het erg veel uitmaakt op welke apparatuur een recensie is gemaakt. Het gaat om de uitgave, niet om de apparatuur.
    En daarbij, je apparatuur moet aan bepaalde eisen voldoen wil je sowieso recensies mogen schrijven voor DVD.nl. Dus alle apparatuur voldoet aan de voorwaarden om een volwaardige recensie te schrijven.
    Beetje kort door de bocht en mijns inziens de grootste onzin. Het maakt echt wel uit op welke apparatuur het spul wordt getest. Beeld-en geluidskwaliteit verschilt echt wel op verschillende apparatuur. Verschillende TV's geven het beeld verschillend weer, net als receivers en speakers voor het geluid. De apparatuur maakt de uitgave, en als je bijvoorbeeld een soortgelijke setup vind in de lijst met gebruikte apparatuur dan kan je je mening meer relateren aan de recensie. Wel zo waardevol lijkt me.
    Overigens vind ik het de reviews meer waarde hebben als je weet op welke apparatuur het wordt getest. En als dvd.nl minimale eisen hebben, dat zou het vermelden daarvan in elk geval iets van meerwaarde hebben voor de recensies. Ik schat ze namelijk altijd minder waardevol in; meer een persoonlijke huis-tuin-en-keuken mening van een bluray liefhebber. Zeker niet toonaangevend, wellicht wel om bovenstaande reden.
    Laatst aangepast door Rogier Burghout : 07-12-2012 om 20:06

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door TylerDurden Bekijk bericht
    Beetje kort door de bocht en mijns inziens de grootste onzin. Het maakt echt wel uit op welke apparatuur het spul wordt getest. Beeld-en geluidskwaliteit verschilt echt wel op verschillende apparatuur. Verschillende TV's geven het beeld verschillend weer, net als receivers en speakers voor het geluid. De apparatuur maakt de uitgave, en als je bijvoorbeeld een soortgelijke setup vind in de lijst met gebruikte apparatuur dan kan je je mening meer relateren aan de recensie. Wel zo waardevol lijkt me.
    Overigens vind ik het de reviews meer waarde hebben als je weet op welke apparatuur het wordt getest. En als dvd.nl minimale eisen hebben, dat zou het vermelden daarvan in elk geval iets van meerwaarde hebben voor de recensies. Ik schat ze namelijk altijd minder waardevol in; meer een persoonlijke huis-tuin-en-keuken mening van een bluray liefhebber. Zeker niet toonaangevend, wellicht wel om bovenstaande reden.
    Als je een review zou maken op een set van, noem eens wat, Yokohama (bestaat dat merk eigenlijk nog?) dan geef ik je gelijk. Maar zoals ik al zeg, een reviewer van DVD.nl moet aan minimale eisen van z'n set-up voldoen om te mogen reviewen. En de eisen liggen voor BD's hoger dan voor DVD's. Zo moet je om een BD te mogen reviewen over een volwaardige 5.1-set beschikken - dus inclusief subwoofer - die alle HD-formaten aankan (al of niet gedecodeerd door de BD-speler met 5.1 analoog uit of de receiver). Daarnaast moet je scherm altijd Full-HD zijn. Het maakt dan niet uit of je recenseert met een receiver van Denon, Marantz of Pioneer en of je scherm een Philips, LG of Samsung is. Lijkt me ook logisch, eerlijk gezegd.
    Uit je woorden begrijp ik dat je twijfelt aan de technische aspecten van de recensies van DVD.nl. Vind ik toch wel jammer.
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ludo Keeris Bekijk bericht
    Als je een review zou maken op een set van, noem eens wat, Yokohama (bestaat dat merk eigenlijk nog?) dan geef ik je gelijk. Maar zoals ik al zeg, een reviewer van DVD.nl moet aan minimale eisen van z'n set-up voldoen om te mogen reviewen. En de eisen liggen voor BD's hoger dan voor DVD's. Zo moet je om een BD te mogen reviewen over een volwaardige 5.1-set beschikken - dus inclusief subwoofer - die alle HD-formaten aankan (al of niet gedecodeerd door de BD-speler met 5.1 analoog uit of de receiver). Daarnaast moet je scherm altijd Full-HD zijn. Het maakt dan niet uit of je recenseert met een receiver van Denon, Marantz of Pioneer en of je scherm een Philips, LG of Samsung is. Lijkt me ook logisch, eerlijk gezegd.
    Uit je woorden begrijp ik dat je twijfelt aan de technische aspecten van de recensies van DVD.nl. Vind ik toch wel jammer.
    Communicatie is alles Ludo. Door dit topic komt bij mij pas voor het eerst naar boven dat jullie stricte eisen hebben voor jullie recensie apparatuur. Lijkt me toch handig als jullie dit eerder, vaker en grootser zouden communiceren, dit geeft je recensies meer lading. Want als je het niet meldt, dan kan je inderdaad denken dat de recensie is gemaakt met een Yokohama speler.

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door TylerDurden Bekijk bericht
    Communicatie is alles Ludo. Door dit topic komt bij mij pas voor het eerst naar boven dat jullie stricte eisen hebben voor jullie recensie apparatuur. Lijkt me toch handig als jullie dit eerder, vaker en grootser zouden communiceren, dit geeft je recensies meer lading. Want als je het niet meldt, dan kan je inderdaad denken dat de recensie is gemaakt met een Yokohama speler.
    Toch apart dat dit dan niet eerder ter sprake is gekomen... De mensen die deze site maken en onderhouden zijn allemaal liefhebbers en in het bijzonder de reviewers. Die hebben geen slechte apparatuur. Om dan bij de reviews vaker en zoals jij zegt grootser dit te vermelden zie ik niet zo zitten eerlijk gezegd... Ik denk dat het zelfs de geloofwaardigheid naar beneden haalt als je dat aspect heel de tijd benadrukt i.p.v. de kwaliteit van het medium zelf.
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  12. #12

    Standaard

    Soms kan je niet echt de vinger leggen op wat het nu maakt dat de ene recensie wel belangrijk aanvoelt en de andere wel, totdat die reden zich ineens aandient. Dus nu het besproken wordt is het voor mij de bevestiging waarom ik de ene recensie wel aanhoudt en de andere niet. Ik vind het onbegrijpelijk dat je stelt dat het de geloofwaardigheid omlaag haalt, want een bluray is net zo goed als de apparatuur die het afspeelt, tenminste dat vind ik. En het gaat er ook om dat jullie hier voor het eerst melden dat de reviewers een minimum van apparatuur moeten hebben. Jullie gebruiken het een beetje als verdediging, tenminste zo komt het over. Dus dan vat ik het een beetje op dat jullie ergens wel zien dat dit wellicht een waarde kan hebben maar dat jullie er verder niks mee willen doen.
    En prima dat jullie het niet zien zitten, maar het is wel handig voor je publiek om te weten wat er gebruikt wordt. Nu lijkt het een beetje alsof de recensies enkel en alleen van jullie zijn en dat alles in een achterkamertje wordt gemaakt en dat het publiek het maar verder moet doen met de conclusie. Het lijkt me dat je meer sympathie en bewondering van je publiek krijgt als je wat meer openheid geeft en wat meer communiceert met je doelgroep. Maar goed, het is jullie site en jullie recensies.....

  13. #13

    Standaard

    Een meer open sfeer kan ik me juist nauwelijks voorstellen. Dit subforum is daar nu juist het toonbeeld van. We willen graag met je in discussie over je twijfels, maar dan zul je eerst de vinger moeten leggen op wat je nu precies dwars zit.

    Deze discussie is opgestart naar aanleiding van een technisch probleem dat niet vermeld werd in de recensie. Een simpel gevolg van het feit dat het probleem zich bij de reviewer (ondergetekende in dit geval) niet voordeed. Je zult begrijpen dat we allemaal vrijwilligers zijn. Dat betekent niet dat we halve standaarden hanteren. Dat betekent wel dat we één set apparatuur per persoon hebben. Het strekt te ver voor ieder van ons om elke disk op meerdere receivers, BD-spelers en TV's te testen. Die zul jij thuis ook niet hebben staan.

    Kort nadat het probleem bekend werd hebben we de recensie hierop aangepast. Dat kon dankzij jullie, onze lezers. Samen kom je dat soort zaken altijd op het spoor. We luisteren goed naar jullie en passen waar nodig zaken aan.

    Over het vermelden van apparatuur kun je discussie voeren. We gaan deze op een open wijze met jullie aan. Dit betekent niet dat we alle suggesties overnemen. Dit zou per definitie al niet kunnen, want wat het ene forumlid graag wil, wil de andere juist weer niet. Ken je overigens voorbeelden van reviewwebsites waar de apparatuur wel wordt vermeld? Wellicht kunnen we daar nog eens naar kijken. Ik ken ze in ieder geval niet.

    Een sterk argument tenslotte dat hierboven werd genoemd vind ik het referentiekader. Ik heb al honderden films gezien op mijn huidige apparatuur. Een beoordeling van een uitgave is altijd relatief. De volle punten voor de ene uitgave en bijvoorbeeld 4 uit 5 voor de andere, dat is gebaseerd op ervaring en de vergelijking met andere uitgaven. Zolang je apparatuur maar constant is (en uiteraard aan eerdergenoemde minimale eisen voldoet) ben je volgensmij prima in staat om een goede beoordeling te doen.

    Wil je dan nog meer zekerheid? In de meeste gevallen wordt in de reacties wel aangegeven wanneer anderen een andere mening zijn toegedaan. Het wel of niet vermelden van iets is altijd een punt waarover we in discussie kunnen en moeten. Het aantal 'bolletjes' dat wordt gegeven blijft subjectief en relatief. Ook hierover kun je in discussie, maar het is de reviewer die daar een beeld bij vormt en de lezer die in de reacties daar zijn eigen visie op geeft. Dat is nu net de kracht van het internet en van ons forum!
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  14. #14

    Standaard

    Niet druk om maken. Ik denk dat 98% van alle mensen hier het volstrekt onnodig vinden dat jullie de apparatuur gaan vermelden.

    Straks moeten jullie er ook nog bij vermelden in welke lichamelijke staat jullie zijn als jullie de film kijken en een review gaan schrijven............

    Laten we het leven niet onnodig ingewikkeld maken

  15. #15

    Standaard

    Waar blijven eigenlijk al de Bluray reviews. Spiderman,Brave,TDKR,Titanic,Men in Black,E.T.enz.

    Er zal vast een goede reden voor zijn.

  16. #16

    Standaard

    De reden is dat wij die titels niet hebben toegestuurd gekregen van de maatschappijen...
    Brave ben ik nu uit eigen collectie aan het doen, TDKR hoop ik nog wel binnen te krijgen, maar heb daar nog steeds geen reactie op ontvangen.

    Laten we hopen dat, als de nieuwe website actief is, de maatschappijen in gaan zien dat het heel zinvol is om deze titels op DVD.nl gerecenseerd te krijgen. Daar werken we op dit moment erg hard aan.
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  17. #17

  18. #18

    Standaard

    Dat vind ik nou ook...
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patrick van den Hul Bekijk bericht
    Een meer open sfeer kan ik me juist nauwelijks voorstellen. Dit subforum is daar nu juist het toonbeeld van. We willen graag met je in discussie over je twijfels, maar dan zul je eerst de vinger moeten leggen op wat je nu precies dwars zit.
    Er zit me niks dwars maar, zoals ik hierboven al vermeld, is het voor mij nu wel duidelijk waarom ik de ene recensie wel serieus neem en de andere niet.

    Deze discussie is opgestart naar aanleiding van een technisch probleem dat niet vermeld werd in de recensie. Een simpel gevolg van het feit dat het probleem zich bij de reviewer (ondergetekende in dit geval) niet voordeed. Je zult begrijpen dat we allemaal vrijwilligers zijn. Dat betekent niet dat we halve standaarden hanteren. Dat betekent wel dat we één set apparatuur per persoon hebben. Het strekt te ver voor ieder van ons om elke disk op meerdere receivers, BD-spelers en TV's te testen. Die zul jij thuis ook niet hebben staan.
    Klopt van de aanleiding, maar dit topic en deze discussie werd wel opgestart met een vraag als gevolg. We hebben het dus nu niet over de aanleiding, wel over het gevolg. En meerdere review-sites werken met vrijwilligers en hebben één HT set staan. Kijk maar eens bijvoorbeeld bij HighDefDigest. Dus dat is IMO geen overtuigend argument.
    Ik snap wel dat jullie hoge standaarden hanteren maar, nogmaals, dit is de eerste keer dat iemand dat verneemt. Ik heb het dan ook niet over die standaard maar over de communicatie ervan. Je mag je IMO best meer presenteren aan je doelgroep mbt de standaard die je hanteert bij het maken van recensies. Maar goed, zoals ik al zei, het is jullie site en jullie recensies.

    Kort nadat het probleem bekend werd hebben we de recensie hierop aangepast. Dat kon dankzij jullie, onze lezers. Samen kom je dat soort zaken altijd op het spoor. We luisteren goed naar jullie en passen waar nodig zaken aan.

    Over het vermelden van apparatuur kun je discussie voeren. We gaan deze op een open wijze met jullie aan. Dit betekent niet dat we alle suggesties overnemen. Dit zou per definitie al niet kunnen, want wat het ene forumlid graag wil, wil de andere juist weer niet. Ken je overigens voorbeelden van reviewwebsites waar de apparatuur wel wordt vermeld? Wellicht kunnen we daar nog eens naar kijken. Ik ken ze in ieder geval niet.
    Joh, als er zo moeilijk over wordt gedaan en als jullie bang zijn dat er wordt ingebroken dan moet je het allemaal niet doen hoor.
    En zoals hierboven vermeld: www.highdefdigest.com

    Een sterk argument tenslotte dat hierboven werd genoemd vind ik het referentiekader. Ik heb al honderden films gezien op mijn huidige apparatuur. Een beoordeling van een uitgave is altijd relatief. De volle punten voor de ene uitgave en bijvoorbeeld 4 uit 5 voor de andere, dat is gebaseerd op ervaring en de vergelijking met andere uitgaven. Zolang je apparatuur maar constant is (en uiteraard aan eerdergenoemde minimale eisen voldoet) ben je volgensmij prima in staat om een goede beoordeling te doen.

    Wil je dan nog meer zekerheid? In de meeste gevallen wordt in de reacties wel aangegeven wanneer anderen een andere mening zijn toegedaan. Het wel of niet vermelden van iets is altijd een punt waarover we in discussie kunnen en moeten. Het aantal 'bolletjes' dat wordt gegeven blijft subjectief en relatief. Ook hierover kun je in discussie, maar het is de reviewer die daar een beeld bij vormt en de lezer die in de reacties daar zijn eigen visie op geeft. Dat is nu net de kracht van het internet en van ons forum!
    Ik heb echt het gevoel dat mijn post niet (goed) wordt gelezen. Het zal allemaal wel welke apparatuur jullie gebruiken. Zoals ik hierboven zei, als je dat allemaal angstvallig voor jezelf wil houden dan moet je dat natuurlijk gewoon doen. Ik heb het ook over de standaard die jullie hanteren en dat jullie daar wellicht iets mee kunnen doen mbt de communicatie en de website. Gezien de vele feedback die jullie krijgen in de reacties vind ik dit forum toch steeds meer een éénrichtingsverkeer vanuit de crew en moderators. Ook in dit topic verzamelen alle moderators zich om mijn idee stuk voor stuk af te branden.
    Jammer is dat, want ik lees ook dat jullie door sommige maatschappijen niet geheel serieus genomen worden en daardoor geen recensie exemplaren krijgen. Dus dat lijkt het me handig als verkooppunt naar die maatschappijen toe dat je een crew hebt met top apparatuur die hun exemplaar goed kan recenseren. Beetje arrogant als je dan zegt: "dat zeggen we niet, dat moet je maar aannemen". Dan til je deze website natuurlijk nooit naar een hoger plan...
    Geloof me of niet, maar ook ik vind dat deze website meer verdient. Maar dan moet je soms wel je pijnpunten durven bloot te leggen en toegeven dat het verbeterd kan worden. En dan soms eens out-of-the-box denken en inspiratie opdoen van je members of andere sites. Vind soms ook wel dat jullie in een bepaalde gedachtengang zijn vastgeroest en als hier wat kritiek op komt dat jullie je hakken in het zand steken en op je achterste poten staan..... Relax, het is maar feedback ter verbetering...

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jordy van Buel Bekijk bericht
    Je hebt wel te maken met privégegevens van mensen, dus ik kan me voorstellen dat niet iedereen deze wil prijsgeven op een open forum.
    Even deze terugkaatsen: jullie eisen wel dat men bij een avatar persé een persoonlijke foto plaatsen. Is IMO hetzelfde mbt privé gegevens, dus met deze opmerking heb je dan natuurlijk een beetje boter op je hoofd...

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door TylerDurden Bekijk bericht
    Even deze terugkaatsen: jullie eisen wel dat men bij een avatar persé een persoonlijke foto plaatsen. Is IMO hetzelfde mbt privé gegevens, dus met deze opmerking heb je dan natuurlijk een beetje boter op je hoofd...
    Mijn hoofd kunnen ze niet weghalen, m'n apparatuur wel

  22. #22
    Glorious Member
    Registratie datum
    May 2009
    Woonplaats
    The Future's So Bright, I Gotta Wear Shades

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door TylerDurden Bekijk bericht
    Er zit me niks dwars maar, zoals ik hierboven al vermeld, is het voor mij nu wel duidelijk waarom ik de ene recensie wel serieus neem en de andere niet.
    Als je er de vinger niet op kan leggen waarom je de ene recensie wel serieus neemt en de andere niet, dan zit het volgens mijn bescheiden mening "gewoon tussen je oren"

    Patrick, site die wel apparatuur vermeld is als ik me niet vergis dvdbeaver.com

    En trouwens ik ben niet, wie ik ben volgens mijn avatar. Dacht gewoon hé die gast heeft een leuke kop laten we die maar gebruiken
    Panasonic PX-P65VT60E | Marantz AV7005 | Marantz MM7055 | Marantz MM7025 | Oppo BDP-93 met Pro V2 Mod | Apple TV 4K | Focal Chorus 826V | 800CC | 806V | SR 800 V | BK XXLS 400FF


  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rogue Bekijk bericht
    Is het mogelijk om voortaan in de recensies te vermelden op welke apparatuur (merk/type tv, blu-ray/DVD speler e.d.) een film is bekeken?

    Het lijkt mij een kleine moeite, aangezien elke reviewer zijn apparatuur steeds kan "knippen en plakken" in een volgende recensie.
    En het belangrijkste, het geeft toegevoegde waarde aan de recensie. Of iemand de film bijvoorbeeld op een 32" scherm, of een 55" scherm, vind ik zelf bijvoorbeeld wel nuttige info.

    In het voorbeeld van de recensie van Total Recall had het zeker wat vragen gescheeld.
    Ik ben het wel met je eens. Dan kan men een beter inzicht krijgen. Algemeen wordt dat ook wel vermeld in recenties (misschien niet in dvd.nl).
    Laatst aangepast door De_Hollander : 09-12-2012 om 19:30

  24. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door TylerDurden Bekijk bericht
    Even deze terugkaatsen: jullie eisen wel dat men bij een avatar persé een persoonlijke foto plaatsen. Is IMO hetzelfde mbt privé gegevens, dus met deze opmerking heb je dan natuurlijk een beetje boter op je hoofd...
    Dat is wel een goeie.

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jordy van Buel Bekijk bericht
    Je hebt wel te maken met privégegevens van mensen, dus ik kan me voorstellen dat niet iedereen deze wil prijsgeven op een open forum.
    Als je bij tweakers enz kijkt, of hd forums hebben als onderschrift zelfs het apparatuur vermeld. Maar verder weten we toch niet waar al deze mensen wonen. We gaan heus niet alles meenemen. Niet iedereen hoeft het prijs te geven, maar met reviews is het toch een ander verhaal.
    Laatst aangepast door De_Hollander : 09-12-2012 om 19:37

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •