De resultaten 1 tot 12 van 12 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Vragen voor mijn eerste dedicated HT

    Hallo allemaal,

    na meerdere woonkamer HT's ga ik dan eindelijk verhuizen naar een woning waarin een dedicated Home Theater gerealiseerd gaat worden. Er zijn 2 mogelijke ruimtes, 1 van 5.5 bij 5 meter en 1 van 3.5 bij 6.5 meter. Akoustisch gezien is de 2e misschien wat makkelijker. Mijn vraag gaat echter meer over de te gebruiken apparatuur. Ik heb nu nog KEF iQ90 frontspeakers, iQ10 surroundspeakers, een KEF iQ60C centerspeaker en een KEF PSW2500 subwoofer. Kunnen jullie deze speakers nog steeds aanbevelen bij het gebruik van verder allemaal nieuwe componenten? Ik zit te denken aan de volgende aanvullingen:

    - Pioneer SC-LX86 AV Receiver
    - JVC DLA-X75 Projector
    - Blu Ray speler nog te kiezen

    Overige vragen:
    - is een 2e subwoofer altijd aan te bevelen om staande golven tegen te gaan, of kan dit door goede plaatsing ook goed genoeg verholpen worden?
    - Welke actuele luidsprekers zouden een goede aanvulling op de KEF's zijn?
    - voor de smallere ruimte zit ik te denken aan een akoustisch open projectiescherm, om de projectiegrootte te maximaliseren. Welke (in Nederland verkrijgbare) merken zouden dan in aanmerking komen?

    Mijn project gaat op zijn vroegst in het voorjaar van 2013 van start, dus ik heb nog genoeg tijd, maar wil me wat de componenten betreft zo vroeg en goed mogelijk orienteren.

    Alvast bedankt en fijne feestdagen!
    Laatst aangepast door Patjepitamientje : 25-12-2012 om 17:25

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patjepitamientje Bekijk bericht
    Hallo allemaal,

    . Ik heb nu nog KEF iQ90 frontspeakers, iQ10 surroundspeakers, een KEF iQ60C centerspeaker en een KEF PSW2500 subwoofer. Kunnen jullie deze speakers nog steeds aanbevelen bij het gebruik van verder allemaal nieuwe componenten?

    Alvast bedankt en fijne feestdagen!
    Je hebt een paar vragen gesteld, maar wil enkel ingaan op 1 daarvan, heb zelf weinig kennis van het projecteren en als ik het zelf al ga doen, dan in bescheiden vorm

    Je vraag over je speakers, nou ik vind dat je zelf de enige bent die die vraag kan beantwoorden, vind het zelfs een beetje vreemd dat je het aan anderen vraagt

    Wie ben ik, zijn wij, om te zeggen dat jouw speakers eventueel niet meer zouden kunnen? Als je zelf van de klank van je eigen speakers houd, waarom zou je dan anderen nemen Enkel in het geval dat je zelf wat mist, of ergens anders iets "beters" (lees: fijner klinkend naar jouw smaak) hebt gehoord zou je vervanging kunnen overwegen, maar ook dan zul je moeten bedenken of het je de investering wel of niet waard is, maar ook of je dan bij de aanschaf van je huidige speakers wel echt je best hebt gedaan......

    Heb ik je toch wat te denken gegeven een 2e sub maakt het naar mijn inzien enkel moeilijker wat betreft staande golven, maar als je daar wat meer over wilt praten, dan zou ik dat als ik jou was aan HTip vragen, zelf maak ik mij op dat gebied niet al teveel zorgen omdat ik niet vaak met stevige volumes mag spelen
    Have fun and enjoy your collection

  3. #3

    Standaard


    een tweede sub maakt het juist makkelijker,
    op deze manier kun je de staande golven beter elimineren.
    Sony vplhw 50 es beamer,samsung ps 64d 8000 plasma,teufel system 5 thx select 2 5.2 speakers,pioneer lx 53 thx select 2 , onkyo bd809 thx blurayspeler, pioneer bdp lx55.
    Thx bekabeling, stroomverzorging monster ht hts 2600, dedicated ht.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jamiev Bekijk bericht

    een tweede sub maakt het juist makkelijker,
    op deze manier kun je de staande golven beter elimineren.
    Hallo vriend..... ach ik dacht 2 subs, 2x zoveel kans op staande golven, maar dat is een gebied waar ik mij niet echt in verdiept hebt

    Heb van HTip ooit eens een verwijzing gekregen naar dat onderwerp, maar dat was zo uitgebreid en vooral een niet simpele verhandeling, ongeveer halverwege ben ik ermee gestopt..... en dacht ik, neem maar een biertje, dit is te gek
    Have fun and enjoy your collection

  5. #5

    Standaard

    Bedankt voor jullie reacties. Natuurlijk kan ik alleen zelf beslissen welk geluid het best bij me past. In de tijd dat ik de KEF's kocht was het estethische aspect ook belangrijk en daarom heb ik destijds minder tijd geinvesteerd in vergelijkingen met andere sets. Misschien dat het nu zelfs gaat afhangen van de beschikbare ruimte in de breedte. De lengte is met 6.5m en 1.8m voor de apparatuur natuurlijk lang genoeg. Als er interesse is zal ik foto's posten als het project echt begint en de voortgang laten zien.

  6. #6

    Standaard

    De makkelijkste manier om staande golven te voorkomen is om de sub zo vrij mogelijk op te stellen. Staande golven worden nl. veroorzaakt door reflectie van wanden of voorwerpen in de buurt van de sub.

    Met een tweede sub zou je dit kunnen voorkomen of oplossen, maar dit is weer afhankelijk van de opstelling. Het enige probleem wat je dan zou kunnen krijgen is dat de lage tonen -net zoals bij weergave via gewone luidsprekers- naar een bepaald punt gericht worden zoals het midden. Door één sub te gebruiken, zullen de lage tonen in de meeste gevallen beter verspreid worden en het geluid ook wat meer indruk wekken.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    De makkelijkste manier om staande golven te voorkomen is om de sub zo vrij mogelijk op te stellen. Staande golven worden nl. veroorzaakt door reflectie van wanden of voorwerpen in de buurt van de sub.

    Met een tweede sub zou je dit kunnen voorkomen of oplossen, maar dit is weer afhankelijk van de opstelling. Het enige probleem wat je dan zou kunnen krijgen is dat de lage tonen -net zoals bij weergave via gewone luidsprekers- naar een bepaald punt gericht worden zoals het midden. Door één sub te gebruiken, zullen de lage tonen in de meeste gevallen beter verspreid worden en het geluid ook wat meer indruk wekken.
    hoe kom je erbij dat met 1 sub de lage tonen beter verspreid worden,
    met 2 subs links en rechts geplaats krijg je altijd een betere verspreiding.
    en geluid meer indruk wekken met 1 sub,waar haal jij toch altijd die wijsheden vandaan.
    heb je al wel eens een opstelling gehoord met 2 subs.
    Laatst aangepast door jamiev : 28-12-2012 om 15:08
    Sony vplhw 50 es beamer,samsung ps 64d 8000 plasma,teufel system 5 thx select 2 5.2 speakers,pioneer lx 53 thx select 2 , onkyo bd809 thx blurayspeler, pioneer bdp lx55.
    Thx bekabeling, stroomverzorging monster ht hts 2600, dedicated ht.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patjepitamientje Bekijk bericht
    Bedankt voor jullie reacties. Natuurlijk kan ik alleen zelf beslissen welk geluid het best bij me past. In de tijd dat ik de KEF's kocht was het estethische aspect ook belangrijk en daarom heb ik destijds minder tijd geinvesteerd in vergelijkingen met andere sets. Misschien dat het nu zelfs gaat afhangen van de beschikbare ruimte in de breedte. De lengte is met 6.5m en 1.8m voor de apparatuur natuurlijk lang genoeg. Als er interesse is zal ik foto's posten als het project echt begint en de voortgang laten zien.
    Graag gedaan

    Plaatjes..... nou als dat even kan... hoi Plaatjes zeggen vaak meer dan woorden en geven al gauw meer een idee van het geheel, we zijn hier gek op plaatjes....... en geloof me, het barst hier van de gleurders, al kan je dat niet zien omdat op bepaalde delen van het forum de tellers niet meer werken

    Speakers, kan er hele pagina's aan wijden, heb ik al eens gedaan..... maar als je ze helemaal naar je smaak hebt uitgezocht, dan ga je niet meer zo snel twijfelen en kunnen ze wel eens heel lang je vrienden blijven.

    Speakers, bij teveel mensen het sluitstuk van hun aanwinst, te weinig tijd ingestopt, te weinig luisterervaring opgedaan voor de aanschaf, te weinig budget ingestopt voor het juiste resultaat, soms meer op de buitenkant gelet dan naar het geluid geluisterd..... triest, heel erg triest en een goede versterker maakt van matige speakers toch nooit geweldenaren...
    Have fun and enjoy your collection

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jamiev Bekijk bericht
    hoe kom je erbij dat met 1 sub de lage tonen beter verspreid worden,
    met 2 subs links en rechts geplaats krijg je altijd een betere verspreiding.
    en geluid meer indruk wekken met 1 sub,waar haal jij toch altijd die wijsheden vandaan.
    heb je al wel eens een opstelling gehoord met 2 subs.
    Dat met 1 sub de lage tonen beter verspreid worden, heeft te maken met de lengte van de geluidsgolven. Wanneer je 2 subs gebruikt en op verschillende plaatsen gaat zitten, zal je merken dat niet iedere frekwentie op iedere plaats even luid zal klinken. Aan de andere kant zorgt dit verschijnsel wel voor meer spektakel, doordat alle frekwenties niet alleen naar het midden worden gefocust.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 30-12-2012 om 13:25 Reden: Verkeerde informatie
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Dat met 1 sub de lage tonen beter verspreid worden, heeft te maken met de lengte van de geluidsgolven. Wanneer je verschillende plaatsen gaat zitten, zal je merken dat niet iedere frekwentie op iedere plaats even luid zal klinken. Aan de andere kant zorgt dit verschijnsel wel voor meer spektakel, doordat niet alle frekwenties alleen naar het midden worden gefocust.
    nu kom je dus weer uit op het elimineren van de staande golven of zoals jij noemt geluidsgolven.
    als je 1 sub gebruikt zeg je dat niet iedere frekwentie op iedere plaats even luid zal klinken,staande golven.
    dit is dus makkelijker op te vangen met 2 subs,omdat je dan wel een betere verspreiding hebt.
    dit wil niet zeggen dat het niet kan met 1 sub maar met 2 is het wat makkelijker de staande golven te vermijden.
    ik neem maar aan dan dat jij genoeg staande golven hebt omdat dit verschijnsel volgens jou voor meer spektakel zorgt
    je spreekt nu het ene verhaal tegen het andere verhaal van jezelf tegen.
    je lijkt me een beste gozer maar ik volg je soms voor geen meter.
    Sony vplhw 50 es beamer,samsung ps 64d 8000 plasma,teufel system 5 thx select 2 5.2 speakers,pioneer lx 53 thx select 2 , onkyo bd809 thx blurayspeler, pioneer bdp lx55.
    Thx bekabeling, stroomverzorging monster ht hts 2600, dedicated ht.

  11. #11

    Standaard

    Je hebt gelijk, omdat die info door een fout in de tekst niet klopt. Ik heb de tekst van mijn vorige bericht daarom aangepast.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Je hebt gelijk, omdat die info door een fout in de tekst niet klopt. Ik heb de tekst van mijn vorige bericht daarom aangepast.
    oke,dan laten we het hier maar bij.
    Sony vplhw 50 es beamer,samsung ps 64d 8000 plasma,teufel system 5 thx select 2 5.2 speakers,pioneer lx 53 thx select 2 , onkyo bd809 thx blurayspeler, pioneer bdp lx55.
    Thx bekabeling, stroomverzorging monster ht hts 2600, dedicated ht.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •