De resultaten 1 tot 10 van 10 worden weergegeven.

Discussie: Geluid

  1. #1

    Standaard Geluid

    Hallo mede lezers.

    Ik hoop dat ik in het goede onderwerp zit maar, ik probeer het toch.

    Ik ben voornemens om binnenkort een BleuRay speler te gaan kopen. Ik ben nu in het bezit van een Bose Lifestyle 8 uit 2002. Dit systeem is niet in staat om DTS en 7.1 geluid te verwerken. Het digitale geluidssingaal komt binnen via een Coaxiale ingang die alleen Dolby Digital 5.1 kan verwerken. Nu heb ik een speler op het oog met een coax uitgang maar, wat ik me afvraag, als ik een BleuRay schijf bekijk ( het hoesje) staat daar vaak Audio Engels 7.1 master audio. Meer kan ik vaak niet vinden. Is het nu zo dat er op een BleuRay disc die dit audio spoor bevat ook het Dolby Digital 5.1 spoor staat??

    De verkoper in de winkel zei dat dit altijd het geval is en dat als er op een BleuRay hoes een spoor staat dat hoger is als 5.1 er altijd een 5.1 spoor aanwezig is.

    Mischien een domme vraag maar is er iemand die hier het antwoord op weet??

    Mijn dank is alvast groot.

    Roy

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Trojan Pandora Bekijk bericht
    Hallo mede lezers.

    Ik hoop dat ik in het goede onderwerp zit maar, ik probeer het toch.

    Ik ben voornemens om binnenkort een BleuRay speler te gaan kopen. Ik ben nu in het bezit van een Bose Lifestyle 8 uit 2002. Dit systeem is niet in staat om DTS en 7.1 geluid te verwerken. Het digitale geluidssingaal komt binnen via een Coaxiale ingang die alleen Dolby Digital 5.1 kan verwerken. Nu heb ik een speler op het oog met een coax uitgang maar, wat ik me afvraag, als ik een BleuRay schijf bekijk ( het hoesje) staat daar vaak Audio Engels 7.1 master audio. Meer kan ik vaak niet vinden. Is het nu zo dat er op een BleuRay disc die dit audio spoor bevat ook het Dolby Digital 5.1 spoor staat??

    De verkoper in de winkel zei dat dit altijd het geval is en dat als er op een BleuRay hoes een spoor staat dat hoger is als 5.1 er altijd een 5.1 spoor aanwezig is.

    Mischien een domme vraag maar is er iemand die hier het antwoord op weet??

    Mijn dank is alvast groot.

    Roy
    Het antwoord is als volgt:

    Je kunt gewoon eenDolby Digital True HD 7.1 track kiezen zelfs. In zo'n HD audio stream zit namelijk altijd een zogenaamde core. En die core is in dat geval altijd Dolby Digital 5.1 640kbps. En overigens staat op de meeste blu-rays inderdaad een 'reguliere' 5.1 Dolby Digital audiotrack. Komt vast goed dus. Je kunt wellicht wel wat problemen krijgen bij DTS tracks. Afhankelijk van de blu-ray speler zou het kunnen zijn dat je DTS kunt laten omzetten naar Dolby Digital, maar veelal wordt DTS omgezet naar stereogeluid. Misschien dus tijd te gaan sparen voor een andere receiver en speakerset...
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  3. #3

    Standaard

    Dit klopt niet helemaal Michael.

    Wanneer je een BD speler middels een optische of coaxiale kabel aansluit, zal Dolby TrueHD omgezet worden naar standaard Dolby Digital of de 'core' van DTS-HD (MA) gebruikt worden. Als de disc een meer-kanaals PCM-track heeft, zal het geluid als 2-kanaals naar de receiver (Bose Lifestyle) gestuurd worden.

    De 'core' is bij alle meer-kanaals Dolby-formaten 2.0 voor een goede weergave via toestellen en sets met niet meer dan 2 luidsprekers.

    Het kan wel zijn dat een speler meer-kanaals PCM kan coderen als een Dolby- of DTS-formaat zodat het door de receiver als meer-kanaals verwerkt kan worden. Dat is dus afhankelijk van de mogelijkheden van de speler.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Dit klopt niet helemaal Michael.

    Wanneer je een BD speler middels een optische of coaxiale kabel aansluit, zal Dolby TrueHD omgezet worden naar standaard Dolby Digital of de 'core' van DTS-HD (MA) gebruikt worden. Als de disc een meer-kanaals PCM-track heeft, zal het geluid als 2-kanaals naar de receiver (Bose Lifestyle) gestuurd worden.

    De 'core' is bij alle meer-kanaals Dolby-formaten 2.0 voor een goede weergave via toestellen en sets met niet meer dan 2 luidsprekers.

    Het kan wel zijn dat een speler meer-kanaals PCM kan coderen als een Dolby- of DTS-formaat zodat het door de receiver als meer-kanaals verwerkt kan worden. Dat is dus afhankelijk van de mogelijkheden van de speler.
    Maar zijn set ondersteunt geen DTS, dus zal de core van de DTS track ook niet worden weergegeven...
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  5. #5

    Standaard

    Dat is dubbel pech. Geen HD-geluid omdat de set geen meer-kanaals analoge audio ingang heeft en geen DTS omdat ze de decoders (daarvoor) vergeten zijn.

    In dat geval is denk ik dat het idd verstandiger om de set te vervangen door iets knaps met wat meer mogelijkheden.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  6. #6

    Standaard

    Volgens mij begrijp ik het niet helemaal. Het is voor mij niet belangrijk of ik DTS of HD geluid kan horen maar, het Dolby Digital 5.1 signaal. Dit komt bij mij binnen met de coax ingang en wordt netjes verdeeld over de 5 speakers. Het maakt mij dus niet uit of ol DTS of wat anders kan horen maar, of er op een BleuRay disk een Dolby Digital 5.1 spoor aanwezig is. Dit is voor mij voldoende want dat kan ik aan de set voeden met de coax ingang.

  7. #7

    Standaard

    Om kort te zijn: ja dat kan. Een Blu-ray (niet BleuRay) heeft een 5.1 geluid aan boord voor als je de High Definition standaard niet kunt afspelen.
    Let wel dat de Blu-ray speler die je koopt een coaxiale uitgang heeft voor audio. Lang niet alle spelers hebben dat!
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  8. #8

    Standaard

    En als je set geen decoders heeft voor DTS kan hij die ook niet afspelen wat voor problemen kan zorgen. Een BD heeft namelijk meestal óf een Dolby Digital (of de HD variant) track of een DTS track. Als hij een Dolby track heeft kan je dat dus gewoon afspelen, want de Dolby HD track word dan gewoon normaal Dolby, maar een DTS HD Master track kan niet een Dolby Digital track worden.

    Dus als je BD een DD5.1 HD track heeft kan je die afspelen als DD5.1. Heeft hij een DTS HD track zal het waarschijnlijk stereo worden?

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Martijnst1990 Bekijk bericht
    En als je set geen decoders heeft voor DTS kan hij die ook niet afspelen wat voor problemen kan zorgen. Een BD heeft namelijk meestal óf een Dolby Digital (of de HD variant) track of een DTS track. Als hij een Dolby track heeft kan je dat dus gewoon afspelen, want de Dolby HD track word dan gewoon normaal Dolby, maar een DTS HD Master track kan niet een Dolby Digital track worden.

    Dus als je BD een DD5.1 HD track heeft kan je die afspelen als DD5.1. Heeft hij een DTS HD track zal het waarschijnlijk stereo worden?
    Dat is idd hetgeen waar ik het ook over had. Het antwoord van Ludo is dus te kort. Vooral veel NL uitgaven hebben enkel DTS-MA audio.
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Michael Hamers Bekijk bericht
    Dat is idd hetgeen waar ik het ook over had. Het antwoord van Ludo is dus te kort. Vooral veel NL uitgaven hebben enkel DTS-MA audio.
    Ik had jou reactie gemist denk ik Dan bedoelen we inderdaad precies hetzelfde.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •