De resultaten 1 tot 2 van 2 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Op zoek naar nieuwe speakers

    Hallo iedereen

    Binnenkort ga ik een nieuwe receiver kopen, een Onkyo TX-SR313. Deze beschikt over bijvoorbeeld DTS, wat een flinke upgrade is ten opzichte van mijn huidige receiver. Nu heb ik echter flink bespaard op kwaliteit, omdat alles redelijk op budget moest zijn. De receiver kostte bijvoorbeeld maar 30 euro, en mijn huidige speakers bij elkaar ongeveer 70 euro. Nu is het natuurlijk zonde om een goede receiver te hebben met slechte speakers. Dat is alsof je een Porsche koopt om er vervolgens alleen maar boodschappen mee te halen.

    De Front speakers die ik nu heb zijn van Pioneer, de CS-454. Ik heb ze voor twee tientjes gekocht, dus ze zijn in mijn ogen aan vervanging toe. Ik ga de speakers gebruiken in mijn slaapkamer, waarbij het "luisterveld" ongeveer 3 bij 3 meter is. Ik heb begrepen dat een bass-reflex port hierdoor een slechte keuze is, omdat de bass te onduidelijk kan worden. Ik heb overigens wel een redelijke subwoofer, een Sony SA-W305. Mijn budget is ongeveer 200-250 euro. Tweedehands vind ik geen enkel probleem, het heeft zelfs mijn voorkeur. Heeft iemand tips voor mij? Bij voorbaat dank
    Laatst aangepast door Otter : 01-01-2013 om 23:16

  2. #2

    Standaard

    Welkom op dit forum Otter.

    De TX-SR313 van Onkyo is een instap-model wat een goede verhouding heeft tussen prijs, mogelijkheden en kwaliteit. Waar je bij een instap-model rekening mee moet houden is dat deze vaak een beperkt uitgangsvermogen hebben dat vaak voldoende is voor een stel boekenplank-formaat luidsprekers met een woofer niet groter dan 14 cm. In jouw geval zal dit er ook voor zorgen dat jouw huidige sub deze makkelijker aan kan vullen en daardoor voor het gehoor minder opvallend in het geluidsbeeld aanwezig is.

    Wanneer je bang bent dat 'bass reflex poorten' voor een onduidelijk geluidsbeeld gaan zorgen, kun je het beste sateliet-formaat luidsprekers gebruiken. Deze hebben vaak geen poort, omdat deze geen lage tonen hoeven te produceren. Een 'bass reflex poort' is nl. om naast een goede weergave van de lagere frekwenties, er voor te zorgen dat de woofer vrijer kan bewegen en de druk in klankkast niet te hoog of te laag wordt. Vaak gaat het meer om de plaats van de poort en hoe(veel) lucht erdoor verplaatst wordt. Dit is vaak afhankelijk van de bezetting en indeling van de klankkast.

    Om zelf te kunnen ervaren wat de invloed is van de poort en de plaats daarvan is, kun je het beste zelf gaan luisteren. Overigens geldt dit ook voor de klank-eigenschappen die de luidspreker moet hebben om de receiver mooi aan te kunnen vullen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •