Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 31 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard @#!% 6 Ohm speaker op 8 ohm receiver

    Kwam er net acher dat mijn speakers 6 ohm zijn terwijl mijn receiver minimaal 8 ohm vraagt. Nu vraag ik me af in hoe verre dit schadelijk kan zijn voor mijn speakers en/of receiver?

    Als het schadelijk is kan ik er dan iets aan doen met beveiligingen of weerstanden in de speakerskabels ofzo?

    Wilko
    | Beamer: JVC DLA-HD1 | Scherm: Lumene Movie Palace Velvet 300C | Popcorn Hour C-200 | Receiver: Denon AVR-3808 | Speakers Front: JBL XTi 80 | Speaker Center: JBL Xti 10c | Speakers Surround 4x : JBL L810 | Subwoofer: JBL E250P |

  2. #2

    Standaard

    Je versterker wil minimaal 8 ohm ?
    Dus die is 8-16 ?
    Bij een lagere impedantie van de speaker gaat het af te geven vermogen omhoog.
    Hij gaat dus luider spelen dan een hogere impedantie speaker bij dezelfde stand van de volume knop.

    Vermogen = Spanning x Stroom
    en
    Stroom = Spanning / Weerstand
    dus
    Vermogen = Spanning x Spanning / Weerstand
    Lagere weerstand = hoger vermogen, want de afgegeven spanning bijft hetzelfde zolang de volume knop in dezelfde stand blijft staan.

    Op zich kan dit geen kwaad.
    Draai de versterker niet te ver open en je kan er nog jaren plezier van hebben.
    Regards,
    Arjan.

  3. #3

    Standaard

    Is het nu ook zo dat je kunt stellen dat een speaker A met 4/6 ohm beter/slechter is als dezelfde speaker A maar dan met 8/16 ohm?
    Of maakt dit nix uit, of maakt dat alleen uit icm je specifieke versterker? Welke die "vereist"?
    BvD,

    Christiaan

  4. #4

    Standaard

    Dat in deze tijd dit soort ongein tussen speakers en versterkers nog bestaat. Ik denk persoonlijk, net zoals die andere reactie dat de huidige versterkers best wel wat kunnen hebben. Je moet inderdaad alleen niet de versterker volledig opendraaien.
    En je weet het, op het moment dat het geluid niet meer lekker klink, sta je je versterker over te belasten (of de speakers, of allebei). Veel plezier met de set

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Christiaan Sauer
    Is het nu ook zo dat je kunt stellen dat een speaker A met 4/6 ohm beter/slechter is als dezelfde speaker A maar dan met 8/16 ohm?
    Nee, dat kun je niet stellen.
    Regards,
    Arjan.

  6. #6

    Standaard

    De kwaliteit van een speaker wordt zeker niet bepaald door de ingangsimpedantie (ja ja ook 5 jaar MTS installatietechniek).
    Kwaliteit van een speaker wordt door andere zaken bepaald.
    Ook is geluidskwaliteit van speakers een zeer subjectief gebeuren. De speakers van 5000 euro die jij zo geweldig vind klinken kunnen door iemand anders niet mooi worden gevonden, die zal mischien de speakers van 500 euro mooier vinden klinken.
    Je gehoor is datgene wat bepaald welke speakers en welke set jij uiteindelijk mooi vind klinken. Uiteraard komt natuurlijk eerst het objectieve gedeelte, te weten, je portomonee, echter binnen die grenzen moet je met je gehoor datgene kiezen wat JIJ het MOOIST vind klinken. Dus niet ik of iemand anders maar JIJ.
    groetjes en veel geluk

  7. #7
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jaap Poot
    Dat in deze tijd dit soort ongein tussen speakers en versterkers nog bestaat.
    tja inderdaad en waarschijnlijk blijf je altijd wel van zulke dingen houden
    wanneer ie dus met normale volumes blijf spelen wat dus gehoormatig nog prettig luisteren is kan het inderdaad weinnig kwaad

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jaap Poot
    (ja ja ook 5 jaar MTS installatietechniek)
    5 jaar ?
    Ik deed um gewoon in 4 jaar.
    Regards,
    Arjan.

  9. #9

    Standaard

    De meeste nieuwe versterkers kunnen een ingangsimpedantie aan tussen de 4 en 8 ohm! dus ook 6 ohm! de speaker zal dan alleen iets andere eigenschappen hebben dan bij 8 ohm. je moet inderdaad uitkijken dat je die 6 ohms speakers niet te zwaar belast door je versterker vol open te zetten. dan gaan ze klippen, wat je ten alle tijden wilt vermijden.

    de kwaliteit wordt onder andere bepaald door geluidsdruk, frequentiebereik etc.

  10. #10

    Standaard

    Maar als ik dit zo lees zit er dus geen standaardisatie op bij de verschillende merken (en types?) receivers/versterkers/boxen.
    Wat is hier dan de reden van? Heeft dit dan weer te maken met het te leveren/ontvangen vermogen van een van de genoemde zaken? Of waarom is dit niet overal hetzelfde? Dat snap ik dus nog even niet.
    Het is me nu wel duidelijk dat de weerstand nix met eventuele qualiteit te maken heeft Bedankt daarvoor. Weer wat wijzer geworden.

  11. #11

    Standaard

    Ik deed er nog een diplomaatje commerciële techniek bij.
    Sorry dit was even verwarrend. groetjes

  12. #12

    Standaard Re: @#!% 6 Ohm speaker op 8 ohm receiver

    Citaat Oorspronkelijk gepost door wrcveen
    Kwam er net acher dat mijn speakers 6 ohm zijn terwijl mijn receiver minimaal 8 ohm vraagt. Nu vraag ik me af in hoe verre dit schadelijk kan zijn voor mijn speakers en/of receiver?

    Als het schadelijk is kan ik er dan iets aan doen met beveiligingen of weerstanden in de speakerskabels ofzo?

    Wilko
    Uit alle reacties blijkt dus dat het kan zolang is het volume maar niet vol openzet. Maar bestaat er nu zoiets van een beveiliging voor het tegengaan van het opblazen van mijn boxen? Mocht mijn receiver dat al niet hebben.
    | Beamer: JVC DLA-HD1 | Scherm: Lumene Movie Palace Velvet 300C | Popcorn Hour C-200 | Receiver: Denon AVR-3808 | Speakers Front: JBL XTi 80 | Speaker Center: JBL Xti 10c | Speakers Surround 4x : JBL L810 | Subwoofer: JBL E250P |

  13. #13

    Standaard

    Indien je je boxen overbelast zal je dit horen, dit kan zijn dat ze klippen of gaan vervormen. In iedere versterker zit in de voeding een zekering ingebouwd. Echter met een versterker van 200 Watt op een paar boxen van 100 Watt, afijn je raad het effect al.
    In boxen zelf zit geen overbelastingsbeveiliging. Dus afstemmen wat betreft vermogen van boxen op versterkers is dus wel belangrijk. groetjes

  14. #14

    Standaard

    Geldt dit verhaal ook andersom? Ik bedoel dan, als de receiver 6 ohm is, en de speakers 8 ohm, kan dit dan ook probleemloos met elkaar aangesloten worden???
    dvd's *foto van verzameling*startrader/safetrader

  15. #15

    Standaard

    Ja hoor, alleen zul je minder vermogen uit de versterker halen.
    Regards,
    Arjan.

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door ass-ware
    Ja hoor, alleen zul je minder vermogen uit de versterker halen.
    Bedankt voor je reply op dit onmenselijke tijdstip
    dvd's *foto van verzameling*startrader/safetrader

  17. #17

    Standaard

    Onmenselijk ?
    Hoezo ?
    Regards,
    Arjan.

  18. #18

    Standaard

    Tja........kijk maar eens hoeveel leden er nog online zijn
    dvd's *foto van verzameling*startrader/safetrader

  19. #19

    Standaard

    Ach, dan zijn wij geen mensen.
    Regards,
    Arjan.

  20. #20
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ronald Dassen
    Geldt dit verhaal ook andersom? Ik bedoel dan, als de receiver 6 ohm is, en de speakers 8 ohm, kan dit dan ook probleemloos met elkaar aangesloten worden???
    bij mijn receiver kan je de ohm,s ook instellen via een schakelaar achterop
    je kan dus kiezen tussen 4 en 8 ohm
    wat 6 ohm betref weet ik niet ,moet ik ff nakijken
    dit hebben meer receivers neem ik aan

  21. #21
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    ook 6 ohm behoord tot de mogelijkheid
    dus volledig instelbaar wat die ohm,s betref

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool

    bij mijn receiver kan je de ohm,s ook instellen via een schakelaar achterop
    je kan dus kiezen tussen 4 en 8 ohm
    wat 6 ohm betref weet ik niet ,moet ik ff nakijken
    dit hebben meer receivers neem ik aan
    De receiver die ik op het oog heb, is de Denon 3802/3803, ik weet niet of deze receiver(s) die functie hebben
    dvd's *foto van verzameling*startrader/safetrader

  23. #23

    Standaard

    Ik heb net een Pioneer VXS D812 gekocht die (wat ik nu achteraf zie) 8-16 ohm vraagt, terwijl de bijgekochte set (JBL SC178) 4 ohm is. Is dit nu niet echt een probleem of wel ?

  24. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DaDave
    Ik heb net een Pioneer VXS D812 gekocht die (wat ik nu achteraf zie) 8-16 ohm vraagt, terwijl de bijgekochte set (JBL SC178) 4 ohm is. Is dit nu niet echt een probleem of wel ?
    Lees de eerste twee posts en je hebt het antwoord.

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sander Haarmans
    Citaat Oorspronkelijk gepost door DaDave
    Ik heb net een Pioneer VXS D812 gekocht die (wat ik nu achteraf zie) 8-16 ohm vraagt, terwijl de bijgekochte set (JBL SC178) 4 ohm is. Is dit nu niet echt een probleem of wel ?
    Lees de eerste twee posts en je hebt het antwoord.
    Even voor mijn duidelijkheid, ik neem liever geen risico's.
    Mijn rearspeakers hebben een Nominale Impedance van 6 Ohms (center trouwens ook), nu heb ik mijn receiver op 4 Ohms gezet, omdat ik dacht dat ik ze anders op zou blazen, of zeer zwaar zou vervormen.
    Dit is dus niet zo. Ik kan mijn versterker dus gewoon op 8 Ohms zetten en alleen niet het volume volledig opendraaien?

    Niet dat dit zou kunnen in een rijtjeshuis denk ik (het volledig opendraaien bedoel ik dus).
    Rutger .:: Alles te koop ::.
    ====================
    "Trachten leven toe te voegen aan de dagen,
    waar geen dagen meer kunnen worden toegevoegd aan het leven"
    ====================

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •