De resultaten 1 tot 13 van 13 worden weergegeven.
  1. #1

    Exclamation Panasonic plasma VT50 - inbranden - slechte ervaring

    Vorig jaar heb ik na veel tv's vergeleken te hebben, gekozen voor een 55'' plasma Panasonic VT50. Het topmodel van Panasonic. Na twee maanden wachten werd deze eindelijk geleverd en een fantastisch toestel : zeer goede specs en dito beeldkwaliteit.
    Prijzig toestel maar bereid om meer te betalen voor kwaliteit.
    Tot zover het goede nieuws.

    Na een 3-tal maanden 'huiselijk' gebruik begon het logo van disney channel te verschijnen bij lichte beelden. Jawel, inbranding... Nochtans stond de ingebouwde veiligheid tegen inbranding op en werd de tv bij niet gebruik altijd afgezet. Dit probleem gemeld aan mijn dealer die met veel moeite, en 2 maanden met een vervangtoestelletje, het voor gedaan kreeg het toestel te wisselen voor een nieuw toestel van het zelfde type.

    Ook geïnformeerd over hoe de kans op inbranden te voorkomen : de eerste 1000 uren het contrast minderen, wekelijks het stopcontact uittrekken.
    Zeer zorgzaam omgesprongen met het nieuwe toestel maar na 2 weken verscheen het disney logo opnieuw (weliswaar op lichte beelden). Dit opnieuw gemeld aan Panasonic (via mijn dealer). Echter nu laat Panasonic me in de steek....

    Geen hulp van Panasonic en mijn dealer wil het toestel wel tweedehands overkopen als ik bij hem een nieuw toestel koop tegen een scherpe prijs. Deze piste moet ik nog verder onderzoeken en overweeg dit sterk.

    Via deze weg wil ik iedereen die overweegt om voor een betere plasma te gaan waarschuwen en toch even nadenken over het gevaar tot inbranding.
    Wat mij betreft geen plama meer en geen Panasonic.

  2. #2

    Standaard

    De 50 serie heeft inderdaad weer last van retentie. Wat echt wel zonde is, want verder geven deze plasma's echt wel een mooi beeld. Blijkbaar verschilt het ook van paneel tot paneel, maar er duiken toch veel negatieve verhalen wat dat betreft op.
    The truth is out there

  3. #3
    Super Member
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Nieuwerkerk ad IJssel

    Standaard

    Ik was zelf ook van plan een VT50 te kopen maar de toch wel vele negatieve ervaringen ermee hebben mij toch ook naar een ander toestel laten gaan...

  4. #4

    Standaard

    ik heb hier echt totaal geen last van en game er gewoon soms aantal uren achter elkaar op en val weleens in slaap voor de tv zonder inbrandscherm aan met blu ray scherm bijvoorbeeld uur in beeld ofzo gewoon even schuifbalk uit het geavanceerde menu aan en alles is weer in orde
    Forrest Gump: Life is like a box of chocolate, you never know what you are gonna get...

  5. #5
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Hier ook. Totaal geen problemen met inbranden. En ook ik val regelmatig in slaap en gebruik de monitor zelfs als pc monitor.Nogmaals retentie is heel wat anders dan inbranden. Retentie (nagloeiende fosfor) trek gewoon weer weg, maar als dagelijks hetzelfde logo in beeld blijft krijgt het de kans niet. Toch zijn deze Panasonic's daar wel gevoeliger voor.
    Maar retentie is inherent aan elke plasma. Aan de andere kant, tot de nieuwe Panasonic's komen is er niks beters te krijgen. Ik heb overigens totaal nergens geen rekening mee gehouden met inspelen. Gewoon kijken zonder concessies en op af en toe wat lichte retentie heb ik nergens last van.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  6. #6

    Standaard

    Ik game alweer jaren op mijn plasma en draai altijd Call of Duty. Bepaalde gegevens staan dus altijd op dezelfde plek. En raad eens? Nergens last van. Zoals Claudio aangeeft wordt retentie en inbranden vaak met elkaar verward. Ook ik heb een tijdje (tijdens olympische spelen bijvoorbeeld) het Nederland 2 logo (of 1 of 3, maar doet er niet toe) in de bovenhoek gehad. Na een paar dagen de tv gebruiken met andere bronnen en het logo was weer weg. Zelfde met ondertiteling in de zwarte balk. Eind van de film: een gloed daar in dat deel van het scherm. Paar uur later na fullscreen iets te hebben weergegeven: weg met de retentie. En is de retentie wat hardnekkiger, dan zet ik mijn Pana op de analoge TV ingang en laat ik lekker een uur lang sneeuwbeeld zien. Dat werkt altijd wel. Ik heb geen ervaring met de nieuwere modellen, maar het lijkt mij dat dit niet veel verschild met de oudere types.

    Mensen waarschuwen voor inbranden is mijns inziens niet terecht, maar je bedoeling is goed. Je wilt feitelijk mensen waarschuwen voor image retention en ook dat kan inderdaad heel storend zijn, vooral als je er niet van op de hoogte bent of het niet verwacht.
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  7. #7

    Standaard

    Ik ken 2 mensen die exact dezelfde tv hebben als de TS, en die hebben echt nergens last van.
    En dan is er eentje bij die toch regelmatig games speelt op de PS3.

  8. #8
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Toch is het wel zo dat als die mensen met hun neus op het scherm gaan kijken naar een witte achtergrond ze opeens wel iets van een logo bespeuren. Maar zoals gezegd, dan moet je echt met je neus op het scherm gaan zitten en er echt op gaan letten, anders valt het vaak nieteens op, als het al een issue is. En vaak is het na enkele uren/dagen weer weg.

    Toch heeft de Pana ST/VT50 er wel veel meer last van dan mijn Kuro ooit heeft gehad en op de diverse forums lees je toch ook wel dat het ene scherm er meer last van heeft dan het andere en gek genoeg veelal schermen die heel voorzichtig zijn ingespeeld met contrast en helderheid op zeer laag enz.enz. Toeval???
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 06-02-2013 om 16:57
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    Toch is het wel zo dat als die mensen met hun neus op het scherm gaan kijken naar een witte achtergrond ze opeens wel iets van een logo bespeuren. Maar zoals gezegd, dan moet je echt met je neus op het scherm gaan zitten en er echt op gaan letten, anders valt het vaak nieteens op, als het al een issue is. En vaak is het na enkele uren/dagen weer weg.

    Toch heeft de Pana ST/VT50 er wel veel meer last van dan mijn Kuro ooit heeft gehad en op de diverse forums lees je toch ook wel dat het ene scherm er meer last van heeft dan het andere en gek genoeg veelal schermen die heel voorzichtig zijn ingespeeld met contrast en helderheid op zeer laag enz.enz. Toeval???
    Ik denk dat het ook te maken heeft met de content die je bekijkt. Er zijn zenders met felle kleurrijke logo's die de kans op retentie gewoon vergroten. Ik heb vooral negatieve reacties gelezen vannuit Nederland. En dat komt denk ik omdat jullie met enkele basiszenders zitten met felle logo's. Hier in Vlaanderen hebben de basiszenders eerder kleurloze, subtielere zenderlogo's, missch daarom ook minder klachten vanuit België.

    Maar zoals Claudio aangaf is het blijkbaar ook afhankelijk van tv tot tv. En het al of niet laten inspelen of verminderen van het contrast biedt geen garantie. Ik heb nu een week de vt50 in huis, voorlopig geen spoor van retentie. Maar ik had daarvoor ook een Kuro en ook nooit geen enkel probleem van retentie gehad. Het jammere van de zaak is dat het plasma weer een minder goeie naam geeft, terwijl je wat beeldkwaliteit betreft, momenteel niet beter vindt.
    The truth is out there

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door justme Bekijk bericht
    En dat komt denk ik omdat jullie met enkele basiszenders zitten met felle logo's.
    En dat zijn dan ook juist de zenders die veelvuldig en langdurig opstaan.
    Ik zie genoeg mensen die vrijwel altijd RTL4 hebben opstaan, of de hele zaterdagochtend één bepaalde kinderzender.
    Jammer genoeg blijkt een plasma niet er gezinsvriendelijk te zijn en ook al niet erg geschikt voor huiskamers met veel lichtinval of kunstlicht.
    UHD Blu-ray's: 244Blu-ray's: 1129DVD's: 226

  11. #11

    Standaard

    Ik heb wel bij verschillende mensen gezien dat het verschil maakt hoelang de tv op de zender met logo staat. Als Disney channel een hele ochtend aanstaat zonder een keer verzet te worden dan blijft het logo langer staan als wanneer je eens een reclame of zapactie naar een andere zender tussendoor krijgt. Merk dit vooral op de 60inch PM9700 van LG in de woonkamer.

    Heb gelukkig met mijn 65inch VT50 waar ik voornamelijk films op kijk nergens last van. Deze heb ik wel ingespeeld met een stuk of 50 16:9 films uit voorzichtigheid Wel van begin af aan op de THX beeldstand die ik het mooiste vond met bijna vol contrast.

    Nu ik daar een PS3 spel speel of iets met logo of zwarte balken, dan zie ik gelukkig vrijwel geen retentie, of het is na enkele minuten weer verdwenen.

  12. #12

    Standaard inbranding panasonic txp 50 gt 30 e

    Hoi allemaal,

    Ik heb hetzelfde probleem met mijn plasma tv.
    Ik heb een paar keer een internet functie aangehad en zag ineens dat er een balk verscheen met de letters"you tube".
    Ik heb panasonic benadert en heeft E-care naar me toe gestuurd.
    Dit onderhouds/reparatiebedrijf heeft een verzoek gedaan bij panasonic benelux om de tv te wisselen.
    Dit werd tot mijn grote verbazing afgewezen omdat ingebrandde zenderlogo's
    wel voor garantie in aanmerking zouden komen en andere logo's en balken/vlakken dus niet.
    Erg vreemd dat er dus wel degelijk onderscheid wordt gemaakt.
    De winkel waar ik hem gekocht had deed in de eerste instantie net alsof ik me geen zorgen hoefde te maken en zou het wel met panasonic regelen.
    Panasonic wijst het verzoek wederom vrolijk af met de mededeling dat er in de handleiding een zinnetje staat waarin de gebruiker niet langdurige stilstaande beelden mag afspelen want dit zou niet voor garantie in aanmerking komen.
    Echter heeft panasonic er niet bij vermeld om welke tijdsduur het zou gaan alvorens de plasma retentieverschijnselen zouden moeten gaan vertonen.
    De winkel heb ik dan ook aangeschreven met het verzoek alsnog het toestel
    onder garantie te doen laten vallen.
    De reactie hierop was dat ik de handleiding niet zou hebben gelezen en dat ik tevens langdurig stilstaande beelden zou hebben afgespeeld.
    Ik weet zelf heel zeker dat ik de handleiding heb gelezen en dat ik niet langer dan 20 minuutjes te tv op you tube heb gehad.
    De T.V. stond ook niet op een hoog contrast en heeft maar 110 uren gebrand.
    Ik baal er nog steeds van en ik wil dan ook zeker mijn recht halen.
    Dus volgende keer gewoon een full led van sharp.....daar heb ik nooit problemen mee gehad.
    Panasonic garantie.....nee daar heb ik me bijzonder mee in mijn vingers gesneden.
    Dergelijke praktijken (het onterecht afwijzen van claims) zou iedereen niet moeten accepteren. Doordat deze importeur zomaar bijna alle claims afwijst
    bewerkstelligen ze een zeer negatief beeld bij de consument waarbij daaropvolgend het product onnodig in een kwaad daglicht komt te staan.
    Nadere stappen volgen...

  13. #13

    Standaard

    Ik was laatst ook bij iemand op bezoek, die de TV pas een paar weken had, en ook contrast al vanaf begin laag. Hij vroeg me of ik iets van het inbranden kon zien. Nou en of. Ongelooflijk in die korte tijd, wel 3 logo's door elkaar. Vooral tegen witte achtergrond. Ik heb zelf een Pioneer Kuro, en nog nooit zoiets gezien, en ik kijk wel eens een avond naar 1 zender hoor.
    Formerleewarmer (Five StarTrader) en (SafeTrader)

    LG OLED77G36LA, Marantz SR7015, OPPO 203 UHD, speakers: Xanadu, Apple TV 4K

Tags voor deze thread

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •