De resultaten 1 tot 6 van 6 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Subwoofer RA Model II instellingen

    Mede-forummers, help!

    Ik heb een beetje staat klooien met de instellingen van mijn sub en weet mijn oorspronkelijke stand niet meer. (boekje ligt ergens op zolder...hoop ik)

    Mijn subwoofer kalbel zit in de Low Level Input Right (mono) en niet in Low Level Input Left

    Daarnaast staan de knoppen op:
    - hi level gain (helemaal op minimum gedraaid);
    - hi level freq staat op 30 hHz (= minimum, 120 Hz is het maximum)
    - lo level gain staat ong op een kwart gedraaid (stukje van minimum af)
    - lo level freq staat op 30 hHz (= minimum, 120 Hz is het maximum (staat LFE bij het maximum))

    Klopt dit een beetje? Ben echt een leek in dit soort dingen!

    groet,
    Coen
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  2. #2

    Standaard

    Om de sub alle lage tonen goed weer te laten geven is het verstandig om de 'low-level freq' op de hoogste stand te zetten en de 'cross-over' door de receiver te laten regelen. Bij receivers en versterkers zonder 'bass-management' kun je deze het beste op het gehoor af stellen.

    Wat de beste stand van niveau-regelaar ('low-level gain') is, is afhankelijk van de werking van de sub. Als de sub een automatische triggering heeft kun je deze vaak beter wat lager instellen en die in de receiver wat hoger instellen.

    De regelaars voor 'high-level' hebben geen invloed op de weergave, omdat je de sub alleen 'low-level' aangesloten hebt. Voor de rest zal je gewoon zelf moet experimenteren.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Om de sub alle lage tonen goed weer te laten geven is het verstandig om de 'low-level freq' op de hoogste stand te zetten en de 'cross-over' door de receiver te laten regelen. Bij receivers en versterkers zonder 'bass-management' kun je deze het beste op het gehoor af stellen.

    Wat de beste stand van niveau-regelaar ('low-level gain') is, is afhankelijk van de werking van de sub. Als de sub een automatische triggering heeft kun je deze vaak beter wat lager instellen en die in de receiver wat hoger instellen.

    De regelaars voor 'high-level' hebben geen invloed op de weergave, omdat je de sub alleen 'low-level' aangesloten hebt. Voor de rest zal je gewoon zelf moet experimenteren.
    Bedankt!

    Als ik het goed begrijp moet ik dus de low level freq naar 120 Hz te draaien?

    Als ik de low lewel gain te veel 'open zet' komt me er een bak lawaai uit de sub en dat kan ik de buren echt niet aandoen, dus doe laat ik dan relatief laag staan.

    Wat bedoel je precies met het 'hoger instellen' op de receiver? Wat moet ik daar precies omhoog gooien?
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  4. #4

    Standaard

    Om het niveau van de sub te regelen zijn er twee regelaars. De ene zit op de sub zelf en de andere in de receiver. Die van de receiver is vaak te vinden bij de regelaars voor de gewone luidsprekers. Als je die in de reciver hoog hebt staan en die van de sub zelf laag, geeft de receiver een hogere output en zal een sub met alleen 'automatische triggering' zichzelf minder vaak in- en uitschakelen bij lagere geluids- of signaalsterktes. Hoe vaak dit gebeurt is meestal ook afhankelijk van de gevoeligheid van de schakeling die daarvoor zorgt.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Coen P. Bekijk bericht
    Bedankt!

    Als ik het goed begrijp moet ik dus de low level freq naar 120 Hz te draaien?

    Als ik de low lewel gain te veel 'open zet' komt me er een bak lawaai uit de sub en dat kan ik de buren echt niet aandoen, dus doe laat ik dan relatief laag staan.

    Wat bedoel je precies met het 'hoger instellen' op de receiver? Wat moet ik daar precies omhoog gooien?
    Welke receiver heb je?

    Het volume op de sub zelf op 2/3 tot max. 3/4 opendraaien, verder openzetten kan er toe bijdragen dat de sub over zijn nek gaat en ook bij lage volumes al kan vervormen.

    Zoals Gerco al zegt, sub freq. in jouw geval op 120Hz en op je receiver stel je de freq. zo'n 10 tot 20Hz hoger in dan jouw zwakste speaker van je set kan weergeven, als bijvoorbeeld je center tot zo'n 60Hz gaat, dan zet je de receiver op 80Hz.

    De volume regeling op je versterker wordt een kwestie van lange adem, je moet met experimenteren een fijne stand zien te vinden, waarbij je sub lekker meespeelt met je overige speakers, niet teveel op de voorgrond en maar ook weer niet te zacht. Gewoon naar je eigen smaak en wat je buren niet tot last is.

    Bij ouwehoer programma's en praatfilms kan het zijn dat de sub in het geheel niet bijkomt als hij een automatische triggering heeft, is gewoon afhankelijk van wat je hebt spelen. Het snelst afstellen zal gaan als je een paar muziek CD's speelt op all channel stereo, daarna komt met de tijd het fijntunen. Toen ik mijn sub voor het eerst had ben ik 3 maanden bezig geweest eerdat ik hem helemaal naar het zin had, sub is het meest lastige om in de pas te krijgen met de rest.

    Veel plezier met het fijnregelen
    Have fun and enjoy your collection

  6. #6

    Standaard

    Heren bedankt! De instellingen zijn aangepast en getest, klinkt al een stuk beter!
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •