De resultaten 1 tot 14 van 14 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Onkyo TX-NR616/626 in combinatie met Teufel 5.1 LT 2 Mk2

    Als er ik ergens geen verstand van heb is het wel versterkers en boxen dus alle hulp is welkom.

    Ik ben bezig met een nieuw huis (nieuwbouw) huiskamer 45m2 en om het meteen goed te doen (kun je de kabels netjes wegwerken) een nieuwe versterker + 5.1 set.

    Na mij wat in te lezen over versterkers ben ik gekomen tot de Onkyo TX-NR616 en de een speakerset van Teufel de LT 2 Mk2

    http://www.teufelaudio.nl/home-cinem...t-l-p9513.html Zwart
    http://www.bol.com/nl/p/onkyo-tx-nr6...0000012378978/ versterker

    Nu heb ik ook gelezen dar Harman Kardon een nieuwe soort versterker op de markt heeft gebracht de: http://www.bol.com/nl/p/harman-kardo...0000009637148/

    Deze is net iets duurder maar ik lees gemengde verhalen op internet.

    Het zal moeilijk zijn maar kan iemand mij tekst en uitleg geven of ik er verstandig aan doe deze speakerset te kopen i.c.m. deze onkyo of harman versterker.

    Ik wil rond de 1500 euro totaal uitgeven een aangezien mijn bank midden in de kamer staat wil ik kolom/zuilspeakers gebruiken.

    Verder wil ik een beetje future proof zitten betreft apparatuur (4K, 3D etc) Nu weet ik dat Onkyo al met een nieuw model komt de 626 deze kan 4K ook daadwerkelijk vanaf de bron doorsturen en de 616 niet.

    Gelukkig heb ik nog geen haast en kan wachten tot deze evt. ook +-400 euro kost.

    Hopelijk kan iemand mij helpen

    Bedankt alvast.

    Edit: Komen alle onkyo versterkers met z'n microfoon torentje om je geluid ideaal af te stellen vanaf de positie waar je zit? Dit zie ik namelijk zowel bij de 616 als de 626 er niet bij staan. Dit wordt wel vermeld bij de Harman versterker.
    Laatst aangepast door theregiment : 23-04-2013 om 08:01

  2. #2

    Standaard

    Het microfoon torentje is in werkelijkheid een kleine meet-microfoon die je kunt gebruiken om de receiver zichzelf in te laten stellen. Deze wordt bij iedere receiver geleverd die voorzien is van een 'auto-setup'. Een receiver die voorzien is van een 'auto-setup' kun je herkennen aan een ingang op de voorkant waar 'set-up mic' oid bij staat. In het geval van de 616 en de 626 van Onkyo is de 'auto-setup' van Audyssey en wordt "het torentje" er dus bijgeleverd.

    HK is een merk is dat net als Marantz, zich meer richt op audiofielen en daardoor wat minder mogelijkheden heeft als de modellen van merken als Onkyo. Verder zijn de nieuwste modellen van HK voorzien van een ander soort voeding en eindversterking waardoor deze geen grote transformator en koelblokken meer hebben, maar wel meer elektronische componenten. Welke invloed dit op de lange termijn heeft is dus nog niet bekend, omdat deze technieken zich daarvoor eerst nog moeten bewijzen.

    Als je nog geen haast hebt, is het dus verstandiger om eerst te gaan luisteren en te vergelijken. Hierdoor zal je zelf ervaring op doen, wat de kans op een miskoop kleiner zal maken.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Het microfoon torentje is in werkelijkheid een kleine meet-microfoon die je kunt gebruiken om de receiver zichzelf in te laten stellen. Deze wordt bij iedere receiver geleverd die voorzien is van een 'auto-setup'. Een receiver die voorzien is van een 'auto-setup' kun je herkennen aan een ingang op de voorkant waar 'set-up mic' oid bij staat. In het geval van de 616 en de 626 van Onkyo is de 'auto-setup' van Audyssey en wordt "het torentje" er dus bijgeleverd.

    HK is een merk is dat net als Marantz, zich meer richt op audiofielen en daardoor wat minder mogelijkheden heeft als de modellen van merken als Onkyo. Verder zijn de nieuwste modellen van HK voorzien van een ander soort voeding en eindversterking waardoor deze geen grote transformator en koelblokken meer hebben, maar wel meer elektronische componenten. Welke invloed dit op de lange termijn heeft is dus nog niet bekend, omdat deze technieken zich daarvoor eerst nog moeten bewijzen.

    Als je nog geen haast hebt, is het dus verstandiger om eerst te gaan luisteren en te vergelijken. Hierdoor zal je zelf ervaring op doen, wat de kans op een miskoop kleiner zal maken.
    Dankje Gerco,

    Het verhaal over de instel mic stond wel duidelijk op de site van harman maar niet bij onkyo, goed om te weten dat ze het sowieso bevatten.

    Wat betreft de teufel speakers is hier moeilijk wat over te vinden en luisteren gaat alleen als ze thuis staan bij dit merk
    Maar misschien heb jij de kennis en de weet wat voor soort speakers dit zijn en of je deze echt moet richten om goed geluid te krijgen?

    Ze zullen voornamelijk voor film gebruikt worden en evt. voor muziek. Aangezien een Av versterker niet echt energie zuinig is komt er voor muziek sowieso nog een andere oplossing.

    Op dit moment heb ik een logitech Z5500 set en denk dat iedere stap vooruit al 100x beter klinkt dus of ik snel een miskoop zal doen betwijfel ik + ik ben niks gewend

    Ik denk sowieso dat de Onkyo 626 een betere keuze is betreft toekomst perspectief en ook nog goedkoper dan bv de Harman AR 370.

    Ik heb vandaag al veel gelezen en de Onkyo ondersteund alle Ohm types dus dat zit wel snor, maar hoe zit het met de versterking richting de speakers 160w vanuit de versterker per kanaal op een speaker met max 140watt belastbaar vermogen.

    Kan dit kwaad of wil dit niet meer zeggen dan dat de box een zwaardere versterker aan kan en met 160w output kun je je speakers zeker niet opblazen of?

    Ik heb overgens hier al veel gezocht en gelezen maar veel berichten zijn wat gedateerd of is er niet veel meer veranderd in de afgelopen 5/6jaar qua techniek. Weet wel dat ze 15jaar geleden ook al van die zware koelblokken en transformators gebruikte in versterkers
    Laatst aangepast door theregiment : 23-04-2013 om 12:52

  4. #4

    Standaard

    Wanneer je kiest voor een AV receiver heb je vaak het beste van 2 werelden nl. die van stereo en van meer-kanaals weergave. Je hoeft dan in principe dus geen aparte versterker te kopen om naar muziek te kunnen luisteren.
    Daar komt bij dat je met een receiver vaak een mooier geluidsbeeld kunt maken, omdat daarmee de weergave makkelijker aangepast kan worden op de luidsprekers en de sub. Hierdoor zal het net zo gedetailleerd en vol klinken als met versterker en 2 grote luidsprekers. Vaak zijn deze net zo zuinig met energie, omdat versterkers vaak ook blindvermogen opnemen voor de reserves. Met een receiver heb je dus niet alleen een mooi geluidsbeeld, maar ook een hoog rendement.

    Het aantal Watts dat een receiver kan leveren is bijna nooit duidelijk gespecificeerd, wat voor veel speculatie zorgt. Een receiver met 40Watt per kanaal kan daardoor krachtiger zijn dan een model met 160Watt per kanaal. Je moet dit dus kunnen schatten op basis van de manier waarop dit gemeten is. Dit betekent dat je ook moet kijken naar de hoeveelheid vervorming, de frekwenties, de impedantie en het aantal kanalen wat daarbij belast is.

    In het geval van de 616 en de 626 van Onkyo en AVR270 van HK mag je er van uit gaan dat het te vergelijken is met een stereo versterker van 60Watt wat bij 8 Ohm, ~0,06% vervorming(THD) en 20-20.000Hz gemeten is. Bij 4 Ohm zal dat van een HK waarschijnlijk hoger zijn, omdat een HK vaak wat grotere reserves heeft. Een HK zal daardoor wat minder moeite met pieken en dalen in de geluidsniveaus hebben dan een Onkyo.

    De belastbaarheid van een luidspreker wordt vaak bepaald door het formaat en aantal van de grootste weergevers. Het is daarom logisch dat luidsprekers met 1 kleine woofer hebben een lagere belastbaarheid hebben dan met 2 (of soms 3) grote woofers. Een receiver als de 616 zal dus voldoende uitgangsvermogen en reserves hebben om luidsprekers als die van een LT2-set onder controle te kunnen houden.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door theregiment Bekijk bericht
    Weet wel dat ze 15jaar geleden ook al van die zware koelblokken en transformators gebruikte in versterkers
    Het verhaal daar achter zal ik jou (en DVDPF) besparen.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 23-04-2013 om 13:13
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Wanneer je kiest voor een AV receiver heb je vaak het beste van 2 werelden nl. die van stereo en van meer-kanaals weergave. Je hoeft dan in principe dus geen aparte versterker te kopen om naar muziek te kunnen luisteren.
    Daar komt bij dat je met een receiver vaak een mooier geluidsbeeld kunt maken, omdat daarmee de weergave makkelijker aangepast kan worden op de luidsprekers en de sub. Hierdoor zal het net zo gedetailleerd en vol klinken als met versterker en 2 grote luidsprekers. Vaak zijn deze net zo zuinig met energie, omdat versterkers vaak ook blindvermogen opnemen voor de reserves. Met een receiver heb je dus niet alleen een mooi geluidsbeeld, maar ook een hoog rendement.

    Het aantal Watts dat een receiver kan leveren is bijna nooit duidelijk gespecificeerd, wat voor veel speculatie zorgt. Een receiver met 40Watt per kanaal kan daardoor krachtiger zijn dan een model met 160Watt per kanaal. Je moet dit dus kunnen schatten op basis van de manier waarop dit gemeten is. Dit betekent dat je ook moet kijken naar de hoeveelheid vervorming, de frekwenties, de impedantie en het aantal kanalen wat daarbij belast is.

    In het geval van de 616 en de 626 van Onkyo en AVR270 van HK mag je er van uit gaan dat het te vergelijken is met een stereo versterker van 60Watt wat bij 8 Ohm, ~0,06% vervorming(THD) en 20-20.000Hz gemeten is. Bij 4 Ohm zal dat van een HK waarschijnlijk hoger zijn, omdat een HK vaak wat grotere reserves heeft. Een HK zal daardoor wat minder moeite met pieken en dalen in de geluidsniveaus hebben dan een Onkyo.

    De belastbaarheid van een luidspreker wordt vaak bepaald door het formaat en aantal van de grootste weergevers. Het is daarom logisch dat luidsprekers met 1 kleine woofer hebben een lagere belastbaarheid hebben dan met 2 (of soms 3) grote woofers. Een receiver als de 616 zal dus voldoende uitgangsvermogen en reserves hebben om luidsprekers als die van een LT2-set onder controle te kunnen houden.


    Het verhaal daar achter zal ik jou (en DVDPF) besparen.
    Haha thx, hij heeft nog niet gereageerd

  6. #6

    Standaard

    Zou ook eens gaan kijken naar de pioneer vsx 922.
    De meeste pioneers van de laatste jaren worden in hun prijsklasse overal als beste getest.
    Bv in whathifi en audiovision en heimkino om maar een paar bladen te noemen.
    Mischien een overweging waard.
    Succes ermee.
    Sony vplhw 50 es beamer,samsung ps 64d 8000 plasma,teufel system 5 thx select 2 5.2 speakers,pioneer lx 53 thx select 2 , onkyo bd809 thx blurayspeler, pioneer bdp lx55.
    Thx bekabeling, stroomverzorging monster ht hts 2600, dedicated ht.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jamiev Bekijk bericht
    Zou ook eens gaan kijken naar de pioneer vsx 922.
    De meeste pioneers van de laatste jaren worden in hun prijsklasse overal als beste getest.
    Bv in whathifi en audiovision en heimkino om maar een paar bladen te noemen.
    Mischien een overweging waard.
    Succes ermee.
    Dankje voor de tip, deze zien er ook goed uit inderdaad. Helaas wil ik wel een beetje future proof zijn voor zover dat mogelijk is en dan vind ik o.a 4K upscale en pass through toch wel een vereiste.

    Vandaar dat mijn voorkeur nu uitgaat naar de onkyo 626 maar zoals aangegeven staan alle opties nog open.
    Anders kan ik over een x aantal jaar weer een nieuwe versterker kopen en dat ben ik eerlijk gezegd niet van plan.

    Verder vraag ik mij af of 5cm ruimte boven de versterker in een klep kast voldoende is om zijn warmte kwijt te kunnen?
    Ik kan evt. achterin 1a2 extra gaten maken voor betere luchtstroom.

    Kan natuurlijk nog wachten op de volgende generatie van de vsx 922 dan zal dit sowieso wel een standaard zijn op alle spelers
    Ben misschien een beetje vroeg maar heb hem ergens in december pas nodig maar ik weet dat mij goed laten informeren veel tijd kost en ik wil geen overhaaste beslissingen nemen.

  8. #8

    Standaard

    Zou met de aanschaf van een reciever 4k niet op de eerste plaats zetten in je overweging.
    Je bent dan wel futureproof maar als dit doorzet moet je de tv sowieso gaan vervangen en het is allemaal nog zo onzeker wat 4k betreft.
    Maar neem je tijd en kijk goed rond wat voor jouw de beste keus is.
    Sony vplhw 50 es beamer,samsung ps 64d 8000 plasma,teufel system 5 thx select 2 5.2 speakers,pioneer lx 53 thx select 2 , onkyo bd809 thx blurayspeler, pioneer bdp lx55.
    Thx bekabeling, stroomverzorging monster ht hts 2600, dedicated ht.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jamiev Bekijk bericht
    Zou met de aanschaf van een reciever 4k niet op de eerste plaats zetten in je overweging.
    Je bent dan wel futureproof maar als dit doorzet moet je de tv sowieso gaan vervangen en het is allemaal nog zo onzeker wat 4k betreft.
    Maar neem je tijd en kijk goed rond wat voor jouw de beste keus is.
    Klopt, maar een nieuwe tv moet er in de loop van de tijd toch komen en dan zit ik alvast goed met mijn versterker + speakers.

    Het is jammer dat de Pioneer net een aantal functies mist die ik hier wel graag op terug zou willen zien.
    De versie van pioneer die deze mogelijkheden wel bied kost meteen 1300 euro en dat vind ik echt veel te gortig.

    +-500 euro is wel mijn max. De Onkyo 626 is nu ook nog te duur maar deze zal rond de kerstdagen ook wel in prijs zijn gedaald tot een 500 euro dan heb ik hem ook pas nodig dus

    Wat voor kabel dikte kun je b.t.w. het beste nemen 2x 2.5?

  10. #10

    Standaard

    Met kabels kun je ook alle kanten op,denk dat je met deze dikte wel goed zit.
    Bij het teufel set wat je voor ogen hebt krijg je deze maand een kabel set voor niets erbij.
    Maar dit zal nog wel tevroeg voor je zijn.
    Persoonlijk heb ik goede ervaringen met teufel,ze leveren prima service.
    Sony vplhw 50 es beamer,samsung ps 64d 8000 plasma,teufel system 5 thx select 2 5.2 speakers,pioneer lx 53 thx select 2 , onkyo bd809 thx blurayspeler, pioneer bdp lx55.
    Thx bekabeling, stroomverzorging monster ht hts 2600, dedicated ht.

  11. #11

    Standaard

    Ik heb even het een en ander gelezen en ben naar de winkel geweest en voor mij zou zelfs de Onkyo 525 voldoende zijn. Op de 626 zitten een aantal features die ik toch nooit ga gebruiken (bv bi-amping).

    Verder zit je met 2x2.5 altijd wel goed (mits je speakers het aan kunnen).

    We worden vanzelf wel wijzer met hulp van anderen dan!

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door theregiment Bekijk bericht
    Ik heb even het een en ander gelezen en ben naar de winkel geweest en voor mij zou zelfs de Onkyo 525 voldoende zijn. Op de 626 zitten een aantal features die ik toch nooit ga gebruiken (bv bi-amping).

    Verder zit je met 2x2.5 altijd wel goed (mits je speakers het aan kunnen).

    We worden vanzelf wel wijzer met hulp van anderen dan!
    Neem nou een zo krachtig mogelijke receiver, dan heb je meer reserves en dan klinkt het bij lage volumes ook nog steeds goed!!
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door peptalk Bekijk bericht
    Neem nou een zo krachtig mogelijke receiver, dan heb je meer reserves en dan klinkt het bij lage volumes ook nog steeds goed!!
    Is het niet zo dan dat de 626 7.2 160w per kanaal even sterk is als de 525 5.2 met 130w per kanaal omdat hij 2 speakers minder moet aansturen.. Het is eerder een aan name dan dat ik er verstand van heb hoor

    Verder heeft de 626 een aantal te verwaarlozen opties die ik toch nooit ga gebruiken.

    Maar als jij over een 'krachtige' versterker spreekt, waar heb je het dan precies over?

    Want de wattages die de leveranciers tonen zijn gemeten op 1 kanaal, dit is nooit representatief.

    Als een speaker dit vermogen kan leveren:
    max. belastbaarheid (IEC - Long Term) 100 Watt
    max. belastbaarheid (IEC - Short Term) 140 Watt
    Impedantie 4-8 Ohm
    Frequentiebereik van/tot 200-22000 Hz
    Scheidingsfrequentie tot woofer (aanbevolen) 150-200 Hz
    Max 89 dB

    Hoe kom ik er dan in godsnaam achter of een versterker van 130w per kanaal of 160w per kanaal voldoende is..
    Laatst aangepast door theregiment : 26-04-2013 om 21:44

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door theregiment Bekijk bericht
    Is het niet zo dan dat de 626 7.2 160w per kanaal even sterk is als de 525 5.2 met 130w per kanaal omdat hij 2 speakers minder moet aansturen.. Het is eerder een aan name dan dat ik er verstand van heb hoor

    Verder heeft de 626 een aantal te verwaarlozen opties die ik toch nooit ga gebruiken.

    Maar als jij over een 'krachtige' versterker spreekt, waar heb je het dan precies over?

    Want de wattages die de leveranciers tonen zijn gemeten op 1 kanaal, dit is nooit representatief.

    Als een speaker dit vermogen kan leveren:
    max. belastbaarheid (IEC - Long Term) 100 Watt
    max. belastbaarheid (IEC - Short Term) 140 Watt
    Impedantie 4-8 Ohm
    Frequentiebereik van/tot 200-22000 Hz
    Scheidingsfrequentie tot woofer (aanbevolen) 150-200 Hz
    Max 89 dB

    Hoe kom ik er dan in godsnaam achter of een versterker van 130w per kanaal of 160w per kanaal voldoende is..
    Zoals je zelf aangeeft is het Wattage wat veel fabrikanten opgeven nooit representatief. In het geval van Onkyo belasten ze bij het meten maar van 1 kanaal, bij relatief veel vervorming, een lage impedantie en 1 frekwentie. Hierdoor lijkt het alsof modellen van fabrikanten als Onkyo en Yamaha veel krachtiger zijn als van andere fabrikanten, terwijl dit in werkelijkheid niet zo is. Eigenlijk zouden ze dit op dezelfde manier moeten specificeren als bij stereo versterkers, maar dat is schijnbaar te veel moeite.

    Om het werkelijke continu uitgangsvermogen te kunnen bepalen, zal je dus moeten kijken naar hoe het gemeten is en deze gegevens moeten vergelijken met die van andere modellen. Zelf denk ik dat het bij de 626 ongeveer 60Watt en bij de 525 ongeveer 50Watt zal zijn bij 8 Ohm, 20-20.000Hz, ~0,06% vervorming(THD) en alle kanalen belast. Dit is over het algemeen per kanaal voldoende voor een luidspreker met een woofer tussen de 13 en 16cm of met 2 woofers van 10cm. Als de 'fronts' groter zijn en je genoeg hebt aan 5.1, dan kun je het 1,5 vermenigvuldigen door gebruik te maken van 'bi-amping'. Op deze manier kun je de set zo samenstellen dat het geluid bij hoge geluidssterktes niet veel meer vervorming zal hebben dan bij lage geluidssterktes. Daar komt bij dat het ook afhankelijk is van het formaat van de ruimte en de afstanden die het geluid af moet leggen. Voor een grote ruimte zal je dus wat meer vermogen nodig hebben als voor een kleine ruimte.

    Of een receiver krachtig genoeg is voor de luidspreker, is dus afhankelijk de bezetting en het formaat van de luidsprekers en het formaat van de ruimte.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •