De resultaten 1 tot 8 van 8 worden weergegeven.

Discussie: 4K upscaling

  1. #1

    Standaard 4K upscaling

    Bijna elke BD-speler kan DVD upscalen naar 1080p en sommige nieuwe BD-spelers kunnen 1080p upscalen naar 4K.
    Maar wat met DVD upscalen naar 4K ? Wat met je DVD-collectie als 4K de standaard zal worden ?
    Ik lees ook dat de meeste 4K-televisies een ingebouwde upscaling hebben, ook van 1080p naar 4K.
    Wat is het resultaat dan als je een DVD speelt en de BD-speler die upscaled naar 1080p en is aangesloten op een 4K-televisie?
    Krijgen we dan nog een upscaling? En welke resultaten mag je daarvan verwachten?

  2. #2

    Standaard

    Niemand die hierover een beetje kennis heeft?

  3. #3

    Standaard

    Je kunt altijd kiezen of je de Blu-ray speler laat upscalen of dat aan de TV overlaat. Feit is wel dat upscalen in de meeste gevallen het beeld niet fraaier maakt. Het mooiste resultaat krijg je als het bronmateriaal dezelfde resolutie heeft als het afspeelapparaat. Dan hoeft er niets bij verzonnen te worden. Downscalen, zo is mijn ervaring, levert nog altijd een betere kwaliteit dan upscalen.
    Een DVD naar 4K-formaat laten upscalen en dan ook nog op een groot scherm bekijken: ik denk dat je hoofdpijn gaat krijgen of je gaat ergeren aan allerlei onregelmatigheden in het beeld. Ik denk nooit de 4K de standaard zal worden, maar ik kan niet in de toekomst kijken. SACD, SuperBit DVD enz. zijn ook ook enorm geflopt of sterke niche-producten geworden, en zo zijn er meer uitvindingen op audio en video gebied die maar een marginale verbetering lieten zien en het dasardoor niet gered hebben.

  4. #4

    Standaard

    Ik heb zeker mijn twijfels of 4K zal doorbreken, maar zoals je zegt, we kunnen niet in de toekomst kijken. Maar zo'n 84 inch flatscreen is wel prachtig ... Ze hebben die bijvoorbeeld hier staan in de Saturn Wilrijk. Het demo-materiaal zal natuurlijk zorgen dat het er allemaal goed uitziet. Maar ik zou liever eens een gewone DVD zien spelen op zo'n scherm. Want wat jij zegt is natuurlijk technisch 100% correct, maar niet in de realiteit. Niet alle beeldmateriaal zal ooit in 4K beschikbaar zijn. Denk maar aan je eigen home-video's, films die enkel op VHS bestaan of op DVD. Ik heb nu een 52" Full HD van Philips met ambilight en daarop is alles acceptabel te bekijken, maar of dat voor zo'n kanjer van 84" met 4K resolutie nog zal gelden ... ?

  5. #5
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Doorbreken is ook een groot woord, maar het zal uiteindelijk de standaard zijn van de nieuwe tv's over een paar jaar. De vraag is of er überhaubt nog iets echt zal doorbreken? Dat zal ook pas gebeuren als de kwaliteit van het beeld een flinke injectie krijgt en dan denk ik eerder aan de OLED (of evt.alternatieve techniek) dan de aangeboden resolutie. De noodzaak tot meer detail in het beeld is met de huidige standaard ook al niet groot, terwijl de kwaliteit van de weergevers zelf de laatste jaren niet echt verbijsterend is verbeterd. Sterker nog, het is de reden dat Plasma nog steeds leeft en voor de criticasters en experts nog steeds de referentie standaard is. Het was toen, anno 2006, niet de upgrade van 1080i HDready naar FullHD wat indruk maakte, maar het nog immer ongeëvenaarde zwart niveau en foutloze weergave van de KURO en daarmee de kwaliteit boost.

    Als ze het straks lukt om beiden te combineren en dat in grotere maten, heb ik wat om naar uit te kijken. Ik hoop het dus wel!
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  6. #6

    Standaard

    Denk eerder dat je de zin of onzin van 4K in overweging moet nemen, wanneer heeft het zin en wanneer is het gewoon pure onzin.

    Onzin is het om 4K te nemen op een 32inch huis en tuin kneuterTVtje en daar vervolgens 3 meter vanaf te gaan zitten, geld zelfs voor nog wel grotere maten, maar dat alles dien je dan wel met een bijpassende kijkafstand te overwegen.

    Wanneer heeft 4K dan wel enige zin...... dat zou je kunnen vergelijken met de behoefte die ontstond toen er bijvoorbeeld in de US steeds grotere schermen kwamen en de NTSC resolutie(SD) van 480 beeldlijnen toen wel erg duidelijk tekort ging komen. Eerst werd de stap naar HDReady gemaakt (720 beeldlijnen) en daarna de stap naar wat we nu Full HD noemen met 1080 beeldlijnen. (het hele technische verhaal is iets uitgebreider, maar houd het toch liever gewoon simpel). De industrie noemt het 4K uit de trend van het is 4x de resolutie van Full HD, maar in weze is het gewoon 2 het het aantal beeldlijnen van Full HD namelijk 2160.

    Ziet een goede DVD er slecht uit of een groot Full HD scherm? Niet echt slecht, maar de bron resolutie zal het beeld nooit zoveel detail/scherpte kunnen geven als een Blue Ray die wel overeenkomstig is opgenomen. Wat was met de DVD op een HD TV, zou je dus net zo makkelijk voor jezelf kunnen vergelijken met hoe het zal zijn als je een Blu Ray afspeelt op een grote 4K TV. Nu is 84inch voor 4K begrippen niet echt groot, de mensen die projecteren weten nu wel wat ik bedoel.

    Wat ook een belangrijk gegeven is in het resolutie gebeuren, is de pixel grootte zelf en hoe dicht ze op elkaar staan. Met andere woorden, als je een groot 4K scherm hebt met hele kleine pixels die grote kieren tussen elkaar hebben, dan is dat ook geen gezicht, bij het LCD projecteren wordt dat wel een raster genoemd, net alsof je door kippengaas zit te kijken( de betere projectoren kregen pixels die dichter op elkaar staan, bijvoorbeeld JVC met zijn D-ILA en Sony met zijn SXRD projectoren)

    Heeft 4K echt zin?

    Alleen bij de echt grote schermen, en dan heb ik het niet over 65inch, want in het 4K gebeuren is dat eerder klein dan groot.. Dan is er nog de bijpassende kijkafstand en het bronmateriaal. Nu kijk ik zelf nog regelmatig TV series die op DVD staan op een 2 meter breed scherm, er zullen mensen zijn(die er geen verstand van hebben) die dat niet mooi vinden, het is niet zo scherp als een Blue Ray op hun 32inch TV...... nee, dat moge duidelijk zijn, maar als je de techniek begrijpt en dan het resultaat ziet, dan is het erg mooi, zelf kan ik echt genieten van het in mijn ogen prachtige beeld

    Heb mezelf al eens afgevraagd waarom ze niet ook een 60Inch 4K TV in de winkels hebben gezet.... of je dan zou zien dat het dan wel of geen nut heeft, net als HD ready en Full HD dat hadden bij bepaalde maten en kijkafstanden.

    Zo'n grote 4K TV, heb ze zien spelen, verschrikkelijk mooi met passief full HD 3D, daar kan nu even niets tegenop, maar voor de rest...... het blijft LCD met die overdreven kleuren en dat toch wat kunstmatige beeld..... Ach en zolang er geen 4K bronmateriaal is, het is dan wat een DVD is op een HD TV en een Blue Ray op een 4K TV..... Je bepaald uiteindelijk zelf wat je er van vind en of je het wilt aanschaffen of niet, en de zin of onzin, ach als het je hobby is..... dan denk je niet altijd met het verstand, er is ook nog zoiets als de liefde en het gevoel voor de hobby
    Have fun and enjoy your collection

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Denk eerder dat je de zin of onzin van 4K in overweging moet nemen, wanneer heeft het zin en wanneer is het gewoon pure onzin.

    Onzin is het om 4K te nemen op een 32inch huis en tuin kneuterTVtje en daar vervolgens 3 meter vanaf te gaan zitten, geld zelfs voor nog wel grotere maten, maar dat alles dien je dan wel met een bijpassende kijkafstand te overwegen.

    Wanneer heeft 4K dan wel enige zin...... dat zou je kunnen vergelijken met de behoefte die ontstond toen er bijvoorbeeld in de US steeds grotere schermen kwamen en de NTSC resolutie(SD) van 480 beeldlijnen toen wel erg duidelijk tekort ging komen. Eerst werd de stap naar HDReady gemaakt (720 beeldlijnen) en daarna de stap naar wat we nu Full HD noemen met 1080 beeldlijnen. (het hele technische verhaal is iets uitgebreider, maar houd het toch liever gewoon simpel). De industrie noemt het 4K uit de trend van het is 4x de resolutie van Full HD, maar in weze is het gewoon 2 het het aantal beeldlijnen van Full HD namelijk 2160.

    Ziet een goede DVD er slecht uit of een groot Full HD scherm? Niet echt slecht, maar de bron resolutie zal het beeld nooit zoveel detail/scherpte kunnen geven als een Blue Ray die wel overeenkomstig is opgenomen. Wat was met de DVD op een HD TV, zou je dus net zo makkelijk voor jezelf kunnen vergelijken met hoe het zal zijn als je een Blu Ray afspeelt op een grote 4K TV. Nu is 84inch voor 4K begrippen niet echt groot, de mensen die projecteren weten nu wel wat ik bedoel.

    Wat ook een belangrijk gegeven is in het resolutie gebeuren, is de pixel grootte zelf en hoe dicht ze op elkaar staan. Met andere woorden, als je een groot 4K scherm hebt met hele kleine pixels die grote kieren tussen elkaar hebben, dan is dat ook geen gezicht, bij het LCD projecteren wordt dat wel een raster genoemd, net alsof je door kippengaas zit te kijken( de betere projectoren kregen pixels die dichter op elkaar staan, bijvoorbeeld JVC met zijn D-ILA en Sony met zijn SXRD projectoren)

    Heeft 4K echt zin?

    Alleen bij de echt grote schermen, en dan heb ik het niet over 65inch, want in het 4K gebeuren is dat eerder klein dan groot.. Dan is er nog de bijpassende kijkafstand en het bronmateriaal. Nu kijk ik zelf nog regelmatig TV series die op DVD staan op een 2 meter breed scherm, er zullen mensen zijn(die er geen verstand van hebben) die dat niet mooi vinden, het is niet zo scherp als een Blue Ray op hun 32inch TV...... nee, dat moge duidelijk zijn, maar als je de techniek begrijpt en dan het resultaat ziet, dan is het erg mooi, zelf kan ik echt genieten van het in mijn ogen prachtige beeld

    Heb mezelf al eens afgevraagd waarom ze niet ook een 60Inch 4K TV in de winkels hebben gezet.... of je dan zou zien dat het dan wel of geen nut heeft, net als HD ready en Full HD dat hadden bij bepaalde maten en kijkafstanden.

    Zo'n grote 4K TV, heb ze zien spelen, verschrikkelijk mooi met passief full HD 3D, daar kan nu even niets tegenop, maar voor de rest...... het blijft LCD met die overdreven kleuren en dat toch wat kunstmatige beeld..... Ach en zolang er geen 4K bronmateriaal is, het is dan wat een DVD is op een HD TV en een Blue Ray op een 4K TV..... Je bepaald uiteindelijk zelf wat je er van vind en of je het wilt aanschaffen of niet, en de zin of onzin, ach als het je hobby is..... dan denk je niet altijd met het verstand, er is ook nog zoiets als de liefde en het gevoel voor de hobby
    Bedankt voor je uitgebreide reactie.

    Ik ben voor bepaalde films inderdaad tevreden met het resultaat van een DVD op mijn 52" Full HD televisie, maar zou die wel graag eens zien spelen op zo'n 84" 4K televisie op een normale huiselijke kijkafstand.

  8. #8
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Inmiddels een jaar verder is er nog niet heel veel veranderd.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •