De resultaten 1 tot 6 van 6 worden weergegeven.

Discussie: Opvolger Blu-ray

  1. #1

    Standaard Opvolger Blu-ray

    Sony en Panasonic werken aan opvolger Blu-ray

    Dat melden de twee bedrijven maandag. Sony was ook al betrokken bij de ontwikkeling van de Blu-ray, samen met Philips en Pioneer.
    De opvolger van deze optische schijf zou minstens 300 gigabyte aan data moeten kunnen opslaan, zo'n zes keer meer dan een Blu-ray-disc. Het nieuwe opslagmedium moet in 2015 klaar voor gebruik zijn.

    Hoewel de officiële aankondiging de nieuwe technologie vooral aanprijst als een standaard voor professioneel gebruik, zal de nieuwe schijf vermoedelijk ook mogelijkheden bieden voor consumenten. Er is nu nog geen standaardformaat om ultra hd-video's op te verspreiden.

    4k-resolutie
    Sinds kort zijn ook in Nederland televisies met een ultra hd-resolutie te koop. Die tv's hebben vier keer zo veel pixels als tv's met een full hd-resolutie, maar er is nog weinig materiaal beschikbaar in die hoge kwaliteit.

    Blu-rays bieden technisch gezien wel ondersteuning voor ultra hd-resoluties, maar daarvoor zijn extra schijflagen nodig. Veel huidige Blu-ray-spelers ondersteunen bovendien geen video's in 4k-resoluties. Sommige modellen kunnen full hd-video's wel 'opschalen' naar ultra hd.

    Sony maakt al een ultra hd-mediaspeler, die geen optische schijven gebruikt. De speler, die in de VS 699 dollar zal kosten, bevat bij aankoop 10 films en zal nieuw materiaal kunnen downloaden van een ultra hd-videodienst die Sony binnenkort lanceert.

    Bron: nu.nl

  2. #2

    Standaard

    4x zo scherp dan full HD.... Leuk!
    Maar er zal toch een grens zijn aan wat het menselijk oog en oor kan waarnemen...?
    HT opstelling: Philips 42PFL6007H; Epson TW1000; Onkyo TX-NR808; Onkyo Dv-BD507; AC Ryan Playon HD 2; Humax 5050C; TMA Twister 8000; TMA compact 10

  3. #3

    Standaard

    Wordt films dan ook op een blu-ray geplaatst of gaat men weer een nieuwe medium uitvinden... En wat doet men dan met de digitale download. Heb zo'n tv al eens zien spelen in de winkel. Zag er indrukwekkend uit maar of dit bij elke film wel zal werken. En hoe zoen normale blu-ray's eruit of zo'n scherm ?

  4. #4

    Standaard

    Juist ja...

    Misschien goede technologie maar gelet op de economische/maatschappelijke ontwikkelingen minstens een decennium te vroeg, IMO, omdat:
    * Lang niet iedereen al overgegaan is op BluRay van DVD; een hoop vinden DVD goed genoeg qua visueel/audio afspeelkwaliteit
    * Lang niet iedereen naar BluRay gaat vanwege het prijskaartje t.o.v. DVD
    * Naar ik beluister meer mensen een platte breedbeeld TV kopen voor het plat zijn, niet voor de resolutie enz. Het merendeel is eerder verslaafd aan TV dan aan film
    ---> Oftewel, naar huidige situatie is dit niet voor de massa maar een niche product
    * Dit een nieuwe speler, en voor werkelijke 4K, een nieuwe TV en wellicht een tussengeknoopte versterker/reveiver vereist (= duizenden eurootjes...)
    * De nodige oudere films al aangeven dat beter dan BluRay twijfelachtig is (filmkorrel), bij de nieuwste films daarentegen vinden sommige recensenten de in 4K geschoten film onrealistisch scherp...
    * De tussenliggende stap, 3D BluRay ternauwernood aanslaat (wat mij betreft bewezen door het geringe aanbod aan zulke films) --> is er een markt voor beter-dan-BluRay?
    * Ik nog geen enkel aanbod van 4K BR films heb gezien
    * Tegen de tijd dat het publiek wèl rijp is voor zulk 4K materiaal, een 300 GB schijfje net zo modern is als nu een 1,4 MB floppy disk...

    Net zoals nu men een 'premium prijs' vraagt voor BR boven DVD, voor 3D BR boven BR, zal er een premium prijs gevraagd worden voor 4K filmpjes. Wees niet verbaasd als het dichtbij 'onbetaalbaar' komt in de eerste pakweg 10 jaar na introductie.
    Met, naar mijn inschatting, aldus zeer geringe vraag zal de aanwas van nieuwe titels laag zijn -- het terugverdienpunt ligt te ver weg. Wees niet verbaasd als de 10 films bij de speler voor de voorzienbare tijd het enig beschikbare materiaal is, buiten een enkel nieuw geschoten film...

    Kortom, prachtig, maar voor het moment in de categorie digitale audio cassette, SACD, ....
    Laatst aangepast door EricO : 29-07-2013 om 13:50
    "Only one human captain has ever survived battle with a Minbari fleet. He is behind me, you are in front of me. If you value your lives, be somewhere else." (Babylon 5)

  5. #5

    Standaard

    Sony en Panasonic werken er aan, maar het zal nog zeker enkele jaren duren...en misschien nog wel 10 jaar voordat dit op de markt komt. Ik verwacht dat deze crisis zoal zo nog 5 jaar duurt, dat er vanaf dan misschien animo word....??? Zelfs dat is nog maar de vraag, want een blu ray downloaden kost al veel geld, laat staan voor 300GB schijven.

  6. #6

    Standaard

    En de eerste 4K Ultra HD Blu-ray-spelers liggen sinds deze week in de (Amerikaanse) winkels: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2498972,00.asp

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •