De resultaten 1 tot 7 van 7 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Video op zelf gebrande BD helemaal weg

    Wie begrijpt dit??
    Ik heb met Pinnacle Studio 12 blurays gebrand van vakantiefilms op Maxell BD-R. Ik heb ze daarna op mijn bluray-speler meerdere keren bekeken. Nu ik ze (na een jaartje) wil weer wil bekijken, doen ze allemaal (in de afgelopen 3 jaar ongeveer 5 films) niets meer!!! Krijg melding 'disc-error' of hij wordt er gewoon uitgeworpen. Ook op de blurayspeler van mijn pc gebeurt er niets.
    Als ik de schijf op mijn pc bekijk (via eigenschappen), zijn ze helemaal leeg: 0 bytes gebruikt. Ik kan daarom ook geen kopie maken. Op het schijfje zie je dat er iets op gebrand is.
    Heeft iemand een idee wat er gebeurd is en of ik evt nog iets kan herstellen???

    Gr
    Ton

  2. #2

    Standaard

    Klinkt als een fraai staaltje van vergane schijf.... Alle zelfgebrande media zijn erg aan vergankelijkheid onderhevig, maar nog geen jaar voor een blu-ray is wel erg kort. Ik heb het echter met CD's ook gehad, dat ze na een jaar al niet meer te spelen waren.....
    Ik hoop maar dat je de originele opnames nog hebt, al dan niet op tape, of op je harde schijf... Meerdere kopieën maken op verschillende media is het advies....

    Hier een niet al te vrolijk bericht: http://www.mkbackup.nl/nl-html/mkbac...-houdbaar.html

    Hier overigens wel juist weer een optimistisch bericht over blu-rays... Maar ja klinkt niet alsof je daar veel aan hebt... Of dat het in jouw geval ook echt waar is.........


    Blu-ray niet gevoelig voor zonlicht
    Beschrijfbare cd's en dvd's van topkwaliteit hebben - op basis van kunstmatige verouderingstests - een levensduur van circa 100 jaar. De productie van blu-ray schijfjes is nog niet zo massaal, waardoor een paar grote namen (Panasonic, Sony en TDK) het merendeel van de producten leveren. Een verschil met cd's en dvd's is dat een beschrijfbare blu-ray geen organische laag gebruikt, maar een metalen legering (een paar laagjes metaal die met elkaar versmolten worden via laserlicht). Dit is een stabiele laag die praktisch ongevoelig is voor zonlicht.
    "Volg de spinnen...? Waarom is het niet gewoon: 'volg de vlindertjes'...."

  3. #3

    Standaard

    Je kan nog dit copy program proberen (of andere disc recovery programs) Ik las dat deze ook schijnt te werken als recovery tool van niet meer speelbare dvds en blu rays. Geloof dat er een gratis proefperiode is dus kost je niets wie weet werkt het.
    de blu ray download nemen

    Mogelijk beter om in de toekomst blu ray M disc te nemen (geen organische laag meer) deze maand komt de 25gb blu ray versie erbij in dit rijtje
    http://eshop.macsales.com/search/m+disc+

  4. #4
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Altijd een image bewaren op je pc. Branden met Pinnacle is ook niet altijd even handig. Beter eerst opslaan als image en dan branden met een ander brandprogramma zoals bijv nero. Overigens bestaat de kans dat die image nog op je pc staat (als het om dezelfde pc gaat) Anders proberen de inhoud van de schijf te kopieren naar de pc. Alleen de map met videofiles is genoeg. De andere is leeg.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  5. #5

    Standaard

    Bedankt voor de reacties. Ik heb nog wel back-up's in de vorm van dvd-kwaliteit, maar heb uiteraard liever de HD-versie.
    Ga nu voortaan alle gemaakte HD-films op een harde schijf zetten, en daarnaast een bluray branden zoals Claudio heeft aangegeven.
    Het programma DVDfav dat door Vista Vision werd voorgesteld, werkte helaas ook niet (lees/schrijf-fout).

  6. #6

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door lovia Bekijk bericht
    Bedankt voor de reacties. Ik heb nog wel back-up's in de vorm van dvd-kwaliteit, maar heb uiteraard liever de HD-versie.
    Ga nu voortaan alle gemaakte HD-films op een harde schijf zetten, en daarnaast een bluray branden zoals Claudio heeft aangegeven.
    Het programma DVDfav dat door Vista Vision werd voorgesteld, werkte helaas ook niet (lees/schrijf-fout).
    Zou het materiaal op 2 verschillende HDD's zetten, je bent alles kwijt als die ene HDD onverhoopt crashed of bijvoorbeeld uit je handen of de kast valt.
    Als ik de berichten van de afgelopen tijd een beetje gevolgd heb, dan zou het materiaal op een HDD ook al geen eeuwen meer meegaan, maar nog
    maar een jaar of 10, afhankelijk hoeveel er op de schijf kan.
    Schijven met een heel grote opslagcapaciteit schijnen de data zeer dicht op elkaar te beschrijven waardoor de houdbaarheid korter is geworden.......
    Have fun and enjoy your collection

Tags voor deze thread

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •