Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 68 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard De ongeschreven wetten van de Handelforums

    De ongeschreven wetten van de Handel forums!

    Hallo allemaal,

    Er zijn veel mensen die niet goed weten hoe het handelen gaat op het forum van dvd.nl. Ik heb daarom onderstaande tekst geschreven over hoe je ongeveer met elkaar dient om te gaan en hoe je moet ruilen/kopen. Lees het rustig door en probeer ervan te leren wat je niet weet. Het helpt iedereen!

    Er zijn een paar simpele ongeschreven wetten voor de handel forums:

    Het is gebruikelijk om te (onder)handelen met de persoon die als eerste reageert, of in jouw topic, of via pm. Er zal er altijd 1 de eerste zijn. Die heeft dus ook het eerste recht. Het werkt dus niet zo dat je een aantal biedingen afwacht en daarna bepaalt wie hem mag kopen. Je moet echt het rijtje afgaan. Het kan natuurlijk voorkomen dat je tegen de eerste 4 zegt dat je niet in hun aanbod bent geïnteresseerd, gewoon omdat je al weet dat nummer 5 jou een superbod doet. Kijk, daar is niets op aan te merken.

    Het is ook niet gebruikelijk om mensen openlijk tegen elkaar te laten opbieden, je moet namelijk een vraagprijs vermelden.

    Met ruilen zitten er uiteraard enkele haken en ogen aan. Want tenslotte hoop jij de perfecte ruil te maken, dus wacht je net zolang tot die ene perfecte dvd wordt aangeboden. Dat is dus wat anders, daar kun je gerust tegen mensen zeggen dat je nog even afwacht wat er nog meer wordt aangeboden.....Doe dit niet te vaak, dan wordt met terecht ongeduldig. Als je echt maar 1 enkele dvd wilt hebben dan moet je dat duidelijk aangeven. Het geven van een wishlist zorgt voor veel duidelijkheid.

    Je moet natuurlijk als je eenmaal tot een ruil/koop bent gekomen via pm of email met die persoon adressen of bankgegevens uitwisselen. Je kunt er dan voor kiezen om te wachten met het opsturen van de dvd totdat hij geld heeft overgemaakt, je kunt ook direct elkaar vertrouwen en gelijk oversteken. Je zult daar zelf een keuze in maken, en die zal altijd door de andere partij gerespecteerd moeten worden.

    Het is te allen tijde verboden om in een thread winkelprijzen te noemen omdat je van mening bent dat de vraagprijs te hoog ligt. Je kunt dit altijd aan de verkoper melden via een pm. Vervuil andermans threads dus niet!! hier kun je erover lezen

    Kopers zullen zelf altijd goed moeten afwegen of ze een dergelijke hoge prijs wel willen betalen. Kijk daarom voordat je een dvd koopt goed in de Pricewatch wat de dvd 1e hands kost. Dit scheelt veel ergernis achteraf. Zorg er ook altijd voor dat je goed bent geïnformeerd door de verkoper/verruiler over welke versie precies en met welke specs de dvd is die je van hem of haar overneemt. Vraag daar dus specifiek naar!!

    Het is altijd belangrijk om een dvd goed op te sturen. Het gebeurt nog te vaak dat de ontvanger teleurgesteld wordt terwijl dat voorkomen had kunnen worden met een goede behandeling van de dvd en van de manier van opsturen. Hieronder dus enkele zeer belangrijke punten over hoe om te gaan met dvd's:


    • Probeer ten allen tijde je DVD te behandelen alsof ie van iemand anders is (dus met respect). Niemand zit te wachten op vingerafdrukken en kapotte cases en covers.
    • Verstuur DVD's altijd in een stevige envelop. Dat kan een bubbeltjesenvelop zijn, of zelfs een hardkartonnen doosje/envelop zoals bedrijven als Ezy en Devoted vanuit Australië dat doen.
    • Betreft het een DVD met kartonnen hoes (zoals bijv. Harry Potter): Zorg ervoor dat de deze goed stevig verpakt wordt. Een bubbeltjes envelop is dan vaak niet voldoende; gebruik extra kartonnen versteviging.
    • Leg op de DVD zelf voordat je hem sluit een stukje keukenpapier of bubbeltjesfolie. Dit zorgt ervoor dat de DVD niet gaat glijden in de case, waar krassen door kunnen ontstaan.



    Link naar de thread over het noemen van prijzen toegevoegd. Dan kun je snel lezen hoe men erover denkt.
    Link naar de algemene ergernis thread van DVD Veiling.

    Veilingen


    In de veiling is de eindtijd erg belangrijk. Het is daarom heel belangrijk dat iedereen zijn tijdinstellingen heel goed heeft staan. Het forum zet standaard de instelling op Greenwich Main Time. Dat is dus een uur te vroeg vergeleken met onze keukenklok. Het is daarom heel belangrijk dat IEDEREEN in zijn of haar profiel de tijd JUIST instelt. Dat betekent dat iedereen zijn tijdzone moet instellen op GMT + 1 uur, dit om problemen te voorkomen. Ik hoop hiermee toekomstige problemen in Veiling voor te zijn.

    Plussen en minnen. (Plussen en minnen zullen altijd eerst door de moderators beoordeeld worden)

    Wat hiernaast ook erg belangrijk is is om even duidelijk te stellen wanneer je een plus dan wel een min uitdeelt.
    De laatste tijd was daar onduidelijkheid over en ik merkte dat het nergens op het forum terug te vinden was over hoe en wat.


    Een plus kun je iemand geven na het volgende:

    • Je bent tevreden over de dvd (of meerdere) die je zojuist hebt ontvangen van de postbode.
    • Je bent blij dat de koper het geld heeft overgemaakt.


    Belangrijk om te benadrukken bij het geven van een plus is dat je hem geeft voor 1 transactie. Het maakt dus niet uit om hoeveel dvd's het gaat. Je kunt dus best 4 dvd's kopen van iemand en dat in 1x betalen. Hij geeft jou dan 1 plus voor het betalen en jij geeft hem dan 1 plus voor het ontvangen van de dvd's.

    Een min kun je iemand geven bij de volgende gevallen:


    • Je hebt de dvd beschadigd gekregen en het is duidelijk dat het NIET aan de post ligt maar aan de verpakkingsmethode van de verkoper.
    • De dvd blijkt nog voor de verkoop door de verkoper heel slecht behandelt te zijn geweest en je was in de veronderstelling dat de dvd in zeer goede staat verkeerde.
    • Je hebt nooit het geld gekregen voor je dvd die je verkocht hebt.
    • Na enkele bevestigingen zegt de verkoper plots dat hij de dvd toch maar wilt behouden, erg vervelend voor de koper dus. Andersom natuurlijk ook.


    Belangrijk puntje hierbij is dat je als koper van de dvd er nooit van moet uitgaan dat de dvd wel goed is en wel de goede regio is enzovoorts. Je moet om eigen teleurstelling te voorkomen vantevoren heel duidelijk vragen hoe de dvd is. Hoe is de conditie? Welke regio? Welke versie? Welk upc nummer? Al die vragen helpen je met je koop.

    ps. spui hieronder je aanvullingen of commentaar. Dan kan ik de tekst nog verbeteren.
    Ik hoop hiermee een beetje volledig te zijn geweest. Aanvullingen hierop kunnen naar me gestuurd worden via pm of naar de moderators.

    Alvast bedankt voor het meedenken!!

    Groet Rein Schaap

    Aangepast door Claudio Santulli op 23-09-2013. Met dank aan Rein Schaap voor het opstellen van deze leidraad waar wij graag naar verwijzen!

  2. #2

    Standaard

    Is volgens mij voor iedereen duidelijk!

    Ik vind het wel jammer dat er een vraagprijs bij moet worden vermeld, soms weet je echt niet wat je moet vragen door allerlei (lokale/tijdelijke) winkelaanbiedingen.

    Misschien ook wel leuk voor hier (bestaat al op ander forum):
    een dvd-veiling, waar men dus wel tegen elkaar kan opbieden terwijl de startprijs/einddatum is bepaald door de verkoper.
    Arrivederci

  3. #3

    Standaard Re: De ongeschreven wetten van de Handelforums

    Het is ook niet gebruikelijk om mensen openlijk tegen elkaar te laten opbieden, je moet namelijk een vraagprijs vermelden.


    Rein wie bepaald de vraagprijs en het is toch ook zo dat de een wat meer over heeft dan de ander voor een dvd dus wat is er mis mee om een paar euro meer te bieden als je de dvd graag wil.
    Een voorbeeld Rein als ik nou mijn volgende topic plaats met:
    Alle dvd,s 30 euro p.s. vraagprijs (maar je mag natuurlijk ook een redelijk bod doen) MAG DIT ZO.!!!!

    gr.jan.

  4. #4
    Ernest Hamstra
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jokey
    Misschien ook wel leuk voor hier (bestaat al op ander forum):
    een dvd-veiling, waar men dus wel tegen elkaar kan opbieden terwijl de startprijs/einddatum is bepaald door de verkoper.
    Dit lijkt mij ook een welkome aanvulling , mits strak gemodereerd.

    (Zie ook de Poll in het op- en aanmerkingen gedeelte...)

  5. #5

    Standaard

    Het plan van opbieden met een uiterlijke sluitingsdatum zou welkom zijn, maar verder vind ik het zeer duidelijk en goed omschreven.

    Ik ben één van de mensen die een vraagprijs makkelijk vind binnen een thread en hier ben ik dan ook voor.
    Mega Star Trader / SafeTrader
    Gamed.nl - Als eerste met het laatste gamenieuws

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door René Groen
    ... vind ik het zeer duidelijk en goed omschreven.
    Volledig mee akkoord. Wederom klasse Rein voor de altijd duidelijke regels!

  7. #7

    Standaard Re: Re: De ongeschreven wetten van de Handelforums

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jan Bruinsma

    Rein wie bepaald de vraagprijs en het is toch ook zo dat de een wat meer over heeft dan de ander voor een dvd dus wat is er mis mee om een paar euro meer te bieden als je de dvd graag wil.
    Dan is het dus een veiling. Dat is niet handelen. Jij als verkoper maakt een inschatting van wat ie op kan leveren. Als iemand ver onder die prijs zit, ga je niet met hem onderhandelen. Als het wel een reele prijs is, doe je dat wel. Als er dan, nadat je uitonderhandeld bent en een mooie prijs hebt gekregen, nog eens iemand komt die 2 euro meer wil betalen, is dat jouw pech (wat een zin, sorry). Zo wordt het spel gespeeld.

    [B]
    Een voorbeeld Rein als ik nou mijn volgende topic plaats met:
    Alle dvd,s 30 euro p.s. vraagprijs (maar je mag natuurlijk ook een redelijk bod doen) MAG DIT ZO.!!!!

    gr.jan.
    Lijkt mij dus niet. Hiermee ondermijn je de intentie van de 'ongeschreven' regels (die nu dus niet meer ongeschreven zijn ) ) en maak je er weer een verkapte veiling van. Dat is gewoon niet handelen!!
    Robert.

  8. #8

    Standaard Re: Re: Re: De ongeschreven wetten van de Handelforums

    [QUOTE]Originally posted by Tossie


    Ieder forum heeft zijn regels en daar moet je je dan aan houden
    vind ik daarom heb ik ook een vraagprijs bij mijn dvd,s gezet
    ik hoop dat het beheer ook meer aandacht aan dit wil besteden:

    Het is te allen tijde verboden om in een thread winkelprijzen te noemen omdat je van mening bent dat de vraagprijs te hoog ligt. Je kunt dit altijd aan de verkoper melden via een pm. Vervuil andermans threads dus niet!!


    gr.jan.

  9. #9

    Standaard Re: Re: Re: Re: De ongeschreven wetten van de Handelforums

    [quote="Jan Bruinsma"]
    Het is te allen tijde verboden om in een thread winkelprijzen te noemen omdat je van mening bent dat de vraagprijs te hoog ligt. Je kunt dit altijd aan de verkoper melden via een pm. Vervuil andermans threads dus niet!!
    Hm. Vaak vind ik dit toch wel handig als verklaring voor een bod. Veel aanbieders vragen namelijk absurd hoge prijzen. Als je dan een bod doet van €15 incl. verzenden wordt dat lacherig van de hand gewezen met de opmerking dat zij er toch €35 voor betaald hebben. Dat diezelfde DVD inmiddels voor €17 in de winkel ligt (niet alleen bij de MM) vind ik dan wel zo helder om te vermelden....
    Opstelling video/audio: Philips 65OLED803 / Denon AVR-X3500H / Sony UBP-X800 / Yamaha CD-S300 / Pro-Ject Debut II

  10. #10

    Standaard Re: Re: Re: Re: Re: De ongeschreven wetten van de Handelforu

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey


    Hm. Vaak vind ik dit toch wel handig als verklaring voor een bod. Veel aanbieders vragen namelijk absurd hoge prijzen. Als je dan een bod doet van €15 incl. verzenden wordt dat lacherig van de hand gewezen met de opmerking dat zij er toch €35 voor betaald hebben. Dat diezelfde DVD inmiddels voor €17 in de winkel ligt (niet alleen bij de MM) vind ik dan wel zo helder om te vermelden....
    Dat kan dan toch via een pm?
    Ik vind dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid heeft om te zorgen dat ie weet wat een goede prijs is en wanneer jezelf een poot uitgedraaid wordt. Daar heb ik niet de prijsopmerkingen van andere forummers bij nodig
    Robert.

  11. #11

    Standaard Re: Re: Re: Re: Re: Re: De ongeschreven wetten van de Handel

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Tossie


    Dat kan dan toch via een pm?
    Ik vind dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid heeft om te zorgen dat ie weet wat een goede prijs is en wanneer jezelf een poot uitgedraaid wordt. Daar heb ik niet de prijsopmerkingen van andere forummers bij nodig
    Ben ik het helemaal mee eens.. Als je een bod doet, en het wordt niet geaccepteerd, dan doe je gewoon OF een ander bod, of je laat het gaan..

    Reacties met hoe goedkoop ie ergens wel niet is horen ALLEEN in de pricewatch thread..
    Life is like a donut... Round, with a hole in the middle...

  12. #12

    Standaard Re: Re: Re: Re: Re: Re: De ongeschreven wetten van de Handel

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Tossie


    Dat kan dan toch via een pm?
    Ik vind dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid heeft om te zorgen dat ie weet wat een goede prijs is en wanneer jezelf een poot uitgedraaid wordt. Daar heb ik niet de prijsopmerkingen van andere forummers bij nodig
    Dat kan via PM ja, maar dan is het geen forum meer. Ik weet dat de crew dit aanmoedigt, maar ik vind zo'n lege TKA-thread een beetje onzinnig. Je weet nl. niet of het zin heeft om een bod te doen of niet...

    Bijvoorbeeld dit (niks tegen deze persoon trouwens, gewoon een voorbeeld). Ik vind het niet erg informatief als alles via PM wordt afgehandeld.

    Misschien erger ik me er alleen aan omdat het de aanbiedingen in threadvorm gedaan worden. Mijn suggestie zou zijn om gewoon een soort elektronisch prikbord te maken met alle aanbiedingen, en dat op deze aanbiedingen alleen gereageerd kan worden via PM, dus niet door posts in een thread te plaatsen. Nu is het bijna illegaal als je een bericht in een TKA-thread plaatst ("Sorry, alleen PM!").
    Opstelling video/audio: Philips 65OLED803 / Denon AVR-X3500H / Sony UBP-X800 / Yamaha CD-S300 / Pro-Ject Debut II

  13. #13

    Standaard Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: De ongeschreven wetten van de Ha

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey


    Dat kan via PM ja, maar dan is het geen forum meer. Ik weet dat de crew dit aanmoedigt, maar ik vind zo'n lege TKA-thread een beetje onzinnig. Je weet nl. niet of het zin heeft om een bod te doen of niet...
    Dat is toch niet jouw probleem, maar die van de verkoper; een lege TKA thread.

    ALs jij het een goeie prijs vindt, maar er is niemand die heeft gereageerd, wat let jou dan de eerste te zijn.

    Oakey, ik snap je probleem echt niet.
    Robert.

  14. #14

    Standaard Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: De ongeschreven wetten van d

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Tossie
    Dat is toch niet jouw probleem, maar die van de verkoper; een lege TKA thread.
    Voor alle duidelijkheid, ik bedoel niet letterlijk leeg, maar een thread waarin 6 posts staan met de melding "Je hebt PM"
    Tja...
    Opstelling video/audio: Philips 65OLED803 / Denon AVR-X3500H / Sony UBP-X800 / Yamaha CD-S300 / Pro-Ject Debut II

  15. #15

    Standaard Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: De ongeschreven wetten v

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey


    Voor alle duidelijkheid, ik bedoel niet letterlijk leeg, maar een thread waarin 6 posts staan met de melding "Je hebt PM"
    Tja...
    Aha, maar dat is toch iets anders? Dat betekent dat iemand een bod heeft gedaan (via PM).

    Dat ben ik dan wel met je eens. Dat vind ik ook niet zo oké.
    Als je de DVD wilt kun je dat gewoon melden in de thread ipv via PM.
    Robert.

  16. #16

    Standaard

    Inmiddels in de veiling een feit en daarover zijn duidelijke regels geschreven bovenaan de DVD Veiling. Die ga ik dus niet ook nog hier neerzetten.

    Ik heb wel de ongeschreven wetten geupdate met duidelijkheid over hoe je een dvd dient op te sturen! Lees het goed door, dat kan nooit kwaad.

  17. #17

    Standaard

    update

    Ik heb een link toegevoegd naar de nieuwe thread over het noemen van prijzen in de handeltopics.

  18. #18

    Standaard

    update 8 maart 2003

    Vorige week ging het voor het eerst mis! In de veiling is de eindtijd erg belangrijk. Het is daarom heel belangrijk dat iedereen zijn tijdinstellingen heel goed heeft staan. Het forum zet standaard de instelling op Greenwich Main Time. Dat is dus een uur te vroeg vergeleken met onze keukenklok. Het is daarom heel belangrijk dat IEDEREEN in zijn of haar profiel de tijd JUIST instelt. Dat betekent dat iedereen zijn tijdzone moet instellen op GMT + 1 uur, dit om problemen te voorkomen. Ik hoop hiermee toekomstige problemen in Veiling voor te zijn.
    _________________

    Doe er je voordeel mee......

  19. #19

    Standaard

    update 16 april 2003

    Met dank aan Teigetje en Remco87 is het gelukt om alle minnetjes te voorzien van een link. Je kunt dus vanaf nu op de minnetjes klikken om te lezen waar die voor geweest is en om dan eventueel navraag te kunnen doen. Ik hoop dat jullie er allemaal wat aan hebben.

  20. #20

  21. #21

    Standaard

    sommige links naar oude topics werken niet meer. Misschien toch belangrijk om deze of zichtbaar te maken of weg te halen?

    Is het trouwens geen idee om afgelopen veilingen nog 7 dagen te laten staan en dan te verwijderen? Of juist niet?

  22. #22

    Standaard

    ook een idee is om alle gesloten items (veilingen maar ook verkoop en ruil threads) naar een centraal archief subforum te verplaatsen...zo blijven ze wel zichtbaar voor iedereen maar staan ze niet in de weg...

  23. #23

    Standaard

    Wat Teigetje daar zegt vind ik een betere oplossing. Want weggooien na 7 dagen maakt natuurlijk niets uit. Ze staan dan namelijk al 7 dagen in de weg, dan is het leed al geschied.

    Ik zal eens aan Eric vragen of er een archiefforum kan komen waarin in dan gesloten threads kan dumpen zodat ze niet tussen de anderen staan.

    Ik zal de links boven aanpassen, bedankt Hemiparo

  24. #24

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rein Schaap
    Wat Teigetje daar zegt vind ik een betere oplossing. Want weggooien na 7 dagen maakt natuurlijk niets uit. Ze staan dan namelijk al 7 dagen in de weg, dan is het leed al geschied.

    Ik zal eens aan Eric vragen of er een archiefforum kan komen waarin in dan gesloten threads kan dumpen zodat ze niet tussen de anderen staan.

    Ik zal de links boven aanpassen, bedankt Hemiparo
    Je zou dan zelfs het op slot doen van items achterwege kunnen laten, zodat mensen die een bepaalde deal hebben gesloten in het topic nog kunnen blijven communiceren.

    Verder misschien handiger om dit topic even naar handelaren-forum te verplaatsen??? Dit omdat het eigenlijk over alle koop/ruil/veiling-dingen gaat

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •