Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 27 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard cross-over instellen bij center speaker

    Nu weet ik dat dit al een veel besproken item is maar ik heb toch een vraag m.b.t. de center speaker. Ik heb vandaag een (tweede hands) center speaker aangeschaft (MS905i) met een frequentie van 60Hz-20kHz. Ik weet dat je bij de fronts/surrounds de cross-over iets hoger in moet stellen dan de minimum waarde.
    Maar geld dat ook voor de center? Ik zou me voor kunnen stellen dat je het uiterste laag uit je center wilt halen om de stemmen zo neutraal mogelijk te houden. Hoger instellen van de cross-over zou de lagere tonen via de sub laten lopen en dat lijkt me niet optimaal.
    Graag advies.

  2. #2
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Het gaat er iig om dat je geen gat in de laag tussen de center en de sub krijgt. Daar zijn speciale crossover tests voor op bijvoorbeeld: DVE HD Basics test blu-ray. Gewoon een beetje experimenteren en kijken wat je mooi vind klinken.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  3. #3

    Standaard

    De 'cross-over' voor de 'centre' is een verhaal apart, omdat deze ook invloed heeft op de weergave van de lage tonen van 2.0 bronnen via een Dolby ProLogic of DTS Neo6 decoder. Bij 2,0 bronnen zijn deze vaak mono en worden de lage tonen daarom meestal naar de ´centre´ gestuurd. Als je de lage tonen dan als een soort LFE´s wilt laten weergeven, kun je deze het beste niet lager instellen dan 80 en niet hoger dan 120Hz.

    Een andere manier is om te kijken naar het bereik van ´centre´ of het formaat van de woofers. In jouw geval hebben deze een diameter van 13cm en begint die volgens de specs bij 60Hz en zou je deze voor voldoende overlap in kunnen stellen als 80hz. Het is wel belangrijk dat je daarvoor eerst het 'bass-management' voor de 'fronts' goed ingesteld hebt. Anders heb je kans dat de lage tonen van de sub een lager niveau hebben en zal de 'centre' nooit zo groot kunnen klinken als de 'fronts'.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    De 'cross-over' voor de 'centre' is een verhaal apart, omdat deze ook invloed heeft op de weergave van de lage tonen van 2.0 bronnen via een Dolby ProLogic of DTS Neo6 decoder. Bij 2,0 bronnen zijn deze vaak mono en worden de lage tonen daarom meestal naar de ´centre´ gestuurd. Als je de lage tonen dan als een soort LFE´s wilt laten weergeven, kun je deze het beste niet lager instellen dan 80 en niet hoger dan 120Hz.

    Een andere manier is om te kijken naar het bereik van ´centre´ of het formaat van de woofers. In jouw geval hebben deze een diameter van 13cm en begint die volgens de specs bij 60Hz en zou je deze voor voldoende overlap in kunnen stellen als 80hz. Het is wel belangrijk dat je daarvoor eerst het 'bass-management' voor de 'fronts' goed ingesteld hebt. Anders heb je kans dat de lage tonen van de sub een lager niveau hebben en zal de 'centre' nooit zo groot kunnen klinken als de 'fronts'.
    Kan je het tweede gedeelte van je reactie eens nader omschrijven. Ik snap niet goed wat je hiermee bedoelt.
    Ik heb de Mordaunt Short 908i fronts ( met elk een 10 inch sub) Die heb ik ingesteld als large om het volle bereik van die speakers te benutten (34Hz-20kHz). De (back)surrounds heb ik ingesteld als small en de cross-over op 120 Hz gezet. Ik heb de fronts eens op small gezet en de cross-over op 60 Hz maar dat vond ik nu enkele luistersessie's niet de beste instelling. De fronts op large klonk een stuk beter. De meting van de receiver geeft ook aan dat de fronts en de center op large moet staan, maar daar heb ik niet alle vertrouwen in omdat de center niet lager kan dan 60Hz.

  5. #5

    Standaard

    Large houdt in dat de speaker het volledige spectrum kan ontvangen. De beperking in wat hij dan werkelijk weergeeft zit dan in speaker zelf.
    In principe moet je het zo zien:
    Als je beide fronts op large hebt staan en op 60Hz en de sub net iets lager (dus vanaf 40Hz of lager) heb je een mooie overlap en alles wat tussen de 40 en 60Hz wordt door zowel sub als fronts weergegeven waardoor er geen "gat" in het geluidsbeeld ontstaat. Dat wordt er bedoeld. Voor de centre geld dat hij moet aansluiten bij de fronts en sub. En met deze specs wordt dat lastig aangezien je centre begint bij de crossover waar de fronts op staan.
    Je kunt dus het beste testen met eenzelfde bron op alle kanalen (5 channel stereo) waarbij alle speakers hetzelfde signaal krijgen van het zelfde geluidsnivo. Op deze manier zou de centre dus moeten "verdwijnen" in het geluidsbeeld. Dat is een kwestie van trial and error met de instellingen.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit Bekijk bericht
    Large houdt in dat de speaker het volledige spectrum kan ontvangen. De beperking in wat hij dan werkelijk weergeeft zit dan in speaker zelf.
    In principe moet je het zo zien:
    Als je beide fronts op large hebt staan en op 60Hz en de sub net iets lager (dus vanaf 40Hz of lager) heb je een mooie overlap en alles wat tussen de 40 en 60Hz wordt door zowel sub als fronts weergegeven waardoor er geen "gat" in het geluidsbeeld ontstaat. Dat wordt er bedoeld. Voor de centre geld dat hij moet aansluiten bij de fronts en sub. En met deze specs wordt dat lastig aangezien je centre begint bij de crossover waar de fronts op staan.
    Je kunt dus het beste testen met eenzelfde bron op alle kanalen (5 channel stereo) waarbij alle speakers hetzelfde signaal krijgen van het zelfde geluidsnivo. Op deze manier zou de centre dus moeten "verdwijnen" in het geluidsbeeld. Dat is een kwestie van trial and error met de instellingen.
    Oké, dat is duidelijk, maar als ik de fronts op large set kan ik voor die speakers geen cross-over instellen. Die functie is dan voor die speakers uitgeschakeld. De fronts gaan dan (theoretisch) door tot 34Hz. Dan 'past' de center daar toch mooi tussen?

  7. #7

    Standaard

    De 'centre' past daar niet mooi tussen, omdat dit een ander kanaal is. Bij meer-kanaals bronnen kan ieder kanaal lage tonen hebben en dus ook een andere instelling.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit Bekijk bericht
    Large houdt in dat de speaker het volledige spectrum kan ontvangen. De beperking in wat hij dan werkelijk weergeeft zit dan in speaker zelf.
    In principe moet je het zo zien:
    Als je beide fronts op large hebt staan en op 60Hz en de sub net iets lager (dus vanaf 40Hz of lager) heb je een mooie overlap en alles wat tussen de 40 en 60Hz wordt door zowel sub als fronts weergegeven waardoor er geen "gat" in het geluidsbeeld ontstaat. Dat wordt er bedoeld. Voor de centre geld dat hij moet aansluiten bij de fronts en sub. En met deze specs wordt dat lastig aangezien je centre begint bij de crossover waar de fronts op staan.
    Je kunt dus het beste testen met eenzelfde bron op alle kanalen (5 channel stereo) waarbij alle speakers hetzelfde signaal krijgen van het zelfde geluidsnivo. Op deze manier zou de centre dus moeten "verdwijnen" in het geluidsbeeld. Dat is een kwestie van trial and error met de instellingen.
    Als je de 'fronts' -vanaf 0Hz gezien- laat beginnen bij 60Hz en de sub bij 40hz op houdt, heb je een 'gat' omdat de tonen tussen de 40Hz en de 60hz niet weergegeven zullen worden. Wanneer het andersom is en beide de frekwenties tussen de 40hz en de 60Hz mogen weergeven, noemen we dat "overlap". Stel je de 'fronts' als 'large' in, dan zal je evt. alleen een 'cross-over' voor de sub in kunnen stellen.

    Om het 'bass-management' van de receiver goed in te kunnen stellen zal je ook naar de mogelijkheden van de receiver en de sub moeten kijken en hoe goed deze passen bij die van de luidsprekers. Wanneer de sub niet krachtig genoeg is om lage tonen van de 'fronts' te overstemmen of de receiver niet krachtig genoeg is om de 'fronts' gecontroleerd aan te sturen, zal dat een stuk lastiger zijn.

    Ik denk dat het daarom verstandig is om ook te posten welke receiver en subwoofer je gebruikt.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 03-10-2013 om 21:24
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  8. #8

    Standaard

    Gerco we bedoelen exact hetzelfde, gelukkig was het voor TS duidelijk, mijn koffie was nog iet op en ik moest weg
    Maar het bass management is denk ik wel goed bij TS als ik het zo lees, hoewel het natuurlijk nooit kwaad kan om daar nog eens naar te kijken.
    De hamvraag is echter de center speaker. Ik lees nu alles nog een keer en ik zou zeggen, zet hem op large zonder eigen cross-over en luister hoe dat klinkt.
    Dan kun je met de cross over gaan testen wanneer het naar jou zin is.
    Geluid luisteren is net als smaak, voor iedereen anders maar het mooie is dat middels je apparatuur zelf de kok bent en de smaak bepaalt.

  9. #9
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Overlapping kan soms ook een ongewenst effect hebben op de egaliteit van het laagbereik. Het gedeelte wat dan letterlijk dubbel weergegeven wordt kan bepaalde peaken geven.

    Nou moet ik eerlijk toegeven dat dit meer op een basgitaar rigg gebasseert is, maar thuis (op mijn ht) merk ik dat ook. Als de center niet lager kan dan 60hrz zul je enige concessie moeten accepteren. De THX standaard is 80Hrz voor alle kanalen. Meer lage tonen naar de sides en center geeft bonkiger en korte bass. Meer naar de sub maakt alles wolliger en je levert richting en definitie in. Het nadeel van verschillende kantelfrequenties is dat een stem of effect dat langs alle speakers trekt anders is qua intonatie en diepte. Maar goed in een ideale wereld zijn voor een surround setting alle speakers gelijk en voor muziek is een center toch al niet aan te raden. Oh en niet te veel vertrouwen op automatische speaker calibraties.

    Maar we hebben het over de center die hoofdzakelijk voor stemmen en richting wordt gebruikt. Ga je het dan ook echt merken. WYHIWYG!
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  10. #10

    Red face

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    De 'centre' past daar niet mooi tussen, omdat dit een ander kanaal is. Bij meer-kanaals bronnen kan ieder kanaal lage tonen hebben en dus ook een andere instelling.


    Als je de 'fronts' -vanaf 0Hz gezien- laat beginnen bij 60Hz en de sub bij 40hz op houdt, heb je een 'gat' omdat de tonen tussen de 40Hz en de 60hz niet weergegeven zullen worden. Wanneer het andersom is en beide de frekwenties tussen de 40hz en de 60Hz mogen weergeven, noemen we dat "overlap". Stel je de 'fronts' als 'large' in, dan zal je evt. alleen een 'cross-over' voor de sub in kunnen stellen.

    Om het 'bass-management' van de receiver goed in te kunnen stellen zal je ook naar de mogelijkheden van de receiver en de sub moeten kijken en hoe goed deze passen bij die van de luidsprekers. Wanneer de sub niet krachtig genoeg is om lage tonen van de 'fronts' te overstemmen of de receiver niet krachtig genoeg is om de 'fronts' gecontroleerd aan te sturen, zal dat een stuk lastiger zijn.

    Ik denk dat het daarom verstandig is om ook te posten welke receiver en subwoofer je gebruikt.
    Ik maak gebruik van een Sony receiver uit de ES serie en heb twee subwoofers tot mijn beschikking. Alle twee Mordaunt Short 10 inch subs van resp. 175 en 200 Watt. De 175 is front en de 200 W is down- firing. Ik gebruik nu de laatste.
    Sony ES heeft een meetsysteem waarbij afstand, level en frequentie wordt gemeten. Ook speaker small/large wordt als advies meegegeven. Op advies van het Sony meetsysteem staat de kantelfrequentie van de sub helemaal open (200Hz) en is de sub afgeregeld met de bijgeleverde SPL meter om het notch-filter af te stellen.
    (Dat werkt overigens heel mooi. Met een bijgeleverde test cd wordt een serie oplopende lagetonen weergegeven waarbij de grootste uitslag op de db-meter een bepaalde frequentie weergeeft. Het volume van die frequentie kan je dan met het notch-filter reduceren. In mijn geval is het volume van een zeer irritante resonantie tussen 45-57 Hz teruggebracht naar een lager, aanvaardbaar niveau.)
    Dus het bas-management word geregeld door de receiver. Ik kan in het meetsysteem van de Sony alleen de kantelfrequentie van de small speakers instellen, dus niet van de large (fronts) of van de sub. Alleen de + en - dB van de sub is aan te passen, maar die word al ingesteld tijdens de meting.

    Wat ik alleen niet begrijp ( maar daar zullen vast een prima verklaring voor hebben ) is dat je een frontspeaker die tot 34 Hz kan gaan zou afkappen bij 80Hz (THX norm) om het resterende door de sub te laten uitvoeren. Daar doe je de fronts toch mee "tekort" ? Mijn idee was, laat die fronts lekker het hele bereik benutten en de surrounds laten ondersteunen door de sub omdat die gewoon niet zoveel laag kunnen weergeven. Met de center, en daar is dit topic mee begonnen, daar wist ik niet goed raad mee.

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit Bekijk bericht
    Gerco we bedoelen exact hetzelfde, gelukkig was het voor TS duidelijk, mijn koffie was nog iet op en ik moest weg
    Maar het bass management is denk ik wel goed bij TS als ik het zo lees, hoewel het natuurlijk nooit kwaad kan om daar nog eens naar te kijken.
    De hamvraag is echter de center speaker. Ik lees nu alles nog een keer en ik zou zeggen, zet hem op large zonder eigen cross-over en luister hoe dat klinkt.
    Dan kun je met de cross over gaan testen wanneer het naar jou zin is.
    Geluid luisteren is net als smaak, voor iedereen anders maar het mooie is dat middels je apparatuur zelf de kok bent en de smaak bepaalt.
    Als ik de center op large zet krijgt deze toch het hele frequentie bereik voor zijn kiezen? Kan zo'n speaker daar niet kapot van gaan ( teveel lage tonen/te grote uitslag)? Alleen op small kan ik de cross-over instellen.

  12. #12
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Stuk zal hij niet gaan. Hij geeft het of niet door of zal erg gaan vervormen of bonken. De aanduiding is niet meer dan een weergave van welk bereik hij heeft. Wel is het belangrijk om de Ohm goed na te kijken cq in te stellen in je versterker. Daar kan hij wel beschadigd door raken.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door sonsan Bekijk bericht
    Ik maak gebruik van een Sony receiver uit de ES serie en heb twee subwoofers tot mijn beschikking. Alle twee Mordaunt Short 10 inch subs van resp. 175 en 200 Watt. De 175 is front en de 200 W is down- firing. Ik gebruik nu de laatste.
    Sony ES heeft een meetsysteem waarbij afstand, level en frequentie wordt gemeten. Ook speaker small/large wordt als advies meegegeven. Op advies van het Sony meetsysteem staat de kantelfrequentie van de sub helemaal open (200Hz) en is de sub afgeregeld met de bijgeleverde SPL meter om het notch-filter af te stellen.
    (Dat werkt overigens heel mooi. Met een bijgeleverde test cd wordt een serie oplopende lagetonen weergegeven waarbij de grootste uitslag op de db-meter een bepaalde frequentie weergeeft. Het volume van die frequentie kan je dan met het notch-filter reduceren. In mijn geval is het volume van een zeer irritante resonantie tussen 45-57 Hz teruggebracht naar een lager, aanvaardbaar niveau.)
    Dus het bas-management word geregeld door de receiver. Ik kan in het meetsysteem van de Sony alleen de kantelfrequentie van de small speakers instellen, dus niet van de large (fronts) of van de sub. Alleen de + en - dB van de sub is aan te passen, maar die word al ingesteld tijdens de meting.

    Wat ik alleen niet begrijp ( maar daar zullen vast een prima verklaring voor hebben ) is dat je een frontspeaker die tot 34 Hz kan gaan zou afkappen bij 80Hz (THX norm) om het resterende door de sub te laten uitvoeren. Daar doe je de fronts toch mee "tekort" ? Mijn idee was, laat die fronts lekker het hele bereik benutten en de surrounds laten ondersteunen door de sub omdat die gewoon niet zoveel laag kunnen weergeven. Met de center, en daar is dit topic mee begonnen, daar wist ik niet goed raad mee.
    Het "notch-filter" is een manier om vervelend klinkende lage tonen te reduceren. In de meeste gevallen zijn dat 'staande golven' die veroorzaakt worden door de werking van de akoestiek en de klankkasten van de luidsprekers. Om de kans op 'staande golven' te verkleinen is het vaak verstandig om lage tonen door niet meer dan 2 luidsprekers weer te laten geven. Dit is een reden waarom THX de lage tonen zo veel mogelijk naar de sub wil laten sturen. De andere redenen zijn dat van frekwenties onder de 80Hz moeilijk te bepalen is uit welke richting deze komen en dat een aktieve sub de lage tonen vaak beter kan weergeven als een gewone luidspreker.

    Samengevat betekent dit (ook) in jouw geval dat wanneer je maar één frekwentie in kan stellen, je dat het beste kan doen op basis van het bereik van de 'centre' en dat je de lage tonen van de 'fronts' naar de 'fronts' of de sub moet sturen.

    Hebben de receiver en de 'fronts' mogelijkheid voor 'bi-wiring of -amping', dan zou je ook dat nog kunnen proberen. De lagere tonen worden dan van de hoger gescheiden zodat deze elkaar niet kunnen beïnvloeden en de reserves van de receiver wat groter zijn. Hierdoor zal een receiver meer controle hebben en zal het geluid ook wat strakker klinken.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Het "notch-filter" is een manier om vervelend klinkende lage tonen te reduceren. In de meeste gevallen zijn dat 'staande golven' die veroorzaakt worden door de werking van de akoestiek en de klankkasten van de luidsprekers. Om de kans op 'staande golven' te verkleinen is het vaak verstandig om lage tonen door niet meer dan 2 luidsprekers weer te laten geven. Dit is een reden waarom THX de lage tonen zo veel mogelijk naar de sub wil laten sturen. De andere redenen zijn dat van frekwenties onder de 80Hz moeilijk te bepalen is uit welke richting deze komen en dat een aktieve sub de lage tonen vaak beter kan weergeven als een gewone luidspreker.

    Samengevat betekent dit (ook) in jouw geval dat wanneer je maar één frekwentie in kan stellen, je dat het beste kan doen op basis van het bereik van de 'centre' en dat je de lage tonen van de 'fronts' naar de 'fronts' of de sub moet sturen.

    Hebben de receiver en de 'fronts' mogelijkheid voor 'bi-wiring of -amping', dan zou je ook dat nog kunnen proberen. De lagere tonen worden dan van de hoger gescheiden zodat deze elkaar niet kunnen beïnvloeden en de reserves van de receiver wat groter zijn. Hierdoor zal een receiver meer controle hebben en zal het geluid ook wat strakker klinken.
    Ik heb de mogelijkheid voor bi-wiring. Zowel de receiver als de speakers hebben de mogelijkheid. Maar over bi-wiring lees je ook veel tegenstrijdigheden. Zo zou het wat "wolliger" klinken omdat de lage tonen en de hoge tonen op een bepaald moment niet meer synchroon zou lopen. Nu zeg ik het uiterst simpel, ik heb het gelezen van een A4 vol met (ogenschijnlijk...) wetenschappelijke onderbouwing..... :
    http://www.achievum.eu/bi-wiring.html Maar daar ligt mijn prioriteit nu niet.

    Je samenvatting beschrijft het instellen van één frequentie, maar ik kan elke speaker apart instellen zolang deze maar als small staat ingesteld.
    Ik zal een overzicht geven van de speaker bereiken en de instelling zoals ze nu staan. Wellicht kan je hier wat over roepen:

    - fronts 34Hz-20kHz ingesteld als Large (advies Sony Digital Cinema Auto Calibration (D.C.A.C)
    - center 60Hz-20kHz ingesteld als Small cross op: 70Hz (advies DCAC was Large, dus geen cross instelling.....)
    - surrounds 120HZ-20kHz ingesteld als Small (Dipole) cross op 120Hz (advies D.C.A.C)
    - back surroud 95Hz-20kHz ingesteld als Small cross op 120Hz (advies D.C.A.C)
    - sub 38Hz-200Hz ingesteld op 200Hz, fase op 0, volume n.a.v. de SPL meter

    Alles uit de Mordaunt Short 900 lijn, behalve de back surrounds, dat zijn twee (fraaie!) MS Genie speakers. Aangezien deze back surrounds niet echt een grote rol in het geheel spelen ga ik ze niet vervangen voor de (lompe) MS 902i.
    Overigens, als ik de fronts wil bi-wiren moet ik daarvoor de uitgangen van de back surrounds gaan gebruiken. Dan wordt mijn set een 5.1 i.p.v. de 7.1 nu.
    Laatst aangepast door sonsan : 05-10-2013 om 16:48

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door sonsan Bekijk bericht
    Ik heb de mogelijkheid voor bi-wiring. Zowel de receiver als de speakers hebben de mogelijkheid. Maar over bi-wiring lees je ook veel tegenstrijdigheden. Zo zou het wat "wolliger" klinken omdat de lage tonen en de hoge tonen op een bepaald moment niet meer synchroon zou lopen. Nu zeg ik het uiterst simpel, ik heb het gelezen van een A4 vol met (ogenschijnlijk...) wetenschappelijke onderbouwing..... :
    http://www.achievum.eu/bi-wiring.html Maar daar ligt mijn prioriteit nu niet.

    Je samenvatting beschrijft het instellen van één frequentie, maar ik kan elke speaker apart instellen zolang deze maar als small staat ingesteld.
    Ik zal een overzicht geven van de speaker bereiken en de instelling zoals ze nu staan. Wellicht kan je hier wat over roepen:

    - fronts 34Hz-20kHz ingesteld als Large (advies Sony Digital Cinema Auto Calibration (D.C.A.C)
    - center 60Hz-20kHz ingesteld als Small cross op: 70Hz (advies DCAC was Large, dus geen cross instelling.....)
    - surrounds 120HZ-20kHz ingesteld als Small (Dipole) cross op 120Hz (advies D.C.A.C)
    - back surroud 95Hz-20kHz ingesteld als Small cross op 120Hz (advies D.C.A.C)
    - sub 38Hz-200Hz ingesteld op 200Hz, fase op 0, volume n.a.v. de SPL meter

    Alles uit de Mordaunt Short 900 lijn, behalve de back surrounds, dat zijn twee (fraaie!) MS Genie speakers. Aangezien deze back surrounds niet echt een grote rol in het geheel spelen ga ik ze niet vervangen voor de (lompe) MS 902i.
    Overigens, als ik de fronts wil bi-wiren moet ik daarvoor de uitgangen van de back surrounds gaan gebruiken. Dan wordt mijn set een 5.1 i.p.v. de 7.1 nu.
    Aan wetenschappelijke praatjes heb ik zelf ook niets

    Beetje zelf experimenteren is het leukst, overigens niets moet en alles mag, het is tenslotte jouw setup en je bent daar toch uiteindelijk zelf de baas over.

    Dat plus 10....... ja wie zegt dat dat je versterker of je speakers wel precies die waarde hebben/geven, dus zou ik ze instellen op de waarde die ze zogenaamd
    dan ook kunnen hebben, een beetje speaker heeft een goede filtering en zal heus niet doorlaten wat de speakers kan schaden, een goede filtering
    is de halve speakerbox

    Je sub is zwakker dan wat je fronts kunnen...... tenminste op papier dan, het voordeel van een sub is weer wel dat je de diepgang/het volume onafhankelijk
    van het totaal volume kunt regelen en daar maak ik ook zelf dankbaar gebruik van.

    In jouw geval zou ik ook de fronts als full range(zo heet het bij mij, maar large betekent inhoudelijk hetzelfde) instellen.
    De center zou ik zelf minimaal op 60hz of ook op full range/large instellen, maar zoals gezegd niets moet en alles mag en
    een beetje experimenteren is de beste ervaring, het zal er zeker niet stuk van gaan.
    Dan je surrounds, ja die zou ik ook instellen op 120Hz en die backsurrounds zou ik zelf op 100Hz zetten en ook daar kun
    je natuurlijk proefondervindelijk nog kijken wat je het beste bevalt.

    Dan je sub, 38Hz is niet echt heel laag voor een sub, maar de praktijk zou mee kunnen vallen, ik durf daar verder weinig
    over te zeggen. Zou de sub in verband met de rears een overlap geven van 20Hz en hem instellen op 140Hz en zeker
    niet meer. Mijn eigen sub is bijvoorbeeld niet geschikt voor een satellietset, hij kan maar tot 100Hz weergeven en staat
    bij mij op 80Hz, dit als overlap van ongeveer 20Hz voor de center, die overigens bij mij ook staat ingesteld op full range,large
    en op het gebied van laag weergave de zwakste broeder is, al zit hij volgens de opgaaf wel onder de 60Hz.

    De sub goed instellen is het moeilijkste klusje, om het echt ideale te vinden kan je daar wel wat geduld voor nemen en
    de nodige tijd voor uittrekken, een metertje is aardig, maar kom, je laat je de wet toch niet voorschrijven door een metertje?
    Zou de volumeregelaar van de sub op 2/3 a 3/4 openzetten, is een beetje afhankelijk van waar hij het krachtigst oppakt
    zonder te gaan vervormen, je wilt immers dat hij strak en zo krachtig mogelijk ingrijpt zonder te vervormen. Het volume regel
    je dan verder met de receiver, zoals gezegd een tijdrovend klusje, denk daar bij aan weken tot maanden en als je het uiteindelijk
    gevonden hebt, dan wil je ook dat niemand meer aan het volume knopje op de sub komt en diegene die het zou durven....

    Draai zelf ook met 7.1 en zou ook niets hebben met de weinig zinnige Biamping/wiring, in mijn geval kan het niet eens, de
    speakers beschikken er niet eens over (echt niet omdat het nu zulke goedkope kindertjes zijn, maar het zit er gewoon niet op)

    Gerco en ik delen niet dezelfde mening, maar ik weet wel dat Gerco op bepaalde gebieden iets milder is geworden en na
    een bezoek bij mij al heel snel een wat zwaardere sub had aangeschaft, stond overigens al een tijdje op zijn lijstje en ik kan
    uit eigen ervaring zeggen dat hij een goede keuze heeft gemaakt. Staande golven en andere problemen..... ja hoe hard speel
    je en hoe vriendelijk is je ruimte voor geluid, mijn woonkamer is een drama, maar ik kan dan ook maar zelden met hogere
    volumes spelen, het galmt als een klok maar zolang je tussen alle speakers inzit heb je nergens last van en zeker niet bij de volumes
    waar ik bij speel, en daar is ook alles op afgeregeld, mooi filmgeluid bij niet al te hoge volumes en toch krachtig klinkend.

    Heel moeilijk vond ik ook de volume instellingen van alle speakers ten opzichte van elkaar en alles bij zoveel verschillend
    klinkende en afgeregelde films een zo goed mogelijk gemiddelde te geven, ik heb een paar duizend films en ze zijn allemaal
    anders afgemixed, dat in gedachte houdend kun je ook wel stellen dat je met je eigen gevonden gemiddelde waardes vaak
    beter zult zitten dan met de zogenaamde door meters gevonden waarden, meters zijn niet onze eigen oren, en meters kennen
    ook niet de gebreken van onze eigen oren waar we zelf wel zaken kunnen aanpassen om het lekker klinkend naar het eigen gehoor te maken.

    Ik ken niet jouw omstandigheden, maar zou zeggen, stel het naar je eigen smaak en omstandigheden in, er zijn geen echte
    regels voor en de "regels" van de puristen...... ja, laat ze zelf maar luisteren naar hun Pure en Direct standen, ik luister lekker
    naar mijn eigen instellingen die ik zelf heb ingesteld met de in mijn geval zeer uitgebreide toonregeling...... een not done geval
    voor de puristen, maar daar ben ik gelukkig niet mee getrouwd

    Niets moet en alles mag en een beetje luisteren naar de tips van de puristen kan geen kwaad, je kan er misschien wel delen
    van gebruiken om beter te gaan, maar zou me toch nooit de wet laten voorschrijven voor mijn eigen setup

    Veel plezier met afregelen en instellingen proberen
    Have fun and enjoy your collection

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Aan wetenschappelijke praatjes heb ik zelf ook niets

    Beetje zelf experimenteren is het leukst, overigens niets moet en alles mag, het is tenslotte jouw setup en je bent daar toch uiteindelijk zelf de baas over.

    Dat plus 10....... ja wie zegt dat dat je versterker of je speakers wel precies die waarde hebben/geven, dus zou ik ze instellen op de waarde die ze zogenaamd
    dan ook kunnen hebben, een beetje speaker heeft een goede filtering en zal heus niet doorlaten wat de speakers kan schaden, een goede filtering
    is de halve speakerbox

    Je sub is zwakker dan wat je fronts kunnen...... tenminste op papier dan, het voordeel van een sub is weer wel dat je de diepgang/het volume onafhankelijk
    van het totaal volume kunt regelen en daar maak ik ook zelf dankbaar gebruik van.

    In jouw geval zou ik ook de fronts als full range(zo heet het bij mij, maar large betekent inhoudelijk hetzelfde) instellen.
    De center zou ik zelf minimaal op 60hz of ook op full range/large instellen, maar zoals gezegd niets moet en alles mag en
    een beetje experimenteren is de beste ervaring, het zal er zeker niet stuk van gaan.
    Dan je surrounds, ja die zou ik ook instellen op 120Hz en die backsurrounds zou ik zelf op 100Hz zetten en ook daar kun
    je natuurlijk proefondervindelijk nog kijken wat je het beste bevalt.

    Dan je sub, 38Hz is niet echt heel laag voor een sub, maar de praktijk zou mee kunnen vallen, ik durf daar verder weinig
    over te zeggen. Zou de sub in verband met de rears een overlap geven van 20Hz en hem instellen op 140Hz en zeker
    niet meer. Mijn eigen sub is bijvoorbeeld niet geschikt voor een satellietset, hij kan maar tot 100Hz weergeven en staat
    bij mij op 80Hz, dit als overlap van ongeveer 20Hz voor de center, die overigens bij mij ook staat ingesteld op full range,large
    en op het gebied van laag weergave de zwakste broeder is, al zit hij volgens de opgaaf wel onder de 60Hz.

    De sub goed instellen is het moeilijkste klusje, om het echt ideale te vinden kan je daar wel wat geduld voor nemen en
    de nodige tijd voor uittrekken, een metertje is aardig, maar kom, je laat je de wet toch niet voorschrijven door een metertje?
    Zou de volumeregelaar van de sub op 2/3 a 3/4 openzetten, is een beetje afhankelijk van waar hij het krachtigst oppakt
    zonder te gaan vervormen, je wilt immers dat hij strak en zo krachtig mogelijk ingrijpt zonder te vervormen. Het volume regel
    je dan verder met de receiver, zoals gezegd een tijdrovend klusje, denk daar bij aan weken tot maanden en als je het uiteindelijk
    gevonden hebt, dan wil je ook dat niemand meer aan het volume knopje op de sub komt en diegene die het zou durven....

    Draai zelf ook met 7.1 en zou ook niets hebben met de weinig zinnige Biamping/wiring, in mijn geval kan het niet eens, de
    speakers beschikken er niet eens over (echt niet omdat het nu zulke goedkope kindertjes zijn, maar het zit er gewoon niet op)

    Gerco en ik delen niet dezelfde mening, maar ik weet wel dat Gerco op bepaalde gebieden iets milder is geworden en na
    een bezoek bij mij al heel snel een wat zwaardere sub had aangeschaft, stond overigens al een tijdje op zijn lijstje en ik kan
    uit eigen ervaring zeggen dat hij een goede keuze heeft gemaakt. Staande golven en andere problemen..... ja hoe hard speel
    je en hoe vriendelijk is je ruimte voor geluid, mijn woonkamer is een drama, maar ik kan dan ook maar zelden met hogere
    volumes spelen, het galmt als een klok maar zolang je tussen alle speakers inzit heb je nergens last van en zeker niet bij de volumes
    waar ik bij speel, en daar is ook alles op afgeregeld, mooi filmgeluid bij niet al te hoge volumes en toch krachtig klinkend.

    Heel moeilijk vond ik ook de volume instellingen van alle speakers ten opzichte van elkaar en alles bij zoveel verschillend
    klinkende en afgeregelde films een zo goed mogelijk gemiddelde te geven, ik heb een paar duizend films en ze zijn allemaal
    anders afgemixed, dat in gedachte houdend kun je ook wel stellen dat je met je eigen gevonden gemiddelde waardes vaak
    beter zult zitten dan met de zogenaamde door meters gevonden waarden, meters zijn niet onze eigen oren, en meters kennen
    ook niet de gebreken van onze eigen oren waar we zelf wel zaken kunnen aanpassen om het lekker klinkend naar het eigen gehoor te maken.

    Ik ken niet jouw omstandigheden, maar zou zeggen, stel het naar je eigen smaak en omstandigheden in, er zijn geen echte
    regels voor en de "regels" van de puristen...... ja, laat ze zelf maar luisteren naar hun Pure en Direct standen, ik luister lekker
    naar mijn eigen instellingen die ik zelf heb ingesteld met de in mijn geval zeer uitgebreide toonregeling...... een not done geval
    voor de puristen, maar daar ben ik gelukkig niet mee getrouwd

    Niets moet en alles mag en een beetje luisteren naar de tips van de puristen kan geen kwaad, je kan er misschien wel delen
    van gebruiken om beter te gaan, maar zou me toch nooit de wet laten voorschrijven voor mijn eigen setup

    Veel plezier met afregelen en instellingen proberen
    Bedankt voor je zeer uitgebreide maar uitermate duidelijke en vermakelijke uitleg! Ik merk dat wij wel eenzelfde denkwijze hebben. Ik ben dan ook al weken aan het luisteren, afregelen, bijstellen en weer opnieuw meten. En eigenlijk is dat best wel leuk! Het zou bijna saai zijn als ik straks kan zeggen, zo, dit is het dan.....
    Ik zal beginnen om de center als Large in te stellen. Ik durfde dat in eerste instantie niet omdat ik bang was deze te beschadigen als het volledige frequentiebereik erop los gelaten werd. Maar ik begrijp dat de filtering dit tegen gaat. Is het dan niet zo dat de lagere tonen dan 60Hz bij Large verloren gaan. Bij Small ( en cross op 60Hz) zou dat lagere gedeelte immers toch naar de sub gestuurd worden?

    Dan mijn sub. Op papier vanaf 38Hz, maar de SPL meter had al een meting vanaf 30Hz.....dus ik denk (hoop) dat die 38Hz een ruime marge heeft.
    Volgens de manual van de Sony moest ik de cross van de sub volledig "open" zetten, 200Hz dus. Is het dan niet zo dat de receiver deze taak op zich neemt?
    De volume regelaar van de sub staat nu op ong. 1/4-1/3 van het max. Zet ik deze hoger dan gaat de receiver (die nu precies op 0.0 dB staat) een min waarde aangeven. Als voorbeeld bij een sub volume van ong. 1/3-1/2 geeft de receiver een waarde van ong. -8/-10 dB. Is het dan toch zinvol het volume van de sub te verhogen ( en de receiver dat weer gaat temperen?) Voordat ik met de center ging stoeien was dit mijn grootste struikelblok
    Ik neem jouw advies aan om lekker door te gaan met afregelen en proberen. Het is een leuk tijdverdrijf geworden!

    En ja wat puristen betreft, bij dit forum krijg ik waardevolle adviezen. Ik heb al eens e.e.a. gepost bij HTForum en daar zitten toch wat meer puristen met een sterk eigen mening.
    Maar nogmaals dank voor je mooie reactie. Hier kan ik iets mee!

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door sonsan Bekijk bericht
    Bedankt voor je zeer uitgebreide maar uitermate duidelijke en vermakelijke uitleg! Ik merk dat wij wel eenzelfde denkwijze hebben. Ik ben dan ook al weken aan het luisteren, afregelen, bijstellen en weer opnieuw meten. En eigenlijk is dat best wel leuk! Het zou bijna saai zijn als ik straks kan zeggen, zo, dit is het dan.....
    Ik zal beginnen om de center als Large in te stellen. Ik durfde dat in eerste instantie niet omdat ik bang was deze te beschadigen als het volledige frequentiebereik erop los gelaten werd. Maar ik begrijp dat de filtering dit tegen gaat. Is het dan niet zo dat de lagere tonen dan 60Hz bij Large verloren gaan. Bij Small ( en cross op 60Hz) zou dat lagere gedeelte immers toch naar de sub gestuurd worden?

    Dan mijn sub. Op papier vanaf 38Hz, maar de SPL meter had al een meting vanaf 30Hz.....dus ik denk (hoop) dat die 38Hz een ruime marge heeft.
    Volgens de manual van de Sony moest ik de cross van de sub volledig "open" zetten, 200Hz dus. Is het dan niet zo dat de receiver deze taak op zich neemt?
    De volume regelaar van de sub staat nu op ong. 1/4-1/3 van het max. Zet ik deze hoger dan gaat de receiver (die nu precies op 0.0 dB staat) een min waarde aangeven. Als voorbeeld bij een sub volume van ong. 1/3-1/2 geeft de receiver een waarde van ong. -8/-10 dB. Is het dan toch zinvol het volume van de sub te verhogen ( en de receiver dat weer gaat temperen?) Voordat ik met de center ging stoeien was dit mijn grootste struikelblok
    Ik neem jouw advies aan om lekker door te gaan met afregelen en proberen. Het is een leuk tijdverdrijf geworden!

    En ja wat puristen betreft, bij dit forum krijg ik waardevolle adviezen. Ik heb al eens e.e.a. gepost bij HTForum en daar zitten toch wat meer puristen met een sterk eigen mening.
    Maar nogmaals dank voor je mooie reactie. Hier kan ik iets mee!
    Ik ken ondertussen een paar mensen van het HT forum, persoonlijk ontmoet, en ik kan zeggen dat het gelukkig niet allemaal puristen zijn, degenen die ik heb ontmoet waren zeer gezellig en niet de mensen die van het soort zijn die zeggen dat iets zou moeten. HTip bijvoorbeeld, en ook anderen zitten ook wel hier op het forum, al is dit forum meer een film forum dan een echt technisch forum, is niet een super purist maar wel iemand die perfectie nastreeft zonder dat ik daarbij het idee krijg dat hij je iets op wil dringen, integendeel zou ik zeggen. HTip kan je wel laten horen hoe geweldig een goede setup klinkt en dat is dan de gehele combinatie van de ruimte die geoptimaliseerd is, de apparatuur en speakers die niet van het allergoedkoopste soort zijn, de bekabeling keurig voor elkaar is en met liefde op houten blokjes door de ruimte wordt geleid en natuurlijk zijn best heeft gedaan om de boel optimaal in te stellen. Buiten dat zijn er dan nog een paar zaken zoals speciale platen en "schone" stroom om het perfecte nog perfecter te krijgen, het eindresultaat is dat je in de hemel zit en kunt baden in beeld en geluid van uitstekende kwaliteit.

    Als je bij mensen zoals HTip een bezoek hebt gebracht, dan kijk je of je zelf ook nog verbeteringen kunt aanbrengen die in je eigen omstandigheden dan ook echt nut hebben en daar zit het verschil tussen doorslaan of lekker bezig zijn. In mijn omstandigheden hoef ik mij echt niet te verbeelden dat schone stroom en speciale platen een hoorbare verbetering te weeg zullen brengen en al helemaal niet in het stookseizoen als bij mij de moederhaard gezellig staat te pruttelen en haar warme water door de diverse vertrekken pompt, ze is daarbij namelijk niet geheel stil. Nu kijk ik veel meer films dan dat ik naar muziek luister, maar als ik dan van echte luister muziek wil genieten, dan gaat de stekker even uit de moederhaard en dat is een heel goedkope en makkelijke verbetering in het geluid voor mij

    Oke, was een kleine inleiding op wat kleine antwoorden:

    Ik zal beginnen om de center als Large in te stellen. Ik durfde dat in eerste instantie niet omdat ik bang was deze te beschadigen als het volledige frequentiebereik erop los gelaten werd. Maar ik begrijp dat de filtering dit tegen gaat. Is het dan niet zo dat de lagere tonen dan 60Hz bij Large verloren gaan. Bij Small ( en cross op 60Hz) zou dat lagere gedeelte immers toch naar de sub gestuurd worden?
    Bij mijn setup werden alle speakers als Large door de meting bevonden en aangezien ik zelf niet een THX fan ben en geen satellieten en een "satelieten sub" heb wil ik ook dat alle speakers gaan doen waarvoor zij gekocht zijn, dat weergeven wat zij ook kunnen weergeven en ze niet knijpen op 80Hz, dan had ik een stuk goedkoper uit kunnen zijn dan nu, had ik immers net zo goed allemaal speakers kunnen kopen die ik nu als backrears heb ingezet. Mijn center staat ook als large ingesteld, volgens de fabrikant gaat hij echter niet lager dan 57Hz, toch als large ingesteld en omdat ik ook wel weet dat hij niet ver onder de 60Hz komt en er ook in het midden kanaal door de film wel lagere geluiden worden doorgegeven staat bij mij Double Bass aan, of te wel al het laag dat de speakers krijgen gaat ook naar de sub, ook het laag van de fronts dus en vanzelfsprekend ook de rest van de speakers. Sommigen vinden dat niet goed, maar als ik bijvoorbeeld mijn fronts op 40 of 50Hz zou zetten, dan gaat het laag ook naar de sub en zou je ook kunnen spreken van Double Bass, het enige dat ik doe is dat ik de sub het laag van de andere speakers laat aanvullen, en laat ik gewoon eerlijk zijn, heb zelf een behoorlijke sub en die kan het laag toch echt veel makkelijker en dieper weergeven dan de "gewone" speakers. Tevens is het voordeel van een sub dat je ook bij lage volumes nog een strakke laagweergave kunt realiseren die nog enigszins hoorbaar en als het moet ook voelbaar gemaakt kan worden zonder dat daar het totaal volume van alle speakers opgeschroefd hoeft te worden. In mijn situatie krijgen dus alle speakers het volledige signaal en de sub krijg behalve van het .1 kanaal ook het laag van de andere kanalen. De sub hoeft bij mij niet verder dan tot 80Hz weer te geven, immers de "zwakste" broeder komt nog onder de 60Hz en heb dan 20Hz overlapping zodat je nooit een gat krijgt en de sub in het geluidsbeeld niet kunt aanwijzen, want in tegenstelling tot wat Gerco beweerd dat de plek waar tonen onder de 80Hz vandaan komen moeilijk zou zijn te localiseren, is dat dan wel moeilijk, maar zeker wel mogelijk en daar zit het verschil en bij een slecht afgeregelde setup en dan meestal een setup met veelal satellieten kan de sub akelig zijn plaats verraden, bij een setup met alles full range zal men daar snel veel minder last van hebben en eenmaal goed afgeregeld kan je ook horen en merken waar ook het laag vandaan komt, zeker als je op de zogenaamde sweetspot zit.

    Dan mijn sub. Op papier vanaf 38Hz, maar de SPL meter had al een meting vanaf 30Hz.....dus ik denk (hoop) dat die 38Hz een ruime marge heeft.
    Volgens de manual van de Sony moest ik de cross van de sub volledig "open" zetten, 200Hz dus. Is het dan niet zo dat de receiver deze taak op zich neemt?
    De volume regelaar van de sub staat nu op ong. 1/4-1/3 van het max. Zet ik deze hoger dan gaat de receiver (die nu precies op 0.0 dB staat) een min waarde aangeven. Als voorbeeld bij een sub volume van ong. 1/3-1/2 geeft de receiver een waarde van ong. -8/-10 dB. Is het dan toch zinvol het volume van de sub te verhogen ( en de receiver dat weer gaat temperen?) Voordat ik met de center ging stoeien was dit mijn grootste struikelblok
    Ik neem jouw advies aan om lekker door te gaan met afregelen en proberen. Het is een leuk tijdverdrijf geworden!
    De gebruiksaanwijzing is terecht, zeker als je de sub in jouw geval op de receiver kan instellen op 140Hz(of andere waarde die je proefondervindelijk als beter ondervind) meer mensen stellen het zo in, maar ook je receiver is maar een ding en ondanks dat de receiver het doet, heb ik ook mijn sub zelf op 80Hz gezet, heb overigens geen verschil gehoord of ik de sub nu op max zet(in mijn geval gaat dat maar tot 100Hz) of op 80Hz, heb zelf zoiets van baat het niet, schaden zal het zeker niet. Iets wat je zelf ook weer proefondervindelijk kunt vaststellen in jouw geval met de sub op de receiver instellen op 140Hz en op de sub helemaal open of deels geknepen tot 140 of 160Hz..... ondervinding is de beste leermeester.

    De sub goed inpassen is zoals je opmerkte je grootste struikelblok geweest, ik noemde het ook al een moeilijk klusje en dat is het ook echt. Je wilt het zelf goed instellen, dan laat je toch niet toe dat de receiver dingen in de min en in de plus gaat zetten.... dat regel je gewoon zelf. Heb zelf ook wel eens de setupmicrofoon een paar keer zo'n setup meting laten doen, een oorverdovend kabaal waar je zelf muisstil bij moet zijn en je zelf niet tussen de speakers aanwezig mag zijn.... Het eindresultaat was dat alle speakers flink in de min werden gezet en de sub op de laagste stand van -15dB werd gezet, iets waar ik niet mee uit de voeten kon, al was de balans tussen de verschillende kanalen niet echt verkeert en waren afstanden redelijk correct. Dit alles om die zogenaamde 75dB instelling te bereiken waarop dan alles optimaal ingesteld zou zijn, helaas de software op de schijfjes is zo wisselend dat ik me van die 75dB niet zo veel aantrek en dan ook niet met een metertje voor mijn speakers sta......

    Aangezien ik wilde dat mijn sub lekker strak en krachtig oppakt zonder te vervormen heb ik de volumeregelaar op de sub zo'n beetje 2/3 open staan, kan ietsje meer of minder zijn, maar dat is met steeds kleine aanpassingen gevonden dat de sub het beste oppakt. Een wat andere manier misschien dan de meeste hun setup instellen, maar aangezien ik goed sterk en krachtig laag wel kan waarderen ben ik van die kant uit begonnen en zo de setup afgeregeld. Hierbij staan nu mijn andere speakers niet meer dik in de min, maar rond de 0dB en de sub op de recievr op -8dB, dat geeft mij ook nog eens wat speelruimte in de min, kan het bij heel stevige films op de receiver dan makkelijk nog wat zachter zetten tov het totaalvolume en ook als het wat later wordt zet ik de sub wel zachter om de buren als vriend te houden, sub laag wil namelijk behoorlijk doordringen. Het volume van de andere speakers heb ik ingesteld door met een lekker stuk muziek met een beetje alles erop en eraan te laten draaien in all channel stereo om zodoende alles op zo'n beetje hetzelfde volume te krijgen, aangezien ik een lichte voorkeur heb voor het geluid een tikkeltje meer uit de fronts te kunnen horen, staan deze bij mij een klein beetje hoger ingesteld, helemaal naar de eigen voorkeur dus en niet gedicteerd door een setupmicrofoon of regels waar ik niets aan heb

    En ja wat puristen betreft, bij dit forum krijg ik waardevolle adviezen. Ik heb al eens e.e.a. gepost bij HTForum en daar zitten toch wat meer puristen met een sterk eigen mening.
    Maar nogmaals dank voor je mooie reactie. Hier kan ik iets mee!
    Een sub moet je wel proberen een zo klein mogelijk bereik te geven, hiermee bedoel ik zoals bijvoorbeeld bij mijn eigen sub als voorbeeld om hem niet meer te laten weergeven dan tot 80Hz en alles wat daarboven zit niet meer, immers een sub is geen middentoner en je wil hem zoveel mogelijk alleen dat laten weergeven waarvoor hij bedoeld is, sub laag. In het geval van satellietsetjes is het een iets ander verhaal, al zijn satellieten die maar tot 120Hz kunnen gaan niet echt optimaal, de sub die bij nog mindere satellieten wel tot 200Hz en soms nog hoger moet gaan is natuurlijk niet meer een echte sub, zo vielen de eerste systemen die kwamen met kleine speakers en een aparte woofer al heel snel door de mand door hun slechte overgang waardoor elke keer de "sub" geplaatst kon worden. Een sub met een bereik tot 200Hz is al behoorlijk ruim, zo kan hij zowel in de betere satellietsetjes meedraaien als bij full range sets, dat is dan wel weer zijn voordeel, mijn eigen sub is niet echt geschikt voor satellietsetjes die aan de magere kant zijn, hij gaat immers maar tot 100Hz en dat zou hem lokaliseerbaar maken en dat wil je je juist vermijden.

    Hoop dat je met mijn opmerkingen je setup nog wat makkelijker naar je eigen hand weet te zetten, je setup echt naar eigen smaak afregelen is nog een hele klus en wat de puristen willen is dat je je setup zodanig instelt dat je het geluid zou krijgen zoals de maker ervan het bedoeld heeft....... ja ja, nou soms heb ik wel eens het idee dat de mixer/maker van het geluid zelf de weg kwijt is en dan ben ik toch wel blij met de eigen smaak, zou dan ook zeggen, probeer ook eens wat met je equalizer of toonregeling, ik weet dat het volgens de puristen not done" is, maar als je daardoor zoveel meer kan genieten van je eigen setup, waarom zou je het dan laten, ook al vinden anderen dat helemaal niet goed. Ik zeg niet wat je wel of niet moet doen, ik geef enkel aan wat je wel of niet kunt doen, ik zal ook niet zeggen wat wel of niet goed klinkt, dat moet een ieder voor zich uitmaken, zo ken ik mensen die absoluut niet van veel laag of veel hoog houden terwijl ik zelf dat wel heel erg kan waarderen en liever een heel heldere speaker heb dan zo'n "dof" geval

    Als ik een echte muziekbui heb en veel zin in laag, dan zet ik met de receiver de sub van -8 naar 0 of "iets" daarboven net wat lekker is, kan ik overigens alleen doen als de buren niet thuis zijn, want het gaat dan diverse etages diep indringend ver, maar het kan, het hoort niet volgens de puristen, maar ik vind dat af en toe prachtig net zo goed als dat ik veelal draai op standen dat je denkt dat de sub niet meedraait, het is maar net in wat voor stemming ik ben. Niets moet, alles mag en het fijne bij mijn setup is dat het ook kan


    Oh.... mijn setup is bijvoorbeeld ingesteld voor het draaien bij lage tot midden volumes en niet voor hoge volumes, het kan wel zeer hard, maar daar zijn de huidige instellingen en de ruimte niet echt geschikt voor, wat ik al meldde bij de opening...... HTip zijn setup klinkt niet alleen uitstekent door zijn speakers of versterkers, het is het geheel, alles speelt een rol in het geluid en hoe beter je wilt, hoe meer offers je zult moeten brengen, zelf ben ik super tevreden en weet dat mijn beperkingen zijn gebonden aan de ruimte waarin het staat, een woonkamer en dat wil ik wel zo laten al zou ik natuurlijk ook wel een echte speciale ruimte willen hebben, maar dat is in mijn omstandigheden alleen tegen extreem hoge kosten haalbaar, zie maar eens in een appartement je ruimte helemaal los te koppelen van de rest.

    Zou zeggen veel plezier met het onderste uit de kan halen van je setup, het kan niet stuk gaan door te experimenteren als men tenminste met "normale" volumes draait, want 1 ding is wel funest, een sukkel zonder verstand en slechte oren die een setup laat draaien als het staat te vervormen of ontzettend helder klinkt....... want dan is men de boel aan het slopen. Bij jou ben ik daar niet bang voor, je vraagt om raad en bent al bang om een center te beschadigen met een paar Hz, dan neem ik aan dat je zeker geen sukkel bent die de boel gaat slopen met buitengewoon hoge volumes. Stel het helemaal in naar je eigen smaak, dat is mijn motto, maar daar is niet iedereen het mee eens, ik ben geen purist, in mijn ogen kan eigenlijk niemand het verkeert doen als hij het zodanig instelt dat hij er voor zichzelf het maximaal mogelijke heeft uitgehaald.
    Have fun and enjoy your collection

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door sonsan Bekijk bericht
    Bedankt voor je zeer uitgebreide maar uitermate duidelijke en vermakelijke uitleg! Ik merk dat wij wel eenzelfde denkwijze hebben. Ik ben dan ook al weken aan het luisteren, afregelen, bijstellen en weer opnieuw meten. En eigenlijk is dat best wel leuk! Het zou bijna saai zijn als ik straks kan zeggen, zo, dit is het dan.....

    Dan mijn sub. Op papier vanaf 38Hz, maar de SPL meter had al een meting vanaf 30Hz.....dus ik denk (hoop) dat die 38Hz een ruime marge heeft.
    Volgens de manual van de Sony moest ik de cross van de sub volledig "open" zetten, 200Hz dus. Is het dan niet zo dat de receiver deze taak op zich neemt?
    De volume regelaar van de sub staat nu op ong. 1/4-1/3 van het max. Zet ik deze hoger dan gaat de receiver (die nu precies op 0.0 dB staat) een min waarde aangeven. Als voorbeeld bij een sub volume van ong. 1/3-1/2 geeft de receiver een waarde van ong. -8/-10 dB. Is het dan toch zinvol het volume van de sub te verhogen ( en de receiver dat weer gaat temperen?) Voordat ik met de center ging stoeien was dit mijn grootste struikelblok
    Ik neem jouw advies aan om lekker door te gaan met afregelen en proberen. Het is een leuk tijdverdrijf geworden!

    En ja wat puristen betreft, bij dit forum krijg ik waardevolle adviezen. Ik heb al eens e.e.a. gepost bij HTForum en daar zitten toch wat meer puristen met een sterk eigen mening.
    Maar nogmaals dank voor je mooie reactie. Hier kan ik iets mee!
    Het grootste voordeel van losse delen zijn dat je zelf de weergave aan kunt passen en dat je daarmee kunt proberen om dichter bij de bron te komen. Om dit goed te kunnen doen heb je kennis nodig die je zelf kunt verzamelen door te luisteren en te kijken naar wat er in jouw geval mogelijk en zinvol is. Het zal dan wat saaier zijn, maar je kunt er dan wel meer van genieten.

    Dat je volgens de gebruiksaanwijzing van een receiver de 'cross-over' van de sub helemaal open moet zetten is om er voor te zorgen dat alle LFE's en lage tonen op de juiste manier weergegeven kunnen worden. LFE's bevatten nl. ook frekwenties die hoger zijn dan 80Hz en nodig zijn voor een goede indruk. Door deze bij de sub te laten passeren of op de hoogste frekwentie in te stellen, zal de sub alles weergeven zoals het van de receiver ontvangen is. Het filteren is dus inderdaad een taak die de receiver op zich moet nemen, omdat je anders geen volwaardige weergave van meer-kanaals bronnen kunt hebben.

    In principe zou het voor de niveaus niet uit moeten maken als de regelaar van de receiver hoger of lager staat dan die van de sub. Het belangrijkste is nl. dat de sub de lage tonen en de LFE's met de juiste dosering weer kan geven. In bepaalde gevallen moet die van de receiver wat hoger staan om er voor te zorgen dat de 'automatische triggering' goed werkt. Dit snufje zorgt er vaak voor dat een sub vaker in- en uitschakelt dan nodig is met de daarbij behorende klik-geluiden. Wat dat betreft is 'automatische triggering' iets wat van mij een mag krijgen, omdat dit m.i. vaak beter door een receiver of m.b.v. een afstandsbediening gedaan kan worden.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 07-10-2013 om 20:05
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  19. #19

    Standaard

    Nou, wat een adviezen/uitleg krijg ik voorgeschoteld zeg! Ik heb met plezier jullie reacties gelezen en ben een heel stuk wijzer geworden. Aanvankelijk had ik gehoopt advies te krijgen van die speaker stel je zo in, de sub zo enz. maar zoals uitvoerig beschreven is er geen wet van meden en perzen die je in hapbare brokken de ideale instellingen voorschotelt. Ik weet nu dat ik door experimenteren niks kapot kan maken ( en nee, ik luister nooit met hoge volumes. Ik vind het juist een uitdaging om ook bij lage volumes een mooi rond geluid te creëren zonder dat de buren ervan wakker liggen.)
    Heb ik toch nog één vraag (of ik heb bovenstaande toch nog niet goed genoeg gelezen....) Kan ik het volume van de sub nu gaan opschroeven naar 1/2 of 3/4 van de max? De manual geeft overigens aan dat ik het volume net iets voor de 1/2 van het max moet zetten. Maar dan stond de receiver op -8 of -10 dB. Daarom ben ik met het volume van de sub gaan spelen totdat de receiver 0.0 dB aangaf..... Met andere woorden is het zinvol, krijg ik daar een ander "bas-gevoel" van? Of geeft de compensatie van de receiver (die nu op 0.0 dB staat) geen verandering?
    Nogmaals hartelijk dank voor jullie meedenken en de uitvoerige reacties!

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Bij mijn setup werden alle speakers als Large door de meting bevonden en aangezien ik zelf niet een THX fan ben en geen satellieten en een "satelieten sub" heb wil ik ook dat alle speakers gaan doen waarvoor zij gekocht zijn, dat weergeven wat zij ook kunnen weergeven en ze niet knijpen op 80Hz, dan had ik een stuk goedkoper uit kunnen zijn dan nu, had ik immers net zo goed allemaal speakers kunnen kopen die ik nu als backrears heb ingezet. Mijn center staat ook als large ingesteld, volgens de fabrikant gaat hij echter niet lager dan 57Hz, toch als large ingesteld en omdat ik ook wel weet dat hij niet ver onder de 60Hz komt en er ook in het midden kanaal door de film wel lagere geluiden worden doorgegeven staat bij mij Double Bass aan, of te wel al het laag dat de speakers krijgen gaat ook naar de sub, ook het laag van de fronts dus en vanzelfsprekend ook de rest van de speakers. Sommigen vinden dat niet goed, maar als ik bijvoorbeeld mijn fronts op 40 of 50Hz zou zetten, dan gaat het laag ook naar de sub en zou je ook kunnen spreken van Double Bass, het enige dat ik doe is dat ik de sub het laag van de andere speakers laat aanvullen, en laat ik gewoon eerlijk zijn, heb zelf een behoorlijke sub en die kan het laag toch echt veel makkelijker en dieper weergeven dan de "gewone" speakers. Tevens is het voordeel van een sub dat je ook bij lage volumes nog een strakke laagweergave kunt realiseren die nog enigszins hoorbaar en als het moet ook voelbaar gemaakt kan worden zonder dat daar het totaal volume van alle speakers opgeschroefd hoeft te worden. In mijn situatie krijgen dus alle speakers het volledige signaal en de sub krijg behalve van het .1 kanaal ook het laag van de andere kanalen. De sub hoeft bij mij niet verder dan tot 80Hz weer te geven, immers de "zwakste" broeder komt nog onder de 60Hz en heb dan 20Hz overlapping zodat je nooit een gat krijgt en de sub in het geluidsbeeld niet kunt aanwijzen, want in tegenstelling tot wat Gerco beweerd dat de plek waar tonen onder de 80Hz vandaan komen moeilijk zou zijn te localiseren, is dat dan wel moeilijk, maar zeker wel mogelijk en daar zit het verschil en bij een slecht afgeregelde setup en dan meestal een setup met veelal satellieten kan de sub akelig zijn plaats verraden, bij een setup met alles full range zal men daar snel veel minder last van hebben en eenmaal goed afgeregeld kan je ook horen en merken waar ook het laag vandaan komt, zeker als je op de zogenaamde sweetspot zit.

    Een sub moet je wel proberen een zo klein mogelijk bereik te geven, hiermee bedoel ik zoals bijvoorbeeld bij mijn eigen sub als voorbeeld om hem niet meer te laten weergeven dan tot 80Hz en alles wat daarboven zit niet meer, immers een sub is geen middentoner en je wil hem zoveel mogelijk alleen dat laten weergeven waarvoor hij bedoeld is, sub laag. In het geval van satellietsetjes is het een iets ander verhaal, al zijn satellieten die maar tot 120Hz kunnen gaan niet echt optimaal, de sub die bij nog mindere satellieten wel tot 200Hz en soms nog hoger moet gaan is natuurlijk niet meer een echte sub, zo vielen de eerste systemen die kwamen met kleine speakers en een aparte woofer al heel snel door de mand door hun slechte overgang waardoor elke keer de "sub" geplaatst kon worden. Een sub met een bereik tot 200Hz is al behoorlijk ruim, zo kan hij zowel in de betere satellietsetjes meedraaien als bij full range sets, dat is dan wel weer zijn voordeel, mijn eigen sub is niet echt geschikt voor satellietsetjes die aan de magere kant zijn, hij gaat immers maar tot 100Hz en dat zou hem lokaliseerbaar maken en dat wil je je juist vermijden.
    Het is eigenlijk heel simpel: Wat de gewone luidsprekers goed weer kunnen geven, laat je weergeven door de gewone luidsprekers en wat de sub beter weer kan geven door de sub. De enige uitzondering op deze regel zijn situatie waarbij de lage tonen van de 'fronts' niet krachtig genoeg zijn zoals bij veel boekenplank-formaat luidsprekers. In dat geval kun je ze dus beter wel naar beide sturen om "het gat" mooier te vullen. Anders is de kans groot dat de lage tonen bij niet iedere geluidssterkte de juiste dosering hebben.

    Een sub is bedoeld om de onderkant van het geluidsbeeld goed aan te kunnen vullen zodat kleinere luidsprekers wat groter kunnen klinken en het geluid op die manier wat meer diepgang te laten geven. In de meeste gevallen zal dat niet mogelijk zijn alle LFE's -die tot 250Hz kunnen gaan- boven de 80hz afkapt worden en/of de 'cross-overs' voor de gewone luidsprekers gebruikt hoger zijn dan 120Hz.

    Wanneer je de lage tonen alleen naar de sub laat sturen en de juiste 'cross-overs' gebruikt, hoef je dus niet bang te zijn dat de zuilen als melkpakjes gebruikt worden. Door de grotere weergevers zal het gat zo klein zijn dat je denkt dat de lage tonen gewoon uit de luidsprekers komen.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door sonsan Bekijk bericht
    Nou, wat een adviezen/uitleg krijg ik voorgeschoteld zeg! Ik heb met plezier jullie reacties gelezen en ben een heel stuk wijzer geworden. Aanvankelijk had ik gehoopt advies te krijgen van die speaker stel je zo in, de sub zo enz. maar zoals uitvoerig beschreven is er geen wet van meden en perzen die je in hapbare brokken de ideale instellingen voorschotelt. Ik weet nu dat ik door experimenteren niks kapot kan maken ( en nee, ik luister nooit met hoge volumes. Ik vind het juist een uitdaging om ook bij lage volumes een mooi rond geluid te creëren zonder dat de buren ervan wakker liggen.)
    Heb ik toch nog één vraag (of ik heb bovenstaande toch nog niet goed genoeg gelezen....) Kan ik het volume van de sub nu gaan opschroeven naar 1/2 of 3/4 van de max? De manual geeft overigens aan dat ik het volume net iets voor de 1/2 van het max moet zetten. Maar dan stond de receiver op -8 of -10 dB. Daarom ben ik met het volume van de sub gaan spelen totdat de receiver 0.0 dB aangaf..... Met andere woorden is het zinvol, krijg ik daar een ander "bas-gevoel" van? Of geeft de compensatie van de receiver (die nu op 0.0 dB staat) geen verandering?
    Nogmaals hartelijk dank voor jullie meedenken en de uitvoerige reacties!
    De enige hapklare brok is dat bij meer-kanaals geluid alle hoofd-kanalen het volle bereik kunnen hebben en de LFE's alleen lage tonen. Wat de gewone luidsprekers niet weer kunnen geven, zal je dus naar de sub moeten sturen en de rest naar wat voor jouw situatie het beste is.

    Wat in de gebruiksaanwijzing van de receiver staat beschreven is een advies van de fabrikant van de receiver. Die mag je dus gebruiken, maar dat hoeft niet. Als die van de receiver op 0dB kan staan, heb je een referentie-niveau die makkelijk te onthouden is en kun je het af en toe zelf een beetje aanpassen om het geluid mooi te laten klinken.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 06-10-2013 om 15:45
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Dat je volgens de gebruiksaanwijzing van een receiver de 'cross-over' van de sub helemaal open moet zetten is om er voor te zorgen dat alle LFE's en lage tonen op de juiste manier weergegeven kunnen worden. LFE's bevatten nl. ook frekwenties die hoger zijn dan 80Hz en nodig zijn voor een goede indruk. Door deze te laten passeren of op de hoogste frekwentie in te stellen zal de sub alles weergeven zoals deze het van de receiver ontvangen heeft. Het filteren is dus inderdaad een taak die de receiver op zich moet nemen, omdat je anders geen volwaardige weergave van meer-kanaals bronnen kunt hebben.
    Ik begrijp je posts vaak niet helemaal en wil er dan ook niet op zijn geheel op ingaan, enkel op bovenstaand stukje.

    Het LFE kanaal was in oorsprong bedoeld om frequenties van 3 tot 120hz weer te geven, in de praktijk echter worden de meeste films gekapt op 80Hz, meer is in weze ook niet nodig, de andere kanalen krijgen de rest wel, immers een systeem dat draait zonder sub heeft ook lage tonen tot zijn beschikking via de andere kanalen. Het LFE kanaal is in weze enkel bedoeld voor de allerlaagste tonen en met name de tonen rond het 20Hz gebied die andere speakers niet weer kunnen geven. Meer is niet nodig......zeker niet boven de 80Hz voor "een goede indruk" .

    Het LFE kanaal is juist van belang om door een actieve sub te worden weergeven omdat de sub lage tonen(dus de echt lage tonen) slecht worden gehoord door het menselijk oor en dus wat extra versterking kunnen gebruiken. Een sub is niet alleen de kers op de taart maar ook echt noodzakelijk, en hoe groter en zwaarder des te beter heb je ondertussen zelf ook al kunnen ervaren. Al die zogenaamde alles in 1x weggooizooi met van die plastic passieve plopperkastjes is dan ook dat ik er geen milligram respect voor op kan brengen, het is dan ook rommel die wel verkocht wordt als zijnde 5.1 of weet ik veel wat voor .1 setups, maar in weze niets te maken hebben met het echte .1 gebeuren. Ooit zo'n plastic barrel tot 20 Hz horen zakken? ....... laat staan 60Hz.... het kan helemaal niets, maar voor de niet van laag houdende liefhebbers is het wel ideaal...... echter met .1 heeft het niet veel verwantschap.

    LFE is voor echt laag tot maar zo'n 80Hz ook al is het in eerste instantie tot 120Hz bedoeld - de praktijk is anders. Mijn eigen sub wil al niet eens verder dan 100Hz en dat is in de praktijk ook nooit nodig gebleken, mis echt niet een micron aan info in het geluid en dat terwijl mijn sub gekapt is op 80Hz en dus ook ook niet eens gaat tot 120Hz, de rest van de speakers krijgt die info en als ze dat al niet weer kunnen geven gaat die info naar de sub....... Gelukkig heb ik een full range set en dan ook geen problemen om frequenties beneden de 60Hz weer te geven

    Overigens kan een LFE kanaal ook de tekortkomingen op het gebied van de andere kanalen opvangen en aanvulling geven op het gebrek aan laagweergave....... maar laten we eerlijk zijn, bij de plastic weggooizooi mag het niet meer die naam dragen. Vind het dan ook erg jammer dat veel van die plastic eigenaars denken dat ze wat goeds hebben.... terwijl ze nooit kennis lijken te hebben gemaakt met het echte spul.

    Gelukkig klinkt het bij jouw thuis echt stukken beter dan de theorie die je hier plaatst......

    Daar wil ik het bij laten.
    Have fun and enjoy your collection

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Het is eigenlijk heel simpel: Wat de gewone luidsprekers goed weer kunnen geven, laat je weergeven door de gewone luidsprekers en wat de sub beter weer kan geven door de sub. De enige uitzondering op deze regel zijn situatie waarbij de lage tonen van de 'fronts' niet krachtig genoeg zijn zoals bij veel boekenplank-formaat luidsprekers. In dat geval kun je ze dus beter wel naar beide sturen om "het gat" mooier te vullen. Anders is de kans groot dat de lage tonen bij niet iedere geluidssterkte de juiste dosering hebben.

    Een sub is bedoeld om de onderkant van het geluidsbeeld goed aan te kunnen vullen zodat kleinere luidsprekers wat groter kunnen klinken en het geluid op die manier wat meer diepgang te laten geven. In de meeste gevallen zal dat niet mogelijk zijn alle LFE's -die tot 250Hz kunnen gaan- boven de 80hz afkapt worden en/of de 'cross-overs' voor de gewone luidsprekers gebruikt hoger zijn dan 120Hz.

    Wanneer je de lage tonen alleen naar de sub laat sturen en de juiste 'cross-overs' gebruikt, hoef je dus niet bang te zijn dat de zuilen als melkpakjes gebruikt worden. Door de grotere weergevers zal het gat zo klein zijn dat je denkt dat de lage tonen gewoon uit de luidsprekers komen.


    De enige hapklare brok is dat bij meer-kanaals geluid alle hoofd-kanalen het volle bereik kunnen hebben en de LFE's alleen lage tonen. Wat de gewone luidsprekers niet weer kunnen geven, zal je dus naar de sub moeten sturen en de rest naar wat voor jouw situatie het beste is.

    Wat in de gebruiksaanwijzing van de receiver staat beschreven is een advies van de fabrikant van de receiver. Die mag je dus gebruiken, maar dat hoeft niet. Als die van de receiver op 0dB kan staan, heb je een referentie-niveau die makkelijk te onthouden is en kun je het af en toe zelf een beetje aanpassen om het geluid mooi te laten klinken.
    Als je heel veel bla bla bla gaat doen weet je al dat je me pissig gaat maken, ik ga hier dan ook maar niet op in, maar ik zou me als ik jou was toch echt schamen voor je antwoorden, lees niet vaak onzin, maar je probeert jezelf nu al te overtreffen
    Have fun and enjoy your collection

  23. #23

    Standaard

    Mannen, rustig aan...
    Jullie hebben mij prima op weg geholpen, ieder met zijn eigen ideeën/adviezen. Als ik alle bovenstaande reacties op een hoop gooi komt er voor mij een bruikbare oplossing uit. En dat is toch de bedoeling!
    Zet een lekker stukje muziek op en geniet. Daar is deze hobby aanvankelijk toch ook om begonnen!
    Fijn weekend.

  24. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door sonsan Bekijk bericht
    Nou, wat een adviezen/uitleg krijg ik voorgeschoteld zeg! Ik heb met plezier jullie reacties gelezen en ben een heel stuk wijzer geworden. Aanvankelijk had ik gehoopt advies te krijgen van die speaker stel je zo in, de sub zo enz. maar zoals uitvoerig beschreven is er geen wet van meden en perzen die je in hapbare brokken de ideale instellingen voorschotelt. Ik weet nu dat ik door experimenteren niks kapot kan maken ( en nee, ik luister nooit met hoge volumes. Ik vind het juist een uitdaging om ook bij lage volumes een mooi rond geluid te creëren zonder dat de buren ervan wakker liggen.)
    Heb ik toch nog één vraag (of ik heb bovenstaande toch nog niet goed genoeg gelezen....) Kan ik het volume van de sub nu gaan opschroeven naar 1/2 of 3/4 van de max? De manual geeft overigens aan dat ik het volume net iets voor de 1/2 van het max moet zetten. Maar dan stond de receiver op -8 of -10 dB. Daarom ben ik met het volume van de sub gaan spelen totdat de receiver 0.0 dB aangaf..... Met andere woorden is het zinvol, krijg ik daar een ander "bas-gevoel" van? Of geeft de compensatie van de receiver (die nu op 0.0 dB staat) geen verandering?
    Nogmaals hartelijk dank voor jullie meedenken en de uitvoerige reacties!
    Op dat gebied had ik al een antwoord gegeven, ik weet dat ik heel veel schrijf, maar probeer wel alles te lezen Het antwoord staat er echt tussen.

    Natuurlijk kan je het volume van je sub aanpassen en laat je je niet beinvloeden door de auto settings van je receiver, lees wat ik schreef mbt dat onderwerp!

    Juist door het aanpassen van je sub kun je heel krachtige laag weergave krijgen.

    Kijk uit voor Gerco, zelfs ik kan hem heel vaak niet volgen

    Heb toch echt vermeld hoe je je sub tov de andere speakers kunt instellen...... lees ook het draaien van muziek in stereo(bijvoorbeeld een zeer goede CD) afspelen in all channel stereo om de andere kanalen daarop mee in evenwicht te brengen...... het staat er echt

    Laat je niet teveel afleiden door Gerco, die snap ik meest vaak zelf niet , al bedoeld hij het goed, is een (ex)purist die niet weet welke kant hij op wil draaien
    Have fun and enjoy your collection

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door sonsan Bekijk bericht
    Mannen, rustig aan...
    Jullie hebben mij prima op weg geholpen, ieder met zijn eigen ideeën/adviezen. Als ik alle bovenstaande reacties op een hoop gooi komt er voor mij een bruikbare oplossing uit. En dat is toch de bedoeling!
    Zet een lekker stukje muziek op en geniet. Daar is deze hobby aanvankelijk toch ook om begonnen!
    Fijn weekend.
    Ik neem een filmpje, maak je geen zorgen, Gerco heeft al heel veel les van me gehad, maar moet nog steeds van purist naar genieter omgeschoold te worden, op momenten dat ie gaat mekkeren over dubbele kabels en versterkers weet ik dat ie weer de weg kwijt is, zeker als daar staande golven bij gaan komen in zijn verhaal dan weet ik dat hij belangrijker gaat doen dan echt noodzakelijk is, daarmee weet hij dat hij dat hij tegengas krijgt.

    Maak je geen zorgen, zie dat je je sub goed kunt instellen..... heb de tip gegeven.... en ook hoe je dan de rest kunt instellen( goede CD afspelen in de stand all channel stereo) moet kunnen lukken, maar alsnog niets moet, alles kan en alles mag en geloof me dat is/was niet het standpunt van Gerco en daarom krijgt hij nog wel eens een draai om zijn oren van mij

    Veel plezier met inregelen, denk dat het nu toch een muziek BR wordt voor mijzelf en aan Gerco het advies om toch eens wat inhoudelijker te gaan antwoorden, anders krijg ik toch wel weer problemen met hem, de adviezen en antwoorden waren ver beneden de maat, misschien dat ie het wel leuk gaat doen op het HT forum als purist, maar hier kan ik echt niet lachen om zijn antwoorden
    Have fun and enjoy your collection

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •