De resultaten 1 tot 13 van 13 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard instellen samsung f6500

    Heb een een samsung led gekocht UE55F6500 en nu zou ik graag wat tips willen vragen om het beeld in te stellen.
    Het gaat me voornamelijk om hoe de onderstaande opties te gebruiken op de tv:
    achtergrond verlichting, zwart tinten, dynamisch contrast, 10p witbalans, motiojn plus en zwart optimalisatie.
    Er zitten zoveel instellingen op dat elke tip om beeld te verbeteren van harte welkom zijn.
    "Succes isn't overnight, every day you get a little better than the day before, it all adds up"

  2. #2

    Standaard

    Motion Plus zou ik uitzetten, deze functie creeert eigen frames om het verschil tussen bv. blu-ray 24 frames//sec en framerate televisie te compenseren, Het berekent dus hoe het beeld er uit zou moeten zien tussen de werkelijke filmframes. Dit zou moeten zorgen voor een vloeiender beeld, meestal wel (panning shots, voetbal), maar het beeld ziet er anders uit, het zogeheten S.O.E. (Soap Opera Effect, film ziet er uit als een televisieshow, dit moet je niet willen) maar zorgt ook voor enige vertraging in beeld-info en soms voor schokjes in beeld. Ook kan het lopen van iemand er onnatuurljk uitzien.

  3. #3

    Standaard

    Bedankt, de motion plus heb ik ook uit staan, heb wel ergens gelezen om dit bij het kijken van 3D weer aan te zetten. Ben vooral benieuwd naar de overige instellingen om beeld te verbeteren, lijkt nu alsof er bij lichte beelden in de 4 hoeken een donker waasje zit en zou willen weten of en hoe ik bij donkere scenes het zwart in de hoeken donkerder kan krijgen. Mijn vorige tv heb ik destijds laten kalibreren, maar aangezien er op deze tv zoveel in te stellen valt (zonder in een service menu te knoeien) wil ik proberen om zelf een zo goed mogelijk beeld te krijgen, maar door alle mogelijkheden valt het niet mee en dan vooral omdat ik bij het meeste niet direct zie (of weet) wat ik nu aanpas. Ben dus op zoek naar goede beginwaarden en van daaruit misschien een of ander te fine tunen.
    "Succes isn't overnight, every day you get a little better than the day before, it all adds up"

  4. #4

    Standaard

    Elke TV is verschillend, je kunt dus niet zo maar instellingen overnemen zoals bijvoorbeeld de 10p witbalans, die zijn echt toestel specifiek.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door peptalk Bekijk bericht
    Elke TV is verschillend, je kunt dus niet zo maar instellingen overnemen zoals bijvoorbeeld de 10p witbalans, die zijn echt toestel specifiek.
    Begrijp dat elke tv verschillend is, maar probeer inzicht te krijgen in wat welke instelling precies doet en wat wel en niet te doen en welke beeld verbeteraar wel en niet gebruiken.
    "Succes isn't overnight, every day you get a little better than the day before, it all adds up"

  6. #6

    Standaard

    Een gelijkmatig beeld in de hoeken krijg je nooit, dat is het nadeel van led.
    Vaak ga je ook clouding zien bij een donker beeld in de hoeken.
    Als dit je gaat storen heb je een probleem omdat het met geen enkele instelling is te verhelpen.
    Vandaar dat de echte puristen vaak voor plasma gaan.
    Sony vplhw 50 es beamer,samsung ps 64d 8000 plasma,teufel system 5 thx select 2 5.2 speakers,pioneer lx 53 thx select 2 , onkyo bd809 thx blurayspeler, pioneer bdp lx55.
    Thx bekabeling, stroomverzorging monster ht hts 2600, dedicated ht.

  7. #7
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Wat eigenlijk de standaard dingen zijn die je bij elke tv aanpast zijn de scherpte, kleur en helderheid/contrast afstelling. Uiteraard kun je hiervoor een speciale test dvd/bd kopen, maar veel Disney of THX disc hebben zo'n optimizer.

    Scherpte:

    Zeker bij LED en LCD wil je nog wel eens het idee krijgen dat er overmatige scherpte aanwezig is. Dit maakt het beeld onrustiger en voegt zelf informatie toe die er niet hoort te zijn, maar de illusie van scherpte geven. D.m.v. van een testbeeld met veel zwarte lijntjes op een licht beeld, dien je de scherpte dusdanig terug te schroeven zodat je geen schaduwen of lijntjes ziet en alle lijnen strak en rustig zijn. Dit kan in het begin bij sommige televisies een soft beeld geven, maar dat is vaak even wenen, maar is uiteindelijk veel rustiger voor de ogen. Heel vaak moet je de scherpte zelfs op nul zetten, maar som is dat echt te soft en moet je schipperen.

    Contrast en Helderheid:

    D.m.v. bijvoorbeeld een THX dis dien je de balans tussen helderheid en contrast dusdanig in te stellen dat lichte gedeelte niet gaan gloomen (groter gaan worden) en vervolgens bij de zwart grijze balken alleen de balken die bijna zwart weergeven nog ziet evenals het THX logo. Dit zorgt ervoor dat je details in de donkere gedeeltes houdt en zwarter dan zwart en witter dan wit correct worden weergegeven.

    Kleur:

    Je moet iig zorgen dat je het juiste kleurpalet bij elke bron kiest. REC.709 bij HDTV en SMTE bij SD. (OID) Wil je echt je kleuren perfect instellen, dan zal je met testbeelden en kleurfilters moeten werken. (Deze vind je bijvoorbeeld op de Blu-ray disc DVE HD Basics o.a.

    Alle kalibratie en fijn-afstelling-opties zullen echt pas na een meting kunnen worden ingesteld, omdat het anders gewoon geen doen is.

    Daarnaast is het idd raadzaam om alle verbeteraars gewoon uit te zetten. Alle geven de illusie van scherper, contrastrijker en rustiger beeld, maar altijd ten koste van de kwaliteit. In alle bovenstaande gevallen zal je per model en per scherm apart deze instellingen moete aanpassen, omdat idd. geen scherm gelijk is. Aan de andere kant moet je je ook niet teveel wijs laten maken, wat jij mooi vind is de maatstaaf, ook al is het niet helemaal perfect. Niemand ziet, hoort of leeft in een perfecte wereld en allemaal hebben wij beperkingen in onze waarnemingen van beeld en geluid.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door pascal b Bekijk bericht
    Ben vooral benieuwd naar de overige instellingen om beeld te verbeteren, lijkt nu alsof er bij lichte beelden in de 4 hoeken een donker waasje zit en zou willen weten of en hoe ik bij donkere scenes het zwart in de hoeken donkerder kan krijgen.
    Ik heb geen F6500 maar zelf een 46F7000. En ik heb door de Backlight/Achtergrondverlichting naar beneden te schroeven dit een heel stuk kunnen terug brengen. Standaard stond deze bij mij op 18 geloof ik en nu op 10. Zit er nog over na te denken hem richting de 8 te zetten. Dan heb ik hier helemaal geen hinder van die vlekken in de hoeken. Hoop dat je hier wat aan hebt

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mental-marco Bekijk bericht
    Ik heb geen F6500 maar zelf een 46F7000. En ik heb door de Backlight/Achtergrondverlichting naar beneden te schroeven dit een heel stuk kunnen terug brengen. Standaard stond deze bij mij op 18 geloof ik en nu op 10. Zit er nog over na te denken hem richting de 8 te zetten. Dan heb ik hier helemaal geen hinder van die vlekken in de hoeken. Hoop dat je hier wat aan hebt
    Dankje dat maar eens proberen had hem al wat omlaag gezet maar kan dus nog verder, ga het proberen bedankt voor de tip
    "Succes isn't overnight, every day you get a little better than the day before, it all adds up"

  10. #10

    Standaard

    Ik heb sinds kort de Samsung UE55F8000 en gebruik voor 2D de onderstaande beeldinstellingen (ik heb taal op Engels ingesteld vandaar dat ik hier de Engelse termen gebruik):
    Dit levert voor mij een heel natuurlijk beeld op met een goed contrast en scherpte en fraaie, natuurlijke kleuren. Van de Picture Modes Natural en Dynamic zou ik afblijven. Die zijn echt heel slecht.

    Maar natuurlijk is dat voor iedereen anders, dus stel je TV vooral in zoals jij dat er prettig uit vindt zien.

    Picture Mode: Movie
    Backlight: 10
    Contrast: 90
    Brightness: 45
    Sharpness: 10
    Colour: 50
    Tint (G/R): Midden
    Picture Size: Screen Fit
    Dynamic Contrast: Off
    Black Tone: Off
    Flesh Tone: 0
    Colour Space: Auto
    10p White Balance: Off
    Gamma: 0
    Expert Patern: Off
    Colour Tone: Warm1
    Digital Clean View: Off
    MPEG Noise Filter: Off
    Motion Plus: Clear (bij 3D: Standard)
    Cinema Black: Low
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  11. #11

    Standaard

    Ben zelf niet zo van het overnemen van andermans instellingen aangezien elke televisie weer anders is. Ik heb mijn 46F7000 gekalibreerd mbv de Disney World of Wonders bluray maar onze instellingen verschillen niet heel erg veel.

    Picture Mode: Movie
    Backlight: 10
    Contrast: 90
    Brightness: 46
    Sharpness: 8
    Colour: 60
    Tint (G/R): G48/R52
    Picture Size: Screen Fit
    Dynamic Contrast: Off
    Black Tone: Off
    Flesh Tone: 0
    Colour Space: Custom
    10p White Balance: Off
    Gamma: +1
    Expert Patern: Off
    Colour Tone: Warm1 (1st Warm2, maar na nog eens getest te hebben is Warm1 toch iets mooier)
    Digital Clean View: Off
    MPEG Noise Filter: Off
    Motion Plus: Off
    Cinema Black: Off

    Heb je verders in 3D mode nog andere instellingen of alles hetzelfde als in 2D?

  12. #12

    Standaard

    Heb zelf motion plus off, als ik die aanzet ziet het er on natuurlijk uit en het lijkt dan ook of het beeld niet vloeiend gaat en stottert.
    "Succes isn't overnight, every day you get a little better than the day before, it all adds up"

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door pascal b Bekijk bericht
    Heb zelf motion plus off, als ik die aanzet ziet het er on natuurlijk uit en het lijkt dan ook of het beeld niet vloeiend gaat en stottert.
    Grappig, ik heb juist de omgekeerde ervaring. Zet ik Motion Plus aan, bijv. op Standard, dan heb ik hele vloeiende en scherpe pans zonder haperingen. Alleen bij hele snelle plotselinge bewegingen van dichtbij, van links naar rechts (of omgekeerd), zie ik af en toe de geïnterpoleerde dubbel-beelden. Als ik Motion Plus helemaal 'uit' zet, dan zie ik bij Blu-ray's (24p) regelmatig schokken in het beeld, vooral bij pans, maar ook bij gewone bewegingen en is het beeld ook regelmatig onscherp. Bij Motion Plus 'aan' blijft het beeld voortdurend scherp, ook bij (minder snelle) bewegingen. Maar ja, het is net wat je mooier vindt. Of het (on)natuurlijk is laat ik daarbij even in het midden.
    Bij 3D wordt overigens geadviseerd om Motion Plus altijd 'aan' te laten, bijv. op Standard.
    Laatst aangepast door Marcel Hoeve : 11-11-2013 om 15:48
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •