De resultaten 1 tot 12 van 12 worden weergegeven.

Discussie: HDMI Pass through

  1. #1

    Standaard HDMI Pass through

    Dag allemaal,
    Als newbie heb ik een leuke receiver gekocht maar heb vandaag de boel weer ingeleverd

    Het gaat om een Sony STR-DN1040. Wat was het geval?

    Om HDMI pass through werkend te krijgen, moest ik de receiver eerst aanzetten, om deze daarna weer uit te zetten. In dat geval werd het HDMI signaal netjes doorgegeven. Maar als de receiver in de standby stond en ik zette dan eerst de tv en de satelliet ontvanger aan, werd het signaal niet automatisch doorgezet en bleef de tv zwart. En als klap op de vuurpijl: na 15 minuten gaat de versterker in een diepere slaap en werd pass through weer uitgezet! Heb de hele manual doorgespit, gezocht op internet, maar volgens de specs zou het moeten werken maar helaas in mijn geval niet.


    Nou had ik als alternatief de volgende versterkers op het oog: Marantz SR5008, Denon AVX-r3000 en de Harman Kardon AVR370 (refurbished)
    Heeft iemand hier ervaring met 1 van deze versterkers als het gaat om HDMI Pass through in standby stand?
    groetjes Pieter

  2. #2
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Hoi pieterqu,

    Allereerst welkom op dit forum...


    Jouw issue heeft niks met de term pass-through te maken maar eerder met de HDMI hand shake of het feit dat de receiver simpelweg aan moet blijven.

    Pass-through slaat op het feit dat de receiver het aangeboden signaal en resolutie ongemoeid laat, Dus niet van een 576i/720p/1080I een 1080P signaal maakt en daarmee upscaled. Pass-through duidt aan dat de originele bron dus letterlijk door je receiver loopt. Al gaat dat nooit helemaal op.
    De HDMI hand shake duidt op het communiceren tussen bepaalde apparaten om zo van elkaar te begrijpen welke resolutie en/of formaat de weergever moet laten zien. Hier gaat het wel eens fout en dat kan aan verschillende factoren liggen. De TV, de BD of DVD speler of veelal aan de receiver. Heel veel problemen worden dan ook door de receiver in kwestie veroorzaakt. Een pass-through-instelling is wel het eerste wat je moet instellen in de receiver, maar de ene gaat daar veel beter mee om dan de andere. Er zijn zelfs apparaten die geheel geen HDMI loop door een receiver toelaten en dat resulteert dan in geen beeld. De veelal aangedragen workarround is inderdaad de opstartvolgorde van apparaten beïnvloeden. Bij een andere receiver heb je geen garantie dat het beter werkt en wellicht is het zoeken naar de bottleneck binnen je apparaten ketting.

    In jouw geval zou je naar een energie-functie moeten kijken, maar meestal is het bij alle receivers noodzakelijk om hem aan te laten staan...
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 17-01-2014 om 16:12
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  3. #3

    Standaard

    Hoi Claudio!
    Bedankt voor het welkom ! En voor je antwoord natuurlijk

    Volgens de specs van de genoemde apparaten zou je tv moeten kunnen kijken zonder dat de receiver aanstaat. Daar gok ik dan maar weer op. Maar jij geeft aan dat dit meestal niet werkt??
    Als dit niet werkt ligt dat veelal aan de handshake zeg je. Hoe zou ik erachter kunnen komen of mijn eigen apparaten een probleem kunnen veroorzaken?

  4. #4

    Standaard

    Er zijn 2 verschillende soorten van "pass through".

    De ene is voor doorvoeren van beeld en geluid als de receiver in 'stand-by' staat en de andere voor het doorvoeren van beeld en geluid zoals dat van de bron komt. In het geval van TS gaat het over de doorvoer tijdens 'stand-by'. Volgens blz. 96 van de downloadbare gebruiksaanwijzing heeft deze 3 standen nl. "off", "on" en "auto". De stand "auto" kan alleen goed werken als de TV ook van Sony is en de 'Bravia Sync' ingeschakeld is.
    Het zou het wel kunnen werken als de TV van een ander merk is, maar daarvoor moet je in de gebruiksaanwijzing van de TV kijken. Als je het wilt gebruiken en "auto" niet goed werkt, zal je deze als "on" in moeten stellen. Dat de receiver in 'stand-by' na 15 minuten "in diepe slaap ging" zal dus waarschijnlijk door de TV en/of verkeerde instellingen komen.

    Een tip voor de volgende keer is dus om ook naar de mogelijkheden en instellingen van de TV te kijken.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #5

    Standaard

    Dag Gerco,
    De versie geleverd in Australië kent inderdaad ook een "on" stand. Degene die ik geleverd gekregen heb, kende echter alleen de standen "auto" en "off". En ik heb inderdaad geen bravia maar een lg.

    Een beetje mistig vind ik het wel. Voor zover ik kan beoordelen kan ik in de beschrijving van de tv geen dingen vinden die van invloed zijn op het fenomeen. Verwacht eigenlijk ook niets te vinden in de handleiding van mijn schotelantenne.

    Als ik nu niks vind in mijn eigen spullen, zou ik dan geen problemen moeten verwachten bij de marantz en de demon?

  6. #6

    Standaard

    Zoals Gerco al goed beschrijft zijn er 2 soorten pass through.
    Ook de in stand by pass through zijn er weer 2 uitvoeringen:
    1 waar de bron dus sat receiver het cec protocol moet ondersteunen wat
    de meeste sat receivers niet doen.
    2 waarbij je 1 hdmi bron in het menu kunt kiezen die dan in stand by doorgeven wordt
    Ik had zelf eerst de Pioneer sc-lx85 die alleen doorgaf i.c.m cec apparaten
    nu heb ik de sc-lx87 waarbij ik 1 bron kan kiezen in het menu
    Laatst aangepast door arno.p : 20-01-2014 om 12:02

  7. #7

    Standaard

    Hoi Arno! Bedankt voor je reply.

    Ik dacht ik stuur ook gewoon een mailtje naar Marantz, met de specifieke vraag bij type sr5008. Krijg ik net het antwoord van terug: ..... Deze functie kan op twee manieren gebruikt worden. Een vaste bron die altijd doorgestuurd word, of de laatst gebruikte HDMI bron. De SR5008 word niet in een andere slaap stand gezet waardoor de passthrough functie niet zou werken.

    Dit lijkt dus ook zo te werken bij jouw pionieer?
    Citaat Oorspronkelijk gepost door arno.p Bekijk bericht
    1 hdmi bron in het menu kunt kiezen die dan in stand by doorgeven wordt
    Ik moet kijken of cec ondersteund wordt in mijn sat receiver. Dat is dus blijkbaar een bottleneck?

  8. #8

    Standaard

    Beste Pieter

    In geval van de Marantz is cec dus niet van belang die werkt net als de nieuwe Pioneers op alle hdmi bronnen cec of geen cec.
    Ik heb mijn Pioneer zo ingesteld dat altijd de hdmi van mijn sat receiver wordt doorgestuurd anders moet je,als je met een andere
    bron hebt afgesloten de av receiver weer eerst inschakelen om een andere bron te kiezen.
    En voor mijn andere bronnen gebruik ik zowiezo altijd mijn av receiver

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door arno.p Bekijk bericht
    In geval van de Marantz is cec dus niet van belang die werkt net als de nieuwe Pioneers op alle hdmi bronnen cec of geen cec.
    Ik begin het te snappen

    Met de Marantz zal ik (als het goed is) de problemen die ik had met de Sony niet krijgen. Ik ben benieuwd of Denon op dezelfde manier werkt als jouw Pioneer of als deze Marantz Dan kan ik nog eens goed overwegen welke receiver het moet gaan worden als her gaat over prijs/kwaliteit.

  10. #10

    Standaard

    Beste Pieter

    Ik heb even de handleiding van Denon avr x3000 bekeken en de Denon werkt volgens de online handleiding
    op de zelfde manier als de Marantz en de Pioneer.
    Dus laatste bron of vaste bron.

  11. #11

    Standaard

    Ik vond onderstaande in een handleiding van de AVR-X3000
    Ook lijkt het er hier op dat het doorgeven van HDMI signaal in standby mogelijk is bij de Denon AVR-X3000 door te kiezen uit de 'laatste' of de ingesteldeHDMI

    The AV receiver will “pass through” the sources HDMI signal when in standby.
    Last: Choose this option to “pass through” the last used HDMI input video source.
    CBL/SAT(Default) /DVD/Blu-ray/GAME/AUX/MEDIA PLAYER/CDz: Choose one of these HDMI sources to be passed through when the AV receiver is in standby.
    **“Pass Through Source” can be set when any of the HDMI connectors is assigned to “CD” for the input source in the “Input Assign” (vpage 149) setting.




    Dan kan ik de keus gaan maken op basis van argumenten waar het eigenlijk om gaat

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door pieterqu Bekijk bericht
    Ik vond onderstaande in een handleiding van de AVR-X3000
    Ook lijkt het er hier op dat het doorgeven van HDMI signaal in standby mogelijk is bij de Denon AVR-X3000 door te kiezen uit de 'laatste' of de ingestelde HDMI

    The AV receiver will “pass through” the sources HDMI signal when in standby.
    Last: Choose this option to “pass through” the last used HDMI input video source.
    CBL/SAT(Default) /DVD/Blu-ray/GAME/AUX/MEDIA PLAYER/CDz: Choose one of these HDMI sources to be passed through when the AV receiver is in standby. **“Pass Through Source” can be set when any of the HDMI connectors is assigned to “CD” for the input source in the “Input Assign” (vpage 149) setting.


    Dan kan ik de keus gaan maken op basis van argumenten waar het eigenlijk om gaat
    Wanneer het alleen daar om gaat, lijkt het mij verstandig om (weer) te gaan vergelijken in een winkel. Met HDMI is veel mogelijk, maar daar kan alleen gebruik van worden gemaakt als alle fabrikanten deze op dezelfde manier toepassen. Als koper ben je dus afhankelijk van de fabrikanten en kun je er dus nooit van uit gaan dat je alle mogelijkheden kunt gebruiken, zelfs wanneer je alles van hetzelfde merk en uit dezelfde generatie hebt.

    Een receiver moet nl. niet alleen gekozen worden op basis van de mogelijkheden.

    Het belangrijkste is dat deze past bij de luidsprekers en de apparatuur die je er (mogelijk in de toekomst) op aan wilt sluiten. Anders heeft deze misschien wel de mogelijkheden om gebruikte worden zoals jij wilt, maar zal de set niet het geluid laten horen zoals jij dat wilt.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 22-01-2014 om 21:09
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •