De resultaten 1 tot 8 van 8 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Advies luidsprekers tbv films en muziek

    Na een eerdere aanschaf van een Denon AVR-X1000 ben ik nu aan het rondkijken voor het upgraden van mijn speakers (Bose Acoustimass eerste generatie). Het idee is om over te stappen naar een 5.0 of 5.1 set tbv het kijken van films. Omdat de set in de woonkamer staat is ook het leuk afspelen van muziek van belang.

    Na wat rondkijken en luisteren in winkels ben ik tot de conclusie gekomen dat naast het uitbreiden voor surround geluid bij films ook een flinke stap nodig is in kwaliteit. De Bose melkpakjes met sub missen voor mijn gevoel een hoop in het 'midden' gebied.

    Als opvolger heb ik in eerste instantie gekeken naar de Jamo S506 HCS, maar zoals wellicht meer van jullie is mijn wederhelft het niet eens met zuilen naast het tv meubel in de woonkamer. Conclusie is dat ik moet kijken naar een tussenoplossing tussen de optische kant en de kwaliteit van het geluid. Na het nodige lezen en rondkijken op internet ziet de Wharfedale DX-1 set er wel interessant uit (met de kanttekening dat ik hier nog niet naar geluisterd heb). Echter zijn hierbij dan wel de twijfels hoe het geluid zal zijn gezien de afmetingen van de speakers.

    Na wat verder rondkijken en lezen op internet ben ik ook nog gekomen tot de volgende opstelling van Boston Acoustics:
    Front: A25
    Center: A225C
    Surround: A23
    Sub: ASW 250

    Het budget dat ik op dit moment voor ogen heb is tot max €650,-

    Ik ben erg benieuwd of er ervaringen zijn met deze speakers en of jullie wellicht nog goede alternatieven hebben? Op basis daarvan wil ik tot een shortlist komen waarmee ik gericht kan gaan luisteren.

  2. #2

    Standaard

    Wanneer je nog weinig ervaring hebt met samenstellen, is het vaak verstandig om met een complete 5.1 set te beginnen. Dit soort sets hebben vaak kleine luidsprekers die makkelijk aanstuurbaar zijn en daardoor goed kunnen laten horen wat een set te bieden heeft en hoe je deze op een goede manier kunt uitbreiden of 'upgraden' naar de set die je uiteindelijk wilt hebben.

    Welke (set) luidsprekers jij het beste kunt nemen, is afhankelijk van wat jullie mooi vinden klinken. Om dat te kunnen bepalen kunnen jullie het beste zelf gaan kijken en luisteren.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Wanneer je nog weinig ervaring hebt met samenstellen, is het vaak verstandig om met een complete 5.1 set te beginnen. Dit soort sets hebben vaak kleine luidsprekers die makkelijk aanstuurbaar zijn en daardoor goed kunnen laten horen wat een set te bieden heeft en hoe je deze op een goede manier kunt uitbreiden of 'upgraden' naar de set die je uiteindelijk wilt hebben.

    Welke (set) luidsprekers jij het beste kunt nemen, is afhankelijk van wat jullie mooi vinden klinken. Om dat te kunnen bepalen kunnen jullie het beste zelf gaan kijken en luisteren.
    Probleem is dat volgens mij een set luidsprekers vaak uit kleine speakers bestaat, waardoor ik hetzelfde ga missen als nu met de huidige bose melkpakjes. Dit is dan ook de reden dat ik me er verder in wil verdiepen om kwalitatief goede speakers aan te schaffen. Bij deze zoektocht ben ik uitgekomen op de Bostons en nu ben ik erg benieuwd of er nog alternatieven zijn of dat ik wellicht punten over het hoofd zie?

  4. #4

    Standaard

    Zo'n set heeft ook kleine luidsprekers, maar je zal minder missen dan bij de sets van Bose. Dit komt doordat (zulke) luidsprekers -in tegenstelling tot melkpakjes- vaak zijn uitgevoerd als 2-weg systeem, een iets grotere woofer hebben en er daardoor een lagere frekwentie voor de 'cross-over' gebruikt kan worden. Het gat tussen de sub en de satelieten is daardoor een stuk kleiner, waardoor het meer zal lijken alsof de lage tonen ook uit de kleine luidsprekers komen. Daar komt bij dat je bij een set met luidsprekers makkelijker de 'fronts' kunt vervangen door modellen van hetzelfde merk en evt. uit dezelfde serie om het geluid wat voller te laten klinken en dezelfde klank-eigenschappen te behouden. Iets wat bij een set van Bose niet mogelijk is.

    Bij die van andere merken is dat ook mogelijk, maar er zijn op dit moment wenig sets met satelieten die dezelfde vormgeving en afwerking hebben als boekenplank-formaat luidsprekers. In andere gevallen zal je dus vaak een keuze moeten maken tussen boekenplank-formaat of satelieten.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #5

    Standaard

    Heb je voorbeelden van sets die je kan aanbevelen? Op basis daarvan kan ik dan verder zoeken en gaan luisteren.

  6. #6

    Standaard

    Een paar voorbeelden:
    Klipsch HD Theatre 500 of Quintet V+aktieve sub
    Mordaunt Short Alumni
    Boston Acoustics A2310HCS
    Wharfedal DX-1 HCP
    Teufel Consono 35 of Columa 300
    JBL Cinema 610
    Mirage Omnisat 6(Tweedehands)
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 08-02-2014 om 17:20
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Relisys Bekijk bericht
    Probleem is dat volgens mij een set luidsprekers vaak uit kleine speakers bestaat, waardoor ik hetzelfde ga missen als nu met de huidige bose melkpakjes. Dit is dan ook de reden dat ik me er verder in wil verdiepen om kwalitatief goede speakers aan te schaffen. Bij deze zoektocht ben ik uitgekomen op de Bostons en nu ben ik erg benieuwd of er nog alternatieven zijn of dat ik wellicht punten over het hoofd zie?
    Denk dat je met de Boston wel goed zit, veel waar voor je geld, je kan 4x A25 nemen en een sub van een ander merk, dat hoeft niet persé van Boston te zijn, een sub doet immers niets in het klankbeeld.

    Verder kun je van de bekende speaker fabrikanten hun boekenplankers gaan beluisteren als ze in die serie ook een center verkopen, kwestie van even kijken op Kieskeurig wat er zoal wordt aangeboden
    op centerspeaker gebied en dan kijken of daar van die merken ook boekenplankers bij te koop zijn.

    Zou het overgrote deel van de voorbeelden van Gerco links laten liggen, zit wat van die satellieten bij die je juist wilt vermijden, maar dat had je zelf waarschijnlijk al gezien, ook 2e hands merken waarvan
    de fabrikant niet meer bestaat zou ik niet aanraden.

    Hier alvast de link naar de start:

    http://www.kieskeurig.nl/center_speaker

    vergeet niet "meer merken" aan te klikken, krijg je wat meer keus. Center in je prijsklasse gevonden, dan even kijken of die fabrikant bijpassende boekenplankers heeft, de rest volgt vanzelf al zal
    het niet altijd even makkelijk zijn om ze ergens te kunnen beluisteren.

    Veel plezier met je zoektocht en bedenk...... haastige spoed is zelden goed
    Have fun and enjoy your collection

  8. #8

    Standaard

    Dank voor de reacties. Na een aantal keer luisteren in de winkel heb ik besloten dat de Boston A25 als fronts de basis gaan vormen. Helaas is het budget door omstandigheden op dit moment helaas beperkt, waardoor ik ervoor gekozen te hebben om te starten met een 2.0 setup. Hiermee zal de kwaliteit al een stap vooruit zijn ten opzichte van de Bose.

    Op het moment dat er weer budget vrijgemaakt kan worden is het idee om vervolgens uit te breiden met Subwoofer en Center. Ik heb inmiddels wel begrepen dat het voor een subwoofer niet vereist is om voor hetzelfde merk als de overige speakers te gaan. Zijn er subwoofers die jullie kunnen aanraden?

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •