De resultaten 1 tot 5 van 5 worden weergegeven.
  1. #1
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard Vraagje betreft center/surround speaker

    Kun je een surround speaker als center gebruiken?
    Of mis ik dan een bepaald klank beeld?

  2. #2
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    Ik ga het even ander vragen om het interessanter te maken.
    Eigenlijk zoek ik nog 2 Jamo concert II speakers. Dit is geen probleem.
    Maar mijn vraag misschien wel..

    Ik wil eigenlijk van deze 2 speakers, 1 center speaker maken.
    Zelf wil ik dus een kist hier voor maken en dan de woofers en tweeters in deze kist gaan plaatsen.
    Reden waarom ik dit wil doen is omdat er van deze Concert serie geen centerspeaker te verkrijgen is.

    Is dit mogelijk of is dit gekkenwerk. En waar moet ik op letten...
    Ik denk niet dat ik zomaar een woofer er bij aan kan solderen.
    Dit zal wel weer effect op je watt's en ohm's hebben denk ik?
    Bekisting word geen probleem. Ik heb genoeg gebouwd voor car-audio.

    Dit zijn ze..


  3. #3
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    Ik heb mijn antwoord al.
    Het kan dus prima. In de nieuwe bekisting zouden de woofers/tweeters parallel aangesloten worden.
    De woofers worden dan ipv 8 ohm, 4 ohm.

    Ik heb al 2 Concert II op de kop kunnen tikken dus dit gaat wel een leuk projectje worden denk ik.
    Mocht het niet lukken dan ga ik gewoon 1 speaker als center gebruiken.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door geoffreyvanvugt Bekijk bericht
    Ik wil eigenlijk van deze 2 speakers, 1 center speaker maken.
    Zelf wil ik dus een kist hier voor maken en dan de woofers en tweeters in deze kist gaan plaatsen.
    Reden waarom ik dit wil doen is omdat er van deze Concert serie geen centerspeaker te verkrijgen is.

    Is dit mogelijk of is dit gekkenwerk. En waar moet ik op letten...
    Ik denk niet dat ik zomaar een woofer er bij aan kan solderen.
    Dit zal wel weer effect op je watt's en ohm's hebben denk ik?
    Als je deze in serie schakelt met een weerstand van 2 of 4 Ohm en een belastbaarheid van 10Watt of hoger, zal de impedantie niet lager zijn dan 6 Ohm.

    Wanneer je van die 2 speakers 1 wilt maken, kun je ze ook met de onderkanten naar elkaar toe leggen. Doordat de tweeters dan niet dicht bij elkaar zijn, zullen de hoge tonen beter in de breedte verspreid worden. Op deze manier hoef je ze niet uit elkaar te halen en zou je er later nog voor kunnen kiezen ze bvb als 'front-high' te gebruiken.

    Een andere mogelijkheid is om ze in een andere box te plaatsen en 2 woofers en 1 tweeter op 1 filter aan te sluiten. De weerstand zet je dan serieel tussen de woofers zodat deze niet de tweeter gaan overstemmen zodat deze wat meer op een normale 'centre' lijkt. Alleen past de vormgeving dat niet meer bij die van de andere luidsprekers. Wil je beide tweeters en filters gebruiken, dan kun je die het beste buiten de woofers plaatsen zodat de hoge tonen voldoende spreiding hebben.

    In ieder geval kun je -doordat ze uit dezelfde serie komen- er voldoende mee experimenteren.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #5
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Als je deze in serie schakelt met een weerstand van 2 of 4 Ohm en een belastbaarheid van 10Watt of hoger, zal de impedantie niet lager zijn dan 6 Ohm.

    Wanneer je van die 2 speakers 1 wilt maken, kun je ze ook met de onderkanten naar elkaar toe leggen. Doordat de tweeters dan niet dicht bij elkaar zijn, zullen de hoge tonen beter in de breedte verspreid worden. Op deze manier hoef je ze niet uit elkaar te halen en zou je er later nog voor kunnen kiezen ze bvb als 'front-high' te gebruiken.

    Een andere mogelijkheid is om ze in een andere box te plaatsen en 2 woofers en 1 tweeter op 1 filter aan te sluiten. De weerstand zet je dan serieel tussen de woofers zodat deze niet de tweeter gaan overstemmen zodat deze wat meer op een normale 'centre' lijkt. Alleen past de vormgeving dat niet meer bij die van de andere luidsprekers. Wil je beide tweeters en filters gebruiken, dan kun je die het beste buiten de woofers plaatsen zodat de hoge tonen voldoende spreiding hebben.

    In ieder geval kun je -doordat ze uit dezelfde serie komen- er voldoende mee experimenteren.
    He Gerco..

    Bedankt voor de uitleg en tips.
    Ik ga gewoon 1 concert II gebruiken als center. 2 naast elkaar of 1 nieuwe kist maken vinden mn vrouw en ik net even iets te.
    Dus de 2e concert II gebruik ik als back-up..

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •