Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
De resultaten 51 tot 65 van 65 worden weergegeven.
  1. #51
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patrick vdB


    Hoezo Off-topic
    zo zie je maar hoe het allemaal kan lopen

  2. #52

    Standaard

    Ik hoorde jullie wel praten over 5 keer de zelfde speakers.

    Maar klinkt het niet veel mooier bij een brede kamer (zoals wij hebben) en de meeste mensen hebben. Om het center kanaal te verspreiden door het door een horizontaal geplaatste speaker te laten verdelen. En als je de achterkanalen gebruikt dan is dat toch minder hard als dat je de gewonen voor kanalen gebruikt?? of heb ik dit nu mis? Bij film komt het meeste geluid uit de center. De andere 4 speakers worden gebruikt voor het ruimtelijk aspect van 5.1 waar het allemaal om draait! De gesprekken komen dan voor 80% uit de center en voor 20 % uit de front's, toch? Bij een dialoog worden dan toch de achter speakers niet zo heel veel aangesproken en dan zul je dan toch ook kunnen voldoen met een mindere speaker als achter speaker????????

    Misschein likt het een beetje vaag verhaal.

    Doei Sonyman,

    P.S. j. vandendool hoe kom je aan dat schaap?
    doei JCL

    Een beetje gekte in ons leven hebben we allemaal nodig

  3. #53

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sonyman
    Bij film komt het meeste geluid uit de center. De andere 4 speakers worden gebruikt voor het ruimtelijk aspect van 5.1 waar het allemaal om draait! De gesprekken komen dan voor 80% uit de center en voor 20 % uit de front's, toch? Bij een dialoog worden dan toch de achter speakers niet zo heel veel aangesproken en dan zul je dan toch ook kunnen voldoen met een mindere speaker als achter speaker????????
    Ik hoor deze beargumentie zeer vaak. Surrounds zijn slechts voor effecten etc en hoeven daarom niet hetzelfde of zo goed te zijn als de fronts. Mischien dat ten tijde van het prologic-gebeuren dit verhaaltje wel opging maar met de tegenwoordige surroundformaten vind ik het volkomen achterhaald.

    Net zoals bij stereo de linker en rechterspeaker samen een interactie hebben zo hebben de fronts center en surrounds allen een interactie met elkaar. Wanneer een geluidsfragment zich van de linkersurround naar de rechterfront verplaatst dan zorgen beide speakers samen voor het verloop van het geluid (op dat moment zijn ze eigenlijk een stereo-paar). Wanneer beide speakers dan een ander klankbeeld hebben dan zal het geluid gedurende de verplaatsing van klank veranderen. Hoe beter alle speakers op elkaar zijn afgestemd hoe homogener het totale klankbeeld wordt des te overtuigender je set-up klinkt (en met identieke speakers is dit nu eenmaal het gemakkelijkste voor elkaar te krijgen).

    Nog even terugkomende op de liggende centerspeaker (het bekende woofer-tweeter-woofer ontwerp). Een liggende centerspeaker heeft zijn afstraalgedrag breder op verticaal vlak dan op horizontaal vlak. Juist het horizontale afstraalgedrag is belangrijk voor bredere kamers waar je je niet alleen wilt beperken tot de sweetspot. Liggende centers met het w-t-w ontwerp hebben vaak last van een kamfilter-effect waarbij het geluid van uiterst rechts anders klinkt dan in het midden (beweeg je maar eens van links naar rechts bij zulke centers en hoor hoe de klank verandert). Voor de sweetspot is dit niet zo erg (immers je zit in het midden) maar voor de buitenste kanten kan de center vaak erg beperkt klinken.

    Mvrgr

    Patrick

  4. #54
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sonyman

    of heb ik dit nu mis?
    zoals je al gelezen heb bij patrick heb je het dus mis met jou opvatting wat betref de speakers
    je onderschat de surround speakers zeer zeker als je er zo over denk
    al zou het nu nog wel mee vallen maar ze gaan zeer zeker een steeds belangrijkere rol spelen in het geheel
    voor de rest sluit ik me bij patrick aan kwa verhaal en duidelijke uitleg zodat ik dat niet meer hoef te plaatsen
    dus mindere achterspeakers is zeker niet aan te bevelen
    wat de meeste wel doen is kleinere speakers achter omdat ze met de ruimte zitten
    vloerstanders voor kunnen de meeste nog wel redelijk makelijk plaatsen maar de speakers achter word toch voor de meeste wel een probleem
    ook omdat de vrouw des huizes het allemaal maar niks vind al vind mijn vrouw het gelukkig niet erg

  5. #55

    Standaard

    Hmmm, dilemma's dilemma's.........

    Ik zit zelf te denken aan de B&W 604's als frontspeakers en de 601's (misschien de 602's) als rearspeakers. Niet allemaal hetzelfde, maar de alternatieven vind ik nou niet bepaald optimaal:

    vijf gelijke speakers, de 604
    Nog los van de kosten zou dit neerkomen op vier van die zuilen in m'n kamer en eentje (liggend?) voor de TV. Zelfs met vier zuilen en een normale centerspeaker niet echt haalbaar.

    vijf maal de 602
    Budgettair een stuk prettiger, en misschien ook wel makkelijker te plaatsen (aan de muur) dan twee zuilen als frontspeakers. Maar (hoewel ik ze nog geen van allen echt uitgebreid heb beluisterd) ben ik bang dat ik met de 602's als fronts toch kwaliteit ga missen bij normaal stereogebruik. Ik heb nu twee elac zuiltjes, en ik moet zeggen dat dat toch wel heel erg goed bevalt.

    Bovendien moet ik het hier op m'n flat waarschijnlijk de eeste paar jaar zonder subwoofer doen, dus vind ik ook wat dat betreft het hebben van een paar goeie main speakers wel erg belangrijk.

    Over het frontspeaker dilemma (of toch maar een echte speaker) gebruiken kan ik vrij kort zijn, zo lang normale speakers niet volledig magnetisch afgescherm zijn ga ik die niet op of onder m'n tv zetten
    Startrader, Safetrader

  6. #56
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Donovan
    Hmmm, dilemma's dilemma's.........

    Ik zit zelf te denken aan de B&W 604's als frontspeakers en de 601's (misschien de 602's) als rearspeakers. Niet allemaal hetzelfde, maar de alternatieven vind ik nou niet bepaald optimaal:
    dan is het misschien beter om voor de 603 en 602 te gaan om de simpele reden dat deze wat dichter bij elkaar liggen kwa geluid
    en wat de afmetingen betref verschil dit niet zoveel met de 604 en 601
    een sub woofer is wel een must dus dat is heel jammer dat je die voorlopig moet missen
    voor stereo kom je met die 603/602 ook een heel eind want het goede speakers,ook voor stereo
    het is maar een tip

  7. #57

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    dan is het misschien beter om voor de 603 en 602 te gaan om de simpele reden dat deze wat dichter bij elkaar liggen kwa geluid
    en wat de afmetingen betref verschil dit niet zoveel met de 604 en 601
    een sub woofer is wel een must dus dat is heel jammer dat je die voorlopig moet missen
    voor stereo kom je met die 603/602 ook een heel eind want het goede speakers,ook voor stereo
    het is maar een tip
    Hmm, ik zal eens gaan luisteren naar het verschil tussen de 603 en de 604. Maar ik denk dat ik meer belang hecht aan goed geluid over de frontspeakers dan aan echt perfect bij elkaar passende front- en rearspeakers. En die 604's klonken echt heel lekker.....


    PS: crew, misschien een idee om deze thread vanaf het moment dat het naar een B&W / speakeropstelling discussie gaat te verplaatsen naar de "gaan voor B&W speakers?" thread? Ben bang dat het al een hele tijd niet meer over sony of kef eitjes gaat.
    Startrader, Safetrader

  8. #58

    Standaard

    Met bovenstaande bericht ben ik het ook eens.....verplaatsen die hap
    dvd's *foto van verzameling*startrader/safetrader

  9. #59
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Donovan
    Maar ik denk dat ik meer belang hecht aan goed geluid over de frontspeakers dan aan echt perfect bij elkaar passende front- en rearspeakers. En die 604's klonken echt heel lekker.....
    dan is het zeker aan te raden om gewoon voor die lekkere 604 te gaan
    zeker gezien je de fronts zoveel belangrijker vind dan de rest
    zijn goede speakers dus daar ligt het niet aan

  10. #60

    Standaard

    Ok point taken. Maar dan heb ik nog weer een andere opvatting die wel een beetje ansluit op het vorige. Stel dat ik de set gebruik voor HT en muziek. Ik luister muziek zuiver en alleen over de front speakers en luister weinig tot geen Muziek DVD's, DVD-audio of SACD's. Dan kan ik dus kiezen tussen (als ik de kostenplaatjes ff wegdenk) uit:

    1. 604 voor, 602 achter LCR600 center

    2. 5X 602
    3. 5X 604

    4. 4X602 + LCR 60 / 600
    5. 4X604 + LCR 60 / 600

    Als ik deze keuze zou moeten maken zou ik gewoon gaan luisteren maar optie 2 en 3 vallen voor bijna iedereen af. Sompelweg omdat je dan een zuil voor je TV moet zetten voor de iedeale plaatsing en dat kan simpelweg niet. Dan zou ik gaan voor b.v. optie 4. Ik neem 4 602's Maar ik wil ook muziek luisteren en daarom "ruil" ik 2 602's om voor 604's voor een EXTRA stukje stereo geluid.

    Maar als er nu een effect is dat komt van links achter naar rechts voor dan word dus (bij een 5.1 opstelleng) eerst links achter gedeeltelijk center en voor een groot deel rechts. Dan zou dat dus ut evenwicht zijn omdat de voor speakers sterker zijn ofzo?

    Wat ik mij dan afvraag wat hij jij dan j.vandendool want ik neem toch niet aan dat jij 5 zuilen hebt? Of 4. Het is ook gewoon het meest gangbare dat (als je zuilen hebt) dat je dan alleen de front's als zuil hebt. Ik heb in huis 3 DD instalaties. De eerste op mijn PC creative DTT 2200 die heeft 5 satalieten die identiek zijn. ten 2e De "huiskamerset" Sony SA-VE835ED speakers. Alle speakers zijn geijk alleen de center staat op een poot dat hij word gedraaid om horizontaal te liggen. De laatste is ook de best Dat is de set van mijn broer. Hij heeft 2 602-S2 speakers en een LCR60-S2 center en niet van die geweldige achter speakers. Van een merk dat ik niet ken maar jullie misschien wel het is het merk Solio. Hier hoor ik toch echt niet dat er een onbalas in. Luister in dan zo slecht of is er wat anders aan de hand.

    doei Sonyman
    doei JCL

    Een beetje gekte in ons leven hebben we allemaal nodig

  11. #61
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    ik heb ook een gewone center ja
    ik heb alleen het verhaal van patrick bevestigd dat 5 indentieke het mooiste kwa geluid balans/klankleur zal zijn
    ik snap zelf ook dat dit vrijwel onmogelijk is voor de meeste maar dat wil dus niet zeggen dat het niet klop
    mijn set speakers die ik over een maand of 2 ga kopen zijn ook b&w speakers
    de 600 s3 serie wel te verstaan,ik heb nog de cm en de nautilus serie overwogen maar na luisteren moet ik toegeven dat ze zeer zeker goed klinken
    waarom ik dan toch voor de 600 s3 serie ga is dat deze zeer zeker voldoen aan mijn verwachting voor een ht setup
    er word totaal geen muziek mee beluisterd dus dara hoefde ik niet op te letten
    het worden de 604 als fronts, de 603 als surrounds,lcr 600 als center
    moet ik alleen nog even beslissen over het 6de kanaal achter,of ik hiervoor een center neem of twee kleinere speakers
    dus je ziet dat ikzelf ook niet voor indentieke speakers gaat omdat met de akoestiek van mijn woonkamer dat voordeel weer teniet gedaan zal worden
    maar 4 zuilen worden het dus wel en een flinke center,voor de center achter moet ik nog beslissen wat ik doe
    of je slecht luister weet ik niet maar als er andere speakers tussenstaan en dan zeker een ander merk is er toch verschil in klank
    of je dit merk in de balans demk ik niet echt maar wel in klankkleur
    dus de backs klinken scherper of warmer danwel killer dan de rest
    of je dit bezwaarlijk vind is weer iets persoonlijks,vele zullen zich er niet aan storen vandaar
    maar bij mij komen dus wel 4 zuilen te staan ja

  12. #62

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sonyman
    Maar als er nu een effect is dat komt van links achter naar rechts voor dan word dus (bij een 5.1 opstelleng) eerst links achter gedeeltelijk center en voor een groot deel rechts. Dan zou dat dus ut evenwicht zijn omdat de voor speakers sterker zijn ofzo?
    Noot vooraf: het volgende is niet gebaseerd op ervaring van mij, maar meer van het "lijkt mij" type.

    Volgens mij worden die centers iig qua midden-bereik afgestemd op de hoofdspeakers waarbij ze horen (zie ook B&W site). In het geval van de 602 achter en de 604 voor zal je lijkt mij merken dat de bas wat sterker doorkomt als het geluid naar voren schuift, omdat die 604's dat beter doorgeven.

    Hoe veel je daarvan bij HT merkt zou ik echt niet weten. Ik denk dat het best meevalt, omdat volgens mij er nauwelijks geluiden zijn die precies hetzelfde blijven terwijl ze om je heen bewegen. Vliegtuigen die langs en overvliegen bijvoorbeeld veranderen hoe dan ook tijdens het langskomen van toon en van sterkte, idem dito met kogels, explosies en uiteraard achtergrondgeluiden.

    Bovendien kun je in je receiver/versterker nog instellen of de speakers die je hebt 'groot' of 'klein' zijn. Geef je klein aan, dan wordt het laagste basbereik hoe dan ook over je fronts afgespeeld (of zelfs over je sub?).

    Als je trouwens die foto ziet van de Lucasfilm sound studio (http://www.bwspeakers.com/images/new.../skywalker.jpg) gebruiken ze daar wel vijf totaal identieke speakers, maar hebben ze natuurlijk weer niet die beperkingen die wij hebben (zoals ruimte, tv die niet tegen magnetisme kan en uiteraard ons budget dat een maximum heeft). Dus waar wij ons nog druk zitten te maken over hoe de 602 het zou doen als stereospeaker kwakken zij daar gewoon een nautilus 802 neer als surround...
    Startrader, Safetrader

  13. #63
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Donovan
    Vliegtuigen die langs en overvliegen bijvoorbeeld veranderen hoe dan ook tijdens het langskomen van toon en van sterkte, idem dito met kogels, explosies en uiteraard achtergrondgeluiden.
    dit klop gedeeltelijk wel maar dan is het ook zo bedoeld
    echter wanneer de speakers zelf al een groot verschil vertonen zal dit effect(verschil)dus nog groter worden waardoor het ook onnatuurlijker gaat worden en daar zit het m dus in,de verhouding klop dan niet meer
    en dit is dus wel behoorlijk merkbaar/hoorbaar

  14. #64

    Standaard

    Ik heb blijkbaar wat teweeg gebracht met mijn stelling dat 5 identieke speakers het meest ideaal is binnen een HT-opstelling

    Mischien dat het interessant discussie-voer is welke wij kunnen voortzetten in een nieuwe en algemene thread?

    Mvrgr

    Patrick

  15. #65

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patrick vdB
    Ik heb blijkbaar wat teweeg gebracht met mijn stelling dat 5 identieke speakers het meest ideaal is binnen een HT-opstelling
    Dit lijkt me ook wel het meest ideale maar je moet het ook niet overschatten. Het filmgeluid op DVD, DTS of DD, is niet het beste geluid wat je hebben kunt (gecomprimeerd), bovendien hebben de gebruikte surroundgeluiden over het algemeen maar een beperkt frequentiebereik, dus hebben dure surroundluidsprekers alleen maar zin als je veel SACD of zo luistert.

Pagina 3 van 3 EersteEerste 123

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •