De resultaten 1 tot 14 van 14 worden weergegeven.

Discussie: mijn thuisbioscoop

  1. #1

    Standaard mijn thuisbioscoop

    Goedendag,

    Mijn naam is Niles en door prive omstandig heden, ga ik proberen een thuis bioscoop(je).Maar voordat ik begin heb ik een paar vraagjes en hoop dat er leden zijn die mij willen helpen.

    Ik heb een kamer die ik wou gebruiken voor een bioscoopje.Nu hoef het voor mij niet de top tezijn maar als het maar in de buurt kom,vind ik het prima.
    helaas is het wel een huurhuis dus kan ik het niet te gek maken.Al zou ik dat wel willen.
    De maten van de betrefde kamer (zolder):5,80 meter lang en de breedte is 3 meter en de hoogte (nok) is 2,80.
    In de ene schuine dak,heb ik een dakraam.AAn de andere zijde is het dicht.Ik heb wel een wasbak naast de deur staan,omdat het een 4e kamer is.
    Qua audio heb ik nog niks.Qua tv heb ik een samsung 32 inch led tv met 3d.Ook ben ik fan van gamen dus heb ik div spelcomputers in huis.
    Maar hier komt de volgende vragen:

    -Qua kijk afstand , kan ik cker de tv tegen over het raam zetten?en hoe hoog moet deze komen(want de tv komt tegen het schuine gedeelte?)
    -Is de tv groot genoeg?
    -Welke dolby surround kan ik het beste nemen?
    -Moet er een verlaagd plafon inkomen?ivm geluid?
    -is een vlakke wand handig waar de tv komt?

    -meer tips is ook van harte welkom.

    Zodra mijn gegevens binnen zijn,hou ik jullie op de hoogte van mijn thuisbioscoopje.

    Alvast bedankt!

  2. #2

    Standaard

    Welkom,
    laten we beginnen met een aantal "regels". Er zijn geen regels, het is immers jouw ruimte. Wij kunnen je slechts adviseren. Omdat op de juiste manier te doen hebben we iets meer informatie nodig.
    Ten eerste, hoeveel wil je uitgeven? Je hebt aan audio nog niets maar wat wil je aan audio? Wil je losse componenten (wel aan te raden, zeker met een aantal gameconsoles)?
    Of heb je liever een alles-in-1 kast waar je een hoop ellende mee op je hals haalt? Je raadt het al, ik raad een losse receiver aan. Je gameconsoles zullen ongetwijfeld DVD en/of BR afspelen dus daar hoef je geen speler voor te hebben, denk ik.
    Maar ook receivers zijn er vanaf €199 tot €1.000.000,-
    Dan minstens zo belangrijk, de speakers. Het is zolderkamer met een punt, ik zou dan kiezen voor boekenplank speakers op een stand. Je hebt er 4 nodig plus een centre speaker. Dan nog een subwoofer.
    En tot slot kabels om de boel aan te sluiten.
    Heb ik nog een vraag voor je, is het mogelijk een tekening van de ruimte te posten? Dat maakt het voor ons wat makkelijker om je te helpen.
    Dus, tekening en budget.
    Dan ga ik je vast wat "huiswerk" geven:
    http://dvd.nl/achtergronden/hdmi-feiten-en-mythes/
    http://dvd.nl/achtergronden/alles-ov...-luidsprekers/
    http://dvd.nl/achtergronden/popcorntest/
    om vast door te lezen

  3. #3

    Standaard

    Je zou er ook over kunnen denken om de HT in de woonkamer te plaatsen en de zolder te gebruiken als een soort ruimte waar je kunt ontspannen en/of kunt kijken en luisteren met een eenvoudige set. Vaak zijn slaapkamers in huurhuizen vaak minder goed geïsoleerd, waardoor buren er last van kunnen hebben als jij op zolder aktief een filmpje kijkt of spelletjes aan het spelen bent.

    Voor algemeen gebruik is het verstandig om een TV te nemen met de scherm-diagonaal die niet kleiner is dan 1/4 en niet groter dan 1/2 van de kijkafstand. Een TV van 32" (82cm) zal daardoor geschikt zijn voor een maximale afstand van 3,2m en een minimale van 1,6m. Het hang dus af van hoe ver je er vandaan zit en hoe je er mee naar films en TV wilt kijken en gamen.

    Hoe hoog je deze het beste kunt plaatsen is afkankelijk van de mogelijkheden van het meubel en evt. de apparatuur of de 'centre' die je wilt plaatsen. Over het algemeen is het verstandig om het midden van het scherm op of wat boven ooghoogte te plaatsen, zodat je niet veel naar boven of naar beneden hoeft te kijken.

    Maak daarom eerst een lijstje van de dingen die voor jou, jouw medebewoners en evt. en de buren belangrijk zijn, want anders heb je kans dan anderen gaan klagen en dat is wel het laatste wat je wilt horen als je tevreden bent met jouw set.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  4. #4

    Standaard

    Goedendag,

    Alvast bedankt voor de reacties.Via een maatje van me, heb ik al bioscoopstoeltjes.Die moeten alleen opnieuw bekleed worden.
    Ik wil een kamertje hebben,dat ik me terug kan trekken evt met vriendin enof vriend voor te gamen of bv starwars (enorme fan) kijken.
    Ik sta open voor alle opties.In mijn woonkamer heb ik een kast met tv en home cinemaset van Samsung.Best leuk maar ik mis iets in kwaliteit.Budget???dat ligt er een klein beetje aan.
    Ik denk rond de 1000 euro.(tis en blijf een huurhuis en ben zelf best wel handig)
    Ik probeer zo spoedig mogelijk een tekening te maken van mijn zolder.ook zal ik de leesvoer goed doorlezen.
    Mijn buren zijn haast nooit thuis en als ze thuis zijn dan horen wij ook herrie (pubers,harde muziek enz).
    Dus dat is geen probleem.

    Ik hou jullie op de hoogte.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Je zou er ook over kunnen denken om de HT in de woonkamer te plaatsen en de zolder te gebruiken als een soort ruimte waar je kunt ontspannen en/of kunt kijken en luisteren met een eenvoudige set. Vaak zijn slaapkamers in huurhuizen vaak minder goed geïsoleerd, waardoor buren er last van kunnen hebben als jij op zolder aktief een filmpje kijkt of spelletjes aan het spelen bent.

    Voor algemeen gebruik is het verstandig om een TV te nemen met de scherm-diagonaal die niet kleiner is dan 1/4 en niet groter dan 1/2 van de kijkafstand. Een TV van 32" (82cm) zal daardoor geschikt zijn voor een maximale afstand van 3,2m en een minimale van 1,6m. Het hang dus af van hoe ver je er vandaan zit en hoe je er mee naar films en TV wilt kijken en gamen.

    Hoe hoog je deze het beste kunt plaatsen is afkankelijk van de mogelijkheden van het meubel en evt. de apparatuur of de 'centre' die je wilt plaatsen. Over het algemeen is het verstandig om het midden van het scherm op of wat boven ooghoogte te plaatsen, zodat je niet veel naar boven of naar beneden hoeft te kijken.

    Maak daarom eerst een lijstje van de dingen die voor jou, jouw medebewoners en evt. en de buren belangrijk zijn, want anders heb je kans dan anderen gaan klagen en dat is wel het laatste wat je wilt horen als je tevreden bent met jouw set.
    Mmmm, kom nou toch, 32inch is toch wel heel erg vorige eeuws, leuk voor op het schijthuis of de kinderkamer.

    Dan je advies over de kijkafstand..... je vergeet mee te nemen dat die ook afhankelijk is van de schermresolutie.



    http://www.hdtvnieuws.nl/hdtv/kijkaf...hdtv-20090626/

    Vooral het laatste zinnetje is wel aardig, en daar ben ik het ook wel mee eens, je bepaald het uiteindelijk gewoon zelf.

    Bioscoop stoelen nemen en dan naar een 32inch schermpje gaan zitten staren in een daarvoor apart in te richten kamer......

    Als ik een aparte kamer er voor zou hebben, dan zou ik toch zeker weten 100%, lekker gaan projecteren.

    Wel het budget een klein beetje aanpassen in de hoogte, maar dan wordt het wel echt genieten, want echt heel erg
    duur hoeft het tegenwoordig niet meer te worden met de tegenwoordig wel heel voordelige full HD projectoren.

    Persoonlijk projecteer ik in de woonkamer, heb gewoon geen aparte ruimte er voor, zou wel heel mooi zijn, maar
    bij mij in de woonkamer is het toch super genieten geworden, zou niet anders meer willen. Hier mijn verhaal:

    http://dvd.nl/forum/showthread.php?7...woord-en-beeld
    Have fun and enjoy your collection

  6. #6

    Standaard

    Goedendag,

    Ivm werk enz,weinig kunnen doen qua informatie enz in te winnen.Maar ik heb globaal 2 tekeningen gemaakt over de vorm van mijn zolder.Let niet op de kwaliteit enz.Ik hoop binnenkort de zolder leeg te hebben.

    http://www.mijnalbum.nl/Album=PLAHQ878

    Ik hoop dat het duidelijk is qua vorm enz.

  7. #7

    Red face

    Zo simpel en toch onduidelijk voor mij:



    Als ik dat zo zie dan lijkt de deuropening zich in het brede deel te bevinden, en lijkt het
    schuine dak niet allebei dezelfde hoek te hebben, bruikbaar oppervlak waar je kan staan
    lijkt ook klein als je de deur grootte tegen het geheel afzet.



    Een foto met een object erin geeft dan vaak een beter idee van de ruimte, snel opruimen dan maar

    Je schreef de maten zijn: breedte 3 meter en lang 5,8 meter, doch als ik de deur zo zie,
    dan zit die op de brede kant en is de kamer 3 meter diep. Een dakraam is iets anders dan
    een dakkapel. Een dakraam maakt een kamer niet ruimer, een dakkapel wel.

    Inhoudelijk ben je niet ingegaan op de tekst, je vroeg of de TV groot genoeg was, heb daar
    wel duidelijk mijn mening te kennen geggeven, dacht eerst dat ik je ermee had afgeschrikt,
    maar als men om een mening vraagt is het lijkt mij beter gewoon eerlijk te zijn dan met de
    TS te gaan lopen slijmen, daar heeft een TS niets aan.

    Je wil iets leuks en het mag niet teveel kosten, op audiogebied kun je dan gaan denken
    aan bijvoorbeeld een PC speakersysteem van bijvoorbeeld Teufel, die zijn behoorlijk
    krachtig, je hebt er wel niet de HD audioformaten mee, maar dat is niet echt nodig, de
    core heeft voldoende kwaliteit om van te kunnen genieten. Heb zelf ook in een spelletjes
    kamer nog de oude Logitech Z5500 staan, werkt nog steeds uit de kunst en op Marktplaats
    durven ze er absurde prijzen voor te vragen..... wel een teken dat het een zeer gewilde set was

    Nu raad ik over het algemeen geen alles in 1 systemen aan, doch dat is zo'n speakersyteem
    waar je optische en analoge audiobronnen op aan kunt sluiten wel. Zolang je beseft dat je
    een soort van alles in 1 systeem koopt dat kwetsbaar is bij defecten en je dat risico wil
    lopen, dan zou ik zeggen.....:

    Projecteren en zo'n Teufel set, bijvoorbeeld:



    Een alles kunner, 1 optisch en 1 digitale aansluiting, maar met wat splitters
    is eea wel op te lossen. info:

    http://www.teufelaudio.nl/pc/concept...al-p14361.html


    Projecteren op een 2 meter scherm van rond de 100 euro en dan nog een
    leuke Full HD 3D projector.....

    Laat maar weten of je daar ook een betaalbaar voorbeeldje van wil.

    Je kan natuurlijk het eea aan de ruimte aanpassen, maar zoals je zei:
    het is een huurhuis, meenemen kun je niets, toch kun je met weinig geld
    wel wat bereiken, een ruimte als die van HTip wordt het nooit
    Ook daar kun je wel wat tips over krijgen.

    Je zult je toch echt zelf ook wat actiever moeten opstellen, de liefde kan
    niet van 1 kant komen
    Have fun and enjoy your collection

  8. #8
    Super Member
    Registratie datum
    Feb 2009
    Woonplaats
    Het goede doel zingt erover ;)

    Standaard

    Leuk dat je mijn ruimte weer noemt als referentie, DVDPF! In principe is op de vloer na, is alles bij mij er weer "zo" uit te halen. Blijven alleen nogal wat gaten over om op te vullen Ik heb geen intentie om mijn ruimte af te breken, maar is meer bij wijze van spreken.


    Persoonlijk vind ik €1000 voor apparatuur én akoestiek wat aan de krappe kant. Maar met de voorgestelde zaken van DVDPF kom je een heel eind, afgezien van de akoestische aanpassingen, waar je naar mijn mening het meeste uit welke set dan ook haalt. En juist in een aparte ruimte heb je alle mogelijkheden om het ook te doen.


    Wat de grootte van het scherm betreft, ook daar ben ik met DVDPF eens. Wat zijn we het weer eens hé?
    CA Electronics • PS Audio • Marantz • ALR/Jordan • Velodyne • inakustik • Furutech • JVC • Stewart

  9. #9

    Standaard

    Je krijgt zo te lezen een mooie ruimte.
    De tv die je nu hebt is natuurlijk veels te klein.
    Ik zou eerst gan kijken naar een grotere scherm, een plasma scherm van boven de 55 inch is al bios waardig en hoeft geneens zo duur te zijn.
    Dvdpf heeft het over projecteren, is leuk maar zeker niet noodzakelijk en komt wel wat meer bij kijken.
    Kan zelf ook projecteren maar betrap mij erop dat de plasma hier de meeste uurtjes draait.
    Kwa geluid kun je alle kanten op, zou zoals dvdpf niet voor en alles in 1 setje gaan.
    Je budget is inderdaad zeer krap,
    Zou als eerste toch een grotere beeldformaat aanschaffen en dan van hieruit verder uitbouwen.
    Succes.
    Sony vplhw 50 es beamer,samsung ps 64d 8000 plasma,teufel system 5 thx select 2 5.2 speakers,pioneer lx 53 thx select 2 , onkyo bd809 thx blurayspeler, pioneer bdp lx55.
    Thx bekabeling, stroomverzorging monster ht hts 2600, dedicated ht.

  10. #10

    Standaard

    Ten eerste wil ik iedereen bedanken voor jullie meningen.Ondertussen gaat het opruimen stroef.Mijjn vrouw heeft geen werk meer (ontslagen) en onze nichtje heeft niet lang te leven.Ondanks die problemen heb ik wel nagedacht wat er mogelijk heden zijn.Ik ga toch voor een projector met scherm.Qua budget ga ik het inderdaad niet halen dus niet alles in 1 keer doen maar in stapjes.Blijft het nog leuk ook.en als het mogelijk is (DVDProfilersFilmgek) ook een voorbeeldje van een scherm en projector!!

    Alvast bedankt daarvoor.

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door niles Bekijk bericht
    Ten eerste wil ik iedereen bedanken voor jullie meningen.Ondertussen gaat het opruimen stroef.Mijjn vrouw heeft geen werk meer (ontslagen) en onze nichtje heeft niet lang te leven.Ondanks die problemen heb ik wel nagedacht wat er mogelijk heden zijn.Ik ga toch voor een projector met scherm.Qua budget ga ik het inderdaad niet halen dus niet alles in 1 keer doen maar in stapjes.Blijft het nog leuk ook.en als het mogelijk is (DVDProfilersFilmgek) ook een voorbeeldje van een scherm en projector!!


    Alvast bedankt daarvoor.
    Een redelijk prijsgunstige beamer:

    http://www.beamershop24.nl/acer-beamer/acer-p1500/

    Waar je op MOET letten zijn zaken als de projectie afstand en hoe groot je beeld
    wordt bij een bepaalde afstand, vooral bij de goedkopere modellen zijn de
    instelmogelijkheden wat beperkt. Dus afstand van projector bepaald de beeldgrootte,
    er is dan een min. en max. grootte.

    Nog een belangrijk probleem....... nou ja eigenlijk 2 problemen.... je dient de projector
    in het midden van het scherm te plaatsen en op de goede hoogte, beamers projecteren
    onder een bepaalde hoek en als je hoek teveel afwijkt krijg je een vervormd beeld.

    Je kan een beamer op z'n kop aan het plafond hangen, of staand op een ondergrond zetten,
    je moet even voor jezelf bekijken wat in jouw omstandigheden het meest gunstig is.

    Kijk gerust even rond op deze site, vind dat ze redelijk goede info geven en je er kan
    er met ruime zoekopdrachten je weg wel vinden:

    http://www.beamershop24.nl/filterres...e_83=Full%2BHD

    Zo heeft deze projector nog een ingebouwde speaker, wat voor de één niet nodig is kan voor weer een ander nuttig zijn:

    http://www.beamershop24.nl/optoma-be...ptoma-hd131xe/

    nadeel is weer de beperktere afstand en instelmogelijkheden, maar als ze in jouw situatie wel
    voldoen, dan is er niets aan de hand.

    Een scherm..... je wordt er mee doodgegooid, er is ontzettend veel keuze..... je hebt ze in kleurtinten
    en reflectiewaardes..... ach zou me daar niet al te druk over maken, denk dat een leuk prijsje
    belangrijker is. Dit merk heb ik zelf:

    http://www.projectieschermen.com/man...tiescherm.html

    Het 2 meter brede 16:9 scherm, kost volgens de site nu 125 euro, het scherm rolt netjes
    rustig op en laat zich goed op de gewenste hoogte stellen, doch ........ zucht zucht zucht,
    het hangt nog steeds niet vlak..... ik ken mensen die daar stapelgek van zouden worden.

    Dit verkopen ze bij de Beamershop:

    http://www.beamershop24.nl/filterres..._250&optheight=

    is 20 euro goedkoper..... en zo zou ik nog wel 100 voorbeelden kunnen geven, met een beetje Googlen kom je zelf ook een heel eind.
    Have fun and enjoy your collection

  12. #12

    Standaard

    Ik zag iets dat ik zelf redelijk logisch vind..... maar het eigenlijk toch niet is;

    Ik schreef dat je de beamer in het midden van het scherm dient te plaatsen.....:

    Ik bedoelde daarmee de linker / rechter kant van het scherm...... Op het gebied van
    hoogte ligt het duidelijk anders, immers als de beamer op zijn kop aan het plafond
    wordt gehangen, dan hoeft dat niet aan een heel lange stang..... een beamer projecteerd
    namelijk onder een bepaalde hoek, ook deze afstanden zijn allemaal te vinden.

    Echt, als je vragen hebt..... laat het weten, soms lijken dingen simpel, maar zijn ze het
    toch niet....
    Have fun and enjoy your collection

  13. #13

    Standaard

    FF een update.

    Het leeg halen gaat nog steeds moeizaam ivm ziektes enz.Maar ik ben wel aan het kijken voor een beamer.Nu heb ik deze gevonden:Optoma DH1011.
    Zou deze goed zijn voor films en games?
    Qua scherm ,dacht ik aan een Optoma DS-9092PWC: 213 x 144 (16:9)
    Alle reacties zijn welkom.
    De beamer komt te hangen ondanks een puntdak.De biosscoopstoelen zijn ook al binnen.
    Nu nog leegruimen!!!

  14. #14

    Standaard

    Het is een tijd geleden dat ik hier geweest ben.Dit had een aantal redenen.De bioscoop verhaal moest een tijdje liggen omdat bij mij de crissis aardig in mijn portemonee hakte.Na weken cq maanden ,heb ik een huis gekocht.Ondanks mijn kleine budget is het een tussen woning geworden.Aangezien we samen gingen wonen en ieder diverse wensen hadden,hebben we dingentje verdeelt.En jaaa,ik mag en ga een bioscoop bouwen.Het hoef niet echt een super deluxe tezijn maar wel in de buurt.Ik heb een zolder tot mijn beschikking met div. leuke uitdagingingen.Over goed 3 maanden krijg ik de sleutel en dan gaan we beginnen.Ik heb het huis bekijken (dus ook de zolder) en de vloer en muren bestaan uit beton.Nu opzoek naar een geschikte isolatie-materiaal en andere bouwmaterialen.Ondertussen had ik van iemand een beamer en een scherm overgenomen.Ik kan niet wachten om te beginnen!!!

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •