De resultaten 1 tot 4 van 4 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard luidspreker gezocht, advies en tips gevraagd

    Ik ben al een tijdje op zoek naar luidsprekers voor in de woonkamer. Nu staat er een 5.1 Denon setje die ooit € 400 heeft gekost. Deze set heb ik gekocht tegelijk met de versterker als tijdelijke set, maar onderhand een nieuw huis verder is het eindelijk tijd voor een nieuwe set.
    Omdat ze in de woonkamer komen en mijn wederhelft toch ook wat te vertellen heeft (zeg maar… de baas is ) is het design nogal van belang. Grote zuilen komen er namelijk niet in!

    Mijn oog is ondertussen gevallen op de Piega TMicro serie (althans die heeft mijn vrouw goedgekeurd), die een behoorlijk strak design heeft. Ik heb als versterker een Onkyo-606 staan en het lijkt me dat de luidsprekers daar wel op moeten kunnen. De prijs van de set komt uit rond € 3000 (kan iets meer zijn, maar dit is ongeveer het budget).

    Allereerst de vraag of iemand weet of het verschil tussen de TMicro 5 en 6 te rechtvaardigen is als je er ook een sub bij zet? Mijn idee is om ook de TMicro sub neer te zetten, tenzij iemand mij overtuigd dat dat echt niet goed genoeg is of dat er betere alternatieven zijn (die ook een schappelijke omvang hebben).

    Daarnaast ben ik nog op zoek naar alternatieven die qua design een beetje in de buurt van de Piega komen. Misschien zijn er merken die ook een strak design hebben, maar meer waar voor het geld bieden? Misschien raden jullie mij Piega per definitie af?
    Kortom een aantal vragen waar ik nog mee zit en graag hoor hoe jullie hier over denken. Mocht er nog informatie nodig zijn, dan hoor ik het wel!

  2. #2

    Standaard

    Wat is groot? Tegenwoordig zijn luidsprekers al een stuk kleiner (of smaller), omdat de lage tonen vaak door een aktieve sub weergegeven kunnen worden en hoeven ze daarom aan de voorkant geen woofers meer te hebben die groter zijn dan 17 cm. Hoe "groot" de luidspreker in werkelijkheid is, wordt meestal bepaald door het formaat van de ruimte waarin deze gebruikt (gaan) worden en zal daarbij afhankelijk zijn van hoe "vol" het geluid moet klinken. De meeste vloerstaanders zullen kwa oppervlake dus net zo veel ruimte in nemen als een sateliet op een standaard, terwijl dat voor het geluid vaak weer andersom is.

    Zoeken jullie luidsprekers met woofers die niet groter zijn dan 10cm, dan zou je voor TMicro serie van Piega kunnen kiezen. Dit zijn luidsprekers die een goede weergave kunnen bieden en makkelijk aan te sturen zijn. Voor de 606 zal het aansturen geen probleem zijn om deze daarvoor voldoende uitgangsvermogen en reserves heeft. Het is wel aan te raden om een dergelijke combinatie te beluisteren vanwege de klank-eigenschappen en de weergave-kwaliteit. Luidsprekers van fabrikanten als Piega zijn over het algemeen kritischer op het gebied van weergave-kwaliteit en zullen daardoor niet alleen de detailles beter laten horen, maar ook de audiofiele tekortkomingen van de de aansturing en de bron. Zoek je luidsprekers met vergelijkbare afmetingen die een weergave-kwaliteit hebben die goed past bij een receiver als de 606, dan zou je ook kunnen kijken naar de CD-modellen van Canton, de Radius(HD)-modellen of -als wat groter minder een bezwaar is- bvb. de Bronze-modellen van Monitor Audio. Daarvoor kun je nog steeds het beste zelf gaan luisteren.

    Wil je een set compleet hebben, dan kun je de TMicro sub er bij nemen, tenzij deze technisch niet past bij de mogelijkheden van de ruimte. Daarvoor zal je moeten kijken naar waar je deze kunt plaatsen en wat er in de buurt van die plaatsen bevindt. Wil je deze bvb in een hoek naast een meubel plaatsen die niet zweeft of op pootjes staat, dan zou je misschien beter een model met de woofer aan de voorkant kunnen nemen. Het is niet erg als deze van een ander merk is, omdat deze vaak weinig invloed heeft op de klank-eigenschappen van de set.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 05-07-2014 om 02:08
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Sorry voor mijn late reactie...
    Groot is niet zozeer de hoogte, maar meer de omvang van een luidspreker (en hoe het op het oog eruit ziet qua omvang). Doordat de Piega schuin weg loopt, lijken ze ook klein

    Zelf luisteren is sowieso de bedoeling, ik wilde alleen eerste een aantal opties hebben. Dan kan ik gaan uitzoeken waar ik de betreffende luidsprekers kan beluisteren en neem ik mijn eigen versterker mee.
    Hopelijk kan ik in 1 winkel de luidsprekers naast elkaar beluisteren, want ik vraag me af of ik het verschil wel ga horen als ik tussen de ene luidspreker en de andere eerst naar een andere winkel moet....
    Als leek: zijn er nog zaken waar je tijdens het luisteren op moet letten?

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door coolsnarf Bekijk bericht
    Als leek: zijn er nog zaken waar je tijdens het luisteren op moet letten?
    De verschillen in de akoestiek van de ruimtes. In een luisterruimte zal het dus altijd anders klinken dan thuis. Doe voor dat je gaat luisteren daarom met je gehoor eerst (thuis) een meting zodat je weet wat de invloed van de akoestiek is.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •