Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 30 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Crossover frequentie wat is goed?

    Hallo allemaal,

    ik loop sinds kort behoorlijk vast met de crossoverfrequenties. Ik heb wat aangepast naar 40hz maar dan lijkt het of ik me surround gevoel kwijt ben. Geluid van voren klinkt dan achter.
    Nu heb ik met audssey microfoon alles opnieuw ingesteld maar mijn gevoel zegt dat het agressiever kan.
    zijn onderstaande instellingen met 150hz goed of juist niet goed en mis ik een hoop klanken???

    dank jullie wel.

    receiver: Onkyo tx-nr 708 7.2
    speakers: 7.1 set Magnat needle
    center 150hz
    front 120hz
    surround 150hz
    surround back 150hz

    instelling audssey

  2. #2

    Standaard

    Voor luidsprekers als de Vector Needle van Magnat zou je 120Hz kunnen proberen. Dit is in de meeste gevallen de hoogste frekwentie die een sub kan weergeven zonder te kunnen horen dat deze uit de sub komen.

    Anders kun je dit op het gehoor doen door een muziek te gebruiken met zowel hoge als lage bassen. Houd er wel rekening mee dat na het wijzigen het soms even kan duren voor dat de receiver en jouw gehoor zich hierop aangepast hebben. Heb je de "Towers" als 'fronts, dan zou je de 'fronts' eventueel als 'full-band' in kunnen stellen zodat deze alle frekwenties krijgen en je de sub kunt gebruiken om de lage tonen wat krachtiger te maken.

    Het is wel belangrijk dat je het niveau van de sub goed ingesteld hebt. Vaak heeft Audyssey dat al voor je gedaan bij het uitvoeren van de 'auto-setup'. Zo niet, dan kun je dat als volgt doen:

    1. Controleer in het menu of de 'Dubbele bas' en de 'EQ' uitgeschakeld zijn en zet alle 'cross-overs' op een hoge frekwentie bvb 150hz.
    2. Zet bij de sub de regelaar voor de frekwentie op de hoogste stand of laat deze passeren zodat de sub alle LF(E)'s kan weergeven die van de receiver komen.
    3. Zoek een CD of bvk 'lossless' gecodeerd of ongecomprimeerd bestand met muziek waarvan je weet hoe luid de lage tonen moeten klinken en ga deze beluisteren.
    4. Gebruik een normale geluidssterkte zodat de sub bij andere geluidssterktes weinig verschil hebt.


    Als de sub niet in wil schakelen of zichzelf uitschakelt, zal je het niveau van de sub in de receiver wat hoger moeten zetten.

    Laat je in ieder geval niet misleiden door de overschotten en tekorten van de lage tonen in sommige soundtracks van films en concerten en dan zal het ook jou lukken om de ideale instellingen voor jouw set en ruimte te vinden.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 10-07-2014 om 22:55 Reden: Fouten in de grammatica
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Oke, dank je wel voor de informatie. Het is mijn duidelijk.
    Heb ik alleen nog een korte vraag. Bij het verlagen van de crossover en dus meer geluid sturen via de speakers in plaats van de sub blijft het surround effect in tact welke je vooraf instelt via audessy?

    of is het aanpassen van de crossover ook funest voor je surround ervaring??

    dank jullie wel!

  4. #4

    Standaard

    Audyssey heeft instellingen gemaakt die je zelf mag wijzigen. Als je deze wijzigt, negeer je dus die van Audyssey en zal de beleving afhankelijk zijn van hoe goed de weergave dan is.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #5

    Standaard

    Het surround effect staat of valt niet zo zeer bij lage frequenties. Dus nee, dat heeft geen (of zeer weinig) invloed op je surroundbeleving. Het kan hooguit wat meer of minder impact geven door het laag wat je juist wel of juist niet hoort. Dat is een kwestie van experimenteren.

    Daarnaast ben ik persoonlijk geen fan van Audissey (of welke automatische insteller dan ook). Het gemis van surroundgevoel is meer het volume wat de surrounds voortbrengen lijkt mij. Probeer eens een dB meter te regelen en kijk of de volumes van je speakers hetzelfde zijn. Daar zat bij mij namelijk na de automatische MCACC setup (Pioneer) nogal wat afwijking. Heb je geen dB meter, maar bijvoorbeeld wel een smartphone, dan kun je ook gratis apps proberen die hetzelfde doen. Net niet zo betrouwbaar als een echte dB meter, maar je komt er een heel eind mee.

    Meet bijvoorbeeld ook de afstanden tussen de speakers na en kijk of dat overeen komt met de Audissey meting. Ook dat klopt vaak niet helemaal. Ga dus niet te veel uit van die automatische foefjes en gebruik je gezond verstand en je oren. Er zijn geen regels, alleen jouw voorkeuren.
    Laatst aangepast door Michael Hamers : 09-07-2014 om 14:51

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Voor luidsprekers als de Vector Needle van Magnat zou je 120Hz kunnen proberen. Dit is in de meeste gevallen de hoogste frekwentie die een sub kan weergeven zonder te kunnen horen dat deze uit de sub komen.

    Anders kun je dit op het gehoor doen door een muziek te gebruiken met zowel hoge als lage bassen. Houd er wel rekening mee dat na het wijzigen het soms even kan duren voor dat de receiver en jouw gehoor zich hierop aangepast hebben. Heb je de "Towers" als 'fronts, dan zou je de 'fronts' eventueel als 'full-band' in kunnen stellen zodat deze alle frekwenties krijgen en de sub te gebruiken om de lage tonen wat krachtiger te maken.

    Het is wel belangrijk dat je het niveau van de sub goed ingesteld hebt. Vaak heeft Audyssey dat al voor je gedaan bij het uitvoeren van de 'auto-setup'. Zo niet, dan kun je dat als volgt doen:

    1. Controleer in het menu of de 'Dubbele bas' en de 'EQ' uitgeschakeld zijn en zet alle 'cross-overs' op een hoge frekwentie bvb 150hz.
    2. Zet bij de sub de regelaar voor de frekwentie op de hoogste stand of laat deze passeren.
    3. Zoek een CD of bvk 'lossless' gecodeerd of ongecomprimeerd bestand met muziek waarvan je weet hoe luid de lage tonen moeten klinken en ga deze beluisteren.
    4. Gebruik een normale geluidssterkte zodat de sub bij andere geluidssterktes weinig verschil hebt.


    Als de sub niet in wil schakelen of zichzelf uitschakelt zal je het niveau van de sub in de receiver wat hoger moeten zetten.

    Laat je in ieder geval niet misleiden door de overschotten en tekorten van de lage tonen in sommige soundtracks van films en concerten en dan zal het ook jou lukken om de ideale instellingen voor jouw set en ruimte te vinden.
    We zijn het op dit gebied niet eens en zullen het ook wel nooit worden, maar moet wel even kwijt dat ik dit wel weer 1 van
    je meest waardeloze raadgevingen vind. Het is op veel punten onvolledig en soms onjuist..... en verder wil ik er niet te diep op ingaan.
    Have fun and enjoy your collection

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Michael H. Bekijk bericht
    Het surround effect staat of valt niet zo zeer bij lage frequenties. Dus nee, dat heeft geen (of zeer weinig) invloed op je surroundbeleving. Het kan hooguit wat meer of minder impact geven door het laag wat je juist wel of juist niet hoort. Dat is een kwestie van experimenteren.

    Daarnaast ben ik persoonlijk geen fan van Audissey (of welke automatische insteller dan ook). Het gemis van surroundgevoel is meer het volume wat de surrounds voortbrengen lijkt mij. Probeer eens een dB meter te regelen en kijk of de volumes van je speakers hetzelfde zijn. Daar zat bij mij namelijk na de automatische MCACC setup (Pioneer) nogal wat afwijking. Heb je geen dB meter, maar bijvoorbeeld wel een smartphone, dan kun je ook gratis apps proberen die hetzelfde doen. Net niet zo betrouwbaar als een echte dB meter, maar je komt er een heel eind mee.

    Meet bijvoorbeeld ook de afstanden tussen de speakers na en kijk of dat overeen komt met de Audissey meting. Ook dat klopt vaak niet helemaal. Ga dus niet te veel uit van die automatische foefjes en gebruik je gezond verstand en je oren. Er zijn geen regels, alleen jouw voorkeuren.
    Hartelijk dank voor je reactie. Hier kan ik wat mee. Ik heb op me werk een decibelmeter en zal het zeker nagaan meten.
    Ik ga toch de crossover verandere naar 80Hz (THX)

    Thanks voor jullie aandacht hierin.

  8. #8

    Standaard

    Kijk ook eens hier: http://dvd.nl/forum/showthread.php?5...n-Home-Theater

    Edgar heeft het hartstikke helder omschreven. Succes!

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ronnoordsij Bekijk bericht
    Hallo allemaal,

    ik loop sinds kort behoorlijk vast met de crossoverfrequenties. Ik heb wat aangepast naar 40hz maar dan lijkt het of ik me surround gevoel kwijt ben. Geluid van voren klinkt dan achter.
    Nu heb ik met audssey microfoon alles opnieuw ingesteld maar mijn gevoel zegt dat het agressiever kan.
    zijn onderstaande instellingen met 150hz goed of juist niet goed en mis ik een hoop klanken???

    dank jullie wel.

    receiver: Onkyo tx-nr 708 7.2
    speakers: 7.1 set Magnat needle
    center 150hz
    front 120hz
    surround 150hz
    surround back 150hz

    instelling audssey
    Als dat de instelling van de Audessy is, dan is het een behoorlijk matig setje, dan zit er weinig tot geen laag
    in de speakers. Voor een beetje satellietset moet je toch speakertjes hebben die onder de 100hz kunnen
    komen, het liefst beginnen bij 80Hz, nog lager is beter, maar dat halen alleen de veel betere en ook wat
    duurdere sets. Tevens mis ik de vermelding van de sub in bovenstaand lijstje...... heb je eventueel gekeken
    op een volgende pagina in de setup?

    Ik heb zelf een echte sub en die zal een verschrikkelijk gat laten horen tussen jouw speakers en het laag van
    mijn sub, mijn sub gaat maar tot 100Hz...... waarom ik dit vermeld...... om duidelijk te maken dat een beetje
    speaker dus minimaal vanaf zo'n 80Hz zal moeten kunnen weergeven om een "lekker" systeem te kunnen
    maken.

    Je vermeld dat je Magnat needle 7.1 set hebt, maar op het web kan ik zo'n set helaas nergens vinden,
    om een goed advies te kunnen krijgen zul je dus wat gedetailleerder moeten zijn, ook over de sub, want
    ik heb nergens een "Needle" sub gevonden.

    Ik heb wel Needle Alu gevonden van Magnat en hun technische gegevens, volgens opgave;

    Tower vanaf 45Hz
    Center vanaf 55Hz
    Sat vanaf 75Hz

    In jouw geval zal het kunnen betekenen dat je als front 2 towers hebt en als center de center en
    4 van de sat's , je sub blijft voor mij nog steeds onbekent, maar daar moet ik toch ook echt de gegevens
    van hebben om je een gedegen raad te kunnen geven.

    Bedenk wel dat je met waardeloze info ook waardeloze raad krijgt.

    De info van Gerco vond ik onvoldoende en onvolledig, daar kun je geen goede instellingen mee krijgen,
    zelfs ik als kenner kan er niet mee uit de voeten, overigens klinkt zijn eigen set echt heel lekker, maar
    met de info die hij gaf ga je het niet redden om jouw set "lekker" te krijgen.

    Als je de Needle Alu set van Magnat hebt zoals ik die gevonden heb:

    http://www.magnat.de/en/home-audio/h...er/needle-alu/

    Dan stel ik de volgende settings voor om mee te beginnen als je zelf op rustige niveaus speelt:

    Front 40 Hz
    Center 50Hz
    Sat surround 70Hz
    Sat Back 70Hz

    Houd je van stevige volumes en draai je graag een beetje luid:

    Front 50Hz
    Center 60Hz
    Sat surround 80Hz
    Sat Back 80Hz

    ja.... dan de instelling van de sub.... ja.... wat voor 1 is het??????

    Bij een beetje sub zet je de instelling zo'n 20Hz boven de minst presterende speaker die
    je hebt, in dit voorbeeld zijn dat je sat's , dan wordt dat dus 100hz op je receiver, en wat
    Gerco bedoelde, dat je dan wel de eventuele regelaar op de sub wel helemaal openzet(al
    zou ik dat zelf nooit doen, techniek is leuk, maar ik vertrouw dan bijvoorbeeld de receiver
    nooit helemaal en zou dan ook de regelaar op de sub op 100Hz zetten)

    Je mist de surround ervaring een beetje.....

    De info van Michael is correct, de surround beleving regel je door middel van het volume
    van de speakers onderling, oftewel het aantal Db's die je ze geeft. Het makkelijkst stel
    je dat in door een goede CD op te zetten en die in All Channel stereo af te spelen, als
    het vanaf jouw sweetspot (je favoriete plekje, waar je het meest optimaal - van beeld en geluid
    kunt genieten) zo'n beetje overal even hard klinkt, zit je goed. Bij surround films kun je
    echter wel verschillen krijgen, immers de mixer van het geluid bepaald waar het effect
    harder of zachter klinkt..... ik heb bijna 4000 films..... geloof me..... er zitten heel veel
    prutsers bij(of mensen die er anders over denken dan jezelf ) en dan klinkt het niet
    zoals je het zelf verwacht. Leer ermee leven dat het op audio gebied bij veel films en
    series soms triest is gesteld. Met mijn eigen receiver heb ik de luxe mogelijkheid om
    het volume per kanaal even heel snel en makkelijk naar mijn eigen smaak aan te passen,
    die instelling is niet vast, bij mijn receiver is dat gewoon heel goed geregeld

    Je sub goed afregelen, helaas geen info over, is het grootste en moeilijkste deel van
    het inregelen van een goede setup. Bij mijn eerste setup heeft het mij ongeveer 3 maanden
    gekost om de sub in evenwicht te krijgen met de rest.

    Om de sub goed en snel af te stellen kan ik je zeer goede tips geven, maar dan dien
    je me toch eerst wat betere info te geven over je setup
    Have fun and enjoy your collection

  10. #10

    Standaard

    Matig setje? Ik heb een Onkyo TX NR 708. Volgens de reviews was dit toch een goede set. Ik was wel aan het kijken voor een Marantz SR 7008 maar ik dacht dat ik eerst nieuwe speakers nodig had.

    mijn speaker gegevens zijn:

    Principle Powered subwoofer, bass reflex, downfire
    Power output (RMS/max.) 70 / 140 watts
    Frequency response 25 - 200 Hz
    Crossover frequencies 50 - 200 Hz
    Cabinet surface Silver
    Power control On / Auto / Off
    Dimensions (W x H x D) 300 x 450 x 410 mm
    Specifications (Front / Surround)
    Configuration 2-way
    Equipment Woofer-midrange: 2.5?
    Tweeter: 0.5?
    Power handling (RMS / max.) 50 / 80 watts
    Impedance 4 - 8 ohms
    Frequency response 70 - 30,000 Hz
    Crossover frequencies 4,000 Hz
    Recommended amplifier output > 20 watts
    Sensitivity (1Watt / 1m) 88 dB
    Cabinet surface aluminium silver

    Stable aluminium cabinet
    Solid connectors
    All speaker magnetically shielded
    Very light PC tweeter-dome
    Woofer-midrange with specially reinforced cellulose cone and `lowdistortion` suspension
    Overload protection
    Wallmount device for Rear-Satellites




    Dit was een normale 5.1 set en ik heb hier 2 losse speakers bijgekocht voor de 7.1 ervaring.
    misschien moet ik een andere speakerset kopen. Iets beter dan Magnat. Hebben jullie een voorkeur? Wel alleen satellieten.

    Ik zal de freq aanpassen zoals genoemd. Even testen hoe dit klinkt.
    ik wil jullie bedanken voor die nuttige info!!

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ronnoordsij Bekijk bericht
    Matig setje? Ik heb een Onkyo TX NR 708. Volgens de reviews was dit toch een goede set. Ik was wel aan het kijken voor een Marantz SR 7008 maar ik dacht dat ik eerst nieuwe speakers nodig had.

    mijn speaker gegevens zijn:

    Principle Powered subwoofer, bass reflex, downfire
    Power output (RMS/max.) 70 / 140 watts
    Frequency response 25 - 200 Hz
    Crossover frequencies 50 - 200 Hz
    Cabinet surface Silver
    Power control On / Auto / Off
    Dimensions (W x H x D) 300 x 450 x 410 mm
    Specifications (Front / Surround)
    Configuration 2-way
    Equipment Woofer-midrange: 2.5?
    Tweeter: 0.5?
    Power handling (RMS / max.) 50 / 80 watts
    Impedance 4 - 8 ohms
    Frequency response 70 - 30,000 Hz
    Crossover frequencies 4,000 Hz
    Recommended amplifier output > 20 watts
    Sensitivity (1Watt / 1m) 88 dB
    Cabinet surface aluminium silver

    Stable aluminium cabinet
    Solid connectors
    All speaker magnetically shielded
    Very light PC tweeter-dome
    Woofer-midrange with specially reinforced cellulose cone and `lowdistortion` suspension
    Overload protection
    Wallmount device for Rear-Satellites




    Dit was een normale 5.1 set en ik heb hier 2 losse speakers bijgekocht voor de 7.1 ervaring.
    misschien moet ik een andere speakerset kopen. Iets beter dan Magnat. Hebben jullie een voorkeur? Wel alleen satellieten.

    Ik zal de freq aanpassen zoals genoemd. Even testen hoe dit klinkt.
    ik wil jullie bedanken voor die nuttige info!!
    Ook deze gegevens kan ik niet als een bepaalde Needle set van Magnat vinden, het lijkt ook niet op de Magnat Needle Alu 9900 set,
    is de modellijn soms geheim?????? Ik ga niet graag af op de info die de mensen hier geven, in de meeste gevallen kan ik daar
    niet mee uit de voeten. En of ik het een matige set vind...... dat ging dan over de speakers, want daar hadden we het over, nog
    steeds want de sub komt ook niet over als dat wat jou die krachtige weergave zou moeten geven, al is de opgave vanaf 25Hz voor de
    sub niet kinderachtig.

    Ik wil dus de modelnummers of een goede link naar de set toe waar ik zelf de benodigde info kan vinden, begrijp me niet verkeerd
    ik weet meer van het geheel als ik de juiste info heb, die krijg ik hier over het algemeen van de gebruikers niet, wil gewoon goede
    raad geven en dat gaat niet met halfbakken info.

    Als ik zou moeten afgaan op de info die je nu hebt gegeven, krijg je weer een ander advies:

    Receiver voor front, rear, en backrear instellen op 70Hz, je sub instellen op 90 of 100Hz.

    Toch kan ik je nog steeds niet goed helpen, IK WIL ZELF DE TECHNISCHE GEGEVENS VAN
    DE SUB OP HET WEB KUNNEN INZIEN, DE GEBRUIKSAANWIJZING KUNNEN RAADPLEGEN!
    IK WIL OOK DE GEGEVENS VAN DE SAT SPEAKERS KUNNEN LEZEN EN OOK DE AFMETINGEN
    DAARVAN.

    Jouw gegevens doen mij voorkomen dat je iets niet wilt delen met de helpers en denkt dat je het zo
    ook redt...... nee dus, ik ben de dokter die alles wil weten om het beter te maken, het is hier ook de
    fout van de meeste "helpers" dat ze teveel aannemen en onvoldoende vragen wat de vrager nu ook
    daadwerkelijk aan apparatuur heeft staan.

    Dus kom op, even met de billen bloot en een plaatje/foto wil ook nog wel eens helpen, zeker als daarop
    de typenummers en de aansluitingen zijn te zien.

    Als je echt wat goede speakers wilt in satelliet formaat, dan graag de afmetingen daarbij die je bedoeld,
    en dan wil ik niet zeggen dat je huidige set niet goed zou zijn, afgaande op je audessy meting was het
    vergelijkbaar met zo'n alles in1x weggooi plastic set, maar dat is vaak omdat de gebruikers veelal niet
    in staat blijken te zijn om goed met hun apparatuur om te gaan.

    Wil je best helpen om het meest mogelijke uit je apparatuur te halen..... maar kom dan AUB SVP GVD
    ook met knappe info en geef me links en modelnummers, van wat ik tot nu toe heb gezien van info van je
    ben je totaal onkundig en maar wat aan het aanrotzooien zonder enige kennis van zaken terwijl ik hier
    op het forum al heel wat mensen naar hun volle tevredenheid op weg heb kunnen helpen.

    Zachte heelmeesters maken stinkende wonden(maakt met andere woorden dat je op hoge kosten
    kan worden gezet, terwijl dat niet nodig kan hoeven zijn) ik ben iemand die jou enkel kan/wil helpen
    als ik ook echt alle benodigde info krijg die ik nodig heb. Dus kom op met je modelnummers, nu verberg
    je wat en kan ik je echt niet optimaal helpen.

    Een Audessy meting kan er iets naast zitten, maar als je de mic. een beetje goed had opgesteld, dan
    is je setje echt matig of je hebt iets niet goed gedaan tijdens de meting, want tijdens de meting dient
    het wel zo stil mogelijk te zijn!

    Kom op, nu even met een plaatje en de goede modelnummers/ liefst verwijzing naar online gebruiksaanwijzing
    als je echt goed geholpen wilt worden.
    Have fun and enjoy your collection

  12. #12

    Standaard

    Ik heb niks te verbergen. Ik wil graag goed advies. Of de goede instelling met deze set of misschien is het een plastic setje en dan een goed alternatief zodat ik deze kan halen in de winkel.

    Mijn 5.1 set: magnat prisma 5100a art.nr: 145 866r
    mijn extra rear speakers: magnat needle alu art.nr: 1589451

  13. #13

  14. #14

  15. #15

    Standaard

    Voor mijn gezien heb ik 2 opties:

    1 de beste instelling met deze set of een alternatieve set in combinatie met mijn onkyo zodat ik de beste geluidservaring krijg.
    voorkeur gaat wel uit naar dit soort satelliet speakers qua afmetingen voor in huis. Ik begrijp dat je met full range ook beter geluid krijgt maar ik heb alleen de mogelijkheid met satelieten.

    dank jullie wel!

  16. #16

    Standaard

    Als ik zo de specs zie van je set, dan zou ik de crossover richting 100Hz zetten. Er zijn tests met zogenaamde frequency sweeps. Dan gaat het geluid van laag naar hoog en hoor je zodoende waar een 'gat' ontstaat in het geluid. Op de DVE calibratie blu-ray tref je deze in elk geval ook aan. Er zijn veel betere satelliet setjes te vinden. Het is maar waar je tevreden mee bent. Andere leuke set met satellietjes is bijvoorbeeld de Wharfedale DX-1 HCP set: http://www.hifi.nl/recensies/4593/Wh...r-DX-1HCP.html

    Maar ga eerst maar eens stoeien met je huidige set. Probeer er alles uit te halen wat er in zit. Ben je dan nog niet tevreden, dan kun je altijd nog verder kijken.
    Laatst aangepast door Michael Hamers : 10-07-2014 om 15:18

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ronnoordsij Bekijk bericht
    Voor mijn gezien heb ik 2 opties:

    1 de beste instelling met deze set of een alternatieve set in combinatie met mijn onkyo zodat ik de beste geluidservaring krijg.
    voorkeur gaat wel uit naar dit soort satelliet speakers qua afmetingen voor in huis. Ik begrijp dat je met full range ook beter geluid krijgt maar ik heb alleen de mogelijkheid met satelieten.
    Met de luidsprekers die je nu gebruikt, kun je het beste een opstellingen maken waarbij de alle luidsprekers op dezelfde afstand van de 'sweetspot' (midden van de opstelling of de plaats waar je zelf meestal zit) zijn geplaatst.

    Wanneer dat in jouw geval niet mogelijk is omdat bvb. de 'fronts' veel verder van jou vandaan geplaatst moeten worden dan de surrounds, dan kun je de 'fronts' misschien beter vervangen door boekenplank-formaat luidsprekers. Als het geluid een grotere afstand moet overbruggen zal het meer kracht verliezen en dat zal ten koste zal gaan van het geluidsbeeld wat de set moet neerzettten en dus ook de beleving. Het is alleen jammer dat je in het geval van Magnat moet kiezen tussen een model met een woofer van 11 en van 17 cm. Wil je wat grotere 'fronts', dan kun je denk ik beter kijken naar de 'Tower' van de Needle Alu Super Tower.

    Het zou dus ook door de opstelling kunnen komen dat het geluid niet zo mooi klinkt als je verwacht, maar dat kunnen we alleen beoordelen als je post wat jij als 'sweetspot' (meetpunt 1 Audyssey) hebt gebruikt.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Als dat de instelling van de Audessy is, dan is het een behoorlijk matig setje, dan zit er weinig tot geen laag
    in de speakers. Voor een beetje satellietset moet je toch speakertjes hebben die onder de 100hz kunnen
    komen, het liefst beginnen bij 80Hz, nog lager is beter, maar dat halen alleen de veel betere en ook wat
    duurdere sets.

    De info van Gerco vond ik onvoldoende en onvolledig, daar kun je geen goede instellingen mee krijgen,
    zelfs ik als kenner kan er niet mee uit de voeten, overigens klinkt zijn eigen set echt heel lekker, maar
    met de info die hij gaf ga je het niet redden om jouw set "lekker" te krijgen.
    Alleen een matig setje heeft speakertjes die onder de 100Hz kunnen komen. Dit komt dan niet door de goedkope woofertjes, maar door de ongecontroleerd resonerende behuizing. Er zijn wel uitzonderingen, maar daarvan is het opgegeven bereik vaak inclusief de bijgeleverde sub of komt het door gecontroleerde resonantie.

    Jouw set klinkt ook bests lekker, maar dan moet je wel op of bij de 'sweetspot' zitten. Persoonlijk vindt het fijn als je niet alleen daar een mooi geluid hebt, omdat ik vind dat films kijken en muziek luisteren een hobby die je kunt delen met anderen. Anders kon ik net zo goed alleen een soundbar, TV-Base, 2.1, 3-2-1 of een hoofdtelefoon kopen.

    Hoe deze TS wilt luisteren is iets wat hij zelf moet bepalen. Het is dus persoonlijk, maar dat hoeft het niet te zijn.

    In ieder geval hebben jouw lange verhalen er wel weer voor gezorgt dat TS weer wat meer info over zijn set heeft gegeven.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 10-07-2014 om 23:12 Reden: Verkeerde informatie
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Alleen een matig setje heeft speakertjes die onder de 100Hz kunnen komen. Dit komt dan niet door de goedkope woofertjes, maar door de resonerende behuizing. Luidsprekers met grote woofers hebben daarom een breder bereik dan met kleine woofers.

    Jouw set klinkt ook bests lekker, maar dan moet je wel op of bij de 'sweetspot' zitten. Persoonlijk vindt het fijn als je niet alleen daar een mooi geluid hebt, omdat ik vind dat films kijken en muziek luisteren een hobby die je kunt delen met anderen. Anders kon ik net zo goed alleen een soundbar, TV-Base, 2.1, 3-2-1 of een hoofdtelefoon kopen.

    Hoe deze TS wilt luisteren is iets wat hij zelf moet bepalen. Het is dus persoonlijk, maar dat hoeft het niet te zijn.

    In ieder geval hebben jouw lange verhalen er wel weer voor gezorgt dat TS weer wat meer info over zijn set heeft gegeven.
    Ik gebruik mijn set grotendeels alleen, kijk maar af en toe met wederhelft samen een film, en ook zo af en toe met familie en vrienden,
    dan is het samen lekker film kijken met een bult snacks en een berg bier

    Met 2 mensen zit je bij mij binnen het sweetspot gebied, de rest zit er bij mij al snel naast.

    Ben zeer tevreden over het geluid, het is ingesteld zoals ik dat zelf wil en ik ben
    daar heel content mee, wat anderen er van vinden boeit mij voor geen centimeter,
    maar heb ook nooit klachten gehoord, vraag me toch echt af waarom het geluid zou
    afstellen voor buiten de sweetspot, gebeurt maar zelden dat we met meer dan 2 personen
    tegelijk kijken en als het gewaardeerde gasten zijn, dan zitten zij op de sweetspot en ik er buiten,
    geeft dan niet, kan de film later nog een keer kijken indien ik dat zou willen, dus eigenlijk
    niets aan de hand. Ik heb mijn set voor mezelf en niet voor de wereld gekocht, stel hem
    dan ook helemaal in zoals ik dat zelf blief en niet zoals een ander dat wil of blieft.

    Dan deze opmerking:

    Alleen een matig setje heeft speakertjes die onder de 100Hz kunnen komen. Dit komt dan niet door de goedkope woofertjes, maar door de resonerende behuizing. Luidsprekers met grote woofers hebben daarom een breder bereik dan met kleine woofers.
    Ik wil er niet eens woorden over vuil maken...... maar ik zou me schamen als ik dat hier op het forum zou durven plaatsen.
    Have fun and enjoy your collection

  19. #19

    Standaard

    Tekst is angepast.

    Het is lastig om informatie te posten die voor iedereen zinvol is.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 10-07-2014 om 23:19
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ronnoordsij Bekijk bericht
    Voor mijn gezien heb ik 2 opties:

    1 de beste instelling met deze set of een alternatieve set in combinatie met mijn onkyo zodat ik de beste geluidservaring krijg.
    voorkeur gaat wel uit naar dit soort satelliet speakers qua afmetingen voor in huis. Ik begrijp dat je met full range ook beter geluid krijgt maar ik heb alleen de mogelijkheid met satelieten.

    dank jullie wel!
    Dank voor de betere info, je openingspost had het over de needle set van Magnat en daar kon ik het niet vinden, nu blijkt dan ook
    achteraf dat je de Prisma set hebt en 2 speakers van de needle alu uitvoering om tot 7.1 te komen.

    Laten we eerst eens beginnen met optie 1 gaan we kijken of we met je huidige set tot een resultaat kunnen komen waar je wel tevreden
    mee bent. Oh.... dat gaat je wel wat tijd kosten en wat geduld, want finetunen van speakers is een beetje lastig, het moeilijkste deel
    wordt dan denk ik toch nog het instellen van je sub, die moet de punch geven zonder zelf over de rooie te gaan en toch krachtig genoeg
    over moet kunnen komen.

    Vergeet je audessey instellingen, we gaan het helemaal op de hand doen, je leert zo ook beter om te gaan met je set en je kan
    hem dan ook beter naar je eigen hand zetten, ben zelf iemand die schijt heeft aan zogenaamde regels en regeltjes, die zijn door
    een paar van die achterlijke high-end figuren bedacht met de beschikking over vaak overpriced excotisch spul

    Mijn start voorstel van de crossover frequenties:

    Front 70Hz
    Center 60Hz
    Rear 70Hz
    Backrear 70Hz
    Sub 120Hz

    Mijn voorstel voor het volume van alle speakers om mee te starten van het fine tunen(ook de sub):

    Zet alle speaker op 0Db in je receiver setup.

    Toelichting, heb nog niet de gebruiksaanwijzing van je Onkyo doorgenomen, maar als je ergens mee zit en je kunt
    het niet vinden wat ik bedoel, laat het me gewoon even weten.... mag ook per PM als je denkt..... nou dat hoeft
    de rest niet te weten

    Bij de meeste beetje knappe receivers kun per speaker het volume instellen, dat doe je door het aantal Db's
    te verlagen - Db of iets te verhogen + Db De Audessy zou alles in de min of de plus gezet kunnen hebben
    en dan wordt het lastig om je sub goed te gaan inpassen, vandaar zet alle speakers op 0 Db, van daaruit
    kun je dan indien nodig de ene speaker wat harder of zachter zetten.

    Instelling sub:

    Crossover helemaal open, in jouw geval zou dat dan 200Hz moeten kunnen zijn, je receiver heb je immers ingesteld
    op 120Hz, een ruime overlap met de rest van je speakers, maar in het geval van satellieten lijkt me dat wat beter
    dan bij fullrange speakers waar ik een kleinere overlap adviseer.
    Volumeknop ja dat is de lastige, want die moet op een stand komen waarbij de sub een zo krachtig mogelijk signaal
    kan geven zonder daarbij te gaan vervormen, een stand die mijn eigen sub geweldig goed doet functioneren maar
    wel heel lastig was te vinden. De beste raad is om hem op 2/3 a 3/4 van zijn vermogen open te zetten, verder
    openzetten zal er in de meeste gevallen enkel toe leiden dat de sub lelijk gaat rommelen als het signaal te zwaar voor hem
    wordt, de bas mag er best uit donderen, maar dan wel een beetje strak.

    Instellen/afregelen van de receiver:

    Neem een goede CD, en dan bedoel ik echt een goede CD die een beetje dynamisch bereik heeft, veel hoog en natuurlijk
    ook een mooi diep laag heeft en waar ook wat verschillende instrumenten op te horen zijn. Zet je receiver op All Channel
    stereo.... waarom? Om het volume van je speakers te gaan instellen en ze zodanig in te stellen dat ze allemaal even
    hard lijken te klinken op de plek waar je zelf altijd zit en van films geniet.

    Draai niet met een hoog volume, maar zeker ook niet heel zachtjes... een volume waarbij je in het algemeen ook naar films kijkt.

    Als je nu bij de start hoort dat je sub veel te hard is, ga dan met al je satellieten een beetje in de plus corrigeren en als de sub
    wat zacht klinkt dan ga je met je satllieten wat in de min corrigeren, de sub moet je zo krachtig mogelijk zien te houden,dus
    niet te snel met de volume knop op de sub zelf naar beneden..... of hij moet vervormen want dat mag natuurlijk niet,

    Probeer alles zodanig in te regelen dat alles even hard lijkt te klinken, dat kan je op je gehoor doen, maar ook met behulp
    van een Db-meter of met een beetje Smartphone waarop je een Dbmeter App zet(heb zelf ook zo'n app, kosten niets en het werkt leuk)
    De sub..... je regelt de gewenste hoeveelheid laag met je receiver, houd zelf van wel stevig laag, maar kan dat niet maken, dan dreun
    ik echt alle buren tegen me in het harnas, toch kan ik redelijk veel laag maken bij een laag volume, al is het voor mijn buren
    beter dat ik geen films ga draaien met super veel laag als het al wat later wordt.... dus ook nog even rekening houden met je omgeving.

    Alle volumes lekker voor elkaar gekregen?????

    Nog niet helemaal tevreden?

    Laat je niets aanlullen door de puristen..... ga je gewoon lekker spelen met je toonregeling, ja de equalizer, teveel hoog? haal
    je er toch een beetje vanaf, teveel laag of te kort, pas het aan, het midden niet naar je zin.... gewoon een beetje mee stoeien,
    van mij mag alles, het moet gaan klinken zoals je dat zelf prachtig vind en ervan geniet..... laat de Gerco's maar praten wat
    ze willen, het is jouw set en jouw smaak.

    Laat maar weten of het een beetje lukken wil en als je denkt dat je speakers met de crossover settings die ik je gegeven wat
    al te zwaar belast worden..... dan zet je ze 10Db hoger en luistert nog een keer. Bedenk wel dat de ene film DVD/Blu ray niet
    de andere is, ze klinken echt allemaal heel verschillend, je hebt ze met weinig laag, maar je hebt ze ook met verschrikkelijk
    veel laag en dat maakt het lastig om een set goed in te stellen en tot een goede gemiddelde instelling te komen, vandaar dat
    ik je ook aanraadde om het instellen te doen met een goede CD op All Channel stand...... anders blijf je prutsen.

    Vragen? laat maar weten..... opmerkingen.... vuur maar af.

    Veel plezier met afstellen en geduld wordt beloond

    Aanvullingen:

    Double Bass: On
    Dynamic Volume: Off

    Vanzelfsprekend staan/hangen je speakers netjes opgesteld, met de tweeters op oorhoogte, kan het geluid van alle speakers je vrij bereiken(zitten niet achter de gordijnen/of andere ongein verstopt) en heb je je sub niet ergens in een hoek achter de bank verstopt. Je front speakers hangen niet direct naast een kleine TV maar hebben een redelijk afstand van elkaar, zeg ongeveer 1,5 meter.

    Lees gerust ook de info van je gebruiksaanwijzing, met name Blz 45 en 46, wie weet zie je iets van je gading.
    Laatst aangepast door DVDProfilersFilmgek : 11-07-2014 om 09:57 Reden: Aanvullingen
    Have fun and enjoy your collection

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Michael H. Bekijk bericht
    Als ik zo de specs zie van je set, dan zou ik de crossover richting 100Hz zetten. Er zijn tests met zogenaamde frequency sweeps. Dan gaat het geluid van laag naar hoog en hoor je zodoende waar een 'gat' ontstaat in het geluid. Op de DVE calibratie blu-ray tref je deze in elk geval ook aan. Er zijn veel betere satelliet setjes te vinden. Het is maar waar je tevreden mee bent. Andere leuke set met satellietjes is bijvoorbeeld de Wharfedale DX-1 HCP set: http://www.hifi.nl/recensies/4593/Wh...r-DX-1HCP.html

    Maar ga eerst maar eens stoeien met je huidige set. Probeer er alles uit te halen wat er in zit. Ben je dan nog niet tevreden, dan kun je altijd nog verder kijken.
    Goede raad al heb ik zelf een lagere waarde opgegeven dan 100Hz, dit omdat Magnat aangeeft dat de speakers veel lager kunnen dan 100Hz....

    Ja er zijn heel mooie satellietsetjes te koop zeker als je budget het toelaat, heb daar in een andere post al wat voorbeelden van gegeven....

    Jouw voorbeeld is zeer betaalbaar en ziet er voor het geld toch echt super uit
    Have fun and enjoy your collection

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Tekst is angepast.

    Het is lastig om informatie te posten die voor iedereen zinvol is.
    Er staat nog steeds een hoop onzin in,

    verbazingwekkend

    is op dit moment de meest vriendelijke uitdrukking die ik kan vinden
    Have fun and enjoy your collection

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    ..... laat de Gerco's maar praten wat ze willen, het is jouw set en jouw smaak.
    In dat geval mag je jezelf dus ook een "Gerco" noemen.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Bedenk wel dat de ene film DVD/Blu ray niet
    de andere is, ze klinken echt allemaal heel verschillend, je hebt ze met weinig laag, maar je hebt ze ook met verschrikkelijk veel laag en dat maakt het lastig om een set goed in te stellen en tot een goede gemiddelde instelling te komen, anders blijf je prutsen.
    Dit is één van de redenen waarom de richtlijnen van de ITU en de ISF er zijn en dat een 'auto-setup' een set zo instelt. Alleen moeten we vaak zelf nog aanpassingen maken, omdat een 'auto-setup' niet kan meten hoe het klinkt als alle luidsprekers tegelijk geluid produceren. Daarvoor kunnen we dus het beste zelf gaan prutsen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  24. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    In dat geval mag je jezelf dus ook een "Gerco" noemen.
    Laat dat nu net de allerlaatste zijn waarmee ik vergeleken zou willen worden....
    Have fun and enjoy your collection

  25. #25

    Standaard

    Heren,

    dank jullie wel voor jullie reacties. Ik heb er nog niet naar gekeken want ik ben net geland uit London. Ik ga zeker volgende week starten met de instellingen en houd jullie op de hoogte!

    wordt vervolgd dus!

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •